Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
Just now, agvg said:

Men Frankrike har en ting som ingen andre Europeiske land har, ett uavhengig atomforsvar og de har satset på og holde avstand til USA når det kommer til våpen.

Det er et poeng. Det jeg frykter om Frankrike står alene om hovedansvaret, er at det blir sådd mye tvil om lederskapet. Og rent praktisk, hvordan skulle Frankrike klare å dekke hele Europa? Det bør de jo klare hvis de skal ha hovedansvaret.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 minutt siden):

Det er et poeng. Det jeg frykter om Frankrike står alene om hovedansvaret, er at det blir sådd mye tvil om lederskapet. Og rent praktisk, hvordan skulle Frankrike klare å dekke hele Europa? Det bør de jo klare hvis de skal ha hovedansvaret.

Det vil bli ett fellesforsvar får man håpe. Man må bygge opp kapasiter som i dag besørger av USA, dette vil ta tid men det er ikke umulig.

Vi ender nok opp med og reindustrialisere Europa på mange områder. Vil tro man må skape ett skikkelig fiendebilde av Russland så folk føler seg truet, så god, gammeldags propaganda kommer nok for fullt i en moderne tapning. Vi vasser i Russisk propaganda så vi behøver ikke skamme oss over og spille samme spillet.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (15 minutter siden):

Europa bør ha lært nå at å putte alle eggene i en kurv ikke er særlig lurt. Og hva hvis Marine Le Pen kommer til makten og følger i Trump's fotspor ? Hun har slett ikke gitt opp kampen for å bli frikjent ! Nei, skal det være et koordinert forsvar av Europa må det gjøres gjennom en slags europeisk-tilpasset versjon av NATO, tror jeg.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 minutes ago, SilverShaded said:

Europa bør ha lært nå at å putte alle eggene i en kurv ikke er særlig lurt. Og hva hvis Marine Le Pen kommer til makten og følger i Trump's fotspor ? Hun har slett ikke gitt opp kampen for å bli frikjent ! Nei, skal det være et koordinert forsvar av Europa må det gjøres gjennom en slags europeisk-tilpasset versjon av NATO, tror jeg.

Enig. Det bør være gjennom felles innsats. 

Skrevet (endret)
Markiii skrev (1 time siden):

Da skjønner jeg deg slik at du er "degrowther" og vil fjerne teknologi og ta oss tilbake til steinalderen. Got it.

Ja, det sammenlignes med hvordan det var før. Eller vi kan sammeligne med hvor godt vi har det i forhold til folk i f.eks. Nord-Korea.

Ei heller hvordan kapitalen har hopet seg opp i færre og færre, større selskaper og organisasjoner.

Dette har ikke noe med globalisme i seg selv å gjøre.

USA har aldri vært homogent. Du kan bable om hvit middelklasse så mye du bare vil. Det har alltid vært for eksempel enorme kulturforskjeller også innenfor "rasene".

Feil. Handelsbalanser ikke et problem.

Og man kan gjøre egen industri konkurransekraftig hvis man vil, uten å bruke tollbarrierer.

Og der kom steinalderen ja. Konfrontér en disippel med vekstparadigmet og før eller siden så dukker steinalderen opp. (En analogi til politikkdebatter og Hitler). Jeg synes du kan ta deg litt bedre tid til å svare med noe litt mer respektfullt og ikke minst mer gjennomtenkt, enn lite gjennomtenkte utsagn som det du leverer her. Svar heller helt konkret på det jeg skriver.
Det er heller ingen som vil "fjerne" teknologi, hvor i all verden har du det fra?
Er du sikker på at du har et bedre liv enn et steinaldermenneske? Selvfølgelig må vi sammenligne med før, hva ellers skal vi sammenligne med? Og så videre. I det hele tatt, her skriver du underlige ting.

Poenget mitt er at det du og mange andre sammenligner med er post-industrielle-Europa, eventuelt føydale middelaldereuropa. Nær sagt hva som helst kommer godt ut i sammenligning med dette. Som jeg også påpekte, mennesker som lever i lav materiell velstand har det ikke vondt fordi de ikke har materiell velstand, men fordi de lever under undertrykkende despoter, noe du helt glimrende poengterer selv ved å bruke NK som eksempel. Jeg har for ordens skyld aldri sagt at for eksempel ytringsfrihet er materiell velstand, og dette er noe de mangler i NK.

