Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg husker en fin en... en som ga på vær gang jeg skulle passere vedkommende på motorveg etter å ha lagt meg ut. Med 5gir får man ikke så mye pådrag på bilen så da måtte jeg gik bare beng å la vedkommende legge seg ut å ligge der til han hadde lagt seg inn igjen. Neste gang han prøvde seg på det fungerte det dårlig da jeg var forberedt og hadde lagt bilen i ett litt mer fartsvillig gir.

 

Det får meg til å tenke på tullinger som ikke klarer å holde jevn fart. Ligger og cruiser i 100-120km/t på E18, så er det ofte det kommer en bil, gir på for å kjøre forbi meg, og når han endelig er i venstre felt holder han samme fart eller kanskje 1km/t fortere enn meg. Da ligger vi sånn i flere kilometer, og ender det opp med at jeg enten gasser på og hiver meg foran han igjen når det nærmer seg en trailer, eller skal bremse ned for å ligge bak han mens han ikke tør å kjøre forbi traileren og ligger i 91 km/t noen kilometer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle inn på E18... Det er ved Liertoppen og det er grei lengde på påkjøringsrampa. Forran meg ligger en BMW med grei størrelse på motor under panser. Kvinnemenneske forran rattet som syntes 60km/t inn på motorveg med 100km/t var perfekt. Livsfarlig kaller jeg det.

Lenke til kommentar

Skulle inn på E18... Det er ved Liertoppen og det er grei lengde på påkjøringsrampa. Forran meg ligger en BMW med grei størrelse på motor under panser. Kvinnemenneske forran rattet som syntes 60km/t inn på motorveg med 100km/t var perfekt. Livsfarlig kaller jeg det.

 

Jeg er mye i Nederland og kjører ofte ned dit, jeg merker at der nede har ikke folk så stor "skrekk" for påkjøringsramper. Her i Norge skal helst hele høyrefila tømme seg over i venstrefila så fort det en bil nærmer seg påkjøringsrampen. Er det ikke plass er det ofte full panikkbrems i høyrefeltet. Selv ser jeg ikke nødvendigheten for å flytte meg ut av høyrefeltet fordi en bil er i påkjøringsrampen. Hvis jeg og vedkommende i påkjøringsrampen tilpasser farten til hverandre er det jo null problem å flette sammen. Men da m¨folk som kjører på rampen også ha litt turtall og fart når de skal komme inn foran eller bak meg i høyrefila.

Lenke til kommentar

Jeg forsåvidt gir bånn gass. Har jo selv sett at noen da tror jeg kommer sakte, blinker ut i venstrefelt for å oppdage at jeg kjører temmelig fort inn på motorvegen :p . Men her i Norge er folk redde for å gi gass virker det som.

 

http://www.tv2.no/broom/8134527/

 

Kjørte mot RV23 ved antmannsvingen i Lier. Da så jeg en uniformert politibil som kutta rundkjøring og ikke brukte blinklys... men de er jo hevet over loven de folka der.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

 

Jeg er mye i Nederland og kjører ofte ned dit, jeg merker at der nede har ikke folk så stor "skrekk" for påkjøringsramper. Her i Norge skal helst hele høyrefila tømme seg over i venstrefila så fort det en bil nærmer seg påkjøringsrampen. Er det ikke plass er det ofte full panikkbrems i høyrefeltet. Selv ser jeg ikke nødvendigheten for å flytte meg ut av høyrefeltet fordi en bil er i påkjøringsrampen. Hvis jeg og vedkommende i påkjøringsrampen tilpasser farten til hverandre er det jo null problem å flette sammen. Men da m¨folk som kjører på rampen også ha litt turtall og fart når de skal komme inn foran eller bak meg i høyrefila.

 

 

Det der med å jeine seg over i venstrefila for det kommer en påkjøring fra høyre er en forbannet uting. Spesielt siden det da både ignoreres bruk av tegn og vikeplikt ved feltskifte. Idioter. Reglene sier "gjensidig tilpass farten" som du nevner, lærer man ikke det når man tar lappen?? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nordmenn generelt er talentløse når det gjelder bilkjøring. "ALLE" skal i venstrefeltet, og man bremser gjerne NED før man svinger av fra motorvei og venter med å akselerere til man er PÅ motorveien.

 

Fletting er vanskelig. Bilene har tydeligvis ikke blinklys. Osv osv...

 

...det er ensomt på toppen.

Lenke til kommentar

Ikke dårlig ment, men når det er flere biler som kjører i en rekke på motorveien, og man holder betydelig høyere fart enn de, er det ofte ganske sikkert noen vil hoppe ut rett foran deg er min erfaring, viser alltid litt ekstra aktsomhet når jeg kjører forbi en tett- og saktekjørende rekke med biler, og bremser ofte litt ned.

 

 

Enig, jeg gjør gjerne det jeg og! Men i utgangspunktet skal  kan du nesten ikke forvente at den fremste bilen kaster seg ut på den måten, når veien fremover er helt uten hindringer. I denne "rekken" var det kanskje 4 biler, og alle hadde grei avstand til hverandre, og jeg så dem lenge før jeg passerte dem.

 

edit

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Jau... sitter å vurderer dashcam som filmer forran og bak også når bilen er parkert. Ser så mye morro langs vegene. Hadde med kamera på raceren en gang (gopro) og da filma jeg en barnefamilie som lå først på riktig side av vegen med sykla sine før de plutselig skifta over til min side av vegen mens jeg kom i møte med en racer i bra fart.

 

@steinrawr: Jeg har selv opplevd tilsvarende og det er noen som IKKE tåler å bli forbikjørt på motorveg. Derfor når de oppdager at det er i ferd med å skje hiver de seg ut.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Når vi er inne på det med fart og forbikjøringer..

Hater de som ligger under fartsgrensen på 2 felts vei, men når de kommer til 4-felts vei så skal de plutselig ligge godt over grensen så det blir umulig å kjøre forbi uten å risikere kortet og når de kommer til 2-felt igjen så ligger de under grensen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig folk som blir plaget av kombinasjonen av parklys og tåkelys på lyse dagen, eller er det bare et irrasjonelt hat?

 

Min erfaring er at du ser biler med nærlys bedre enn de som kjører park+tåke.

Enkelte biler har jo tåkelys som knapt er synlige i dagslys.

Lenke til kommentar

Er det virkelig folk som blir plaget av kombinasjonen av parklys og tåkelys på lyse dagen, eller er det bare et irrasjonelt hat?

 

Blir egentlig ikke plaget av det på dagtid, men jeg tenker hver gang at det er 90 % sannsynlig at sjåføren ikke kommer til å stille det om når det blir mørkt eller våt vegbane. Godt mulig at det er en irrasjonell fordom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror litt av problemet med norske bilister er at alle tror de er flinke og at alle andre tar feil.

Mener å huske å ha sett en spørreundersøkelse der rundt 80% av de spurte mente de var bedre bilister enn gjennomsnittsnordmannen.

 

Her tror jeg du treffer problemet på kornet. Det er litt for mange som tror de gjør alt rett, men som gjør det forskjellig fra hva andre tror er rett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...