Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

 

Tror ikke det, hvis du kjører i sneglefart vil dekket skåne felgen.

Du kan tro akkurat så mye du vil, men sannsynligheten for å ødelegge en felg ved å kjøre på flatt dekk er ganske stor selv om man skal bare noen titalls meter.

Det selv i sneglefart..

 

BTDT.

 

 

Ok, vi får bare være uenige I den saken.

Uansett hadde jeg nok tatt den risiko det eventuelt måtte innebære I stedet for å blokkere trafikken for en hel landsdel.

 

Jeg ville ikke tatt den risikoen..

Det er forresten litt artig at du mener man blokkerer risikoen for en hel landsdel, Kristiansand er en småby og på ingen måte en egen landsdel.

Det var snakk om saktegående kø i en halvtimes tid, såpass får folk tåle.. Hadde bilistene klarte å samarbeide litt ville nok trafikken hatt noenlunde grei flyt også, men de fleste måtte sikkert se litt på vei forbi..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kristiansand er hjerte av Sørlandet og Varoddbroen er bindeleddet til Sørlandsenteret.  Dette skjedde midt I den verste perioden, folk skulle til Sørlandssenteret for å hamstre billig smågodt.  Køen stod til Bjørndalssletta.

Den gamle Varoddbroa I østgående retning er heller ikke dimensjonert for dagens trafikk, smal og dårlig veibane.  Uansett ufattelig hvor store konsekvenser en enkelt bil kan få for trafikkavviklingen.

Lenke til kommentar

Kukksuger i ny BMW 7 serie som tydeligvis tror han er "over andre" prøvde å presse seg foran meg når han har vikeplik fra høyre. Ligger bak en Tesla hvor denne BMW'n må bremse i siste liten for å slippe frem Teslaen, og jeg ligger rett bak, og BMW'en skal liksom prøve å presse seg mellom meg og bilen foran i tilegg til at han må bråbremse for å ikke krasje i Teslaen som han har vikeplik for, var bare cm unna før vi var borti hverandre. Dette er fra jernbane undergangen i Hamar ved Nagomi, hvor de som kommer fra strandgata faktisk må bremse å se til høyre da det er ganske uoversiktig der.. For min del har jeg begynt å bare kjøre på akkurat her, så om det smeller, så får idiotene som ikke gidder å bry seg om at de har vikeplikt fra høyre måtte punge ut på forsikringa.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Jeg er prinsippielt enig, men om det er køkjøring er det vel ikke verre enn at man slipper inn en bil.

...bare ikke kuksugere i nye BMW 7-serier, så klart. ;)

 

Ellers hadde jeg en episode når jeg parkerte i gata hjemme i går kveld. Kom bort en fyr (som senere viser seg bor i samme blokka) og lurte på om det var jeg som hadde "feilparkert" bilen min "der borte" tidligere. Joda, sa jeg det kan nok stemme at jeg stod der over natta (parkerte sent og flyttet bilen tidlig morgenen etterpå), men mener den stod ikke i veien for noen. Nei, der kunne jeg ikke stå mente han (selv om det er på kommunal vei), og det var like før han ringte og fikk bilen bøtelagt. Hvis jeg parkerer der en gang til og får bot, skulle jeg bare være klar over at det godt kunne være han som hadde ringt og sørget for det.

 

Det er litt i en gråsone, da det kan tenkes det er parkering forbudt der, men det er mellom to små avkjørsler til et borettslag (ikke veikryss). Det er plass til to biler, og jeg parkerte sånn at det kunne vært plass til en bil til, men samtidig sånn at jeg ikke stod i veien for de som kom fra borettslaget, både plassmessig og siktmessig.

 

So what om jeg parkerer i en gråsone? Synes han burde passe sine egne saker og ikke hisse seg opp over hva andre gjør, når det ikke går utover han på noen som helst måte. Kjenner jeg blir jævlig irritert på sånne.

Lenke til kommentar

Spørs veldig på situasjonen. Hvis du oppfører deg farlig eller er veldig til bry, så er det selvsagt riktig å si ifra. Men du har heller ikke lyst til å være Gamle Hr. Gavekort i Rundtomsvingen 43 som stirrer ut av vinduet for å se om det er noe han kan sladre på.

 

Vær litt grei. Å være en sosialt borgerpoliti gjør deg ikke akkurat til et bedre menneske, og gjør heller verdenen til en kjip plass fremfor en bedre plass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørs veldig på situasjonen. Hvis du oppfører deg farlig eller er veldig til bry, så er det selvsagt riktig å si ifra. Men du har heller ikke lyst til å være Gamle Hr. Gavekort i Rundtomsvingen 43 som stirrer ut av vinduet for å se om det er noe han kan sladre på.

 

Vær litt grei. Å være en sosialt borgerpoliti gjør deg ikke akkurat til et bedre menneske, og gjør heller verdenen til en kjip plass fremfor en bedre plass.

 

Kjør det? De som ikke liker "boregerpoliti", gjør det gjerne ikke fordi de synes verden blir kjipere for de, de kan ikke lenger bryte reglene for egen vinning uten konsekvenser. Det er gjerne de som bryter reglene på andres bekostning som gjør ting kjipere er min erfaring.

 

AtW

Lenke til kommentar

Antyder du at vi som ikke bryr oss så mye om pedantisk oppfølging av lover selv er lovbrytere? Så faktumet at jeg ikke bryr meg om noen kjører 90 i 80-sonen betyr at jeg også kjører i 90, og at det er galt av meg å være likegyldig til et lovbrudd som neppe kommer til å lede til konsekvenser fordi jeg ikke har lyst til å ringe politiet på noen som kjører 10 km/t over fartsgrensen?

 

Hvis man er så blottet for skjønn slik som du beskriver her, så er du kjip.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Antyder du at vi som ikke bryr oss så mye om pedantisk oppfølging av lover selv er lovbrytere? Så faktumet at jeg ikke bryr meg om noen kjører 90 i 80-sonen betyr at jeg også kjører i 90, og at det er galt av meg å være likegyldig til et lovbrudd som neppe kommer til å lede til konsekvenser fordi jeg ikke har lyst til å ringe politiet på noen som kjører 10 km/t over fartsgrensen?

 

Hvis man er så blottet for skjønn slik som du beskriver her, så er du kjip.

 

Nei, jeg antyder de som foretrekker at "andre ikke bryr seg" og ikke irettesetter andre for å bryte reglene (når det går utover noen), stort sett selv er regelbrytere. Akkurat som jeg skrev. Jeg skjønner ikke helt hvor du får ideen fra at jeg skrev noe sånn om de som velger å ikke ringe politiet for små overtredelser.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt skillet ditt mellom fartsovertredelser og feilparkeringer. Er ikke et regelbrudd et regelbrudd?

 

Jeg, som mange andre, bryr meg om noen parkerer som idioter, og jeg kunne selv funnet på å rapportere en bil som står i veien for andre. Jeg er like lite fan av "i siste liten" bilister som Dubious.

 

Problemet jeg har er ikke det første innlegget du skrev om sosial sanksjonering, men heller det at du kritiserer mitt poeng om å bruke skjønn i små regelbrudd, slik som å ikke ringe parkeringsvakter om parkometeret har løpt ut, eller ikke rapportere en feilparkert bil som ikke står i veien for andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

So what om jeg parkerer i en gråsone? Synes han burde passe sine egne saker og ikke hisse seg opp over hva andre gjør, når det ikke går utover han på noen som helst måte. Kjenner jeg blir jævlig irritert på sånne.

Alle blokker og borettslag har en Narvestad (De blir også kalt Gøring, Hitler og Stalin).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Av alle gangene jeg har sagt i fra om ting har jeg bare en gang opplevd en sur tone tilbake. Alle andre ganger har jeg blitt møtt med forståelse og respekt. Folk legger seg langflat og innrømmer selv at ting gjerne var unødvendig fra dem sin side bare du legger ting frem på en fin måte.

