Cascada81 Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Snikpellik skrev (På 30.6.2026 den 13.03): Staten. I Norge er foreldre/foresatte lovpålagt å sende barna på grunnskoleopplæring. Da følger man selvsagt det undervisningsopplegget som er politisk vedtatt og faglig utarbeidet. Fritak kan man bare få fra spesifikke religiøse aktiviteter. Så, når muslimer får fritak eller tilpassede aktiviteter for i Mat og helse-faget, så skyldes det at det pågår religiøse aktiviteter på skolekjøkkenet? Jeg ser det er en lengre diskusjon her om hvorvidt Pride er religion eller ikke. Det er jo bare en avsporing, da fritaksretten også omfatter aktiviteter som helt åpenbart ikke er religiøse. Inkluderer Pride filosofisk overbevisning er det tilstrekkelig for at fritaksretten slik den er definert i Den europeiske menneskerettighetskonvensjon. Norge er tidligere dømt for brudd på Artikkel 2 i første tilleggsprotokoll til Den europeiske menneskerettskonvensjon, som pålegger statens å respektere foreldres rett til å gi sine barn en opplæring i samsvar med egen religiøse og filosofiske overbevisning. Bryter skolens undervisningsopplegg med foreldrenes filosofiske overbevisning og barna pålegges deltakelse, brytes også skolen følgelig menneskerettighetskonvensjonen. Hanhijnn skrev (1 time siden): Stakkars mann... Siden praksis er så utbredt, burde politiet gjennomføre etterforskning av et enkelt tilfelle og få prøvd saken for retten. Er flaggingen lovlig, er jo alt greit. Hvis flaggingen faktisk er ulovlig, er det jo viktig at loven håndheves og straffeforfølges, ikke minst for å skape presedens og virke avskrekkende fra andre som foretar seg samme type straffbare handling. Et forbud uten opplevd håndhevelse har ingen verdi. Har politiet ressurser til å drive etterforskning av saboterte Pride-flagg, har de ressurser til etterforskning og påtale av et enkelt tilfelle av påstått ulovlig flagging. Slik jeg har forstått det, er langt på vei tilstrekkelig bevismateriale vedlagt anmeldelsen til at etterforskningen burde gå ganske radig. 4
Hanhijnn Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli (endret) Cascada81 skrev (14 timer siden): Siden praksis er så utbredt, burde politiet gjennomføre etterforskning av et enkelt tilfelle og få prøvd saken for retten. Er flaggingen lovlig, er jo alt greit. Hvis flaggingen faktisk er ulovlig, er det jo viktig at loven håndheves og straffeforfølges, ikke minst for å skape presedens og virke avskrekkende fra andre som foretar seg samme type straffbare handling. Et forbud uten opplevd håndhevelse har ingen verdi. Har politiet ressurser til å drive etterforskning av saboterte Pride-flagg, har de ressurser til etterforskning og påtale av et enkelt tilfelle av påstått ulovlig flagging. Slik jeg har forstått det, er langt på vei tilstrekkelig bevismateriale vedlagt anmeldelsen til at etterforskningen burde gå ganske radig. Ja bruk gjerne samfunnets ressurser på å dobbelsjekke lovligheten av Pride-flagging, men noe sier meg at hverken han på videoen eller de andre Prise-motstanderne her vil slå seg til ro med en lovlighets-bekreftelse. Om den så kom fra Høyesterett. Jeg syns ærlig talt litt synd på de som føler seg så truet / påvirket / fristet (?) at de ikke greier å la det ligge, men bare MÅ bruke masse tid og energi på å motarbeide Pride. Stakkars folk. Endret 2. juli av Hanhijnn 3
AtterEnBruker Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli Politikere som Mehus har intet annet å tilby for folk enn vikarierende makt, altså en slags trøstepremie som gir en midlertidig eufori ved å gå etter utsatte folkegrupper, for å kompensere for maktesløsheten av å tilhøre arbeiderklassen i et kapitalistisk samfunn. Åja, pluss at han ønsker å statssanksjonere livmorene til kvinner og at partiet hans er Putin-vennlig. Uansett, bare måtte dele denne: 3
Morromann Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli AtterEnBruker skrev (54 minutter siden): Politikere som Mehus har intet annet å tilby for folk enn vikarierende makt, altså en slags trøstepremie som gir en midlertidig eufori ved å gå etter utsatte folkegrupper, for å kompensere for maktesløsheten av å tilhøre arbeiderklassen i et kapitalistisk samfunn. Promillepartiet Konservativt har neppe noen oppslutning å snakke om hos arbeiderklassevelgere i Norge.
