Gå til innhold

Trump 2025

Melding lagt til av Uderzo,

Charlie Kirk (tilsynelatende) attentat: Dette er en tragisk hendelse, og uavhengig av hva man mener om personen, fortjener ingen å miste livet for sine meninger. Jeg oppfordrer alle til å vise respekt og omtanke i tråden, og ikke feire eller godte seg over det som har skjedd. La oss holde diskusjonen saklig og medmenneskelig.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Duriello skrev (6 minutter siden):

Før handlingene ja. De var obs på ham.

Liten edit* Er noe farget av å ha sett videoen fra åsted.

Denne saken kalles det amerikanske trikkedrapet i Charlotte for å skille den fra trikkedrapet i Oslo - og med få detaljer er bokstavelig talt det samme; en mørkhudede mann gikk til impulsiv og sanseløs vold uten logisk motiv og angrepet hvithudede mennesker, i Oslo var det en døv mann, i Charlotte en ukrainsk og vakker ungjente. Begge ganger vist det seg at dette skyldes seriøse psykiske lidelser som gjør gjerningsmennene så utilregnelig, at ordinær avstraffelse ikke er tillatt. Somalieren i Oslo er fremdeles tvangsinnlagt etter de siste opplysninger, og dommeren hadde reagert spontant etter å ha møtt morderen, ved å sende ham til det første og beste psykiatriske behandlingssted i nærmeste sykehus. Der er han tvangsinnlagt under observasjon, og mye tyder på at han vil bli sittende der i resten av livet. Det hadde rablet for ham som med somalieren. Helt rablet. 

Men rasistene hadde utnyttet de lekkerte opptakene som ville ikke ha blitt offentliggjort her i Norge for å skape en digital lynsjestemning, som Trump villig sluttet seg til. Ikke glem at Trump hadde ønsket å få fire anklagede fargede ungemenn anklaget for overfallsvoldtekt på en hvit kvinne, henrettet uten å bry seg om disse var skyldig eller ikke. Etter tretti år har Trump nektet å beklage eller endog revurderte hans handlingene. 

• Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutes ago, Uderzo said:

Cenk er en stut, som det heter på godt norsk, men det hender det kommer noe bra fra den kanten, han har helt rett.

Vel, det har allerede skjedd, eller forsøk på det, ved flere anledninger.
Gabby Giffords, hun ble skutt i hodet men overlevde heldigvis. Men 6 andre døde.
Gretchen Whitmer, attentat/kidnappingplot ble heldigvis avslørt i tide.
Melissa Hortman, skutt og drept i sitt hjem sammen med sin mann som også var en kjent politiker.
John Hoffman, utsatt for mordbrann men kom seg heldigvis ut i tide.

Jeg ble egentlig overrasket over hvor mye oppmerksomhet mordet på Charlie Kirk får, når jeg så hvordan disse andre sakene fks. drapet på John & Yvette Hoffman, og Melissa & Mark Hortman (som ble drept av en mann som hadde en liste med flere democrats, og abort-leger, som han tilsynelatende også mente å drepe) -fikk så lite, eller relativt lite til hva vi ser nå, oppmerksomhet.
Det er kanskje ikke mer mystisk enn at Charlie Kirk er kjendis.

Evt fikk de kanskje masse oppmerksomhet, som jeg ikke var oppmerksom på..

• Liker 5
Skrevet
Duriello skrev (32 minutter siden):

Endelig noe positivt fra Trump.

Jeg så videoen....

Dødsstraff er dog for mildt. La ham sone i fengsel, gjerne kun et medium security ett.

FB_IMG_1757624240765.jpg

Dette er ikke positivt. Presidenter/statsledere bør ikke blande seg inn i rettsprosesser på den måten.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Atib Azzad skrev (4 minutter siden):

Jeg ble egentlig overrasket over hvor mye oppmerksomhet mordet på Charlie Kirk får, når jeg så hvordan disse andre sakene fks. drapet på John & Yvette Hoffman, og Melissa & Mark Hortman (som ble drept av en mann som hadde en liste med flere democrats, og abort-leger, som han tilsynelatende også mente å drepe) -fikk så lite, eller relativt lite til hva vi ser nå, oppmerksomhet.

