leticia Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Boing_80 skrev (25 minutter siden): PBUH = Peace be upon Him (Fred være med han. Alayhi s-salām på arabisk). Dette betyr "Måtte Allah ære ham og gi ham fred" eller "Fred og velsignelser fra Allah være med ham". Frasen brukes som en hedersbevisning når man omtaler navn på alle profeter, budbringere og utvalgte skikkelser fra Gud innen islam. Utvalgte skikkelser omfatter her Jesus (PBUH) i aller høyeste grad da han er en profet som er nevnt langt flere ganger i Koranen enn Muhammad (PBUH), og er høyt elsket profet i den islamske teologien. Håper det ble godt forklart Ja, takk 🙂
Sir Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Boing_80 skrev (1 time siden): Sammenlikner du virkelig Jesus (PBUH) med Kirk? Like really? Nei.
leticia Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden BadCat skrev (16 minutter siden): Typisk norsk tankegang er noe slikt. "Jeg liker hjemplassen, men ikke utviklinga og politikken. Jeg skal bruke resten av livet på å kjempe en bitter kamp for meg og mitt fremfor å se hva verden utenfor kommunegrense og land har å by på." Men hva om Norge er det "beste du kan få" i forhold til den utviklinga man ikke liker? At ingen andre land er bedre, bare verre? 3
AlpakkaMafakka Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden jallajall skrev (4 minutter siden): Hvem er disse som tenner på Teslabutikker, angriper ICE, hele tiden stør rundt seg med "nazi", "fascist" og "rasist" bekyldninger mot sine politiske motstandere, da? Mulig det er sentristene, men sentristene i USA er stort sett utryddet. Tror nok ikke det er populistiske venstre som er venstresiden i USA. Sanders er den største populisten på venstresiden i USA. TYT er de største populistene på venstresiden, backer Sanders. De kommer aldri til å få slippe til. Etter valget snakket de atter en med CK og gratulere han må å klare det populistiske venstre aldri har klart; å komme inn i varmen, å få en plass ved bordet. Du kan lese saken om grafen her. Det er nok mest sannsynlig ytre venstre, men du snakket også om Biden i samme fløy, og det er en sentrist. Som jeg har nevnt tidligere, USA har en rell venstreside men den har omtrent aldri hatt noen støtte politisk i landet. Demokratene er ikke venstre, de er på det beste sentrister, eller høyre-light. Jeg støtter ingen former for vold eller vandalisme, men rent objektivt tenker jeg "hva skjer når en vesentlig del av landet, som har aldri hatt politisk støtte tross deres demonstrasjoner og høye røst i mange tiår, ser at retningen går motsatt vei og at flere rettigheter blir tatt vekk fra de?" Man begynner nok da å tenke i de baner at samtale er ikke nok, debatt funker ikke, vi vil ty til mer drastiske ting. Jeg ser på dette som et symptom på det som skjer i USA over linjen, polariseringen, retorikken og "fiendebildet" de har skapt. Media som eies av de rikeste konservative i landet tjener på å fremheve alt dette som ytre venstre gjør for å svartmale hele venstresiden, og slik kan du hjernevaske store deler av befolkningen til å kun tro at èn ting er sant. Takk for at du delte linken, jeg skal lese nærmere om det direkte fra NCRIs rapport selv og ikke Fox News. Første tingen som slår meg er jo at de bruker en 1-7 skala på 1 = null aksept for politisk motivert drap og 2-7 = minimum noe aksept til 7 = helt akseptabelt. At 56% av de som lener mer venstre har svart et eller annet sted mellom 2-7 kan jeg tro på, men bare 10-14% ligger på 7. For høyresiden så ligger også nærmere 40% mellom 2-7 og ca. 60% på 1, så det er ikke den største kontrasten å finne der. 4
Sir Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden Folkflesk skrev (2 timer siden): Nei, Lincoln ble drept fordi han var president i en blodig borgerkrig der drapsmannen ville hevne seg på vegne av den tapende parten. Så blir en kristen høyreaktivist skutt av en fyr som ikke likte meningene hans på et universitet 150 år senere. Å si at det er en parallell mellom dette er ren og skjær stupiditet. Ja jeg er klar over at det er mange forskjellige grunner til at disse ble drept, ikke bare meningen til vedkommende. Poenget var hva disse hadde til felles, ikke at de var identiske. Jeg har ikke hevdet noe slikt. Det var sikkert komplekse bakenforliggende årsaker til at Kirk ble drept også, ikke kun meningen hans. jeg føler du har gjort en «Attribute substitution» her, for dette ble litt god dag mann økseskaft. 1
