Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

En annen ting han forklarte var at en rundkjøring er en fortsettelse på veien, derfor skal man ikke blinke inn i den. Man skal kun blinke til høyre, og kun når man skal ut av den. Det sier seg selv at man skal inn i den, så da trenger man ikke blinke til venstre.

Dette bør han lære seg. Man blinker inn når man skal lengre enn høyre eller rett over.

For ingen vet hvor langt du skal i den(rett over, til venstre eller helt rundt) og dermed blir trafikkavvikling dårligere. Skal man f.eks ut 3'je og en bil vil inn fra høyre og som skal svinge til høyre, så må denne vente hvis du ikke blinker inn - noe den ikke trenger å gjøre hvis du blinker og bruker blinklyset slik det skal brukes - til veiledning for andre trafikanter.

Ingen vet hvor langt du skal? Legger du deg i høyre fil skal du enten til høyre eller rett frem. Legger du deg i midten skal du til venstre eller snu. Å blinke til venstre er helt ulogisk uansett. Selv om du snur kjører du rett frem inn i rundkjøringen, før du så snur. Når du først er i rundkjøringen har de andre vikeplikt, og det er helt uinteressant for dem hvor du skal.

 

 

Jada, jeg skjønner at poenget ditt er at ting ikke alltid er sort/hvitt, og det er jeg enig i. Men dette her er som smått provoserende.

Provoserende? På hvilken måte? Du er jo faktisk enig med meg?

Endret av Schreiber
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

xzFItlO.jpg

 

Beklager dårlig bilde fra Google Streetview. Hvordan mener dere at man skal legge seg her? Stemmer det at man skal gå ut fra 1. 2. og 3. avkjørsel, uansett hvordan disse er plassert? Opplever at folk som skal til Damsgård legger seg innerst i rundkjøringen. Skiltet viser riktig nok at Damsgård ligger "til venstre", men det er 2. utkjørsel og det er mer hensiktsmessig å ligge ytterst. Jeg mener at "venstre/høyre/rett frem"-begrepet kan være misvisende i dette tilfellet.

Eneste som er spesifisert er nå til syvende og sist vikeplikt ved feltskifte. Det kan være fordelaktig å holde ytre felt hele veien, kun for å unngå vikeplikt for innkjørende fra Sentrum.

 

Biler som skal dit blokkerer ikke for biler som skal til høyre eller rett frem (første utkjørsel på bildet), og biler som ikke er i rundkjøringen har vikeplikt uansett hvor de skal. Biler som er i rundkjøringen har alltid forkjørsrett.

Feil. Bilen i rundkjøringen har forkjørsrett intil man skal skifte felt. F.eks indre til ytre felt, for å kjøre av veien.

Lenke til kommentar

Ingen vet hvor langt du skal? Legger du deg i høyre fil skal du enten til høyre eller rett frem. Legger du deg i midten skal du til venstre eller snu. Å blinke til venstre er helt ulogisk uansett. Selv om du snur kjører du rett frem inn i rundkjøringen, før du så snur. Når du først er i rundkjøringen har de andre vikeplikt, og det er helt uinteressant for dem hvor du skal.

Det er ikke alle rundkjøringer som har klare felt (merkede)

Reglene sier du skal med plassering og lyssignal veilede andre.

Det er ikke ulogisk - jeg hadde samme tankegang som deg før jeg kjørte opp til tyngre kjøretøy og endret fra svoren motstander av å blinke inn i rundkjøring til motsatt. Ja, også på mindre kjøretøy.

Forøvrig kan du ligge ytterst hvis du skal helt rundt i rundkjøring, hvis det ikke er merket med påbudt. Du kan også ligge i venstre fil og kjøre rett fram. Forøvrig - skal du venstre eller helt rundt, så legger du deg ikke i midten, men til venstre. (for best trafikkavvikling, men du må ikke)

 

Som sagt, det er ikke uinteressant for andre hvor du skal - Kommer jeg inn frå din høyre arm og skal til høyre, og du skal til venstre, så kan jeg kjøre hvis jeg ser du både ligger rett og viser det med lyssignal - ellers må jeg vente og se om du skal ut 'min' avkjøringsarm eller ei. (du skal huske det er endel som kjører mer rett over og ikke er så opptatt av plassering, så det å 'stole' på at de skal rundt/venstre kun ved plassering er risikosport - ligger de der og bruker blinklys, så er det ikke samme tvil)

Du har forøvrig vikeplikt for andre ved feltskifte i rundkjøringen.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Huff, ja, hater fotgjengere og syklister som ikke tenker seg om.

