Gå til innhold

Burde vi ha et strafferegister tilgjengelig for allmennheten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er delvis positiv til et register, men da for alle dommer. I et slikt register bør det også gå frem detaljer, slik at man ikke får tilfeller der folk har blitt dømt for sex med en 15-åring som de trodde var eldre, satt i samme bås som folk som misbruker små barn.

Jeg er delvis negativ, siden et slikt register på en måte blir en livstidsdom, og det er alltid mulig at noen er uskyldig dømt, eller er reformert. Av samme årsak er jeg imot dødsstraff.

Lenke til kommentar

Gjentagelsesfare? Så hva med øvrige overgripere/voldtektsforbrytere og evt. massemordere? Ikke noe fare med de? De skal slippe unna altså..

Skjønner godt at baby-pedo typen er ekstremvarianten som man gjerne skulle forvist til en øy med kun tørre kvister og stein. Straffene på dette område er generelt for lave, det er jo her det idiotiske får lov til å fortsette.

Men jeg mener man ikke bør lage et innsyn for allmennheten. Ikke bare blir det en livsvarig straff og store muligheter for lynsjing/selvtekt, men det finnes mennesker/familie/barn i relasjon til overgriperen, som totalt uskyldige, som også vil bli utsatt for store belastninger. Disse vil ha en ganske så urettmessig frykt hengende over seg, og hvor lenge?

Dessuten er det vel åpenbart at et offentlig register er den reneste invitasjon til sinte og ukontrollerte folk som vil ta saken i egne hender. Det er vel ikke noen tvil om at slike ønsker å kunne få påføre denne ferdig straffedømte en saftig tilleggstraff...

Endret av Sovna
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Ja man kan jo tenke seg at dømte pedofile med gjentagelsepotensiale får «besøksforbud» mot barn og går med forlenke? 
Ser ikke det som noe annerledes enn en voldsperson med gjentagelsefare?

Det er ingen som blir dømt for pedofili, men for overgrep mot mindreårige. Heldigvis er det ingen forbud mot legning, men mot utøvelse.

Hvor skal disse få lov til å bo og oppholde seg etter sonet dom? Hvor skal voldsforbrytere som har angrepet uskyldige voksne få lov til å oppholde seg? Ser du for deg at de må gå med elektronisk fotlenke resten av livet som forhindrer dem å oppsøke steder der det noen ganger finnes andre mennesker?

edit: og som nevnt tidligere, hvorfor skal registeret bare inneholde sedelighetsforbrytelser og ikke andre lovbrudd som går direkte utover andre? (Voldsforbrytelser, svindel, råkjøring osv). Det er jo livsfarlig at en som er fradømt førerretten for bil skal bo i nærheten av andre mennesker når de har fått tilbake lappen, om jeg har forstått logikken din riktig.

Endret av frohmage
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Det er forebyggende om folk som er forvaringsdømte for å voldta babyer står i et register.

Sånn at man ikke må stole på at en av eksene deres som de lå med datteren til kjenner de igjen for å få stoppet dem

Det vil nok ha like forebyggende effekt som å væpne politiet i Norge for å kjempe mot kriminalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (2 timer siden):

Derfor er det greit vi lar myndigheten ta seg av slikt. (Så kan jo sikkert folk som mener vi bør ha borgervern etc, finne seg et parti de kan stemme på ;)

For myndighetene håndterer jo dette kjempefint, not. Vi lever i et samfunn der vi som har blitt utsatt for urett har mindre vern enn de som har begått urett. Rettsystemet svikter ofre for vold og voldtekt.

tigerdyr skrev (1 time siden):

Tjah.. når vi kan ha et formue- og inntektsregister, kan vi vel også leve med et register for kriminelle forhold?  Hadde vært langt mere nyttig og relevant informasjon for almenheten. 

Ikke at jeg mener nogen av registrene er gode ideer, men hvis man absolutt skulle argumentere for ett av de, er den over kriminelle forhold langt at foretrekke. 

Jeg synes ærlig talt ikke synd på folk som har begått kriminelle handlinger, hva jeg synes om de fortjener egner seg ikke her å skrive, og jeg har dessverre ingen tro på at folk skjerper seg etter ferdig sont dom, så jeg støtter gjerne opp om en register. Men det ville aldri skjedd i Norge, fordi vi er opptatt av å dulle med stakkars voldsutøverne. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (15 minutter siden):

Jeg blir ganske skremt over hvor mange her inne som ønsker dette velkommen. 

Minner meg litt på at det mest slitte ordtaket jeg har hørt i mitt liv er såpass slitt av en grunn.. "veien til helvete er brolagt med gode intensjoner"

 

Her er slik jeg ser for meg utviklingen:

-vi innfører dette, men kun for de aller mest groteske forbrytelsene

-ok, det var en som ikke sto i registeret fordi han "kun" utførte en semigrotesk handling, men som nå utførte en grotesk handling, vi utvider det til å gjelde litt mindre groteske handlinger for felles sikkerhet 

-ok, vi ser at fremdeles så utføres det like mange groteske handlinger, så nå utvider vi registeret til alle voldelige handlinger 

-ok, det var en som har blitt tatt for fyllekjøring 10 ganger og som nå tok livet av noen i beruset tilstand, vi utvider registeret til ikke voldelige forbrytelser. 

