Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

Fordelen med de fleste syklister er at de, på samme måter som bilister, allerede en stund i forveien har skaffet seg overblikk om de kan sykle over eller ei. Og mens de gjør dette får man gjerne blikkontakt eller blir som bilist oppmerksom på at de har tenkt å sykle over.

 

Så gjelder det bare å tolke blikkontakten med bilisten korrekt og forsikre seg om at bilisten akter å stoppe. Det er her jeg ser den store faren for misforståelser, spesielt med tanke på at syklistene må holde styr på trafikken i begge retninger.

Det samme må du jo som bilist hele tiden. Hvorfor skulle det være vanskeligere for en syklist?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Men kjære deg, du har ikke noe mer oversikt på 2julingen din, eller sykkelen. Du har ca samme oversikt på mopeden pga speilene, men sykkelen har ikke speil.

Det eneste begge stiller med fordel over bilen, er at du slipper blindsonen all innfattningen tar fra bilen bilen(panser, stolper, tak, bagasje, etc)

 

Hørselen har jeg heller ikke tro på, da jeg hittil ikke har suttet i en bil som er så godt isolert av den fjerner støyen fra andre biler. Det er godt mulig den demper nok til at de med manglende hørsel ikke kan høre trafikken i nærheten, men problemet er at du har ikke bruk for hørselen annet enn alt som elger seg bort til deg. Selvsagt kombinert med at menneskets hørsel rett bak oss er noe manglende.

 

 

Sykler kan da fint ha speil? Men selv når de ikke har det så ser du mye i området uten speil, du undervurderer hvor mye i veien elementer av bilen er.

 

Du burde prøve, man hører svært godt om man trener på det. Man hører fint når en bil er på sidene dine feks, mye bedre enn inne i en bil. Det er sjelden at ting som er rett bak deg er noe stort problem, og selv om det er riktig at vi ikke er så gode til å høre rett bakover, så er vi gode til å vite om ting er på "senteraksen" vår, og man ser lett om noe er foran deg, og er det ikke det, og du hører det på senteraksen, så er det bak. For over hodet ditt er det neppe.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

>Sykkelspeil?

Uvanlig

>du undervurderer hvor mye i veien elementer av bilen er

Du kan ikke kalle det for å undervurdere når bilfølere under opplæringen mot førerkort blir trent opp til å bli vandt til alle blindsonene buret gir.

 

>Du burde prøve,

Meg jeg vet. Ingen av bilene jeg har kjørt er godt nok isolert til at man mister hørselen. Men hører de andre bilene godt, på 20-30 meter. Men det er godt mulig hørselsskade fjerner dette, og det er det du prater om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

>Sykkelspeil?

Uvanlig

>du undervurderer hvor mye i veien elementer av bilen er

Du kan ikke kalle det for å undervurdere når bilfølere under opplæringen mot førerkort blir trent opp til å bli vandt til alle blindsonene buret gir.

 

>Du burde prøve,

Meg jeg vet. Ingen av bilene jeg har kjørt er godt nok isolert til at man mister hørselen. Men hører de andre bilene godt, på 20-30 meter. Men det er godt mulig hørselsskade fjerner dette, og det er det du prater om.

 

At folk får opplæring i å takle det hindrer ikke at det har relativt stor negativ innvirkning på hvor mye man kan se.

 

Om du bruker hørselen aktivt, og mener du hører like godt i en bil, så vet du at man har ganske god oversikt over det som er rundt deg takket være hørselen. Og at man også merker biler bak seg for den saks skyld. Man har god bruk for høreselen om man bruker den aktivt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har lagt merke til at en del mopedister kjører med ørepropper i ørene. Egentlig galskap, siden man mister nesten all hørsel. Man har heller ikke generelt god mulighet for å skru ned volumet når man sitter på en moped.

 

I bilen skrur jeg egentlig alltid ned volumet når jeg kjører i tettbygde strøk eller når det er mye trafikk og jeg må konsentrere meg.

Lenke til kommentar

 

Mente øretelefoner. 

 

Under hjelmen?

