Gå til innhold

Andre som ikke kan fordra julen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (Akkurat nå):

Forstår ikke hvorfor folk gir hverandre gaver hvis de ikke gidder å spørre hva de ønsker seg. Vi har noen slektninger som gjorde det samme til vi ble enige om å bare gi barna gaver.

Det skjønner ikke jeg heller. I fjor fikk jeg (eller jeg og madammen) en blomstervase, gavekort på "Til Bords" på 100 kroner (Hva får man for 100 kroner på Til Bords?) og et pledd fra Jysk. 

Bare søppel alt sammen. Ikke har vi sagt at vi trenger det eller har lyst på det heller. 

Lenke til kommentar

Ymtet frampå i år også at vi kanskje skulle droppe gaver i det minste mellom voksne, men ble stemt ned tvert.

Jeg mener det er mye bedre å få familien til å møtes til et langvarig og godt måltid som et midtvinterblot enn å danse rundt en emmen gullkalv hvor kjøpehysteri, vellykkethet og religion er blandet sammen i en salig røre.

Dagens julefeiring og halloween begynner å ligne hverandre i overfladiskhet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, :utakt said:

De siste tyve årene, minst, har jeg vært sånn at jeg kjøper noe når jeg trenger det. I tillegg klarer jeg ikke å ønske meg dyre ting av andre. PC, mobil, møbler, ting som koster mer enn 500 kr, det fikser jeg selv. 

Da blir det ikke så mye igjen å sette opp som gaveønske til jul. 

Tror det skal bli veldig mye bedre i år, når vi kutter ut mesteparten av gavene. :) 

Kjøper man alt man trenger iløpet av året så er det ikke rart at man har alt. Personlig mener jeg det er en god ide å vente med å kjøpe det man trenger. Da kjøper man mindre og kan prioritere hva man virkelig trenger.

Det blir vanskelig å kjøpe hva folk virkelig ønsker seg, hvis du begrenser deg til maks 500 kroner. Hvis du kan gå til butikken og betale 5,000 kroner uten å tenke på det, så kan du gi mer enn 500 kroner til dine nærmeste. Det er også mulig for flere familiemedlemmer å gå sammen og spleise på en gave.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Kjøper man alt man trenger iløpet av året så er det ikke rart at man har alt. Personlig mener jeg det er en god ide å vente med å kjøpe det man trenger. Da kjøper man mindre og kan prioritere hva man virkelig trenger.

Det blir vanskelig å kjøpe hva folk virkelig ønsker seg, hvis du begrenser deg til maks 500 kroner. Hvis du kan gå til butikken og betale 5,000 kroner uten å tenke på det, så kan du gi mer enn 500 kroner til dine nærmeste. Det er også mulig for flere familiemedlemmer å gå sammen og spleise på en gave.

Hvis det er noe jeg har lyst på og eller trenger så kan jeg uten problemer dra på butikken å kjøpe det, nesten uansett hva det koster, uten å ruinere meg selv. Men det betyr ikke at jeg ønsker å kjøpe 10 stk. gaver med en verdi av 500 kroner til folk litt ut i familien som med stor sannsynlighet blir kastet/stuet bort/glemt. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (9 minutter siden):

Kjøper man alt man trenger iløpet av året så er det ikke rart at man har alt. Personlig mener jeg det er en god ide å vente med å kjøpe det man trenger. Da kjøper man mindre og kan prioritere hva man virkelig trenger.

Det blir vanskelig å kjøpe hva folk virkelig ønsker seg, hvis du begrenser deg til maks 500 kroner. Hvis du kan gå til butikken og betale 5,000 kroner uten å tenke på det, så kan du gi mer enn 500 kroner til dine nærmeste. Det er også mulig for flere familiemedlemmer å gå sammen og spleise på en gave.

Og jeg ser ingen grunn til å vente til jul hvis jeg faktisk trenger noe i september. I verste fall er det ingen som kjøper det til meg heller, så har jeg kastet bort måneder med venting.

Dette med pengene snudde du på hodet. Jeg vil ikke ønske meg dyre ting selv, men jeg kunne godt bruke mer på andre. Jeg bruker lite penger generelt, så at det gikk litt ekstra til jul var helt OK, egentlig. Men, det føltes ganske meningsløst når jeg måtte spørre "hva ønsker du deg", høre at den andre sukker og stønner, før det kom et eller annet forslag. Så gikk jeg og kjøpte det. 

Det er jo ingen som trenger dette her. Det er ikke hyggelig. Voksne folk som har levd en stund trenger ingenting. Gavestyret er bare for å holde butikkene i gang. 

Vi kuttet det ut. Ser at det er flere som velger det samme fremover. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Bjerknez said:

Hvis det er noe jeg har lyst på og eller trenger så kan jeg uten problemer dra på butikken å kjøpe det, nesten uansett hva det koster, uten å ruinere meg selv. Men det betyr ikke at jeg ønsker å kjøpe 10 stk. gaver med en verdi av 500 kroner til folk litt ut i familien som med stor sannsynlighet blir kastet/stuet bort/glemt. 

Det vil ikke jeg heller, men jeg vil gjerne kjøpe ting de faktisk ønsker seg eller delta i en større gave.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, :utakt said:

Og jeg ser ingen grunn til å vente til jul hvis jeg faktisk trenger noe i september. I verste fall er det ingen som kjøper det til meg heller, så har jeg kastet bort måneder med venting.

Dette med pengene snudde du på hodet. Jeg vil ikke ønske meg dyre ting selv, men jeg kunne godt bruke mer på andre. Jeg bruker lite penger generelt, så at det gikk litt ekstra til jul var helt OK, egentlig. Men, det føltes ganske meningsløst når jeg måtte spørre "hva ønsker du deg", høre at den andre sukker og stønner, før det kom et eller annet forslag. Så gikk jeg og kjøpte det. 

Det er jo ingen som trenger dette her. Det er ikke hyggelig. Voksne folk som har levd en stund trenger ingenting. Gavestyret er bare for å holde butikkene i gang. 

Vi kuttet det ut. Ser at det er flere som velger det samme fremover. 

Voksne folk trenger ingenting? Du trenger aldri å bytte ut din sykkel, kjøpe sportsutstyr, bytte ut kjøkkenutstyr, verktøy og hagemøbler, bytte mobil, kjøpe noe til PC-en, kjøpe nye klær, etc. Det finnes ingen som trenger ingenting. Grunnen til at du og familien din trenger "ingenting" er fordi du kjøper alt du ønsker deg iløpet av året og venter ikke til jul. 

Jeg ser ikke problemet med å vente med å kjøpe det jeg trenger, og hvis familien ender opp med å kjøpe noen av mine andre ønsker og jeg har virkelig behov for gjenstanden, så er det ingenting som hindrer meg i å gå ut og kjøpe det selv. Hadde jeg hatt øyeblikkelig behov for ønsket så ville jeg kjøpt det selv, så i de fleste tilfeller så kan jeg fortsette å vente.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Bjerknez said:

Men når man ikke vet hva dem ønsker seg så kan dem heller kjøpe seg det selv å drite i å kjøpe gave til meg. Det gavegreine er som nevnt bare for å holde butikkene i live. 

Hvis jeg ikke vet hva de ønsker seg, så ringer jeg dem eller blir med på en av de større gavene som allerede er organisert. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (18 minutter siden):

Voksne folk trenger ingenting? Du trenger aldri å bytte ut din sykkel, kjøpe sportsutstyr, bytte ut kjøkkenutstyr og hagemøbler, bytte mobil, kjøpe noe til PC-en, kjøpe nye klær, etc. Det finnes ingen som trenger ingenting. Grunnen til at du og familien din trenger "ingenting" er fordi du kjøper alt du ønsker deg iløpet av året og venter ikke til jul. 

Jeg ser ikke problemet med å vente med å kjøpe det jeg trenger, og hvis familien ender opp med å kjøpe noen av mine andre ønsker og jeg har virkelig behov for ønsket, så er det ingenting som hindrer meg i å gå ut og kjøpe det selv.

Vi er grunnleggende uenige, så jeg ser egentlig ikke noe poeng i å fortsette denne diskusjonen. 

Det er klart, alle trenger noe av og til. Men det er veldig få av eksemplene dine jeg ville brukt i julegavesammenheng. Det meste av det ville vært ganske dyrt, og jeg er ikke komfortabel med å be andre om ting som koster mange tusen. For det meste er det ting jeg ville kjøpt selv, når jeg trengte det. 

Jeg tror ganske mange har det sånn. Hvis mobilen går i stykker, så venter man ikke uker og måneder på julaften for å skaffe seg en ny. Trenger du ny sykkel så slår du til på et tilbud, du venter ikke til jul. 

Som barn kunne jeg ønske meg ting. Ingen trenger leker og underholdning, så om jeg måtte vente et halvt år på et eller annet var det bare en positiv overraskelse hvis det faktisk lå under treet. Som voksen har jeg ikke det behovet lenger. Jeg "ønsker" meg ingenting lenger. Jeg kjøper nødvendigheter når det trengs, og nesten kun det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, :utakt said:

Det er klart, alle trenger noe av og til. Men det er veldig få av eksemplene dine jeg ville brukt i julegavesammenheng. Det meste av det ville vært ganske dyrt, og jeg er ikke komfortabel med å be andre om ting som koster mange tusen. For det meste er det ting jeg ville kjøpt selv, når jeg trengte det. 

Julegaver er ikke noe du ber om. Det som er vanlig er at de kommer til deg og spør hva du ønsker deg. Du vet sånn ca hva deres budsjett er og nevner et ønske som passer inn i deres budsjett. De kan også bli med på en større gave.

Jeg ser derfor ikke problemet. De vil få en tilsvarende gave fra deg. Jeg ville følt meg mye mer ukomfortabel å ta 5000 kroner for noen timers arbeid, og det er noe folk gjør uten å tenke på hva slags konsekvenser det har for familiene som må betale. 

 

Quote

Jeg tror ganske mange har det sånn. Hvis mobilen går i stykker, så venter man ikke uker og måneder på julaften for å skaffe seg en ny. Trenger du ny sykkel så slår du til på et tilbud, du venter ikke til jul. 