 

Hele veien er det noen som vil heie dette frem fordi "jeg kommer jo aldri til å fyllekjøre, så det angår ikke meg"

Men denne formen for offentlig "avstraffelse", for det er i praksis akkurat det dere heier frem, vil ikke ha ønsket effekt utøver å "døyve" nysgjerrigheten hver gang det kommer en ny nabo eller du vil se "hvordan det går med gamle kjente".. 

Det som derimot skjer er at personer som blir uskyldig/skyldig dømt i slike saker kommer til å bli utstøtt resten av livet. 

Jeg forsvarer ikke voldtektsmenn, voldsforbrytere, bankranere eller andre på noen måte, men om en person på 20 år blir dømt for en "grov forbrytelse" og fremdeles blir aktivt utstøtt når han er 60.. hva gjør det med motivasjonen denne personen har/burde hatt for å rehabilitere seg selv slik at han kan integreres tilbake til samfunnet? 

Hva gjør det med den personen som blir dømt på falske grunnlag? Det har jo vært noen historier opp gjennom med hevngjerrige ekser som vil skade elspartneren for enhver pris, dette tar ofte årevis å frikjennes fra, og mørketall finnes jo alltid.. hva skjer med disse personene sitt liv?

Motivasjon og mulighet for å bli en del av samfunnet igjen faller jo til null, og når du ikke har noe som helst igjen å tape så gjentar du gjerne forbrytelsen ettersom alternativet er et ekstremt ensomt liv kun avbrutt av foreldre som kaster stein gjennom alle husvinduene dine for å vise at "slike som deg er ikke velkommen her"

 

Det siste argumentet er i grunn at vi aldri vil få et komplett registeret, kun et register over de som faktisk er domfelt. Altså blir det en falsk trygghet. 

Her må vi tenke litt konsekvenser også, ikke bare blindt innføre ting som vi tror ikke kommer til å påvirke oss selv. 

Jeg tror litt av problemet med "folkedommen" er at ved visse forbrytelser så velger man å avhumanisere forbryteren / overgriperen. Han blir i folkets øyne et monster i stedet for en person. Hvis man finner ut hvorfor personen har gjort som han gjør så er det enklere å finne de riktige virkemidlene for å unngå at det skal skje igjen. Dette er i norsk kriminalomsorg hele hovedpoenget med "oppholdet". At man skal bli rehabilitert til å fungere i samfunnet igjen. 

Men blant folket, fordi man har gjort noe galt for 5 år siden, 10 - år siden, 30 år siden, så forventer man at det kommer til å skje igjen. Jeg tror at sannsynligheten for  gjentakelse handler om blant annet hvordan man blir møtt i fengselet. Selv om man har gjort dette grusomme så blir man fremdeles møtt som en person. Og det tenker jeg er viktig at man gjør. 

Om det skulle være uklart så er jeg imot et sånt register. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Cyrio said:

Jeg blir ganske skremt over hvor mange her inne som ønsker dette velkommen. 

Minner meg litt på at det mest slitte ordtaket jeg har hørt i mitt liv er såpass slitt av en grunn.. "veien til helvete er brolagt med gode intensjoner"

 

Her er slik jeg ser for meg utviklingen:

-vi innfører dette, men kun for de aller mest groteske forbrytelsene

-ok, det var en som ikke sto i registeret fordi han "kun" utførte en semigrotesk handling, men som nå utførte en grotesk handling, vi utvider det til å gjelde litt mindre groteske handlinger for felles sikkerhet 

-ok, vi ser at fremdeles så utføres det like mange groteske handlinger, så nå utvider vi registeret til alle voldelige handlinger 

-ok, det var en som har blitt tatt for fyllekjøring 10 ganger og som nå tok livet av noen i beruset tilstand, vi utvider registeret til ikke voldelige forbrytelser. 

 

Hele veien er det noen som vil heie dette frem fordi "jeg kommer jo aldri til å fyllekjøre, så det angår ikke meg"

Men denne formen for offentlig "avstraffelse", for det er i praksis akkurat det dere heier frem, vil ikke ha ønsket effekt utøver å "døyve" nysgjerrigheten hver gang det kommer en ny nabo eller du vil se "hvordan det går med gamle kjente".. 

Det som derimot skjer er at personer som blir uskyldig/skyldig dømt i slike saker kommer til å bli utstøtt resten av livet. 

Jeg forsvarer ikke voldtektsmenn, voldsforbrytere, bankranere eller andre på noen måte, men om en person på 20 år blir dømt for en "grov forbrytelse" og fremdeles blir aktivt utstøtt når han er 60.. hva gjør det med motivasjonen denne personen har/burde hatt for å rehabilitere seg selv slik at han kan integreres tilbake til samfunnet? 

Hva gjør det med den personen som blir dømt på falske grunnlag? Det har jo vært noen historier opp gjennom med hevngjerrige ekser som vil skade elspartneren for enhver pris, dette tar ofte årevis å frikjennes fra, og mørketall finnes jo alltid.. hva skjer med disse personene sitt liv?