 

Å ja da, scootere og mopedister kjører med hørepropper koblet til telefonen som spiller på fullt, fordi det er så "kjedelig" å kjøre uten musikk. Har en kamerat som holdt på å plassere seg under en trailer da han skulle ta av til venstre mens han ble forbikjørt av en trailer han ikke så komme ettersom speilene hans blåste ned fordi han ikke gadd å finne frem en skrutrekker og feste dem godt nok.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Mente øretelefoner.

Under hjelmen?

Stemmer.
Stemmer ikke ;)

Du mener propper, hadde rett første gang men en som misforsto forvirret deg. Øretelefoner er store som går utenpå ørene, "hodetelefoner" som går inni ørene kalles propper(til tross for at det kan forveksles med hørselvern-varianten til konsertbruk).

 

kjørte selv med det i hjelmen i sin tid, tilkoblet en gul walkman sport :p det er ikke farligere enn musikk i bil, så lenge man passer på å justere volumet fornuftig.

Lenke til kommentar

>Du burde prøve,

Meg jeg vet. Ingen av bilene jeg har kjørt er godt nok isolert til at man mister hørselen. Men hører de andre bilene godt, på 20-30 meter. Men det er godt mulig hørselsskade fjerner dette, og det er det du prater om.

Noen av elbilene er såpass stillegående at du neppe hører dem på 20-30 meter når du sitter inne i en bil.

Lenke til kommentar

 

 

>Du burde prøve,

Meg jeg vet. Ingen av bilene jeg har kjørt er godt nok isolert til at man mister hørselen. Men hører de andre bilene godt, på 20-30 meter. Men det er godt mulig hørselsskade fjerner dette, og det er det du prater om.

Noen av elbilene er såpass stillegående at du neppe hører dem på 20-30 meter når du sitter inne i en bil.
spørs på hastigheten, det er ikke så høy hastighet før dekkstøy er det dominerende, i tillegg hører man lydrefleksjonene fra kjøretøyet. AtW
Lenke til kommentar

Stemmer ikke ;)

Du mener propper, hadde rett første gang men en som misforsto forvirret deg. Øretelefoner er store som går utenpå ørene, "hodetelefoner" som går inni ørene kalles propper(til tross for at det kan forveksles med hørselvern-varianten til konsertbruk).

Stemmer ikke ;)

Øretelefoner er den lille varianten som ligger i øret (Mulig noen bruker det litt inkonsekvent). Varianten som går over hodet kalles nettopp hodetelefoner. Jeg vet at ørepropper brukes om både støyvern og øretelefoner, så det er vel ikke feil å kalle det det, men det blir feil å si at øretelefoner ikke er varianten som er i øret mener jeg da.

 

Øretelefoner

Hodetelefoner

 

Det ser i hvert fall ut til at internett er enig

Endret av rankine
Lenke til kommentar

 

 

Hvis ingen slipper meg over fra GSV til GSV (der bilistene helst vil ha syklister) står jeg av sykkelen og går laaaaangsomt over, mens jeg sleper det ene beinet etter meg. Bare for å irritere, selvsagt. Og stopper bilisten så nært som mulig, halvveis inn i gangfeltet, sleper jeg sykkelen inntil bilens lakkerte støtfanger. Hver gang. Og ikke kan de anmelde meg heller, for sykler har jo ikke registreringsskilt.;-)

Du kan være trygg på at jeg mest sannsynlig hadde fått tak i deg, om det så ville medført at jeg måtte kjørt på gang- og sykkelvei.Hadde du bevisst skadet bilen min tror jeg faktisk jeg ville vært villig til å bevisst skade deg.. Alt som må til er et lite trykk på gasspedalen vet du..En anmeldelse er nok noe du ville foretrukket :)

 

Hehehe, og sånn går no dagan ... Med et sånt temperemant, er du fjortis? ;-)

 

Jeg har ikke noe voldsomt temperament, jeg finner meg faktisk i ganske mye..

Nå har det seg slik at jeg selvsagt har visse grenser, og her går grensen for min del.

 

 

 

Du kan være trygg på at jeg mest sannsynlig hadde fått tak i deg, om det så ville medført at jeg måtte kjørt på gang- og sykkelvei.

