Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

"Hei, jeg heter Duke. Legene gjettet på at jeg ble født gutt, jeg identifiserer meg som CIS-kjønnet." Har jeg i tillegg et skilt rundt halsen tydelig markert "HE/HIM" så begynner vi å nærme oss en enighet med FRI-menigheten her inne. 🙃 🙃

Bra det ikke står «hen» (høne) på skiltet…..

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ballalaika skrev (21 minutter siden):

Sånn apropos tautologi. Siden kjønn er et biologisk fenomen er det overflødig å betegne det som 'biologisk kjønn '. Det er en såkalt smør på flesk betegnelse. Som feks å skulle si Erling Haaland er en fotballspillende fotballspiller, eller en stol som man kan sitte på.

Biologisk kjønn er hvilke kjønnsceller man har anlegg for å produsere -- mens sosialt kjønn er en opplevelse skapt av organet hjernen.

De er produkter av forskjellige gener:
Det som skaper vårt sosiale kjønn er noe annet enn det som kjønnsdifferensierer gonadene;

De er ikke samme fenomen, overhode -- og det er smått sykt hvor vanskelig det er å forstå det faktum, for enkelte.
Det er noe barn lærer, og forstår, i dag.

---

Men dere troller sannsynligvis for oppmerksomhet, ikke fordi dere lider av lærevansker slik dere åpenbart forsøker å innbille meg.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Red Frostraven skrev (6 minutter siden):

Biologisk kjønn er hvilke kjønnsceller man har anlegg for å produsere -- mens sosialt kjønn er en opplevelse skapt av organet hjernen.

spacer.png

• Liker 3
Skrevet
Red Frostraven skrev (4 minutter siden):

De er produkter av forskjellige gener:
Det som skaper vårt sosiale kjønn er noe annet enn det som kjønnsdifferensierer gonadene;

De er ikke samme fenomen, overhode -- og det er smått sykt hvor vanskelig det er å forstå det faktum, for enkelte.

---

Men dere troller sannsynligvis for oppmerksomhet, ikke fordi dere lider av lærevansker slik dere åpenbart forsøker å innbille meg.

Sosialt kjønn er ikke det samme som kjønn, godt mulig.

Sosialt kjønn kan være hva som helst.

Men nå snakket vi vel om kjønn.

En mann må da få lov å kle og te seg som en kvinne i sosialt lag, for all del.

Han er nå fortsatt en mann da. Som kler og ter seg som kvinne i sosialt lag.

Og det må da være helt greit.

• Liker 3
Skrevet
Red Frostraven skrev (9 minutter siden):

Alle barn driver med rollespill. Som lek.

At feks en mann har lyst å spille en rolle som feks kvinne, bør jo ikke være så utilgjengelig for et barn å skjønne, vil en tro.

• Liker 4
Skrevet
Red Frostraven skrev (16 minutter siden):

kjønn er hvilke kjønnsceller man har anlegg for å produsere

Det ligger litt mer i hva kjønn er enn bare dette. Så blir kanskje litt forenklet. Men ok.

• Liker 4
Skrevet
GiPazzini_85 skrev (10 timer siden):

Og det er vel ikke rart. For nå tar det til med Pride-arrangementer i andre deler av landet.

Hvor da? I de delene jeg ferdes så er det over. Stort sett vært markering med tog EN dag i juni.

Sitat

Er big business det der.

Å? Kan man tjene penger på det? Hvordan gjør man det?

• Liker 3
Skrevet

Hva skal man si om dette da? Noen har malt regnbuefarger på gata i Alta. Ikke akkurat lite, og ikke akkurat diskrete farger. Jeg kan forstå at noen synes det er påtrengende. (Fra Altaposten men betalingsmur)

image.png.4d6f171ea4356e37948bbf6af084df19.png

• Liker 1
Skrevet
Ytringer skrev (4 minutter siden):

Hva skal man si om dette da? Noen har malt regnbuefarger på gata i Alta. Ikke akkurat lite, og ikke akkurat diskrete farger. Jeg kan forstå at noen synes det er påtrengende. (Fra Altaposten men betalingsmur)

image.png.4d6f171ea4356e37948bbf6af084df19.png

Skal dette forestille et fotgjengerfelt ?
Dette signaliserer bare at Pride-tilhengerne skal ha prioritet foran andre gående/kjørende.

Hva skjer hvis det oppstår en ulykke i regnbuefeltet når dette ikke følger vanlig trafikkmerking ?

• Liker 1
Skrevet

Her skal vi få inn budskapet enten vi vil eller ikke. Det skal ikke være mulig å bevege seg ut for døra uten å få trykt pridebudskapet i ansiktet. Og så lurer noen på hvorfor det kommer en motreaksjon.