Bilister som ikke tenker seg om er farligere, like farlige som bilister som bevisst prøver å skade noen.

 

 

Ja,når jeg leser historien så får jeg jo inntrykk av at poopadopp leverte sitt bidrag for å holde krangelen igang....og slike fighter i trafikken er livsfarlige for omgivelsene!

 

Hva feiler det folk her, egentlig?  :huh:

 

 

Denne henger litt I luften.  Du har sitert et av mine innlegg og lurer på hva det feiler folk.   IKKE misforstå, jeg ønsker ikke krangle...men vil bare vite hva du egentlig mener her?  Vanskelig for meg å respondere og diskutere sak uten at du utdyper dette.

Lenke til kommentar

Huffameg!!

Bilist stopper opp midt på Varoddbroen I Kristiansand for å skifte dekk, noe som gir totalt kaos I trafikken. Hadde denne bilisten snirklet seg forsiktig videre på felgen I 100 meter til og svingt inn på en busslomme så hadde alt dette vært unngått.

 

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/Lang-ko-pa-E-18-ved-Varoddbroa-2980657.html

Til gjengjeld ville felgen vært ødelagt..

Lenke til kommentar

Det er ikke alle rundkjøringer som har klare felt (merkede)

Reglene sier du skal med plassering og lyssignal veilede andre.

Selvsagt. vi kunne utdypet dette i dagevis for enhver tenkelige situasjon, så jeg holdt meg for enkelt som mulig. Men for å utdype kjapt:

 

1. Uansett om du kjører rett frem, til høyre, venstre eller snur vil du kjøre rett frem inn i rundkjøringen. Å blinke til venstre er derfor fullstendig meningsløst. Det eneste som gir mening er selvsagt å blinke til høyre når du skal ut av rundkjøringen. Dette igjen fordi du da blinker før neste utkjøring, så alle ser hvor du skal. Hvis du blinker til venstre, hvor har du egentlig tenkt deg? Å kjøre rundt rundkjøringen mot trafikken? (teit spørsmål, men det er faktisk de som gjør det.)

 

2. Er det to felt skal du legge deg i høyre fil om du skal rett frem eller til høyre. Legg deg i venstre hvis du skal til venstre eller rett frem. Ta dette eksempelet. Vi har en rundkjøring med fire utkjørseler:

 

  A

B  C

  D

 

Jeg kommer fra B og skal til A. Du kommer fra D og skal til A. Hvis det er to felter i rundkjøringen og i A er saken helt grei. Jeg legger meg i venstre fil, fordi jeg skal til venstre. Du legger deg i høyre fil, fordi du skal rett frem. Når vi så svinger ut av rundkjøringen legger jeg meg fortsatt i venstre fil i A, og du legger deg i høyre fil i A. Dermed er vi ikke i veien for hverandre. Hvis det derimot er kun ett felt i A gjelder vanlig fletteregel, dvs i dette tilfellet ville du kjørt først, fordi jeg må krysse veibanen din for å komme meg ut.

 

Hvis jeg derimot kom fra D og du fra C, og vi begge skulle til A, ville du nok ha forkjørsrett hvis vi kom samtidig. Men hvis jeg allerede var i rundkjøringen måtte du ha ventet. Dette er mye av det samme som på en parkeringsplass. Når du kommer ut av en parkeringsplass har du alltid vikeplikt, enten bilene kommer fra høyre eller venstre. Men inne på parkeringsplassen gjelder høyreregelen.

 

3. Er det bare ett felt i rundkjøringen har den som er i rundkjøringen forkjørsrett. Alle andre må pent vente på tur.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar
 

 

Feil. Bilen i rundkjøringen har forkjørsrett intil man skal skifte felt. F.eks indre til ytre felt, for å kjøre av veien.


