Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Nære på at en syklist syklet på meg i fotgjengerfelt idag. Annen av våre sjåfører ble påkjørt for et par dager siden i fotgjengerfelt.

Kanskje 2 av 10 som går av sykkel. Av de 8 som er igjen, så er 2-3 forsiktig, mens resten sykler på(virker ikke som de vet at de har vikeplikt). Blir bare verre og verre kan det virke som.

 

Stopper alltid når det kommer folk syklende mot fotgjengerfelt, man vet aldri hva de kan finne på å gjøre. Vet at syklistene har vikeplikt, men rettsvesenet elsker jo å skylde på bilistene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Møtte på en bilist med tidenes road rage her i går.

 

Jeg skulle til venstre i krysset (Se første bilde under), og stopper opp ved skiltet. Til høyre er det en bakke hvor man ikke ser andre biler før de er over toppen. Jeg viker for en bil som kommer fra venstre, og når jeg opplever at det er klar kjører jeg ut på veien. Oppdager da at det kommer en rød F-250 over bakken, og det i en voldsom fart. Fartsgrensen på stedet er 45 mph (72-ish km/t), og jeg kommer meg raskt opp i et sted mellom 45-50 og regner med at jeg slapp å irritere på meg han bak.

 

Men neida! Jeg merker at han kommer raskt, så jeg gir på litt mer, men han bak kjører likevel helt opp i rumpa på meg, før han legger seg ut for å kjøre forbi. Jeg blir litt paff, men orker ikke stresse av den grunn. Det er god sikt på stedet, så det var ingen farlig forbikjøring forøvrig. "Jøss", tenker i det han suser forbi. Han legger seg inn foran, og så godt som står på bremsen, før både sjåfør og passasjer viser finger.

 

500 meter lengre fremme kjørte han av veien... Lurer egentlig hva sjåføren tenkte? Var det meningen at jeg skulle vite at han kom over bakketoppen der akkurat da? Hadde dette vært Norge, hadde jeg kanskje gjort mer ut av saken, men her borte kan man risikere å bli skutt, så jeg lot det bli med dette.  :wee:

 

d7O4A0B.png

 

8xgF90t.png

 

6kWn5rN.png

Endret av MartinF
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror jeg sier meg enig. Det er tullete hvor mange biler som viker for syklist over fotgjengerfelt.

Siden du ikke har vikeplikt, er vel målet å stanse så du tar borti dem.

Hvis ingen slipper meg over fra GSV til GSV (der bilistene helst vil ha syklister) står jeg av sykkelen og går laaaaangsomt over, mens jeg sleper det ene beinet etter meg. Bare for å irritere, selvsagt. Og stopper bilisten så nært som mulig, halvveis inn i gangfeltet, sleper jeg sykkelen inntil bilens lakkerte støtfanger. Hver gang. Og ikke kan de anmelde meg heller, for sykler har jo ikke registreringsskilt.

;-)

Lenke til kommentar

Jeg gjør motsatt, men er selvfølgelig klar til å hugge inn bremsen. Ved å stoppe, så lærer man bare syklistene til å sykle på .... det er vel ikke det mest ideelle? (da øker problemet)

 

Jeg synes det er det mest ideele, hvorfor skal jeg stå å sture å vente på at noen skal gå av syklen å gå over, når det er raskere og smidiigere for begge parter at vedkommende sykler.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jeg gjør motsatt, men er selvfølgelig klar til å hugge inn bremsen. Ved å stoppe, så lærer man bare syklistene til å sykle på .... det er vel ikke det mest ideelle? (da øker problemet)

Jeg synes det er det mest ideele, hvorfor skal jeg stå å sture å vente på at noen skal gå av syklen å gå over, når det er raskere og smidiigere for begge parter at vedkommende sykler.

 

AtW

Fordi regelverket sier at det skal gjøres slik. Jeg bruker mye heller et par sekunder ekstra på å vente på en gående syklist, kontra å meie ned en som kommer som en rakett på et uoversiktlig sted.

 

For å dra denne litt langt, kan man jo spørre hvorfor man skal sitte å sture bak en syklist i 10 km/t i en oppoverbakke, når syklisten kunne valgt å sykle på gang og sykkelstien ved siden av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tror jeg sier meg enig. Det er tullete hvor mange biler som viker for syklist over fotgjengerfelt.

Siden du ikke har vikeplikt, er vel målet å stanse så du tar borti dem.

Hvis ingen slipper meg over fra GSV til GSV (der bilistene helst vil ha syklister) står jeg av sykkelen og går laaaaangsomt over, mens jeg sleper det ene beinet etter meg. Bare for å irritere, selvsagt. Og stopper bilisten så nært som mulig, halvveis inn i gangfeltet, sleper jeg sykkelen inntil bilens lakkerte støtfanger. Hver gang. Og ikke kan de anmelde meg heller, for sykler har jo ikke registreringsskilt.

