Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det som ikke skulle ha vært lov er å ikke vite hva essensielle knapper i bilen din gjør og  hva forskjellige symboler i dashbordet betyr.

 

Når man omregistrerer bil på seg burde man erkjenne at innen 2 uker fra omregistreringsdato skal du bli kjent med bilens lyssystem og hvordan det fungerer. Så kunne man med hjemmel i dette gitt bøter til alle brødhuer som velger å kjøre med tåke + nærlys midt på natta og blende både seg selv og andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Må i såfall være politiet i dette tilfellet sia det er boligområde. Jeg er selv klar over at det er parkering forbudt og folk her gir faen i det. Selv om det er 30 sone her kjører folk i langt høyere hastigheter også.

 

Jeg og madamen har selv opplevd å nesten bli kjørt ned av folk som har gitt bånn gass gjennom gangvei her... Er bare flaks at ingen har blitt kjørt ned enda tror jeg...

Ser ut som kommunale skilt og det er ofte kommunale parkeringsvakter brukes i boligstrøk

 

angående tåkelys så er det IKKE lov å bruke tåkelys og kjørelys samtidig, uanset tid på døgnet

Det er tillat med tåkelys og parklys sammen, noe som heller ikke skulle ha vært lov

 

 

Er kommunalt område, men det er det også borte ved togstasjon hvor det er slike skilt satt opp sia folk parkerte som tullinger. I starten så ga folk langt f**n i skiltinga, men beboere klaga og politiet kom og ga ut bøter. Så vis noen klager til politiet her så blir det en del penger inn i statskassa :p De 2 var bare 2 av oppimot 10 stykker som står parkert ved parkering forbudt skilt her. Har ett området jeg driver å høgger for en bonde her og da var det en luring som hadde parkert i vegen for meg der jeg skulle frem så rygga bilen med henger ut på plenen til der han hørte til og rundt bilen hans. Han tørte ikke å si noe i allefall når han så hva jeg var nødt til når han sto midt i vegen :D

 

Som du sier E.C er det mange som burde gjøre seg kjent med brytere for lys i bilene sine. Og politiet burde være flinkere på å stoppe folk med defekte lys, feil lysbruk m.m.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Nei, tåkelys er ikke tillatt sammen med kjørelys ;). Så vis du gjør det er du en av de som gjør feil ;)

 

http://www.dinside.no/935793/nei-du-kan-ikke-bruke-taakelys-sammen-med-naerlys

 

Beklager, jeg leste feil. Ser nå følgende på vegvesen.no: 

"Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.
Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid."
 
Takk for oppklaringen. Jeg har for øvrig aldri brukt tåkelys sammen med nærlys selv, men irriterer meg grønn over folk som gjør det i mørket. ;) 
Lenke til kommentar

Tåkelys er kraftigere enn kjørelys og de fleste kjører med både kjørelys og tåkelys da det er for vanskelig å bli klok på bryterne i bilen

Nei, tåkelys er ikke kraftigere enn nærlys.

At folk ikke kan å bruke lysene korrekt er da ikke grunnlag for forbud mot helt lovlig bruk..

 

De fleste som kjører med nærlys (kjørelys er en samlebetegnelse for mange typer lys) og tåkelys er ikke klar over det (japsebilene) eller synes det er dritfett (BMW, Audi, Mercedes mm)

 

Det burde vært påbudt at bryteren for tåkelys manuelt må slås på hver gang man skal ha på tåkelys.. Det er det dessverre ikke..

Møter man eksempelvis en Mercedes med tåke- og nærlys er det en bevisst handling mens det på en del andre biler (som en Toyota jeg hadde før) holder å slå på tåkelysene når bilen er ny..

Lenke til kommentar

På Saaben jeg kjører er det en knapp som trykkes inn til venstre for rattet. Da er tåkelyset på helt til jeg trykker inn knappen igjen. For det bakre så slås av det når man kutter tenninga og må slås på igjen fysisk ved oppstart vis man ønsker dette. Han jeg kjøpte bilen av kjørte "auda" og da sto faktisk tåkelyset på. Så i mitt eie har jeg kun brukt tåkelys ved ett fåtall anledninger og det ved tåke. Har blinka med lysa på noen av de med tåkelys og det blir jo fort en del. Har opplevd ved ett fåtall at noen har skjønt pointet og slått av tåkelyset.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Tåkelys oppleves som mye kraftigere når veien er våt pågrunn av refleksjoner da de som regel peker rett ned på asfalten, mot kjørelys som går mer på skrå

 

Problemet med lyskontroller er at de kun gir smekk på fingrene og gratis lyspære til enøyde banditter

 

Feil lysbruk må gi bøter

Manglende lys må i det minste gies varsel, men kontroller må holdes ofte og ved andre gangs forseelese så bør det gies bot

Mange som også putter inn feil lysstyrke 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tåkelys er kraftigere enn kjørelys og de fleste kjører med både kjørelys og tåkelys da det er for vanskelig å bli klok på bryterne i bilen

Nei, tåkelys er ikke kraftigere enn nærlys.

