Gå til innhold

Erfaringer med å alltid tenke økonomi. Livskvalitet i evig prisjakt


Anbefalte innlegg

Er det noen som kjenner seg igjen i å hver dag bruke mye tid på å tenke over hva man bruker penger på?

I dag ble jeg dypt fortvilet over å ha glemt å si opp et gratis prøveabbonnement på strømmetjeneste. Bruker ha 100% kontroll. Med påminnelser og alarm på å si opp slikt.

Dermed går 199 kroner til strømmet eneste en måned. Totalt forkastelig og uakseptabel bruk av penger her. En slik situasjon gjør meg dypt fortvilet oppgitt og forbannet på meg selv. Dette vil gnage meg i flere uker. 

Bruker mange timer hver uke på å finne best pris på ting man trenger. Det går utover familieliv. Det kan være en lyspære, nye sokker osv.

Bruker mange timer på Finn i uka. Går ofte rundt i tilbudskasser i butikker for å se om det jeg trenger kan dukke opp der. 

Best pris opp mot kvalitet og reelt behov. Billigst med best kvalitet.

Lever på egen inntekt og ingen kredittkort!

Er det andre her som bruker svært mye tid på å lete og gruble på innkjøp av mindre ting? Påvirker det livskvaliteten med tid til å gjøre andre ting? Få frisk luft, ta gåtur osv. Da jakt på best pris tar opp tid. 

Har lav inntekt og tøffe livshendelser har ggjot økonomien rammes. Negativ vei desto eldre.

Alt utenom mat, klær og litt varme (strøm), ser jeg som sløsing og vanskelig. 

Jeg har andre å forsørge.

Bruker f.eks. et par uker nå på å finne best pris opp mot kvalitet/ytelse på et par lyspærer til bil.

At noen klarer å ta opplevelser på kreditt uten å bli fysisk dårlige (kvalm og uvel) forstår jeg ikke. 

Noen som kjenner seg igjen?

Sulter ikke. Har alltid noen kr i buffer i tilelle noe skjer. Gleder meg over de små ting, mat på bordet ikke kritisk syk osv.

Endret av plankeby
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (4 minutter siden):

Hva med å gå inn for å se noe på strømmetjenesten feks en film i uka? Så vil ikke pengene være bortkastet. 

Skal det. Var mest et eksempel, en tabbe som påvirker meg mye. Da det er så uakseptabel sløs. 

Er oppvokst med at dørmatte ved inngangsdør ikke skal slites på unødvendig.... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Ta en venn av meg som eksempel: 

Vedkommende har ikke vært på ferie siden barneskolen fordi han ville spare og tjene penger. Men så ble vedkommende syk da han var 19 og måtte gå to år uten penger. For å ta igjen det tapte begynte vedkommende på studier og jobbet fulltid ved siden av, ble utbrent, måtte droppe ut av studiene.

Nå har vedkommende akkurat klart å komme seg gjennom en datautdanning, og siden vedkommende kunne vise til gode spareevner før fikk vedkommende boliglån. Nå sitter han der med boliglån og uten jobb som følge av dårlig marked i IT bransjen. Kort og godt: ikke tenk økonomi. Det fører bare til hat eller stress

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@plankeby Det høres ut som du er blitt litt "miljøskadet". Det er ikke bra å ha et veldig løssluppet forhold til økonomi, men det samme kan sies om et veldig anstrengt et. Når det fører til angst og uro grunnet irrasjonelle tanker, så er det ikke bra.
Fornuft kan raskt gå over til kronisk gjerrighet, hvor ens problematiske forhold til penger kan gjøre livet surt for andre.

Å ha en nøkternt og fornuftig forhold til penger mener jeg er en god ting, så lenge det ikke går utover "liv og helse".