Red Frostraven Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Noxhaven skrev (8 minutter siden): Same-same but different ;D Kanskje. Har ikke orket se hva det faktisk er, så bare at samme tidsperioder var i disse som den opprinnelige notoriske. Noxhaven skrev (2 minutter siden): Er det ikke det samme grunnlaget fra 2018 som den andre han poster hele tiden? Jeg regner med at du forstår at problemet er enormt, men jeg forstår ikke hvorfor du har noe i mot gjenposting av fakta som mange genuint ikke er klar over, eller ikke evner å ta inn over seg -- at det er demokratisk krise i USA, som har vært forutsett og grundig dokumentert av samfunnsvitenskapen, historikere og politiske forskere. En liten litteraturgjennomgang: Science Tells Us the U.S. Is Heading toward a Dictatorship https://www.scientificamerican.com/article/science-tells-us-the-u-s-is-heading-toward-a-dictatorship/ Fundert på forskningsartikkelen: "Is the US Moving Toward Autocracy? A Critical Assessment" https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/polp.70032 ... Så har man "Hundreds of scholars say U.S. is swiftly heading toward authoritarianism" https://www.npr.org/2025/04/22/nx-s1-5340753/trump-democracy-authoritarianism-competive-survey-political-scientist "Understanding democratic decline in the United States" https://www.brookings.edu/articles/understanding-democratic-decline-in-the-united-states/ ... Altså. Jeg sliter litt med å forstå kritikken av gjenposting, med mindre du genuint tror at dette er overdrevet. 5
jallajall Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 5 minutes ago, AlpakkaMafakka said: Demokratene er ikke venstre, de er på det beste sentrister, eller høyre-light. De var en gang kanskje sentrister.. De siste årene har de flyttet seg stadig lenger ut på venstesiden. Begge parter har flyttet seg lenger ut til siden, sentrister er nesten utryddet..
AlpakkaMafakka Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden jallajall skrev (1 minutt siden): De var en gang kanskje sentrister.. De siste årene har de flyttet seg stadig lenger ut på venstesiden. Begge parter har flyttet seg lenger ut til siden, sentrister er nesten utryddet.. Dette blir kanskje for off-topic Charlie Kirk, men har du spesifikke eksempler på hvordan sentristene har beveget seg mer venstre? Jeg ser det motsatte. Det jeg faktisk også ser er jo at sentrister som Gavin Newsom, Biden og andre har tatt til orde mot Trump og hans administrasjon nå fordi de er klar over trusselen mot demokratiet om vi fortsetter i denne retningen som Trump & Co har staket ut for USA. Venstresiden som sådan har nesten aldri vært svakere i USA. 4 1
BadCat Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) 15 minutes ago, leticia said: Men hva om Norge er det "beste du kan få" i forhold til den utviklinga man ikke liker? At ingen andre land er bedre, bare verre? Selv Russland, som nordmenn elsker å hate, har flat inntektsskatt på 13% for private og 20% for selskaper. Bulgaria har 10/10. For Tech-gründere er det ikke lukrativt å bo i Norge og sterke krefter jobber for å bevare status quo. Endret 6 timer siden av BadCat
BamseMums80 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Det var gjerne en tragedie i seg selv. Men nå er Mr. Kirk en evig martyr,og dette var en gavepakke til alle som er på høyresiden i USA,og tydeligvis her i Norge også. Dette kommer bare til å vokse seg større og sterkere. 2
Red Frostraven Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) jallajall skrev (10 minutter siden): De var en gang kanskje sentrister.. De siste årene har de flyttet seg stadig lenger ut på venstesiden. Begge parter har flyttet seg lenger ut til siden, sentrister er nesten utryddet.. ...sentrister har demonstrert at ideologien deres er å være kontrære mot begge sider, og føler seg skubbet bort fra venstresiden når de blir kritisert for å strekke seg i autoritær retning for å forsvare og bortforklare kuppforsøk og terror. Jeg mener. Jeg kjenner folk på forumet som benekter at Trump forsøkte seg på kupp... https://en.wikipedia.org/wiki/Trump_fake_electors_plot ...uansett hvor mye beviser man har -- selv om høyreekstreme fra flere organisasjoner som var i kontakt med folk fra presidentens nærmeste krets i perioden før 6. januar ble dømt for 'seditious conspiracy'. https://www.justice.gov/archives/opa/pr/four-additional-oath-keepers-sentenced-seditious-conspiracy-related-us-capitol-breach De har aldri beklaget oppførselen sin, selv etter at disse folkene ble dømt for forholdene, som jo heller ikke inviterer til å ta dem seriøst. Slike folk er ikke sentrister, de er nyttige idioter. ... Og folk som Charlie Kirk er del av grunnen til at folk ikke er bedre informert. Som gjør ham til en slags overgriper mot dem som tror på misinformasjonen hans, ofre. Igjen, uten at det gjør det greit å drepe ham. En vakker dag håper jeg dog at de som falt for høyreradikal propaganda tar et oppgjør med folkene de ble ofre for løgnene til. Endret 6 timer siden av Red Frostraven 4 1