;-)

 

Du kan være trygg på at jeg mest sannsynlig hadde fått tak i deg, om det så ville medført at jeg måtte kjørt på gang- og sykkelvei.

 

Hadde du bevisst skadet bilen min tror jeg faktisk jeg ville vært villig til å bevisst skade deg.. Alt som må til er et lite trykk på gasspedalen vet du..

 

En anmeldelse er nok noe du ville foretrukket :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg gjør motsatt, men er selvfølgelig klar til å hugge inn bremsen. Ved å stoppe, så lærer man bare syklistene til å sykle på .... det er vel ikke det mest ideelle? (da øker problemet)

Jeg synes det er det mest ideele, hvorfor skal jeg stå å sture å vente på at noen skal gå av syklen å gå over, når det er raskere og smidiigere for begge parter at vedkommende sykler.

 

AtW

Fordi regelverket sier at det skal gjøres slik. Jeg bruker mye heller et par sekunder ekstra på å vente på en gående syklist, kontra å meie ned en som kommer som en rakett på et uoversiktlig sted.

 

For å dra denne litt langt, kan man jo spørre hvorfor man skal sitte å sture bak en syklist i 10 km/t i en oppoverbakke, når syklisten kunne valgt å sykle på gang og sykkelstien ved siden av.

 

 

Det vil jeg også, men det du setter opp er et falsk dilemma, det er gjerne ikke disse to valgene jeg har.

 

Fordi det ikke er noen trygg forbikjøringsmulighet? Det er vel ikke så vanskelig å fatte? Og om det er det, så trenger man ikke å sitte å sture.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg gjør motsatt, men er selvfølgelig klar til å hugge inn bremsen. Ved å stoppe, så lærer man bare syklistene til å sykle på .... det er vel ikke det mest ideelle? (da øker problemet)

 

Jeg synes det er det mest ideele, hvorfor skal jeg stå å sture å vente på at noen skal gå av syklen å gå over, når det er raskere og smidiigere for begge parter at vedkommende sykler.

 

Tja, det er nå raskere å gjøre slik jeg gjør da, for meg - jeg stopper ikke og venter på at de går av. Jeg har kjørt over før de da går.

Samtidig følges reglene og man får god trafikksikkerhet.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg gjør motsatt, men er selvfølgelig klar til å hugge inn bremsen. Ved å stoppe, så lærer man bare syklistene til å sykle på .... det er vel ikke det mest ideelle? (da øker problemet)

 

Jeg synes det er det mest ideele, hvorfor skal jeg stå å sture å vente på at noen skal gå av syklen å gå over, når det er raskere og smidiigere for begge parter at vedkommende sykler.

 

Tja, det er nå raskere å gjøre slik jeg gjør da, for meg - jeg stopper ikke og venter på at de går av. Jeg har kjørt over før de da går.

Samtidig følges reglene og man får god trafikksikkerhet.

 

 

Jeg forutsetter såklart at jeg og syklisten er på "kollisjonskurs", selvfølgelig, om vedkommende ikke er nærme fotgjengerovergangen og ikke gir tegn til å ville krysse, så kjører jeg jo, men dette er jo uavhengig av om vedkommende sykler eller går ved sykkelen sin.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Tror jeg sier meg enig. Det er tullete hvor mange biler som viker for syklist over fotgjengerfelt.Siden du ikke har vikeplikt, er vel målet å stanse så du tar borti dem.

Hvis ingen slipper meg over fra GSV til GSV (der bilistene helst vil ha syklister) står jeg av sykkelen og går laaaaangsomt over, mens jeg sleper det ene beinet etter meg. Bare for å irritere, selvsagt. Og stopper bilisten så nært som mulig, halvveis inn i gangfeltet, sleper jeg sykkelen inntil bilens lakkerte støtfanger. Hver gang. Og ikke kan de anmelde meg heller, for sykler har jo ikke registreringsskilt.;-)
Du kan være trygg på at jeg mest sannsynlig hadde fått tak i deg, om det så ville medført at jeg måtte kjørt på gang- og sykkelvei.Hadde du bevisst skadet bilen min tror jeg faktisk jeg ville vært villig til å bevisst skade deg.. Alt som må til er et lite trykk på gasspedalen vet du..En anmeldelse er nok noe du ville foretrukket :)

Hehehe, og sånn går no dagan ... Med et sånt temperemant, er du fjortis? ;-)

Lenke til kommentar

Jeg forutsetter såklart at jeg og syklisten er på "kollisjonskurs", selvfølgelig, om vedkommende ikke er nærme fotgjengerovergangen og ikke gir tegn til å ville krysse, så kjører jeg jo, men dette er jo uavhengig av om vedkommende sykler eller går ved sykkelen sin.