At folk ikke kan å bruke lysene korrekt er da ikke grunnlag for forbud mot helt lovlig bruk..

 

De fleste som kjører med nærlys (kjørelys er en samlebetegnelse for mange typer lys) og tåkelys er ikke klar over det (japsebilene) eller synes det er dritfett (BMW, Audi, Mercedes mm)

 

Det burde vært påbudt at bryteren for tåkelys manuelt må slås på hver gang man skal ha på tåkelys.. Det er det dessverre ikke..

Møter man eksempelvis en Mercedes med tåke- og nærlys er det en bevisst handling mens det på en del andre biler (som en Toyota jeg hadde før) holder å slå på tåkelysene når bilen er ny..

 

 

Faktisk er både tåke(kurve)-lys og nærlys i en eller annen forskrift begrenset til samme lysstyrke, 55w (halogen). Men med dagens led-pærer så blir det jo helt feil. 

Hvis det første man gjør når man begynner kjøre bilen, er aktivt å skru på tåkelysene, er man en rånete taper. Hvis de står på og man ikke vet det er man en idiot. Begge kategorier førere burde fått inndratt førerkortet et par uker så de lærer. 

 

Avsporing: Verste jeg ser er forresten gamle biler hvor det er puttet inn fake-led lykter. Prøver de lure noen til å tro at bilen er ny? :D

Lenke til kommentar

Kvifor blir bilar levert med tåkelys i heile tatt? Det er knapt lov å bruke i heile tatt, og ikkje ser det bra ut heller.

Jeg har brukt tåkelys, i tåke..

 

Er det virkelig folk som blir plaget av kombinasjonen av parklys og tåkelys på lyse dagen, eller er det bare et irrasjonelt hat?

Ikke i alle tilfeller, men 1 er 1 for mye

På noen kan det være som å møte en bil med fjernlys

Lenke til kommentar

Blir ikke plaget i form av for mye lys når det kommer til parklys+grøftelys på dagtid, men det er irriterende å tenke på at det finnes folk som synes det er kult å kjøre med noe som bare ser tåpelig ut, og at tar seg bryet med å skifte fra vanlige nærlys.

 

Det er litt som den irritasjonen man opplever når man ser 18-åringer med cyan-farget hår og katteører og -hale utapå klærne midt i byen.

Whyyyyyyyy?!

 

Har grøftelys på bilen min selv.

Jeg bruker dem utelukkende til å blinke til andre biler jeg møter på kvelden som kjører med dem på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gud som jeg gleder meg til folk får av de forbanna piggdekka... lakkrens, polering og forsegling like før vinteren, vasket jevnlig, sprayet på Autoglym våtvoks etter annenhver vask så den alltid har "nypolert" effekten så man kan bare dra smusset av med fingeren, vasket bilen helt ren igår med skum, høytrykk og tørket så bilen, og idag er den helt nedstøva og skitten igjen selv om det er tørt på mesteparten av veien.

Lenke til kommentar

Ikke i alle tilfeller, men 1 er 1 for mye

På noen kan det være som å møte en bil med fjernlys

 

De som kjører med for sterke lys, eller blendende lys er selvsagt irriterende. Jeg har derimot aldri synes at tåkelys er særlig blendende, så lenge det er lyst ute og asfalten er tørr.

 

Blir ikke plaget i form av for mye lys når det kommer til parklys+grøftelys på dagtid, men det er irriterende å tenke på at det finnes folk som synes det er kult å kjøre med noe som bare ser tåpelig ut, og at tar seg bryet med å skifte fra vanlige nærlys.

 

Det er litt som den irritasjonen man opplever når man ser 18-åringer med cyan-farget hår og katteører og -hale utapå klærne midt i byen.

Whyyyyyyyy?!

 

Har grøftelys på bilen min selv.

Jeg bruker dem utelukkende til å blinke til andre biler jeg møter på kvelden som kjører med dem på.

 

Jeg kan gjerne finne på å kjøre med tåkelys og parklys selv, og jeg vet at jeg er mindre irriterende med den kombinasjonen fremfor når jeg kjører med mine HID xenon lys.

 

Det er ikke spesielt tøft med tåkelys forsåvidt, men jeg vil nå gjerne kjøre med parklysene mine så ofte som mulig. Siden staten ikke tillater parklys alene så må jeg inkludere tåkelysene.

 

Jeg blinker med fjernlysene mine om jeg ser noen med tåkelys på om kvelden, fordi straks det blir mørkt så er tåkelys grusomt blendende, da de ikke er retningsjustert til å lyse bort fra biler i motgående retning. Når det er lyst ute så er det bare xenon-lys over fartsdumper som irriterer meg.