Det du sier om at kapitalen ikke hoper seg opp må du utdype. Det stemmer ikke. Verdens kapital har utvilsomt hopet seg opp og det finnes utvilsomt en korrelasjon med globalismen. Ta et hvilket som helst forretningsområde, og du vil før eller siden finne en global kjede som entrer markedet og utkonkurrerer de lokale merkevarene. Dette skjer hele tiden. Dette ville ikke vært mulig uten globalisme. Dette er faktisk så basic at det ikke trenger fler eksempler.

Du henviser min påstand om den amerikanske middelklassen til å være "babbel" - men du svarer ikke på det. Du unnviker temaet. Fortell meg hvorfor/hvordan USA er et så heterogent innvandringsvennlig samfunn, ikke avspis argumentasjonen ved å håne, som du gjør, når du henviser meg til "babbel".

Selve borgerrettighetskampene på 1960-tallet var/er jo en direkte konsekvens av at det fantes/finnes en hvit overklasse i USA. Den fantes og finnes i beste velgående den dag i dag. Den til nå meningsbærende og dominerende majoritet i USA utgjøres av hvite kristne mennesker med europeisk bakgrunn som er like redde for innvandring som det vi er her borte.
USA er i praksis ikke et heterogent land som du synes å tro og Donald Trump er vel en grei indikasjon på nettopp det.

Handelsbalanser er ikke et problem? Hvis det er svaret ditt på en økonomieksamen så får du F.
Som allerede sagt, handelsbalansen kan gi uttrykk for et lands konkurranseevne, og er absolutt noe å følge med på, for ikke å snakke om at den er et uttrykk for avhengighet til andre land. Det er også flere sider som kan diskuteres.

Å si at "handelsbalanse er ikke et problem" kunne du bare droppet å skrive, det har ingen som helst mening eller innhold ved seg.

Hvordan har du tenkt å gjøre en industri konkurransedyktig? Før du sier subsidier, så vil jeg minne deg om at i økonomisk teori så er toll og subsidier i praksis det samme.

(Uten at jeg er noen fan av toll, når det er sagt)

Endret av sjamanen
  • Hjerte 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (2 timer siden):

Forsvarsminister Pete Hegseth foreslår at Frankrike tar hovedansvaret for Europas forsvar. Jeg vet ikke helt. At ett land gjør det virker ikke riktig, når det fins andre land med nesten like stor slagkraft. La oss heller si at Frankrike, UK, Tyskland, Italia og kanskje Spania gjør det sammen.

Gjerne det og da er vi på god vei mot ETO (European Treaty Organization) som er beskrevet i en annen tråd.
En organisasjon som kunne erstattet dagens EU, og med et rent militært mandat, ville sikkert fått med seg «utenforlandene»

Skrevet
Sitat

I USA som i Norge er sentralbanken suveren i å sette rentenivået, noe som sees på som avgjørende for varig tillit til valutaen og statlige rentepapirer.

Nå skal Trump ha fått en klar advarsel fra sin egen finansminister, Scott Bessent, skriver Politico.

Kilder forteller nettstedet at Bessent skal ha understreket at et forsøk på å sparke sentralbanksjefen før tiden vil kunne bringe ytterligere uro til allerede ustabile markeder.

Lite tyder på at Trump lytter til advarselen: På sin egen sosiale medieplattform Truth Social, gikk presidenten til frontalangrep tidligere i dag.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/advarer-trump/82979866

• Liker 1
Skrevet
agvg skrev (1 time siden):

Det vil bli ett fellesforsvar får man håpe. Man må bygge opp kapasiter som i dag besørger av USA, dette vil ta tid men det er ikke umulig.

Vi ender nok opp med og reindustrialisere Europa på mange områder. Vil tro man må skape ett skikkelig fiendebilde av Russland så folk føler seg truet, så god, gammeldags propaganda kommer nok for fullt i en moderne tapning. Vi vasser i Russisk propaganda så vi behøver ikke skamme oss over og spille samme spillet.

Ja.

Skrevet (endret)
sjamanen skrev (43 minutter siden):

Og der kom steinalderen ja. Konfrontér en disippel med vekstparadigmet og før eller siden så dukker steinalderen opp.

Problemet er at vi lever i to forskjellige verdener. Du fantaserer om at folk vil deindustrialisere og fjerne teknologi, og gå tilbake til en primitiv og hard levemåte. Jeg innser at folk ønsker velstand og teknologi.

