Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

 

Samme fotgjengerfelt som sist. Like "moro" hver gang...

 

 

På hvilken måte mener du at du ble hindret eller utsatt for fare?

 

Har ikke påstått at jeg ble hindret, men bilisten har vikeplikt for meg og skulle stoppet.

 

 

§ 7.Vikeplikt

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

 

eller stanse ...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.

Anvisning gitt ved trafikklyssignal gjelder foran anvisning om vikeplikt gitt ved offentlig trafikkskilt.

Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet, og gjelder foran annet trafikklyssignal.

 

Dette er beskrevet i §3.1 i trafikkreglene: http://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§3

 

Altså: Hvis det ikke er veioppmerking, skilting eller trafikklys i et kryss eller annet sted langs veien, da gjelder trafikkreglene.

 

Hvis det veioppmerking og/eller skilt, da gjelder disse (og de opphever faktisk de alminnelige trafikkreglene). Det går altså fint an å skilte noe som er i strid med trafikkreglene, da skiltingen har en høyere rang.

 

Og er det (fungerende) trafikklys på et sted, da opphever dette både trafikkregler og skilting. Det vanlige er dog at slike kryss også er skiltet, slik at hvis trafikklysene ikke virker så skal man følge skiltingen.

Lenke til kommentar

 

 

Ingen verdens ting? Du kan jo bare gå noen sekunder inn i videoen så bryter en bil vikeplikten, ytterligere noen sekunder så skifter en bil felt uten å gi tegn, osv...

ok, den første var litt på kanten, men den andre så brukte han blinklys den andre gangen..

 

For ikke å nevne at regissør heller ikke har sin kappe ren

 

 

Ingen har vel sin kappe ren i trafikken, om det med ren menes å aldri bryte reglene, ihvertfall ikke om man har tilbrunget en viss tid der.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Når lysene blinker gult er de ute av funksjon, og da er det skilting som gjelder.

Vil gjerne ha skilde på det, helst fra norske lover

 

 

Det ble postet en kilde i innlegget rett over ditt, med lenke til den relevante delen av norges lover, har du lappen egentlig?

 

AtW

 

Nei, det er ikke en kilde for gult blinkende lys angående fotgjengere ihvertfall og det er det vi diskuterer her

 

Tja, har hatt lappen i 16 år og kjørt skadefritt i alle år

Lenke til kommentar

 

Ingen har vel sin kappe ren i trafikken, om det med ren menes å aldri bryte reglene, ihvertfall ikke om man har tilbrunget en viss tid der.

 

Det er nok rett, men her er video for å påpeke andre, mens det eksemplet jeg siterer på er jo regissør 'like' god.

Hva er det du sikter til...for kort avstand til forankjørende?

Lenke til kommentar

 

Hva er det du sikter til...for kort avstand til forankjørende?

Ja

 

 

Ok, jeg er litt uenig, synes det er forståelig at avstanden blir litt kort.  Bilen som skifter felt rett foran (uten å blinke) slipper helt tydelig opp gassen. Det ser du tydelig på bilen foran som stikker avgårde.  Det er 80-sone på stedet.

Lenke til kommentar

Ok, jeg er litt uenig, synes det er forståelig at avstanden blir litt kort.  Bilen som skifter felt rett foran (uten å blinke) slipper helt tydelig opp gassen. Det ser du tydelig på bilen foran som stikker avgårde.  Det er 80-sone på stedet.

Når han legger seg inn, ja. Men når den fortsatt er slik, så skal den bak skaffe avstand, noe som ikke gjøres.

Lenke til kommentar

 

Vil gjerne ha skilde på det, helst fra norske lover

 

Det ble postet en kilde i innlegget rett over ditt, med lenke til den relevante delen av norges lover, har du lappen egentlig?

AtW

 

Den nærmeste offisielle kilden jeg fant var skiltforskriften §24, signal 1098:

Gult blinksignal - Signalet angir at trafikantene må vise særlig aktpågivenhet og varsomhet.

Det står i og for seg ikke direkte i klartekst at lysreguleringen er ute av funksjon (slik at skilting og/eller ordinære vikepliktregler gjelder), men skal du vente på grønt blir du stående lenge...

Lenke til kommentar

 

Tja, har hatt lappen i 16 år og kjørt skadefritt i alle år

Og det uten å vite hvordan du skal forholde deg til blinkende gult lys i lyskryss?

 

Skremmende.

 

Du bør kanskje lære deg å lese..

Jeg spør etter lover om emnet angående fotgjengere, men jeg har blitt opplært til at ved gult blinkende lys så er lysene ute av drift og da gjelder skilt og dermed vikeplikt for fotgjengere, men det er ikke dermed sagt at det stemmer med loven

Lenke til kommentar

 

 

Tja, har hatt lappen i 16 år og kjørt skadefritt i alle år

Og det uten å vite hvordan du skal forholde deg til blinkende gult lys i lyskryss?

 

Skremmende.

 

Du bør kanskje lære deg å lese..

Jeg spør etter lover om emnet angående fotgjengere, men jeg har blitt opplært til at ved gult blinkende lys så er lysene ute av drift og da gjelder skilt og dermed vikeplikt for fotgjengere, men det er ikke dermed sagt at det stemmer med loven

 

 

Ja, da er lysene ute av drift, og normale trafikkregel/skilt gjelder, og dette er hva de sier:

 

"Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på veg ut i det."

 

Dette er ikke for å være frekk eller noe, men det hadde kanskje vært lurt å repetere noen regler? Du har sagt ganske mange rare ting om trafikkreglene i denne tråden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...