Ytringer Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli (endret) AtterEnBruker skrev (1 time siden): Politikere som Mehus har intet annet å tilby for folk enn vikarierende makt, altså en slags trøstepremie som gir en midlertidig eufori ved å gå etter utsatte folkegrupper, for å kompensere for maktesløsheten av å tilhøre arbeiderklassen i et kapitalistisk samfunn. Åja, pluss at han ønsker å statssanksjonere livmorene til kvinner og at partiet hans er Putin-vennlig. Uansett, bare måtte dele denne: Når det gjelder dette bildet: spørsmålet er vel ikke om det er mer sannsynlig at en overgriper er heterofil. Siden det er så mange flere av dem, er det en triviell sannhet. Spørsmålet er om det er en overrepresentasjon i den homofile gruppen. Endret 2. juli av Ytringer 1
PÃ¥inter Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli (endret) Ytringer skrev (31 minutter siden): Siden det er så mange flere av dem, er det en triviell sannhet. Spørsmålet er om det er en overrepresentasjon i den homofile gruppen Kan være mørketall, kanskje ømt tema å snakke om. Artikkelen er fra 2010: «De utgjør bare fem prosent av befolkningen. Likevel begår homofile like mange overgrep mot barn utenfor familien som det samlede antall heterofile overgripere.» Maskuline homofile begår flest overgrep. Endret 2. juli av PÃ¥inter 2
ZiggyStar Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli 2 hours ago, Hanhijnn said: Jeg syns ærlig talt litt synd på de som føler seg så truet / påvirket / fristet (?) at de ikke greier å la det ligge, men bare MÅ bruke masse tid og energi på å motarbeide Pride. Stakkars folk. Det er ærlig talt deg det er synd på hvis du har problemer med at folk har meninger om noe som presser seg inn på felles domene i samfunnet. Forvent kritikk når du begynner å vil endre på språk, lovverk og hva som skal forekomme på barneskoler. Sånn er det i et demokrati, det er ikke noe en liten høytskrikende gjeng aktivister bare kan trumfe gjennom. Andre tingen er å anerkjenne kritikken i seg selv, ikke bare konstant avfeie og prøve å avblåse som hat. Det er her det glipper mest. 3 1
Vokteren Skrevet 2. juli Forfatter Skrevet 2. juli Hanhijnn skrev (20 timer siden): Stakkars mann... Blir som å politianmelde en sekt av religiøst overbeviste som har kyniske mål skjult bak godhet….. Det verste er at myndighetene er en del av saueflokken….. 2
Hanhijnn Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli ZiggyStar skrev (5 timer siden): Det er ærlig talt deg det er synd på hvis du har problemer med at folk har meninger om noe som presser seg inn på felles domene i samfunnet. Folk må bare ha de meningene de er fortrolige med, uansett hva de er basert på. Men for meg så ser det ut til at de er sykelig opphengt i Pride. Og det kan ikke være mentalt sunt i lengden. Men det er ikke mitt problem. 🤭 2 1
Hanhijnn Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli Vokteren skrev (2 timer siden): Blir som å politianmelde en sekt av religiøst overbeviste som har kyniske mål skjult bak godhet….. Morsom versjon av "virkeligheten". Glad jeg ikke er i dine sko. 😉 5
Ytringer Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli Jeg er helt uenig i at Pride skulle være et tema for bare spesielt interesserte. Nå som pridetilhengerne er i ferd med å tape debatten, blir det stadig oftere antydet at motstanderne er skaphomofile, gjerne med et lite smilefjes til. Fnis fnis. Det er helt tullete. Når radikale ideer om at kjønn er flytende og man kan velge det selv er på vei inn i skole og barnehage, er det all grunn til å slå alarm. I det minste må foreldrene bli orientert og få et ord med i laget her. 5
obygda Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli Hvorfor skal Pride vare en hel måned? Jeg har liksom aldri fått svaret på det. Jeg mener folk selvfølgelig skal få feire pride - men kunne vi ikke lagt det til en helg i Juni da - og så ferdig med det? Jeg tror egentlig det er en bjørnetjeneste for alle som elsker Pride å la det gå over en hel måned. 1
AtterEnBruker Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli obygda skrev (32 minutter siden): Jeg mener folk selvfølgelig skal få feire pride - men kunne vi ikke lagt det til en helg i Juni da - og så ferdig med det? Det er jo akkurat det som foregår. En helg i juni, og ferdig med det. Noen steder i Norge må variere på helgene, kanskje til og med utsette til en annen måned men det er fortsatt kun en helg. 2 1