leticia Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden BadCat skrev (1 minutt siden): Selv Russland, som nordmenn elsker å hate, har flat inntektsskatt på 13% for private og 20% for selskaper. Bulgaria har 10/10. For Tech-gründere er det like lukrativt å bo i Norge og sterke krefter jobber for å bevare status quo. Hva du skriver fordrer at man faktisk har et problem med inntektsskatten. (Eller andre skatter). Det er en "hel pakke " som skal vurderes når man flytter ut. Jeg er i samme vurderingen selv, altså å flytte ut av Norge. Men foreløpig er det mer som holder meg tilbake enn det som frister med å flytte ut. 1
Høstblader Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Dette var «fiendene» i Charlie Kirks verden – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer NRK-artikkel som går litt indepth i hva han mente og sammenligner angrepene hans på "marxister" med ABBs manifest Quote I kanalen pekte Kirk stadig ut "fiender". Denne saken handler om fire grupper som skiller seg tydelig ut: Demokrater Media og "Fake News" Minoriteter Lærere og studenter 5 2
BadCat Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) 14 minutes ago, leticia said: Hva du skriver fordrer at man faktisk har et problem med inntektsskatten. (Eller andre skatter). Det er en "hel pakke " som skal vurderes når man flytter ut. Jeg er i samme vurderingen selv, altså å flytte ut av Norge. Men foreløpig er det mer som holder meg tilbake enn det som frister med å flytte ut. Se for deg en vanlig innholdsskaper som tjener 100k i måneden. Quote Hvis du tjener 1,200,000 kr et år som bor i Norge, vil du bli skattlagt 420,805 kr. Det betyr at nettolønnen din vil være 779,195 kr per år, eller 64,933 kr per måned. Den gjennomsnittlige skattesatsen din er 35.1% og den marginale skattesatsen er 46.4%. Så gjør vedkommende dette i 20 år. Det blir en betydelig forskjell, selv etter å ha kjøpt premium helseforsikring. Nå fikk jeg ikke spare differansen med 25k i måneden. Men selv med 20k blir det mye penger som går tapt ved å bo i Norge. Endret 6 timer siden av BadCat 1
leticia Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden BadCat skrev (1 minutt siden): Se for deg en vanlig innholdsskaper som tjener 100k i måneden. Så gjør vedkommende dette i 20 år. Det blir en betydelig forskjell, selv etter å ha kjøpt premium helseforsikring. Ja, jeg skjønner at økonomisk så blir det forskjeller. Men folk har kanskje andre verdier enn bare egen økonomiske vinning også. Og det er det som holder mange (inkludert meg selv) tilbake i Norge. (Selv om jeg også tilbringer mye tid utenfor Norge.). Du nevnte det vel selv (om jeg ikke husker feil). Du har foreldre i Norge, som enn så lenge bidrar til at du blir værende? Dette er andre verdier enn det økonomiske. Du kunne selvsagt bare gitt en lang marsj i de, og bare flyttet, hvis du virkelig ville. 2
Atib Azzad Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 27 minutes ago, Noxhaven said: Klart det vil være noen ting som ikke er helt tilsvarende. Norge og USA og våre historier er jo ikke identisk. ps. merkelig med et halv-dårlig croppa bilde av en tekst uten lenke eller annet? Ser ut som wiki? Ulovlige innvandrer har vært en stor del av den amerikanske befolkningen over generasjoner og folk født i amerika er lovlige selv om begge foreldrene er ulovlige. Resultatet blir jo at om tar foreldrene og sender de ut av landet så skader man barna, vennene eller andre bekjente som er statsborgere. Mye av økonomien der borte er dessuten avhengig av å ha millioner av ulovlige innvandrere som plukker frukter og grønnsaker, gjør gartner arbeid eller annet. Hvor de kan bli betalt sort langt under hva minstelønn er. Som en dagens slavedrift bare at de gjør det frivillig fordi hjemlandet ikke har noe bedre å tilby dem. Hvordan man skal rette opp i noe sånt som har pågått så lenge, som påvirker så mange og som er en del av landets økonmiske struktur vil by på utfordringer. Vet ikke om hastverket med handlingen og planen til Trump er korrekt, men uansett så er ikke en