Så hvorfor kjører du ikke når dere er på 'kollisjonskurs'? Er ikke det smidigere for deg enn å stanse?

Gjør du det samme når du kjører på forkjørsvei (eller andre plasser) der kjøretøy har vikeplikt for deg også? Smidig? (selv gjør jeg dette 'kun' når det er for å slippe inn ved mye trafikk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg forutsetter såklart at jeg og syklisten er på "kollisjonskurs", selvfølgelig, om vedkommende ikke er nærme fotgjengerovergangen og ikke gir tegn til å ville krysse, så kjører jeg jo, men dette er jo uavhengig av om vedkommende sykler eller går ved sykkelen sin.

Så hvorfor kjører du ikke når dere er på 'kollisjonskurs'? Er ikke det smidigere for deg enn å stanse?

Gjør du det samme når du kjører på forkjørsvei (eller andre plasser) der kjøretøy har vikeplikt for deg også? Smidig? (selv gjør jeg dette 'kun' når det er for å slippe inn ved mye trafikk)

 

 

For å slippe folk over fotgjengerfelter som man skal og bør? Det er vel ikke så vanskelig å skjønne? Pleier du å bare kjøre på om det er fotgjengere som vil over feltet også?

 

AtW

Lenke til kommentar

For å slippe folk over fotgjengerfelter som man skal og bør? Det er vel ikke så vanskelig å skjønne? Pleier du å bare kjøre på om det er fotgjengere som vil over feltet også?

Nei, man skal og bør ikke slippe kjørende over i et fotgjengerfelt - der slipper man fram fotgjengere.

 

Gjør du det samme andre plasser der de har vikeplikt, eller gjelder dette bare syklister? Igjen; gjør du det samme med syklister på vei der de har vikeplikt for deg (der også) - f.eks når du kjører på forkjørsvei og de kommer fra sidevei?

 

Edit: PS - husk det er folk i kjøretøy også.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For å slippe folk over fotgjengerfelter som man skal og bør? Det er vel ikke så vanskelig å skjønne? Pleier du å bare kjøre på om det er fotgjengere som vil over feltet også?

Nei, man skal og bør ikke slippe kjørende over i et fotgjengerfelt - der slipper man fram fotgjengere.

 

Gjør du det samme andre plasser der de har vikeplikt, eller gjelder dette bare syklister? Igjen; gjør du det samme med syklister på vei der de har vikeplikt for deg (der også) - f.eks når du kjører på forkjørsvei og de kommer fra sidevei?

 

Edit: PS - husk det er folk i kjøretøy også.

 

 

Nei, jeg gjør ikke det samme om de har vikeplikt inn fra en forkjørsvei, hadde det dog vært sånn at jeg fikk vikeplikt om de gikk av sykkelen fra nevnte vei, så hadde jeg sluppet de inn. Jeg ser ikke noe poeng i å gjøre meg vanskelig å tvinge folk til å gå av sykkelen når jeg tydelig ser de skal over, det slår bare tilbake på meg selv. I tillegg er det farlig å bare kjøre på om folk ikke har gått av sykkelen enda og du ser det er en kryssing på gang, det kan gå svært fort å hoppe av en sykkel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, jeg gjør ikke det samme om de har vikeplikt inn fra en forkjørsvei, hadde det dog vært sånn at jeg fikk vikeplikt om de gikk av sykkelen fra nevnte vei, så hadde jeg sluppet de inn. Jeg ser ikke noe poeng i å gjøre meg vanskelig å tvinge folk til å gå av sykkelen når jeg tydelig ser de skal over, det slår bare tilbake på meg selv. I tillegg er det farlig å bare kjøre på om folk ikke har gått av sykkelen enda og du ser det er en kryssing på gang, det kan gå svært fort å hoppe av en sykkel.

 

Slår tilbake på deg? Det er vel verre å 'lære' de at bilistene stopper .... for så at de blir påkjørt i morgen pga de tar det mer og mer for gitt at bilistene stopper. (takket være deg?)

Det er ikke farlig iom man alltid skal avpasse hastigheten - dermed har du allerede farten der det uten vanskeligheter er mulig å stoppe.

 

Forøvrig har jeg blitt påkjørt av syklist i fotgjengerfelt - lysregulert. Lå i høyrefelt og kassebil i venstrefelt. Ble grønt og kom bare akkurat oppå markeringen før en syklist traff. Skade på hans fot, bil og sykkel - skikkelig smell. Han spratt fram og umulig for meg å se han. Så han kjørte over 2 felt, midtrabatt, ett felt i min kjøreretning, før han traff meg. Helt klart rød-kjøring og med alt for stor fart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...