leticia Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai Vokteren skrev (1 time siden): Grønt er grønt….. Hos oss er det mer gult 😅 (løvetann)
frohmage Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai Vokteren skrev (2 timer siden): Grønt er grønt….. Ja, er det ikke derfor han vil ha mose på rull?
Vokteren Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai leticia skrev (På 8.5.2025 den 14.20): Hos oss er det mer gult 😅 (løvetann) Mange grønne blader på en løvetann. «Green-standard» hjemme eller på hytta er jåleri eller skrytete. Det er nok at gressklipperen får kjøre uforstyrret.
Hugo_Hardnuts Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Jeg må innrømme at løvetann bare er sjarmerende, pluss at det er bra for insektene. Men så var det kombinasjonen av en barbeint smårolling og insekter med brodd da 🙄
rabler Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai On 5/7/2025 at 7:07 PM, Hugo_Hardnuts said: Første sommer i eget hus. Hadde glemt hvor mye jeg hater å klippe gress. Skjønner ikke de som ikke vil ha mose i plenen. Skulle gjerne sett at det ble solgt på rull 😅 Jo sjeldnere du klipper jo mer mose får du. Vi har også piggsvin i hagen så jeg tenker å bruke det som unnskyldning for ikke å slå gresset om høsten. De små ungene må jo ha en plass å lære seg å jakte mat.
Vokteren Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Vokteren skrev (På 7.5.2025 den 12.19): Eget hus. Det ville blitt altfor dyrt å bo i en leilighet med tilsvarende plass og standard. Mye tyder på at grådige utbyggere tjener store penger på leiligheter. Noe er fullstendig feil nå kvm-prisen på leiligheter er mye større enn for enebolig med egen tomt, garasje osv
kremt Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai On 5/14/2025 at 6:12 PM, rabler said: Jo sjeldnere du klipper jo mer mose får du. Så 1 gang per måned = masse mose Og 1 gang per dag = ingen mose? Det er nok ikke så lett men litt sammensatte årsaker til dette. Jeg vurderte litt å montere robot på en del av plenarealet her. Problemet er at det må klippes uansett når det er 2 parseller, med mindre man vil ha 2 roboter. Men da er det nok enklere å bare klippe manuelt, er nok litt oppfølging med robot også. Jeg ser naboens kjører seg fast til stadighet i en bakke. Jeg vil tro det blir ca 8 klippinger i året, noe jeg anser som veldig overkommelig. Med første klipp 20. mai og deretter klipp hver 3. uke vil siste klipp bli i oktober en gang. Men det kan være man klipper litt oftere på starten av sommeren når det vokser raskest, og litt sjeldnere på slutten når det blir kaldere og mørkt. 1 gang per måned i september/oktober for eksempel. Hvordan funker det med robot egentlig, den klipper jo hele tiden. Men det ser ut til at mose forsvinner når dette brukes? Det kommer jo masse mose i oppsamleren når jeg klipper manuelt også. Så vokser det selvsagt ut igjen til neste klipp. Man kunne nok gjort et skippertak, brukt mosefjerner, vertikalskjærer, fylt på sand, fylt på fersk jord, tømt på kalk, tømt på gjødsel, mere frø. Men det ville trolig vart bare 2-3 år før plenen hadde blitt overtatt av mose igjen. Det er ikke så mye at mosen er stygg jeg bryr meg om egentlig, mer at det føles som man går på "svamp" når man tråkker på plenen. Det blir også ganske tungt å dytte en klipper når det er slik, i den grad det er et problem.
rabler Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai 2 hours ago, kremt said: Så 1 gang per måned = masse mose Og 1 gang per dag = ingen mose? Det er nok ikke så lett men litt sammensatte årsaker til dette. Det er helt klart mer sammensatt ja. Jeg husker faktisk ikke hvor jeg leste det (for mange år siden), men det er en sammenheng mellom tett gress og jevnlig gressklipping. Jeg klipper tre fire ganger per år og driver verken med gjødsling eller kalking. Jeg gjør over hode ingen ting for at "plenen" skal trives så da er jeg jo selvsagt ikke overrasket over mosen ser ut til å ha bedre forhold enn gresset 😄
Tmz Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Leilighet, skulle gjerne hatt en liten enebolig men er alt for dyrt her jeg bor. 1
Evil-Duck Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) Enebolig, bodde i sameie (bolig blokk) i 7 år, aldri igjen 😅 Fint å ha herredømme over sin egen bolig og eiendom selv om det er mye mer arbeid i det daglige. Men arbeidet blir litt enklere/motiverende når en vet at en gjør arbeid for sin egen del og ikke for alle andre sin del som ikke gidder å løfte en finger og forventer at noen andre tar tak i ting (les, sameie) Endret 20. mai av Evil-Duck
Fantomtegningen Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Hus, går ikke tilbake til å bo i leilighetsblokker av fri vilje.
Frank Olsen Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Bor i en konvertert ferieleilighet her nede på Olivenøya. Slo sammen to små til en større i 2014 som jeg nå bor i. Men planen er å selge her nå og kjøpe meg en enebolig på et landlig sted i en av dalene på Sørvestlandet.
Leo_ Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Gikk fra leilighet til rekkehus i 2014 da det ble en ekstra inntekt i husstanden, så kjøpte vi hus i fjor på denne tia.
The Avatar Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Andelen som bur i hus harmoniserer nok ganske godt med alder om ein også tek høgde for husprisane. Det som er typisk er at ein kjøper seg opp og får stadig større og større hus, eventuelt meir og meir sentralt, etterkvart som ein blir eldre og verken treng plassen eller benytter seg av tilboda som du finn i sentrum. Heile bustadmarkedet er eigentleg bakvendt, eigentleg så burde ein openbart ha største huset når ein har barn i huset, for så å redusere til små praktiske leilegheiter når ungane flytter ut. 1
Hugo_Hardnuts Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni The Avatar skrev (På 21.5.2025 den 8.12): Heile bustadmarkedet er eigentleg bakvendt, eigentleg så burde ein openbart ha største huset når ein har barn i huset, for så å redusere til små praktiske leilegheiter når ungane flytter ut. Litt som størrelsen på inntekten egentlig. 1
knopflerbruce Skrevet 26. juni Skrevet 26. juni Kjøpt digert hus med enda større tomt, og gleder meg til å få nøkkelen 1
OC-Freak Skrevet 26. juni Skrevet 26. juni Bygget i 2000, kjøkken og bad pusset opp senere. Vi (3 søsken) har også et gammelt hus fra våre besteforeldre bygget i 1969 som vi bruker som fritidshus. Vi har pusset opp badet når vi overtok, ellers er det meste enda originalt innvendig, er byttet vinduer og kledning på slutten av 80 tallet. Mye sjarm med gammelt hus også Vedfyring på vinteren, blomstertapet, og kjøkkeninnredning med skyvedører.
knopflerbruce Skrevet 26. juni Skrevet 26. juni (endret) Hamglock skrev (3 timer siden): Hvor gammelt hus har folk? Mye stress med gammelt vræl? Mitt er muligens fra 1896. Jeg har ikke flyttet inn, så vi får se hvor mye jobb det er. Men det er barnet mitt, så jeg skal bytte bleie på det hvis det trengs Endret 26. juni av knopflerbruce 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå