Gå til innhold

Andre som ikke kan fordra julen?


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Duriello said:

110% enig. De starter maset allt for tidlig.

Liker å gi gaver, liker ikke å få gaver 🤣

Liker å gi, blir bare flau og/eller klein når jeg får. Jeg har alt jeg trenger, og er det noe jeg har lyst på så skaffer jeg det selv. Vi ble til og med enige om at vi egentlig skulle slutte med å gi hverandre gaver til jul da det blir bare kleint. Men i år er'e på'n att gitt for de andre. :lol:

Blir litt sånn.. Hva skal du gi til en som er storfornøyd med livet og trives godt?

Endret av Yakamaru
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragonlove skrev (5 minutter siden):

Ja det høres lurt ut :) desverre så tror jeg ikke at jeg får vår familie med på det, selv om de fleste av oss sliter med å finne på hva vi egentlig skal ønske oss til jul, for man har jo stort sett alt man trenger uansett og det jeg ikke har kjøper jeg som regel.

Jeg kan dog skjønne at det er greitt for de minste og få lov til å pakke opp gaver, men for min del hadde det vært helt greitt og bare feirt julen med god mat og godt selskap så kunne andre fått feirt jul med pakker og sånn.

I familien min, gir vi bare til barna.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 minutt siden):

I familien min, gir vi bare til barna.

Det er smart, men det er dessverre en tabu ting det der. Selv om alle vet at det er den beste løsningen. Det er både kleint å få gaver i tillegg er det fælt å se alt rask en får som en ikke trenger, de eneste som gleder seg over dette er handelsstanden.

Men å se på barna åpne er en glede i seg selv.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Det er smart, men det er dessverre en tabu ting det der. Selv om alle vet at det er den beste løsningen. Det er både kleint å få gaver i tillegg er det fælt å se alt rask en får som en ikke trenger, de eneste som gleder seg over dette er handelsstanden.

Men å se på barna åpne er en glede i seg selv.

Ja, det er ville tilstander.

Innpakningspapiret maa dobbelsjekkes, saa en er sikker paa, at det ikke foelger med, en uaapnet pakke.

Besoeker du dem, en soendag, saa flyter hele huset, av leker.

Dette vet du, mens pakkestyret paagaar.

Men hos oss, har dette roet seg, ungene oensker seg heller, penger.

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (24 minutter siden):

Liker å gi, blir bare flau og/eller klein når jeg får. Jeg har alt jeg trenger, og er det noe jeg har lyst på så skaffer jeg det selv. Vi ble til og med enige om at vi egentlig skulle slutte med å gi hverandre gaver til jul da det blir bare kleint. Men i år er'e på'n att gitt for de andre. :lol:

Blir litt sånn.. Hva skal du gi til en som er storfornøyd med livet og trives godt?

Hvis du kommer på noe spesifikt du trenger så slipper du kleone øyeblikk. Vi får og kjøper kun det den andre ønsker seg eller som er forbruksvarer. Og alle trenger påfyll av sokker,hygieneting,gavekort på kjøpesenter er aldri feil da velger du selv hva du vil kjøpe,vin,snop og mat er aldri feil. Jeg har kjøpt kun det familie ønsker seg i år.  Egentlig flere år. Vi får alltid ullsokker da det er høyr forbruk av det om vinteren og evt spesifikke ting vi har ønsket oss/trenger til hus osv. 

Er vel barn som oftest får for mye og unødvendige ting som samler seg opp og tar mye plass.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (52 minutter siden):

Ja det høres lurt ut :) desverre så tror jeg ikke at jeg får vår familie med på det, selv om de fleste av oss sliter med å finne på hva vi egentlig skal ønske oss til jul, for man har jo stort sett alt man trenger uansett og det jeg ikke har kjøper jeg som regel.

Jeg kan dog skjønne at det er greitt for de minste og få lov til å pakke opp gaver, men for min del hadde det vært helt greitt og bare feirt julen med god mat og godt selskap så kunne andre fått feirt jul med pakker og sånn.

Vi landet på at vi kjøper til barna, og barna kan gi til voksne hvis de vil. Barn vil gjerne gi noe til foreldre og besteforeldre, selvfølgelig skal de få lov til det. Men vi voksne dropper å gi til hverandre. Det blir digg. 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Karltorbj said:

Ja, det er ville tilstander.

Innpakningspapiret maa dobbelsjekkes, saa en er sikker paa, at det ikke foelger med, en uaapnet pakke.

Besoeker du dem, en soendag, saa flyter hele huset, av leker.

Dette vet du, mens pakkestyret paagaar.

Men hos oss, har dette roet seg, ungene oensker seg heller, penger.

 

Kanskje du kan ønske deg et norsk keyboard til jul?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Rune_says said:

Vinmonopolets gavekort slår an hos meg 🙂   

Det er jo til en god sak til og med - avgiftskronene brukes til veier, sykehus, skoler og annet.