De fikk oppmerksomheten man kan forvente, men ganske tyst i fra høyresiden, ingen nevneverdige fordømmelser av politisk vold fra den kanten, såvidt jeg kan huske, men mye av det samme gamle om at det ikke er våpen som dreper.

Endret av Uderzo
  • Liker 4
Skrevet
Atib Azzad skrev (4 minutter siden):

CK hadde ganske store følgerskarer på sosiale medier og har vært mye i søkelyset, en ganske profilert kjendis. Er nok dette pluss at drapet skjedde live og i offentligheten som fører til den enorme oppmerksomheten det får.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Just now, Uderzo said:

De fikk oppmerksomheten man kan forvente, men ganske tyst i fra høyresiden, ingen nevneverdige fordømmelser av politisk vold, såvidt jeg kan huske, men mye av det samme gamle om at det ikke er våpen som dreper.

Jeg leste meg akkurat opp på det, responsen fra høyresiden (om det ikke blir feil å kalle dem det) ser ut til å ha gått mest på å anklage morderen for å være venstrevridd:

Screenshot2025-09-11at23-35-222025shootingsofMinnesotalegislators-Wikipedia.png.ff2514656ff9a749a44c134b8e5b1a1e.png

[...]Within hours of the shootings, rightwing social media accounts with millions of followers manufactured false conspiracy theories about the suspect and his motives, falsely portraying the man whose friends say he is an evangelical Christian Trump supporter as a radical leftwing assassin and attempting to paint him as a political ally of Tim Walz, the Democratic governor and former vice-presidential candidate.

It was the latest example of a rightwing media ecosystem that swiftly spins up narratives that serve their political agendas after tragic events, regardless of accuracy, and does not correct them after further information shows them to be untrue or incomplete.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Revie skrev (21 minutter siden):

Jubilant er det samme som gledesrus og det syder.

Tenkte det var noen obskur kanal eller facebook side.. 😂 Blueskye, X og Reddit holder jeg meg unna da det er rein gift begge veier. Prøver egentlig å holde meg unna alt av SoMe.

For min del har jeg ikke sett mye hyllest, og jeg har ikke planer om å oppsøke det heller. Har sett noe her, men reaksjonene kommer fra begge sider på det politiske spektrum.

Men du skal få en tommel opp så fort jeg har mulighet igjen, om det kan fjerne "venstre" stempelet jeg vistnok har fått. 😂👍

Skrevet
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Dette er ikke positivt. Presidenter/statsledere bør ikke blande seg inn i rettsprosesser på den måten.

Både enig og uenig. 

Og det er egentlig alt jeg har tenkt å si videre om saken.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (13 minutter siden):

Tenkte det var noen obskur kanal eller facebook side.. 😂 Blueskye, X og Reddit holder jeg meg unna da det er rein gift begge veier. Prøver egentlig å holde meg unna alt av SoMe.

For min del har jeg ikke sett mye hyllest, og jeg har ikke planer om å oppsøke det heller. Har sett noe her, men reaksjonene kommer fra begge sider på det politiske spektrum.

Men du skal få en tommel opp så fort jeg har mulighet igjen, om det kan fjerne "venstre" stempelet jeg vistnok har fått. 😂👍

Da anbefaler jeg deg ikke å lese, annet enn perspektiver fra det du har trukket fram i så fall. Man mister troa på medmennesklighet. Overraska over at du ikke har fått det med deg så mye det er av det, men godt du ikke er en av de. 

Ikke venstre altså, men en av de som hyller dette eller bortforklarer.

Spar tommelen du, klarer meg fint uten den altså. Skal nok få sove likevel. 😊

Endret av Revie
Skrevet
Snikpellik skrev (27 minutter siden):

Takk!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...