For min egen del så har økonomien, i likhet med de aller fleste, blitt langt mer anstrengt, og jeg har nok brukt penger som jeg egentlig ikke burde ha brukt. Så i mitt tilfelle så hadde jeg ikke hatt vondt av å ha bittelitt angst for å bruke penger, da jeg egentlig ikke burde bruke mer penger enn nødvendig. Bufferen min ble fullstendig tømt da jeg flyttet inn i ny leilighet i fjor og har egentlig ikke hentet meg inn siden og lever litt fra hånd til munn om dagen, og for hver renteheving (de siste har ikke tredd i kraft enda) så blir det enda mer stramt 😅

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
majer skrev (35 minutter siden):

Nå har vedkommende akkurat klart å komme seg gjennom en datautdanning, og siden vedkommende kunne vise til gode spareevner før fikk vedkommende boliglån. Nå sitter han der med boliglån og uten jobb som følge av dårlig marked i IT bransjen. Kort og godt: ikke tenk økonomi. Det fører bare til hat eller stress

Høres ut som om vedkommende burde tenkt mer økonomi, ikke mindre. Å ta opp boliglån uten utdannelse og fast/skikkelig jobb er ikke å tenke økonomisk. Uansett, å ha bolig er ikke det verste man kan gjøre om man klarer å betjene lånet..

 

 

Ellers kjenner jeg meg ganske greit igjen i plankeby, riktignok ikke på f.eks en lyspære men litt opp i pris har jeg store problemer selv om økonomien i seg selv ikke er noe problem. Har du noen gang tenkt på hvor mye du sparer vs hvor mye tid og energi du bruker på små-ting? Er det verdt å bruke 1 time på å spare 5kr på en lyspære?
Kan det hjelpe deg å tenkte på timelønnen du har på slikt arbeid?

Endret av aklla
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, majer said:

Ta en venn av meg som eksempel: 

Vedkommende har ikke vært på ferie siden barneskolen fordi han ville spare og tjene penger. Men så ble vedkommende syk da han var 19 og måtte gå to år uten penger. For å ta igjen det tapte begynte vedkommende på studier og jobbet fulltid ved siden av, ble utbrent, måtte droppe ut av studiene.

Nå har vedkommende akkurat klart å komme seg gjennom en datautdanning, og siden vedkommende kunne vise til gode spareevner før fikk vedkommende boliglån. Nå sitter han der med boliglån og uten jobb som følge av dårlig marked i IT bransjen. Kort og godt: ikke tenk økonomi. Det fører bare til hat eller stress

Om han ikke tenkte på økonomi, så ville han endt opp med å være arbeidsledig og ha store forbrukslån  Nå har han ihvertfall kapital som han bruke mens han leter etter en jobb.

Og markedet i IT er ikke så dårlig, men det krever litt mer innsats enn før. Hvis han bruker 10 timer i uken på jobbsøking og 30 timer i uken for freelance eller open source, så vil han trolig klare å få seg nok erfaring til å få seg en jobb.

Lenke til kommentar

 

Vi har det jeg vil kalle en romslig økonomi i husholdningen så i det store og hele så tenker jeg lite på økonomi i hverdagen da alle regningene er betalt hver måned før lønnen tikker inn på konto.

Men jeg har likevel en greie med at jeg alltid ser på enhetsprisen når jeg handler matvarer og blir skikkelig irritert når for eksempel å kjøpe en større ketchup-flaske faktisk er dyrere i kilo-pris enn samme ketchup-flaske i vanlig størrelse. Det er kanskje snakk om noen få kroner men likevel irriterer det meg hver gang jeg kommer over. Dette ser jeg stadig på ulike varer, man tenker fort at større enhet = lavere pris per mengde men det viser seg å i altfor mange tilfeller ikke å stemme. Jeg kan også finne på å reise til neste butikk fordi varen jeg skal ha er 100ish kroner billigere der, en kost jeg sikkert taper i drivstoff pluss tidsbruk på å ikke bare kjøpe den der jeg allerede er. Mens jeg på andre områder kan sløse uten å tenke over hva pengene egentlig går til.

Jeg skjønner også irritasjonen med å glemme å avbestille prøveabonnement man ikke tenkte å beholde, det skjedde sist da jeg prøvde Amazon sin strømmetjeneste for å se nyeste Grand Tour og så glemte jeg helt å avbestille før gratisperioden var over. Det irriterte meg skikkelig, ikke av økonomiske grunner, mer fordi jeg la inn påminnelse på mobilen og likevel aldri fikk gjort det.