Tja, hvis folk liker gavefort for 'polet får de slå ann der. :p

Selv drikker jeg ekstremt sjeldent. Amarulaen som jeg kjøpte for 2 måneder siden har jeg fortsatt. Men gavekort ain't such a bad idea. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Trenger ikke være egne barn forøvrig, onkel/tante barn osv.

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Jul blir 100% bedre når en får barn!

Nå er det vel 100% bedre å lage barna sjøl? Og gjør du det i jula så  KAN det jo hende at jula ikke er så veldig ille heller? 😊

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke gaver til hverken jul eller bursdager.
Barna får penger, som regel via foreldrenes Vipps-konto, så får de enten ta ut kontanter, eller sette inn på konto.
Minuset er at barn er "dumme", de blir mer glad for en ting som koster 100 kroner, enn 200 kroner...
Så noen ganger får jeg foreldrene til å kjøpe gaver, så betaler jeg foreldrene.

Gavekort er det dummeste du kan gi.
Vinmonopolet har 200k utestående gavekort med en verdi på 69 millioner. (2022)

Lenke til kommentar

Hvorfor julen feires bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg er ikke noen religiøs person. Men jeg liker den sosiale biten med julen. Det faktum at jeg har fri fra jobb, det er god mat, familie samles og det er i det hele tatt en rolig tid.

Gavehysteriet er jeg dog ikke noe fan av. VOksne folk som kjøper dritt ikke andre vil ha og mottar ting som ofte går i søpla. Den biten kan jeg styre meg for. 

Men ellers er julen for min del en fin tid.

Men jeg forstår også at noen synes denne tiden er vanskelig. Mennesker som kanskje ikke er like heldige som meg og eller sliter med sitt. Men at julen må avskaffes fordi enkelte har det vanskelig blir som å forby alkohol for alle for å unngå alkoholisme, eller forby all bilkjøring for å unngå ulykker etc. 

Jeg forstår at enkelte har det vanskelig, men jeg synes ikke noe om at de samme menneskene skal frata oss andre gleden i disse juletider. Ikke alt med julen er tipp topp, men mye er det.

Ting jeg ser frem til i julen er for det første bonusutbetalingen fra jobben. For det andre er det flere julebord som jo er hyggelig. Så har man (vertfall jeg) fri hele romjulen og da får man slappet av litt før nytt år starter opp. 

Men som nevnt, nå er jeg kanskje en av de heldige som ikke har noen grunn til å misslike julen, selv om jeg ikke liker alt med den. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Våre julegaver er ting vi faktisk trenger og har ønsket oss en stund. Det kan f.eks. være en sykkel, en PC, en mobil, kjøkkenutstyr, møbler, dataspill, klær, sekk/koffert, etc.  Da gir vi ikke hverandre dritt som vi ikke trenger, og vi kjøper ting som vi uansett ville ha kjøpt.

Er det ingen andre som gjør det samme? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Våre julegaver er ting vi faktisk trenger og har ønsket oss en stund. Det kan f.eks. være en sykkel, en PC, en mobil, kjøkkenutstyr, møbler, dataspill, klær, sekk/koffert, etc.  Da gir vi ikke hverandre dritt som vi ikke trenger, og vi kjøper ting som vi uansett ville ha kjøpt.

Er det ingen andre som gjør det samme? 

Jo, vi gjør det samme. Altså madammen og jeg samt min mor. Noen fler julegaver kjøper ikke jeg. Men allikevel får jeg julegaver fra andre i familien som ikke betyr noe som helst. Stort sett skrap dem har kjøpt bare for å kjøpe. 

Det værste er at jeg må ringe å takke for en "flott" gave som trolig går i søpla eller havner på loftet. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 minutter siden):

Våre julegaver er ting vi faktisk trenger og har ønsket oss en stund. Det kan f.eks. være en sykkel, en PC, en mobil, kjøkkenutstyr, møbler, dataspill, klær, sekk/koffert, etc.  Da gir vi ikke hverandre dritt som vi ikke trenger, og vi kjøper ting som vi uansett ville ha kjøpt.

Er det ingen andre som gjør det samme? 

De siste tyve årene, minst, har jeg vært sånn at jeg kjøper noe når jeg trenger det. I tillegg klarer jeg ikke å ønske meg dyre ting av andre. PC, mobil, møbler, ting som koster mer enn 500 kr, det fikser jeg selv. 

Da blir det ikke så mye igjen å sette opp som gaveønske til jul. 

Tror det skal bli veldig mye bedre i år, når vi kutter ut mesteparten av gavene. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Bjerknez said:

Jo, vi gjør det samme. Altså madammen og jeg samt min mor. Noen fler julegaver kjøper ikke jeg. Men allikevel får jeg julegaver fra andre i familien som ikke betyr noe som helst. Stort sett skrap dem har kjøpt bare for å kjøpe. 

Det værste er at jeg må ringe å takke for en "flott" gave som trolig går i søpla eller havner på loftet. 

Forstår ikke hvorfor folk gir hverandre gaver hvis de ikke gidder å spørre hva de ønsker seg. Vi har noen slektninger som gjorde det samme til vi ble enige om å bare gi barna gaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...