Sitat

Handelsbalanser er ikke et problem?

Ikke for USA, som vi diskuterer her.

Jeg orker ikke å gå gjennom den ekstremt lange teksten din i detalj.

Endret av Markiii
  • Liker 2
Skrevet

https://www.aftenposten.no/verden/nyhetsanalyse/i/W0A9Qd/xi-tok-et-overraskende-grep-i-handelskrigen-med-usa-naa-kan-han-tvinge-trump-i-kne

Xi tok et overraskende grep i handelskrigen med USA. Nå kan han tvinge Trump i kne.

NYHETSANALYSE: USA er avhengig av sjeldne jordarter fra Kina. Nå som Xi Jinping har stanset eksporten, vil Donald Trump slite med å finne alternative kilder.

----

Disse metallene – samarium, gadolinium, terbium, dysprosium, lutetium, scandium og yttrium – har en avgjørende rolle i moderne teknologi, forsvar, energi, helse og elektronikk.

----

Trump trenger disse metallene nå. Og akkurat nå er det bare Kina som kan selge dem til ham. Når Xi stenger den døren, legger han ekstra press på Trump.

---

For tiden er tollsatsen på kinesiske varer på hele 145 prosent. Det betyr at en kinesisk importvare som tidligere kostet 100 dollar, nå får en prislapp på 245 dollar. Det kan bety kroken på døren for tusenvis av amerikanske småbedrifter.

---

Xi Jinping har også sine problemer å stri med. Den økonomiske veksten i Kina har gått trått helt siden 2019. Snart kan Xi også forvente en enorm eldrebølge som et resultat av mange tiår med ettbarnspolitikk.

---

Men Kina har mange bein å stå på. Rundt 120 land har Kina som sin fremste handelspartner. Xi er for tiden på en sjarmoffensiv av en reise til Vietnam, Kambodsja og Malaysia for å styrke båndene til disse landene.

---

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, Markiii said:

Problemet er at vi lever i to forskjellige verdener. Du fantaserer om at folk vil deindustrialisere og fjerne teknologi, og gå tilbake til en primitiv og hard levemåte. Jeg innser at folk ønsker velstand og teknologi.

Falsk dikotomi. Det finnes veldig mye mellom de to ytterpunktene…

• Liker 2
Skrevet
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Trumps USA sluttet seg til Russland, Belarus, Nord-Korea, Eritrea, Mali, Nicaragua, Niger og Sudan da de stemte mot en resolusjon i FNs generalforsamling som fordømmer den russiske aggresjonen mot Ukraina.

GowFdK6W8AAMC1t?format=jpg&name=medium

Pinlig og flaut

• Liker 5
Skrevet (endret)

Robert F Kennedy jr sin dumskap vil ingen ende ta… Nå har han sagt opp alle fulltids ansatte i CDC sitt Vessel Sanitation Program.  Det er kort fortalt helseinspektører for skip, spesielt cruiseskip.

Det er heller ikke amerikanske skattebetalere som betaler for denne tjenesten, men cruisenæringen selv.

Men hey, de har bare hatt 12 utbrudd av noro-virus til nå i år… 

Det er så dumt at man lurer på om det er mulig å bli dummere.

https://www.travelandleisure.com/cdc-vessel-sanitation-program-layoff-travel-impact-11716092

(Andre kilder nevner at det vil være igjen 1 inspektør pr 200 skip …)

Endret av Rune_says
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 hours ago, Snikpellik said:

Trumps USA sluttet seg til Russland, Belarus, Nord-Korea, Eritrea, Mali, Nicaragua, Niger og Sudan da de stemte mot en resolusjon i FNs generalforsamling som fordømmer den russiske aggresjonen mot Ukraina.

Neste steg våpenleveranser til russland?

Skrevet

Trump ønsker at flere skal investere i USA.
I praksis gjør han det stikk motsatte i sin stupide iver etter å vise makt:

https://e24.no/energi-og-klima/i/lw5q4k/trump-stopper-equinors-gigantutbygging-i-new-york?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Nå skremmer han utenlandske investorer ved å stoppe allerede signerte avtaler innen fornybar energi.
Håper virkelig at avtalene inneholder vanntette klausuler om erstatning dersom en av partene feiger ut.
Jeg ser frem mot et erstatningssøksmål i milliardklassen som kan senke Trump.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...