Lenke til kommentar

Opplevde to ting på vei mellom Oslo og Fredrikstad.

 

1. Jeg hadde god flyt, lå venstre felt i 115, i 110sone, generelt lite trafikk. Tok igjen og skulle passere en rekke biler, som kjørte i 80-90, i det jeg er passert den nest fremste bilen, kastet den fremste seg ut i venstre felt, med blinklys på i 1/2 sekund før skiftet startet, og tilsynelatende uanfektet av at jeg tutet. Jeg må bråbremse, bilen kjører såvidt i 80, og har byttet til venstre felt, selv om det ikke er en eneste billist foran så langt vi kan se. Der ligger bilen i kanskje 5 min, og kjører delvis i begge felt. Jeg blinker et par ganger, uten noen reaksjon. Etter laaang tid tok vi igjen en søppelbil som kjørte litt saktere, og litt etter vi passerte den bytter vedkommende tilbake til høyre felt. Da jeg passerte så det ut som en statue var fører av bilen.

 

2. På vei hjem gjorde en bil feltskifte så tett meg i høyere feltet at jeg såvidt så skiltplata, for deretter å kjøre tilbake ut i venstre felt.

 

Hva feiler egentlig folk? Attpåtil ble bilen påkjørt i helga, og fikk knust ekstralysene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her parkerer jeg oftest lengst mulig unna innganger til butikker da de mest stressa tullingene er ved inngangene i både i form av bil og handlevogn. Da med å smelle dører opp i andre kjøretøyer, rygge på eller sende handlevogner inn i andres kjøretøyer for deretter bare å gi faen og bare stikke.

 

4 felts motorveg er noe for seg selv. I Oslo er det ingen som har hørt om å ligge i høyre felt når de ikke foretar forbikjøring og det er bare kaos og rot. Har heldigvis selv bare fått knust 1 bakluke sia august og det var når dama lånte bilen og var på ett kjøpesenter. I år har det jo også vært en del uhell med hengere allerede. VI er bare såvidt i gang og det blir nok enda flere i løpet av året da mange med henger kjører i alt for høy hastighet.

Lenke til kommentar

Opplevde to ting på vei mellom Oslo og Fredrikstad.

 

1. Jeg hadde god flyt, lå venstre felt i 115, i 110sone, generelt lite trafikk. Tok igjen og skulle passere en rekke biler, som kjørte i 80-90, i det jeg er passert den nest fremste bilen, kastet den fremste seg ut i venstre felt, med blinklys på i 1/2 sekund før skiftet startet, og tilsynelatende uanfektet av at jeg tutet. Jeg må bråbremse, bilen kjører såvidt i 80, og har byttet til venstre felt, selv om det ikke er en eneste billist foran så langt vi kan se. Der ligger bilen i kanskje 5 min, og kjører delvis i begge felt. Jeg blinker et par ganger, uten noen reaksjon. Etter laaang tid tok vi igjen en søppelbil som kjørte litt saktere, og litt etter vi passerte den bytter vedkommende tilbake til høyre felt. Da jeg passerte så det ut som en statue var fører av bilen.

 

2. På vei hjem gjorde en bil feltskifte så tett meg i høyere feltet at jeg såvidt så skiltplata, for deretter å kjøre tilbake ut i venstre felt.

 

Hva feiler egentlig folk? Attpåtil ble bilen påkjørt i helga, og fikk knust ekstralysene...

 

Ikke dårlig ment, men når det er flere biler som kjører i en rekke på motorveien, og man holder betydelig høyere fart enn de, er det ofte ganske sikkert noen vil hoppe ut rett foran deg er min erfaring, viser alltid litt ekstra aktsomhet når jeg kjører forbi en tett- og saktekjørende rekke med biler, og bremser ofte litt ned.

Lenke til kommentar

Jeg husker en fin en... en som ga på vær gang jeg skulle passere vedkommende på motorveg etter å ha lagt meg ut. Med 5gir får man ikke så mye pådrag på bilen så da måtte jeg gik bare beng å la vedkommende legge seg ut å ligge der til han hadde lagt seg inn igjen. Neste gang han prøvde seg på det fungerte det dårlig da jeg var forberedt og hadde lagt bilen i ett litt mer fartsvillig gir.

Lenke til kommentar

Så en fin en idag. Kjørte på rødt lys...

 

Flere biler kjørte rett fram, et par skulle til venstre og ventet på klar bane. Den aller siste som skulle til venstre har passert fotgjengerfeltet men er ikke ute i krysset slik at han blokkerer andre. Han kjører ikke videre fordi det ble rødt. Bilen bak han derimot kjører over i høyre felt (for de som skal til høyre) og så forbi han et par sekunder senere. Denne andre bilen skulle bare til bensinstasjonen på andre siden av krysset. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...