obygda Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli AtterEnBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo akkurat det som foregår. En helg i juni, og ferdig med det. Noen steder i Norge må variere på helgene, kanskje til og med utsette til en annen måned men det er fortsatt kun en helg. Hvilken planet bor du på? De har feiret Pride på min arbeidsplass i hele Juni...Det har vært noe hver bidige dag....... 1
3Maldini Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli obygda skrev (3 minutter siden): Hvilken planet bor du på? De har feiret Pride på min arbeidsplass i hele Juni...Det har vært noe hver bidige dag....... Hvordan skal vi vite at din arbeidsplass feirer og gjør noe spesielt hver dag? Hva med å si noe på jobben, sjefen? 3 1
obygda Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli 3Maldini skrev (1 minutt siden): Hvordan skal vi vite at din arbeidsplass feirer og gjør noe spesielt hver dag? Hva med å si noe på jobben, sjefen? Det er ikke bare her det er fokus på Pride med ulike arrangement hele Juni - det er overalt. Jeg mistenker at noen kun tenker på denne paraden i Oslo - men det er så mye,mye mer enn det. Man møter dette overalt i landet i hele Juni - både i det offentlige rom og på ulike arbeidsplasser. Jeg har definitivt ikke noe imot Pride - men jeg liker heller ikke å bli møtt med julemarsipan fra oktober til januar - og det er akkurat slik jeg føler det er med Pride - det er overalt i hele Juni - og det blir for mye fokus rett og slett. Og jeg tror det skader Pride at man skal dytte frem dette i en hel måned. 1
Atib Azzad Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli 25 minutes ago, obygda said: Jeg har definitivt ikke noe imot Pride - men jeg liker heller ikke å bli møtt med julemarsipan fra oktober til januar - og det er akkurat slik jeg føler det er med Pride - Så det er like bagatellmessig som julemarsipan fra oktober til januar? Okei, sorry, men det høres ut som et ikke-problem. 5 1
obygda Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli Atib Azzad skrev (32 minutter siden): Så det er like bagatellmessig som julemarsipan fra oktober til januar? Okei, sorry, men det høres ut som et ikke-problem. Skjønner du ikke at folk synes det blir for mye? Det er jo undersøkelser som viser en negativ trend mhp støtte til Pride. Jeg tror det er en sammenheng her. 1
DukeNukem3d Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli (endret) Snikpellik skrev (På 1.7.2026 den 10.31): Identitet er flytende for alle, det samme er kjønnsidentitet. Ens egen innsikt og forståelse av seg selv - inkludert kjønnsidentitet endrer seg gjennom livet for alle mennesker. Å ja så du var langt inne i FRI-ideologien likevel? Det er noe sånt som 1 av 200 personer (USA-tall) som har en eller annen forstyrrelse, opplever seg å være født i feil kropp el. Dette er på ingen måte "flytende for alle". De aller aller fleste trenger ikke engang å forholde seg til begrepet "kjønnsidentitet" i det hele tatt. Man har laget et begrep for å slippe å si "du har en psykisk lidelse". Det er fint, men ikke gjør det til noe større enn det er. Biologisk kjønn er hovedregelen for de fleste. Endret 2. juli av DukeNukem3d 2 1
Atib Azzad Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli 8 minutes ago, obygda said: Skjønner du ikke at folk synes det blir for mye? Det er jo undersøkelser som viser en negativ trend mhp støtte til Pride. Jeg tror det er en sammenheng her. Folk har alle mulige preferanser for det ene og det andre. Dersom markeringen bare er litt lenger enn du hadde fortrukket, synes jeg ikke det er allverden, jeg synes kanskje movember er litt gimmicky, men dersom det fantes en stor bevegelse som avviste at menn hadde helse, eller ønsket at man ignorerte menns helse så hadde jeg puttet den kritikken i lomma, eller det gjør jeg jo allerede, men poenget er at jeg ikke hadde stilt meg opp å tilsynelatende deltatt i en målrettet kampanje mot menns helse når innsigelsen min er så bagatellmessig. Tvert imot hadde jeg kanskje insett viktigheten i å markere movember. Hvis lengden på pride gjør folk skeptiske til skeive eller deres kamp, så skal det så lite til før denne skepsisen trer frem at jeg ville vært litt skeptisk til å begynne inngå kompromisser. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå