Gå til innhold

Bruker dere fremdeles såpestykker ?


Anbefalte innlegg

Er det noen her som fremdeles bruker klissete såpestykker på håndvasken og i dusjen ?

Som en del av dere nok vet så driver jeg med utleie av ferieleiligheter.
Sist sommer var det et par som la igjen to såpestykker (!) i vinduskarmen på badet.
Jeg har hatt ca 500 bookinger de siste 7 åra og dette var første gang jeg har observert såpestykker image.gif.d756c1bacd0b6113fb0f18bfa2eb8902.gif😁
Jeg har jo såpedispensere på bada da, det skulle ikke være nødvendig med såpestykker i tillegg.....
De hadde også lagt igjen et par vaskekluter... (!)

Jeg er også medlem av en facebookgruppe for Airbnb- og VRBO-verter.
Der var det nylig et innlegg med et bilde av en som hadde fisket opp et gigantisk såpestykke fra toalettet.
Det hadde da ligget der og tettet avløpet. Dette var i USA.
Jeg spurte da om det virkelig er noen som fremdeles bruker såpestykker, og joda, der borte mener de at 65 % av befolkningen bruker såpestykker, og vaskekluter, og det er helt vanlig å legge fram nye såpestykker, og rene vaskekluter (!), for hver ny gjest image.gif.e936a18f42429f683fc0e26d72ab0fbf.gif😵
Jeg blir også kjefta huden full om at jeg må komme meg ut av bobla og begynne å reise rundt og se hvordan det er i andre land.
Vel, jeg har vært i ca 40 forskjellige land de siste 20 åra og kan ikke huske å ha sett et såpestykke image.gif.e894fbdd029ed3e7fbad9b9c0710b88e.gif😄

Hva mener folket ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frank Olsen skrev (10 minutter siden):

Er det noen her som fremdeles bruker klissete såpestykker på håndvasken og i dusjen ?

Som en del av dere nok vet så driver jeg med utleie av ferieleiligheter.
Sist sommer var det et par som la igjen to såpestykker (!) i vinduskarmen på badet.
Jeg har hatt ca 500 bookinger de siste 7 åra og dette var første gang jeg har observert såpestykker image.gif.d756c1bacd0b6113fb0f18bfa2eb8902.gif😁
Jeg har jo såpedispensere på bada da, det skulle ikke være nødvendig med såpestykker i tillegg.....
De hadde også lagt igjen et par vaskekluter... (!)

Jeg er også medlem av en facebookgruppe for Airbnb- og VRBO-verter.
Der var det nylig et innlegg med et bilde av en som hadde fisket opp et gigantisk såpestykke fra toalettet.
Det hadde da ligget der og tettet avløpet. Dette var i USA.
Jeg spurte da om det virkelig er noen som fremdeles bruker såpestykker, og joda, der borte mener de at 65 % av befolkningen bruker såpestykker, og vaskekluter, og det er helt vanlig å legge fram nye såpestykker, og rene vaskekluter (!), for hver ny gjest image.gif.e936a18f42429f683fc0e26d72ab0fbf.gif😵
Jeg blir også kjefta huden full om at jeg må komme meg ut av bobla og begynne å reise rundt og se hvordan det er i andre land.
Vel, jeg har vært i ca 40 forskjellige land de siste 20 åra og kan ikke huske å ha sett et såpestykke image.gif.e894fbdd029ed3e7fbad9b9c0710b88e.gif😄

Hva mener folket ?

Både i Tyskland og Frankrike så pleier det å være såpestykker på hotellene som jeg har vært på der. Men jeg pleier ha med egen flytende såpe jeg da - jeg må ha parfymefrie produkter :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Brukt det mange ganger, men trolig aldri kjøpt selv. I barndommen var det bare såpestykker, 80-90 tallet. Flytende såpe ble vel ikke vanlig før slutten av 90-tallet, trolig rundt der, når Lano kom. Det er ikke så dumt å bruke egentlig, kan være ganske smart. Men ser for meg det gjerne er eldre gjester som bruker slikt nå til dags, sikkert pga tradisjon. 

Lenke til kommentar

Såpestykker er nok best i eit miljøperspektiv. Flytande såpe inneheld mykje vatn og krev meir energi å forflytte, samt at det går meir såpe når ein brukar flytande såpe. Men slike hotell-såpestykker som ein får på enkelte finere hotell i utlandet er nok stikk motsatt. Må være bra sløsete med slike såpestykker som ee innpakka i plast og som blir kasta ettet berre eit par gongars bruk. 

Det er også meir vanleg å finne balsam på utanlandske hotell enn det er i Norge. Forklaringa på det skal vistnok være at mange nordmenn ikkje brukar balsam og dei som bruker balsam er så sære på type balsam at dei har med sin eigen balsam når dei reiser. 

Vaskeklut har blitt lite vanleg i Norge, men det trur eg har mykje med at svært mange dusjar dagleg, og at det er relativt billeg med både reint og varmt vatn slik at dei fleste kan ta seg råd til å dusje dagleg. I mange andre land så er det meir vanleg å bruke ein vaskeklut til å vaske ansikt, under armane og i skrittet utan å ta ein dusj eller eit bad. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (15 minutter siden):

Såpestykker er nok best i eit miljøperspektiv. Flytande såpe inneheld mykje vatn og krev meir energi å forflytte, samt at det går meir såpe når ein brukar flytande såpe.

Det trodde jeg også tidligere. Men du kan 'vaske' hendene med flytende såpe uten en gang å åpne krana og bruke vann kun for å skylle av. Såpestykker krever betydelig mer vann i bruk enn flytende såper - du åpner jo kranen før du i det hele tatt begynner og så renner vannet hele tiden. Det vannet må også forflyttes og senere avløpsbehandles.

Vet ikke helt hvordan såpestykker fremstilles, men de er nok ikke fast stoff i utgangspunktet men må heller tørkes før de pakkes ned. Da brukes det vann på fabrikken, som så fjernes. Den tørkede såpen fraktes til kunden og nytt vann gjennom vannledningen parallelt.

Emballasjen til flytende såpe er imidlertid mer krevende i et miljøperspektiv.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
:utakt skrev (15 timer siden):

Såpestykke har jeg ikke sett siden midt på nittitallet en gang. 

Det var ikke helt sant. Jeg har sett det på noen hotell, men da er de pakket inn i papir og er veldig små. Byttes for hver gjest. 

Høres ikke ut som at du har kjøpt såpe i det hele tatt på egenhånd.. Alle dagligvarebutikker selger dette og ikke bare ett merke.. Å ikke ha lagt merke til dette på 30 år tyder på at du enten er blind eller ikke tar dagligvarehandelen selv..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Føler de er mer kostnadseffektive, så lenge de ligger tørt så er det ingen vekst av basselusker.

trikola skrev (14 timer siden):

Såpestykker krever betydelig mer vann i bruk enn flytende såper - du åpner jo kranen før du i det hele tatt begynner og så renner vannet hele tiden. Det vannet må også forflyttes og senere avløpsbehandles.

 Hvorfor renner vannet hele tiden ? Bare skru det av, en skal ha vann på hendene før såpe uansett.

Hva som er best for miljøet i utgangspunktet vet jeg ikke, men personlig vannbruk er neppe problemet.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

 Hvorfor renner vannet hele tiden ? Bare skru det av, en skal ha vann på hendene før såpe uansett.

For å få noe såpe løsnet fra et såpestykke må du 'vaske' den av såpestykket - særlig når såpestykke har tørket inn. Med flytende såpe trenger du ikke ha vann på hendene først - vannet kommer med såpen.

Lenke til kommentar

Begynte å bruke såpestykke etter at jeg tok med et lite (uåpnet hotellsåpe) hjem fra ferie for 2-3 år siden.
Tenkte over at det er bedre på flere måter, enn hva jeg har gjort i årevis.

Det fløt med forskjellige flasker ved badekaret hjemme. Både nye og nesten tomme.
Tenkte over at det var mye rot, mye styr og dyrt på toppen av å neppe være så positivt for miljøet å skylle ned så mye gugge.

For det går veldig mye flytende såpe, shampoo og balsam fra flasker.
Mens såpestykket — det har jeg enda, selv om det var lite i utgangspunktet ...

Lenke til kommentar
trikola skrev (31 minutter siden):

Med flytende såpe trenger du ikke ha vann på hendene først - vannet kommer med såpen.

Håndvaskprosedyre for rene hender:
  1. Fukt hendene med vann.
  2. Påfør såpe i nok mengder til å dekke overflaten av begge hender.
  3. Gni håndflatene mot hverandre.
  4. Gni høyre håndflate over venstre håndbak, også mellom fingrene. ...
  5. Gni håndflatene mot hverandre med flettede fingre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...