• Liker 3
Skrevet (endret)
14 hours ago, Ytringer said:

Bare fordi det fins et ord for det på engelsk, gender, betyr det ikke at denne størrelsen eksisterer. Så enkelt er ikke verden innrettet. Vi kan ikke bare finne på et ord og så har du automatisk en ting.

Du har rett i at Gender er et rent abstrakt begrep. På samme måte som identitet, religion, kjærlighet, angst, hat eller gjerrighet.

Empirisk kan vi enkelt bekrefte at det finnes, da det finnes mange observasjoner med mennesker som bekrefter at gender og sex ikke nødvendigvis sammenfaller. Det er normalt at man finner opp begreper som beskriver eksisterende fenomener. Og det er også vanlig at man innrømmer eksistensen av fenomener som lar seg bekrefte rent empirisk.

Så utfordringen er ikke at vi har funnet opp et ord for noe som ikke eksisterer. Utfordringen er at noen benekter eksistensen av noe som vi empirisk kan bekrefte forekomsten av, og derfor nekter for at begrepet gender er beskrivende for dette som altså eksisterer.

Så lenge det finnes mennesker som snakker om sitt gender, vil ordet ha et reelt innhold. Det unormale er de som nekter å erkjenne at slike mennesker finnes.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Well well well...

Jeg foreslår at vi lar de som (tydeligvis) trenger Pride i hverdagen få fortsette å diskutere Pride her i fred og ro.

Happy Pride year! ☺️🥳🌈🏳️‍🌈

• Liker 5
Skrevet
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Well well well...

Jeg foreslår at vi lar de som (tydeligvis) trenger Pride i hverdagen få fortsette å diskutere Pride her i fred og ro.

Happy Pride year! ☺️🥳🌈🏳️‍🌈

Hadde egentlig bestemt meg for å la denne tråden ligge, men når det dukker opp stadig nye provokasjoner og overtramp fra    «frihetsforkjemperne», må noen påpeke galskapen.

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (5 minutter siden):

Hadde egentlig bestemt meg for å la denne tråden ligge, men når det dukker opp stadig nye provokasjoner og overtramp fra    «frihetsforkjemperne», må noen påpeke galskapen.

Kos dere! 🥳🌈🏳️‍🌈

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Vokteren skrev (38 minutter siden):

Skal dette forestille et fotgjengerfelt ?
Dette signaliserer bare at Pride-tilhengerne skal ha prioritet foran andre gående/kjørende.

Vokteren skrev (8 minutter siden):

Du ser vel med egne øyne at det ikke er et fotgjengerfelt? 

Etter gjentatte hærverk mot pride flagg så ble det malt et lite kunstverk i en gågate så ja det er en reaksjon på noen som sikkert mener de er "frihets forkjempere" noe de åpenbart ikke er, da de bare kjemper for undertrykkelse.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Ytringer skrev (1 time siden):

Her skal vi få inn budskapet enten vi vil eller ikke. Det skal ikke være mulig å bevege seg ut for døra uten å få trykt pridebudskapet i ansiktet. Og så lurer noen på hvorfor det kommer en motreaksjon.

Derved blir markeringen enda mer langvarig.

Hvis noen hadde malt det norske flagget på gaten, ville det nok blitt reaksjoner.
Er malingen i Alta egentlig en motreaksjon ? Å tråkke på et flagg er en direkte fornærmelse.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Merkelig å se så mye vitenskapsfornektelse av noe så enkelt og etablert som identitet.

Identitet er flytende for alle, det samme er kjønnsidentitet. Ens egen innsikt og forståelse av seg selv - inkludert kjønnsidentitet endrer seg gjennom livet for alle mennesker.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Ballalaika skrev (11 timer siden):

Det ligger litt mer i hva kjønn er enn bare dette. Så blir kanskje litt forenklet. Men ok.

Du utelot 'biologisk'. Sikkert bare en glipp og en misforståelse fra din side.

kjønn (biologi)

Når to individer innenfor en art danner spesielle forplantningsceller (kjønnsceller, gameter) som kan forene seg med hverandre til et nytt individ, sies de to individene å ha ulike kjønn.

https://snl.no/kjønn_-_biologi

Biological sex

Sex is the phenotypic trait of a sexually reproducing organism in producing gametes of one of two different sizes or shapesmale or female gametes.[1][2][3]

https://en.wikipedia.org/wiki/Biological_sex

---

Når det kommer til begrepet 'kjønn' gir øvrig har du har gjentatte ganger demonstrert at du ikke forstår medisin eller biologi, eller logikk, bedre eller annerledes enn kreasjonistene(e) i tråden, så jeg vil sitere det videre in. I kreasjonist vs evolusjon-tråden videre.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

Du utelot 'biologisk'. Sikkert bare en glipp og en misforståelse fra din side.

Nope. Jeg forklarte vel ganske klart hvorfor 'biologisk kjønn' er en smør på flesk'-betegnelse.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...