 

Aldri hatt problemer med å få beskjed heller faktisk. Er litt greit når noen sier ifra om man har blingset på en regel eller et skilt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt skillet ditt mellom fartsovertredelser og feilparkeringer. Er ikke et regelbrudd et regelbrudd?

 

Jeg, som mange andre, bryr meg om noen parkerer som idioter, og jeg kunne selv funnet på å rapportere en bil som står i veien for andre. Jeg er like lite fan av "i siste liten" bilister som Dubious.

 

Problemet jeg har er ikke det første innlegget du skrev om sosial sanksjonering, men heller det at du kritiserer mitt poeng om å bruke skjønn i små regelbrudd, slik som å ikke ringe parkeringsvakter om parkometeret har løpt ut, eller ikke rapportere en feilparkert bil som ikke står i veien for andre.

 

Jeg har ikke gjort noe slikt skille, det er du som ikke skiller

 

1. Du skiller ikke mellom "folk som blir sure fordi de får påpekt regelbrudd" og "folk som ikke påpeker regelbrudd", jeg snakket om første gruppe, du later som jeg snakker om andre.

 

2. Du skiller ikke mellom "påpeke regelbrudd" og "ringe politiet", jeg snakket om det første, du later som jeg snakker om det andre.

 

Skjønnet du mener folk skal bruke er følgende: "Vær litt grei. Å være en sosialt borgerpoliti gjør deg ikke akkurat til et bedre menneske, og gjør heller verdenen til en kjip plass fremfor en bedre plass."

Altså, du liker ikke at folk irettesetter andre som bryter reglene. Jeg synes det er bedre skjønn å gjøre dette, regelbrudd uten negativ konsekvens skjønner jeg ikke hvorfor du drar inn da det i begge mine innlegg framstår klinkende klart at det ikke er den type regelbrudd det er snakk om.

 

AtW

 

Lenke til kommentar

Ingenting av det jeg sier er nødvendigvis siktet mot deg. La meg heller utdype synspunktet mitt litt bedre istedet for å svare på punktene dine:

 

Jeg som mange andre liker ikke folk som begår lovbrudd, uansett om de "bare skal inn i butikken". Du har derimot helt rett i at jeg ikke liker folk som irettesetter andre... På grunnlag av en bagatell. Det er ikke feil av deg å rapportere noen som står ulovlig parkert. Men du gjør ikke akkurat noen en tjeneste.

 

Ok. Gratulerer. Du har nå hjulpet absolutt ingen, mot at du ødela dagen til en person som kanskje ellers er lovlydig og en kjernekar/kjernekvinne. Var dette galt av deg? Nei. Gjør det deg til en kjip, pedantisk Narvestad uten sans for skjønn eller omtanke? Absolutt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZjibEkDoXQc

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, hele poenget er å skape en ubehagelig situasjon for den det gjelder. Det er litt ubehagelig å bli irettesatt. Og jo, jeg mener det hjelper. Når det er ubehagelig å gjøre slik på andres bekostning så tror jeg folk vil gjøre det sjeldnere. Noen synes sikkert det er kjipt å ikke kunne ta seg til rette på andres bekostning. Det er ikke noe jeg synes er noe stort problem. AtW

Lenke til kommentar

Irriterer meg over enkelte som parkerer i ei busslomme som ligger ved nærbutikken der jeg bor, som "skal bare" inn på butikken for å handle, istedet for å svinge inn på parkeringsplassen utenfor butikken. Parkeringen i busslomma gjør at de må krysse veien, og som regel står de der med motoren i gang og med full belysning. Det er ikke ofte det stopper buss der, men det var en gang jeg kom kjørende og en skolebuss måtte stoppe midt i veien for å slippe ut barn i veibanen, pga. at det stod to biler i busslomma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...