løsning lett å gjennomføre for å få rettet opp i problemet. Beklager om det var spesielt dårlig croppet. Jeg antok at det åpenbart var wiki, det er ingressen til wikipediasiden som handler om ICE's deportasjon av folk med US-statsborgerskap, jeg kunne sikkert gitt deg lenke, men antok jeg fullgodt dokumenterte hvordan de er så lite tilsvarende UDI at sammenligningen nesten blir misvisende. Jeg har ikke kompetansen som kreves for å svare tilfredstillende rundt USA's praksis med å utnytte papirløse, eller den pågående deportasjonsprosessen vi er vitne til, jeg føler heller ikke at du la opp til noen kunnskapsbasert utveksling ved å fremstille det som om ICE oppfører seg helt vanlig, tilsvarende UDI, når de opererer helt på siden, og utenfor det som er lovlig. Når deportasjonsstyrkene grumser linjene mellom statlig organ, og privat milits, tenker jeg at tiden er forbi for å retorisk spørre seg om Trumps metoder er korrekt, eller ikke. 3
BadCat Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 2 minutes ago, leticia said: Ja, jeg skjønner at økonomisk så blir det forskjeller. Men folk har kanskje andre verdier enn bare egen økonomiske vinning også. Og det er det som holder mange (inkludert meg selv) tilbake i Norge. (Selv om jeg også tilbringer mye tid utenfor Norge.). Du nevnte det vel selv (om jeg ikke husker feil). Du har foreldre i Norge, som enn så lenge bidrar til at du blir værende? Dette er andre verdier enn det økonomiske. Du kunne selvsagt bare gitt en lang marsj i de, og bare flyttet, hvis du virkelig ville. Økonomi er viktig når folk flest jobber i 40 år. Hvis skatteforskjellen er nok til å bli økonomisk uavhengig resten av livet etter 20 år er det ikke ei fillesak.
Noxhaven Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Atib Azzad skrev (7 minutter siden): Beklager om det var spesielt dårlig croppet. Jeg antok at det åpenbart var wiki, det er ingressen til wikipediasiden som handler om ICE's deportasjon av folk med US-statsborgerskap, jeg kunne sikkert gitt deg lenke, men antok jeg fullgodt dokumenterte hvordan de er så lite tilsvarende UDI at sammenligningen nesten blir misvisende. Jeg har ikke kompetansen som kreves for å svare tilfredstillende rundt USA's praksis med å utnytte papirløse, eller den pågående deportasjonsprosessen vi er vitne til, jeg føler heller ikke at du la opp til noen kunnskapsbasert utveksling ved å fremstille det som om ICE oppfører seg helt vanlig, tilsvarende UDI, når de opererer helt på siden, og utenfor det som er lovlig. Når deportasjonsstyrkene grumser linjene mellom statlig organ, og privat milits, tenker jeg at tiden er forbi for å retorisk spørre seg om Trumps metoder er korrekt, eller ikke. Jeg er glad du ikke protesterer på grunnprinsippet som jeg anså var det samme - men protesterte på hvordan og av hvem det ble gjennomført av. Så regner med at du er enig i at mennesker som befinner seg ulovlig i et land må fjernes fra landet via makt? Sånn UDI og politiet gjør her til lands? Endret 6 timer siden av Noxhaven
Sir Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden Høstblader skrev (13 minutter siden): Dette var «fiendene» i Charlie Kirks verden – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer NRK-artikkel som går litt indepth i hva han mente og sammenligner angrepene hans på "marxister" med ABBs manifest «Han sa at han ikke ville stole på en svart pilot, fordi han mente de bare fikk jobben på grunn av hudfargen, sier Stephens» Dette er feil. Han sa aldri noe slikt. sammenligningen med ABB er vel like søkt som sammenligningen med Jesus som ble nevnt tidligere i tråden. Hilde Løvdal Stephens klarer ikke å holde seg helt upartisk her, som forøvrig er ironisk gitt hvem hun kritiserer. Kirk var jo nettopp negativ til liberale universitetsprofessorer. Jeg synes Eirik Løkke gir en mer riktig gjengivelse av faktiske forhold. 2
Folkflesk Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden BadCat skrev (1 time siden): Jeg tar avstand fra den sags usivilisert oppteden. Det minner om barn som raser til til de får vilja si. Norge er snart så polarisert at det ikke går å praktisere ei demokratisk styreform. Til slutt må man dele landet i to og ha NRK venstre og NRK høyre. Norge er faktisk ganske lite polarisert - noe vi senest så ved sist valg, der det stort sett var en bra tone. Men disse taperne som på død og liv skal trekke denne Trump-møkka over hit fra USA jobber åpenbart med å øke polariseringen. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå