Gå til innhold

Andre som ikke kan fordra julen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ett triks er å lære seg å gi litt mer faen i hvordan andre fremstår. Drit i at allt skal se strøkent ut og whatever og gjør det som er kos for DEG!

Litt vanskeligere sånn med tanke på reklamemas osv, men overse det som best du kan.

Hva gjør du ellers i jula?

 

Edit* Jeg har slitt en del med depresjon, og lite trigger den mer enn sånne perfekte familie/jule bilder osv, og julekos opp og ned i mente. Alle er så fantastiske og woow!

Endret av Duriello
Personlig greier
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (1 minutt siden):

Julen er grei i seg selv. Liker å gi gaver til familie og venner.

Det jeg ikke kan fordra er den forbanna julemusikken overalt samt at de skal starte detta faenskapet 2 måneder før. Kan like godt feire 17. Mai to måneder før i mars. 

110% enig. De starter maset allt for tidlig.

Liker å gi gaver, liker ikke å få gaver 🤣

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sviskepott skrev (27 minutter siden):

Det blir for mye mas, for lenge, for tidlig og alle er perfekte og overlykkelige i reklamen. Liker ikke sånt. 
Dessuten koster det altfor mange penger. 

Det at det starter så tidlig med reklamene og hver j… reklame er julerelatert frem til julaften. Det er snart jul sier de overalt og alt er så hyggelig og fint og flott. Har ikke så mange å gi til og bruker ikke overdådig med penger. Hyggelig å gi gaver men syns det er trist familien aldri utvider seg. Foreldrene mine har ikke barnebarn og jeg vet de synes det er fryktelig trist og slektninger får unger og nye forhold/familiemedlemmer mens her skjer det aldri. Har ønsket det i lang tid men har enda ikke skjedd. Vet foreldrene mine er skuffet. Hvert år er det samme folkene som legger ut oppstilte familiebilder og god jul alt er så perfekt(noe det selvsagt ikke er hos noen). 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sviskepott skrev (42 minutter siden):

Det blir for mye mas, for lenge, for tidlig og alle er perfekte og overlykkelige i reklamen. Liker ikke sånt. 
Dessuten koster det altfor mange penger. 

Men man kan jo selv velge hva man vil "stenge ute". Hos oss så starter juleforberedelsene 1. desember hvert år. (Ikke 1.søndag i advent, da vi ikke finnes kristelige).

Vanskelig å komme unna julepyntede butikker og reklame på TV, men man kan nå hvertfall ha "nei - takk til reklame" - klistremerke på postkassen, så slipper man julereklame der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hater er ett sterkt ord men jeg misliker julen mer og mer, bare mas og kjas og om ungene dine ikke får den siste iphonen til ørten tusen så blir de nesten fryst ut av kamerat/venninegjengen, i tilegg så finnes det flere kriger rundtom hvor folk lever i frykt, må flykte og gjerne ikke har nåla i veggen mens vi fråtser i juleribbe, kalkun, pinnekjøtt og ellers annen god mat og den nye folke sykdommen er fedme.

Nei, julen er nok blitt mer for grådige kjøpmenn og ellers andre som tjener penger på oss enn folk flest.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (17 minutter siden):

Hater er ett sterkt ord men jeg misliker julen mer og mer, bare mas og kjas og om ungene dine ikke får den siste iphonen til ørten tusen så blir de nesten fryst ut av kamerat/venninegjengen, i tilegg så finnes det flere kriger rundtom hvor folk lever i frykt, må flykte og gjerne ikke har nåla i veggen mens vi fråtser i juleribbe, kalkun, pinnekjøtt og ellers annen god mat og den nye folke sykdommen er fedme.

Nei, julen er nok blitt mer for grådige kjøpmenn og ellers andre som tjener penger på oss enn folk flest.

Har ikke unger selv, men har nevøer. Disse får en liten slump penger som de kan spare opp til å kjøpe seg ting selv. Lærer dem på det viset om sparing. 

Vil ikke si den nærmeste familien her fråtser, vi spiser godt på julaften og nyttårsaften, ellers lever vi egentli litt nøkternt i jula (i forhold til familier flest) og gir det vi ellers hadde brukt på oss selv til feks frelsesarmen, og jeg personlig en del til kirkens sos telefon. Gir også en del i forbindelse med Ukraina. 

 

Føler denne posten blir litt vell virtue posturing.. Bah fuck it.. 

Endret av Duriello
Blæh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror julen kan være en fin målestokk på hvordan man har det med seg selv, og hvor langt man har kommet i livet - på innsiden.

Hvis man syns julen er bare mas, er man kanskje ikke flink nok til å sette grenser, samt å unne seg å ha det godt.

Hvis julen gjør direkte vondt fordi den representerer 'perfekt familie', og man selv ikke har vært der, så vil den smerten forsvinne når man skaper sin egen 'perfekte familie', hva nå enn det måtte bety for en.

Reagerer man sterkt på kjøpepress og reklame, så har man kanskje ikke redegjort for sitt eget forbruk, og hvilken forbruker man selv ønsker å være. Vet man hva man vil ha, er ikke reklame 'truende' eller 'masete'. Da blir det bare fjernt bakgrunnsstøy.

Osv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (49 minutter siden):

Hvorfor feirer vi jul? 

Pga Rhesusbarnet? 

Eller som i min familie, den hedenske feiringen rundt vintersolverv? 

Tenk, hvilket sammentreff, at Jesus tilfeldigvis skulle bli født omtrent akkurat da man i Nord-Europa feiret at solen endelig hadde snudd! Og som om ikke det var nok: plutselig bestemte noen seg for at man skulle plassere et tre inne i stua i forbindelse med denne feiringen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (37 minutter siden):

Jul er hyggelig. I år har vi endelig fått familien med på at vi dropper de meningsløse gavene oss voksne i mellom, det er jo bare bytting av penger, så nå slipper jeg det stresset også. 

Gleder meg til julaften og fridagene etterpå. :)

Ja det høres lurt ut :) desverre så tror jeg ikke at jeg får vår familie med på det, selv om de fleste av oss sliter med å finne på hva vi egentlig skal ønske oss til jul, for man har jo stort sett alt man trenger uansett og det jeg ikke har kjøper jeg som regel.

Jeg kan dog skjønne at det er greitt for de minste og få lov til å pakke opp gaver, men for min del hadde det vært helt greitt og bare feirt julen med god mat og godt selskap så kunne andre fått feirt jul med pakker og sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...