 

Hadde du bevisst skadet bilen min tror jeg faktisk jeg ville vært villig til å bevisst skade deg.. Alt som må til er et lite trykk på gasspedalen vet du..

 

En anmeldelse er nok noe du ville foretrukket :)

Var det så vanskelig og innrømme at du er en voldelig og potensiell drapsmann. Som bør levere inn lappen. Da gjenstår det er bare at du innser det selv.

 

Det er ingen grunn til at jeg skulle levere inn lappen, jeg er en hensynsfull trafikant som forsøker å få til god flyt for alle parter i trafikken.

Dog vil jeg naturligvis ikke finne meg i at andre begår hærverk eller skadeverk mot min eiendom.

Lenke til kommentar

 

Stemmer ikke ;)

Du mener propper, hadde rett første gang men en som misforsto forvirret deg. Øretelefoner er store som går utenpå ørene, "hodetelefoner" som går inni ørene kalles propper(til tross for at det kan forveksles med hørselvern-varianten til konsertbruk).

Stemmer ikke ;)

Øretelefoner er den lille varianten som ligger i øret (Mulig noen bruker det litt inkonsekvent). Varianten som går over hodet kalles nettopp hodetelefoner. Jeg vet at ørepropper brukes om både støyvern og øretelefoner, så det er vel ikke feil å kalle det det, men det blir feil å si at øretelefoner ikke er varianten som er i øret mener jeg da.

 

Øretelefoner

Hodetelefoner

 

Det ser i hvert fall ut til at internett er enig

 

Ser ut til at vi kanskje må justere litt begge to - ørePROPPER er nok mest om hørselvern, mens ørePLUGGER snakker om høyttalere i øret: https://www.google.no/search?q=%C3%B8replugger&oq=%C3%B8replugger&aqs=chrome..69i57j0l5.1496j0j7&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

 

 

 

Hvis ingen slipper meg over fra GSV til GSV (der bilistene helst vil ha syklister) står jeg av sykkelen og går laaaaangsomt over, mens jeg sleper det ene beinet etter meg. Bare for å irritere, selvsagt. Og stopper bilisten så nært som mulig, halvveis inn i gangfeltet, sleper jeg sykkelen inntil bilens lakkerte støtfanger. Hver gang. Og ikke kan de anmelde meg heller, for sykler har jo ikke registreringsskilt.;-)

Du kan være trygg på at jeg mest sannsynlig hadde fått tak i deg, om det så ville medført at jeg måtte kjørt på gang- og sykkelvei.Hadde du bevisst skadet bilen min tror jeg faktisk jeg ville vært villig til å bevisst skade deg.. Alt som må til er et lite trykk på gasspedalen vet du..En anmeldelse er nok noe du ville foretrukket :)

 

Hehehe, og sånn går no dagan ... Med et sånt temperemant, er du fjortis? ;-)

 

Jeg har ikke noe voldsomt temperament, jeg finner meg faktisk i ganske mye..

Nå har det seg slik at jeg selvsagt har visse grenser, og her går grensen for min del.

 

 

 

Du kan være trygg på at jeg mest sannsynlig hadde fått tak i deg, om det så ville medført at jeg måtte kjørt på gang- og sykkelvei.

 

Hadde du bevisst skadet bilen min tror jeg faktisk jeg ville vært villig til å bevisst skade deg.. Alt som må til er et lite trykk på gasspedalen vet du..

 

En anmeldelse er nok noe du ville foretrukket :)

Var det så vanskelig og innrømme at du er en voldelig og potensiell drapsmann. Som bør levere inn lappen. Da gjenstår det er bare at du innser det selv.

 

Det er ingen grunn til at jeg skulle levere inn lappen, jeg er en hensynsfull trafikant som forsøker å få til god flyt for alle parter i trafikken.

Dog vil jeg naturligvis ikke finne meg i at andre begår hærverk eller skadeverk mot min eiendom.

 

Så i dine øyne er det hensynsfullt og og stoppe midt i ett gangfelt?

 

Uansett det at noen bedriver skadeverk forsvarer ikke at du oppfører deg som en voldsmann. Og bruker bilen som våpen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...