Feil. Man har ikke forkjørsrett, de andre har vikeplikt.
I trafikken har man plikter, ikke rettigheter.

 

Jeg utdypet forklaringen nærmere i posten over. Burde ikke være vanskelig å skjønne når man har eller ikke har vikeplikt.

 

Denne henger litt I luften.  Du har sitert et av mine innlegg og lurer på hva det feiler folk.   IKKE misforstå, jeg ønsker ikke krangle...men vil bare vite hva du egentlig mener her?  Vanskelig for meg å respondere og diskutere sak uten at du utdyper dette.

Jeg spurte deg et helt enkelt, uskyldig spørsmål om hvor lenge du har hatt lappen, eller om du i det hele tar har den. Dette var ikke ment som en fornærmelse eller noe sånt. Alt jeg ønsker å vite er hvor lenge du har kjørt selv, for å se hvor erfaren du egentlig er i trafikken. Men i stedet for å svare gjør du alt du kan for å vri deg unna og nekter å svare. Jeg aner ikke hvorfor du nekter å svare, men det gjør bare at jeg har en sterk mistanke om at du aldri har hatt lappen selv. Dette igjen gjør at du utelukkende baserer alle utsagnene dine på teori, siden du har null erfaring med å kjøre selv. Da blir det jo litt vanskelig å ta deg seriøst.

 

Ta dette med å kjøre på tre hjul. Ifølge deg er det bare å kjøre sakte, men det er dette med teori og praksis. Har du faktisk prøvd å kjøre på punktert dekk ville du visst med en gang hvor sprø idéen faktisk er. Det kan la seg gjøre å rulle sakte 100 meter og svinge inn på en bussholdeplass med punktert dekk, men det er svært risikabelt. Å ødelegge felgen er bare småting. Man kan fort risikere å ødelegge hele akselen, og da snakker vi reparasjon til mange tusen.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Huffameg!!

Bilist stopper opp midt på Varoddbroen I Kristiansand for å skifte dekk, noe som gir totalt kaos I trafikken.   Hadde denne bilisten snirklet seg forsiktig videre på felgen I 100 meter til og svingt inn på en busslomme så hadde alt dette vært unngått. 

 

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/Lang-ko-pa-E-18-ved-Varoddbroa-2980657.html

I Kristiansand så betaler kommune folk personer for å lage kø :p Eller det er værtfall hva legendene sier. Er mange sinker på sørlandet, så kommer man over grensa til Åna-Sira da er det Texsas kjøring i Rogaland, merkelig det der. 

Lenke til kommentar

Kjørte selv fra Hardangervidda i går med litt varierende føre fra bar asfalt til delvis dekt og isete/snøete asfalt. Så litt merksnodig kjøring i går, men det gikk jo relativt kjapt inntil jeg kom inn i litt mer sivilasjon. Det er utrolig at når det skilta 90km/t og det er bar asfalt så lå trafikken i litt over 70km/t. Og det var midtdeler også så muligheten for forbikjøring var minimal :) . Tror det er noe psykisk når det gjelder midtdeler og folk. De kjører saktere. 

 

Og holdt på å få 2 billister i fronten som skulle ta forbikjøring... Tror noen var litt vel ivrige etter å komme til fjells, men det er jo bedre å komme frem enn å ikke komme frem så når det er mye trafikk er det ikke like fornuftig å kjøre forbi.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

   A

B  C

  D

 

Jeg kommer fra B og skal til A. Du kommer fra D og skal til A. Hvis det er to felter i rundkjøringen og i A er saken helt grei. Jeg legger meg i venstre fil, fordi jeg skal til venstre. Du legger deg i høyre fil, fordi du skal rett frem.

 

Det er ikke meningsløst som sagt. Det er ofte jeg ser jeg kan kjøre(andre kan) hvis blinklys brukes riktig. Det er mange ganger jeg har .. ikke si irritert, men reagert på at andre ikke blinker inn, for da kunne jeg ha kjørt. Legg merke til det når du skal til høyre.