Dette er uansett bagateller sammenlignet med de som tenker på økonomien hele tiden fordi de sliter med å få den til å gå rundt, og jeg ser det tydelig hos venner og bekjente at høyere rente og dyrere varer har gjort at personer som hadde en grei økonomisk situasjon for noen år siden i dag sliter med å få endene til å møtes. Noen fordi de har levd over ende med større boliglån og finere bil enn de behøver men selv de med nøkternt forbruk merker nok situasjonen godt i dag. Håper økonomien stabiliserer seg og vi får lavere renter, billigere strøm og at kronen styrker seg de kommende årene så flertallet i Norge får det bedre. 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til trådstarter

Dette med økonomi tror jeg kan være en bekymring for mange. Og spesielt om en har dårlig råd, og bekymringer om en får endende til å møtes.

Ellers så er du inne på dette med at du bruker veldig mye tid og energi på å gjøre valg og finne gode tilbud. Det er vel noe du kan gjøre noe med ved å kutte ned på tidsbruken.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
aklla skrev (28 minutter siden):

Høres ut som om vedkommende burde tenkt mer økonomi, ikke mindre. Å ta opp boliglån uten utdannelse og fast/skikkelig jobb er ikke å tenke økonomisk.

 

 

Ellers kjenner jeg meg ganske greit igjen i plankeby, riktignok ikke på f.eks en lyspære men litt opp i pris har jeg store problemer selv om økonomien i seg selv ikke er noe problem. Har du noen gang tenkt på hvor mye du sparer vs hvor mye tid og energi du bruker på små-ting? Er det verdt å bruke 1 time på å spare 5kr på en lyspære?
Kan det hjelpe deg å tenkte på timelønnen du har på slikt arbeid?

Dette med fiktiv timelønn på hva man brukerctid på har jeg hørt. Men det er fiksjon vs virkelighet. Om jeg har brukt 5timer på å spare 30 kr er det penger spart og tjent. Når jeg ikke har hatt utgift på å spare.

Dette passiviserer meg noe. Ofte ser jeg at "det stedet selger varen til den summen", da kan annet sted få samme tilbudet etterhvert. Annetcsted som har lavere fraktpris eller gratis frakt på nett. Eller lokalt at man har synliggjort at varen vil komme på tilbudcen periode.

Har ofte fri på dagtid, da kan jeg søke opp tilbud.

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Kreditt er jo bra om en klarer å holde seg i skinnet. Alle mine kjøp gjøres på sas master. Da tjener jeg fly poeng og kan ikke huske sist jeg betalte annet enn avgifter for å fly. 

Ser at kredittkort har rabatter og annet. Kan være flinkere der, har bare holdt meg unna dette.

Har ikke slekt jeg må ha flyturer til. Har ikke vært på fly på veldig mange år. Det topper unødig luksus, om man ikke har slekt langt unna. Har flydd for få hundrelapper en gang. Da det var veldig billig.

Mitt tema er når en trolig bruker svært mye av sin fritid på å jakte tilbud. Ser nå at det blir delvis passiviserende.

Fint å høre andre som også er bevisste på å leve økonomisk fornuftig på lav inntekt.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det har ikke gått så langt at jeg kvier meg for å kjøpe nødvendigheter som sokker og lyspærer. Alt vi "må" ha i hverdagen kjøpes inn uten noe videre overveielser. 

Derimot sliter jeg med å bruke penger på "goder" til meg selv. Det eneste jeg unner meg er abonnement på Spotify - det bruker jeg mye hver dag, og kunne ikke tenkt meg å være uten. Nesten alt annet ender opp i at jeg tenker for mye på om jeg egentlig trenger dette, hva skal jeg med det, jeg kommer sikkert ikke til å bruke det noe særlig likevel ... og så kjøper jeg det ikke. Det er lenge siden jeg datt av den materialistiske karusellen der gleden ligger i å oppgradere til en nyere modell av noe man har fra før. 