Hva om mobilen din ikke går i stykker, men den er nå gammel og begynner å bli rimelig treg? Da kan du vente.

Og de aller fleste venter ikke på en sykkel på tilbud. De går til en sykkelbutikk og finner en sykkel de liker. Da kan man også vente.

 

Quote

Som barn kunne jeg ønske meg ting. Ingen trenger leker og underholdning, så om jeg måtte vente et halvt år på et eller annet var det bare en positiv overraskelse hvis det faktisk lå under treet. Som voksen har jeg ikke det behovet lenger. Jeg "ønsker" meg ingenting lenger. Jeg kjøper nødvendigheter når det trengs, og nesten kun det.

De fleste hjem er stappfullt med ting de har kjøpt fordi de følte det var en nødvendighet. Hadde de faktisk ventet til jul/bursdag og ikke handlet på sine impulser så hadde de trolig kjøpt mindre.

Mange voksne har derfor nøyaktig samme behov, men de lar hver dag være jul og ikke overaskende så har de alt når det faktisk er jul.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Når 600 000 gruer seg til jul, bør alarmklokkene ringe for noen og enhver:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQdmnR/ny-rapport-600-000-gruer-seg-til-jul-flest-barnefamilier

Forskjellen mellom rik og fattig øker etter langvarige politikerstyrte trender.

Hvordan det norske fellesskapet ser ut om et par generasjoner, kan man bare spekulere i…..

Jeg spår at handelsstanden kommer til å slite for å holde tradisjonell norsk kjøpefest i live når en stor del av oss heller feirer id, satser på delingsøkonomi, må gjøre julehandelen på bruktmarkedet, henter julemiddagen på Frelsesarmeen, ikke har familien i nærheten, når barnetallene synker ytterligere, når løsarbeidersamfunnet brer om seg, når man ikke lenger kan kjøpe billige forbruksvarer fra lavkostland osv.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Når 600 000 gruer seg til jul, bør alarmklokkene ringe for noen og enhver:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQdmnR/ny-rapport-600-000-gruer-seg-til-jul-flest-barnefamilier

Forskjellen mellom rik og fattig øker etter langvarige politikerstyrte trender.

Hvordan det norske fellesskapet ser ut om et par generasjoner, kan man bare spekulere i…..

Sosiale medier er djevelskap. Man begynner å sammenligne seg selv med glansbildene til andre mennesker, det er nesten unngåelig. Jeg har meldt meg ut av alt bortsett fra Snapchat, en av de beste avgjørelsene for egen mental helse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 hours ago, Kenhten said:

Dere har bare dårlig innstilling. 

Opplever null reklame mas. Ser ikke TV. Bryr meg ikke om reklame.

Har heller ikke sosiale medier. 

Ha fri fra jobb. Kose seg med familien. Spise god mat. Slappe av. Hva er det å ikke like?

Drit i alle andre og hva de gjør. 

 

 

Godt poeng. Jeg synes også jula er knall. Lar meg ikke påvirke av reklame enten det er på tv eller i butikken. Ikke blir jeg irritert av hvilken dato marsipangrisen legges ut i hylla heller. Jeg kan få dårlige følelser av sosiale medias, men ikke pga høytiden men mer pga det perfekte liv folk viser der. Men det er gjerne en bakside av glossy bilder så jeg prøver å ha det i bakhodet når angsten og depresjonen over å føle seg mislykket kommer. Jeg husker godt jula når jeg var liten, med julestjerne og lukten av kaker og mat. Og den rolige stemningen som var. Kanskje det er der folk bommer i dag. Man må ha en haug med kaker. Og de må være perfekte, på bilde. Huset må være ryddig og pyntet, klart for instagram. Alle gaver må gi wow-faktor når bildene av dem postes på face. Man lager mye stress for seg selv i dag. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 timer siden):

Våre julegaver er ting vi faktisk trenger og har ønsket oss en stund. Det kan f.eks. være en sykkel, en PC, en mobil, kjøkkenutstyr, møbler, dataspill, klær, sekk/koffert, etc.  Da gir vi ikke hverandre dritt som vi ikke trenger, og vi kjøper ting som vi uansett ville ha kjøpt.

Er det ingen andre som gjør det samme? 

Vi gir ting vi ønsker oss ja, innen rimelighetens grenser 🙂

Har slått på stortromma i år, min mor har feks ønsket seg en Ankarsrum kjøkkenassistent de siste 10 årene, så jeg å brødrene mine har spleiset på en. Gjett om det blir gråting på julaften? 😅

Endret av Duriello
Leif
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Julen er årets høydepunkt. Jeg føler null julestress. Alt er bare hyggelig.

Liker familien min, og liker å tilbringe tid med dem. Ikke er gaver noe stress heller. Kjøper bare noen vin- eller whiskey-flasker så blir folk fornøyde. Ser mange nevner reklame, men det ser jeg ikke. Ser ikke TV, hører ikke på radio, og bruker ikke SoMe.

Vi har allerede pyntet hjemme. Er bare koselig.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...