Det er jo også derfor de idag lærer bort å blinke inn i rundkjøring på kjøreskoler. (noe de ikke gjorde den gangen jeg kjørte opp til B og A for en mannsalder siden)

 

Hvis jeg kommer fra D og skal ut C, så slipper jeg å vente og se om du skal ut C. For det vet jeg nemlig ikke iom du ikke blinker. Du har fullt lov til å ligge i venstre fil for å kjøre rett over. (selv om det kan være lite trafikksikkerhetsmessig effektivt)

F.eks er større kjøretøy plasseringsmessig litt anderledes enn små biler - der må man låne plass og det er kun blinklys man kan veilede andre med nesten.

 

Men dette blir for spesifikk på rundkjøring og det har vi endel emner på fra før på forumet. Der man ser at plassering i rundkjøring er noe vegvesenet er enig med meg i. Så søk opp eller lag nytt emne hvis du vil diskutere dette videre.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

At de har begynt å lære folk å blinke inn i rundkjøringer overrasker meg ikke, men jeg skjønner ikke poenget. Hvis du er i D og skal til C har det jo ingenting å si hvor jeg skal. Er jeg i rundkjøringen i høyre felt må du vente. Er jeg i venstre hindrer jeg deg ikke. Uansett er jo poenget å blinke når man skal ut av rundkjøringen, ikke når man skal inn. Det er jo ingen andre steder å dra. Det blir jo som å blinke hvis man skal til høyre i et kryss, der veien til venstre er enveiskjørt og ulovlig å kjøre inn i. Hvis det bare er én vei man kan kjøre, ser jeg ikke poenget med å vise folk hvor man skal. Det er jo like idiotisk som å slå på blinklyset i samme sekund som man bremser ned, eller blinke til venstre når man skal til høyre. Har sett mye rart, for å si det sånn. Selv en idiot som først svingte av veien, og så satte på blinklyset etterpå. WTF?

 

Men ja, begynner å bli for mye off-topic her, så tror jeg tar helg fra tråden. Får heller komme sterkere tilbake mandag. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror ikke det, hvis du kjører i sneglefart vil dekket skåne felgen.

Du kan tro akkurat så mye du vil, men sannsynligheten for å ødelegge en felg ved å kjøre på flatt dekk er ganske stor selv om man skal bare noen titalls meter.

Det selv i sneglefart..

 

BTDT.

 

 

Ok, vi får bare være uenige I den saken.

Uansett hadde jeg nok tatt den risiko det eventuelt måtte innebære I stedet for å blokkere trafikken for en hel landsdel.

Lenke til kommentar

 

 
 

Denne henger litt I luften.  Du har sitert et av mine innlegg og lurer på hva det feiler folk.   IKKE misforstå, jeg ønsker ikke krangle...men vil bare vite hva du egentlig mener her?  Vanskelig for meg å respondere og diskutere sak uten at du utdyper dette.

Jeg spurte deg et helt enkelt, uskyldig spørsmål om hvor lenge du har hatt lappen, eller om du i det hele tar har den. Dette var ikke ment som en fornærmelse eller noe sånt. Alt jeg ønsker å vite er hvor lenge du har kjørt selv, for å se hvor erfaren du egentlig er i trafikken. Men i stedet for å svare gjør du alt du kan for å vri deg unna og nekter å svare. Jeg aner ikke hvorfor du nekter å svare, men det gjør bare at jeg har en sterk mistanke om at du aldri har hatt lappen selv. Dette igjen gjør at du utelukkende baserer alle utsagnene dine på teori, siden du har null erfaring med å kjøre selv. Da blir det jo litt vanskelig å ta deg seriøst.

 

 

Nei, du hevdet indirekte at jeg feilte noe pga et svar jeg hadde på Poopadop's innlegg, og nå nekter du å forklare hvorfor du mener jeg er syk.

Til tross for at jeg føler meg frisk som en fisk så vil jeg gjerne ha en utfyllende diagnose fra deg...men har vel innsett at det får jeg ikke og legger herved ballen død.

Endret av Bond007
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...