Fordelen er jo at når vi trenger sportsutstyr til barn, eller nye vinterdekk til bilen, så er det penger til det også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (19 minutter siden):

Det har ikke gått så langt at jeg kvier meg for å kjøpe nødvendigheter som sokker og lyspærer. Alt vi "må" ha i hverdagen kjøpes inn uten noe videre overveielser. 

Derimot sliter jeg med å bruke penger på "goder" til meg selv. Det eneste jeg unner meg er abonnement på Spotify - det bruker jeg mye hver dag, og kunne ikke tenkt meg å være uten. Nesten alt annet ender opp i at jeg tenker for mye på om jeg egentlig trenger dette, hva skal jeg med det, jeg kommer sikkert ikke til å bruke det noe særlig likevel ... og så kjøper jeg det ikke. Det er lenge siden jeg datt av den materialistiske karusellen der gleden ligger i å oppgradere til en nyere modell av noe man har fra før. 

Fordelen er jo at når vi trenger sportsutstyr til barn, eller nye vinterdekk til bilen, så er det penger til det også. 

Forøvrig viktig å ikke bare handle alt etter billigst mulig. Da noe har så dårlig kvalitet at det ikke lønner seg. Til bil tenker jeg også sikkerhet med dekk som er greie i tester. Fikser mye selv på den, det gir både glede og sparing.

Finn er jo ellers fantastisk. Har det vi trenger.

Kunne spart mer om vi måtte. F.eks å ha internett hjemme. Men tungvindt å måte dele wifi fra en mobil med større datapakke til flere i familien. Faktisk få år siden vi spanderte på oss nett.

Det paradokse er at jeg fører ikke regnskap på forbruk. Så brått kan det sløses på tull, som en baguett (fra halvpris) når man har brød hjemme. Så jeg er ikke perfekt på sparing.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det høres ut som at du er flinkere til å spare enn meg iallfall. I prinsippet tar jeg aldri opp noe lån og håper på å unngå det helt til den dag jeg dør. Det gjelder forsåvidt studielån. Jeg trenger bare nok penger til å leve lystig og ha nok mat i magen og drikke te.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Erfaringer med å alltid tenke økonomi. Livskvalitet i evig prisjakt
plankeby skrev (50 minutter siden):

Dette med fiktiv timelønn på hva man brukerctid på har jeg hørt. Men det er fiksjon vs virkelighet. Om jeg har brukt 5timer på å spare 30 kr er det penger spart og tjent. Når jeg ikke har hatt utgift på å spare.

Det er jo en fiksjonell lønn ja, men når du bruker 5 timer på å spare 30kr, føler du i etterkant(f.eks nå) at besparelsen forsvarer tidsbruken?

Er det av økonomiske grunner eller bare for jakten sin del?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Hugin skrev (5 minutter siden):

Det høres ut som at du er flinkere til å spare enn meg iallfall. I prinsippet tar jeg aldri opp noe lån og håper på å unngå det helt til den dag jeg dør. Det gjelder forsåvidt studielån. Jeg trenger bare nok penger til å leve lystig og ha nok mat i magen og drikke te.

Bra jeg ikke har elbil. Siden kostnaden da er så lav pr kjørte km kontra drivstoff. Hadde nok bodd i butikker det meste av døgnet da. 

Lenke til kommentar
aklla skrev (9 minutter siden):

Det er jo en fiksjonell lønn ja, men når du bruker 5 timer på å spare 30kr, føler du i etterkant(f.eks nå) at besparelsen forsvarer tidsbruken?

Godt spørsmål, tenkt på det mange ganger. Lever av å hjelpe andre..

Tenker at ja, det var verdt det. Samtidig ser jeg min familie blir noe lidende av en fraværende far. Hører ofte hvor lenge må vi vente, vi trenger det nå (på reelle behov, varmt tøy osv).

Er også sløv med å selge det vi er ferdig med.

Når vi fikk internet i hus tenkte jeg at dette koster og da må det brukes. Det gjør jeg jo  😄

Jeg jakter tilbud for økonomi og besparelsen. Om jeg fikk mye penger vet jeg ikke om det hadde endret innbarbeidet atferd.

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...