Motivasjon og mulighet for å bli en del av samfunnet igjen faller jo til null, og når du ikke har noe som helst igjen å tape så gjentar du gjerne forbrytelsen ettersom alternativet er et ekstremt ensomt liv kun avbrutt av foreldre som kaster stein gjennom alle husvinduene dine for å vise at "slike som deg er ikke velkommen her"

 

Det siste argumentet er i grunn at vi aldri vil få et komplett registeret, kun et register over de som faktisk er domfelt. Altså blir det en falsk trygghet. 

Her må vi tenke litt konsekvenser også, ikke bare blindt innføre ting som vi tror ikke kommer til å påvirke oss selv. 

Et begrep som jeg vil si beskriver bedre det du beskriver enn "Veien til helvete...", er: "Slipery slope". Har vi først tatt den, så tar vi vel den også, og så den, og så............

Skremmende mange som ikke tenker så langt. Kanskje de er for opptatt med og fokusert på å slipe høygaflene og tenne faklene sine...?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, bzzlink said:

Det er forebyggende om folk som er forvaringsdømte for å voldta babyer står i et register.

Sånn at man ikke må stole på at en av eksene deres som de lå med datteren til kjenner de igjen for å få stoppet dem

Er det fordi straff er forebyggende at USA som har døsstraff i flere stater vel er på toppen statistiskt sett i antall mord/innbygger i vesten...? Og USA er vel blant, om ikke DET landet i hele verden (eller i det minste i vesten) med flest innbyggere i fengsel generellt i forhold til innbyggertallet... Empiri tilsier vel at straff IKKE i noen særlig grad hindrer fok fra å begå forbrytelser!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg mener et slikt register bør være tilgjengelig for personer som begått seksuelle overgrep mot mindreårige. Man kan sikkert mene noe frem og tilbake om hvem som bør inngå i et slikt register, men vil heller argumentere for årsakene til hvorfor det bør eksistere.

Formålet er ikke gapestokk. Hvis de har sonet en straff, skal det være en plass for dem i samfunnet, men konsekvensene for det de har gjort, skal og må alltid følge med dem. Foreldre og samfunnet for øvrig må få muligheten til å beskytte seg mot de mest kyniske menneskene som går fritt, personer som selv gjerne oppsøker og tar kontakt med barn hvis de får muligheten til det eller arenaer hvor barn oppholder seg, som for eksempel idrettslag og annen frivillighet. De uten dom er det vanskelig å stoppe, og de er jo heller ikke overgripere før de forgriper seg. Noen av dem jobber i barnehager, skoler og andre steder de ikke burde være når de begår overgrep. Når man faktisk vet at noen har begått overgrep og at det er stor fare for gjentakelse, er det uansvarlig å beskytte deres identitet på bekostning av framtidige ofre.

De man skal beskytte er mindreårige, som skal måtte slippe å oppleve forsøk og tilnærminger fra voksne mennesker, for det meste menn, med uedle motiver. De man kan hjelpe, er først og fremst foreldre, som kan advare og beskytte barna mot en nabo eller en eller annen "lokal helt", og de som jobber med frivillighet, som kan si nei takk til hjelpende hender som kan gjøre større skade enn nytte. Man kan hjelpe alenemødre på jakt etter partner og stefar til egne barn, slik at de slipper belastningen med å ha tatt en overgriper inn i varmen for deretter å måtte slite seg fri etterpå fysisk og emosjonelt.

Man argumentere for offentlig register for alle typer alvorlig kriminalitet, men voksne mennesker har større mulighet til selv å beskytte seg, ta forholdsregler og varsle om uønskede hendelser. Beskyttelsesbehovet til mindreårige medfører at overgripere har et betydelig yrkesforbud. Ja, det er inngripende, men det er "ingen" som protesterer på det, fordi hensynet til barn og unges sikkerhet da teller tyngst.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (12 minutter siden):

Noen av dem jobber i barnehager, skoler og andre steder de ikke burde være når de begår overgrep.

Må man ikke ha plettfri vandel for å få jobb i nettopp barnehage, skole og lignende institusjoner som omhandler barn?

Jeg trodde vi allerede hadde mekanismer for å luke ut de verste, hvertfall. Hundre prosent sikker på hvordan dette fungerer, et jeg dog ikke ...

 

Dette er jo et vepsebol ... but here goes! 😄

 

Forøvrig er hele tråden gjennomsyret av mye følelser, og total fravær av fakta.

En og annen har turd å spørre: Hvordan vil et slikt register forhindre overgrep? 

Jeg har ikke svaret. Har du?

La oss si vi fikk listen:

Det er åpenbart at tidligere dømte hadde begynt å presentere seg med feil navn, og fått en annens person signatur på nødvendige kontakter (leiekontrakt/skjøte). 

De ville sikkert (de facto) bli tvunget til en rekke andre tiltak, som gjør at vi vanlige folk ikke har noen mer reell trygghet.

De mest nervøse og redde av oss, vil kanskje bli noe beroliget av at ingen pedo er oppført som huseier i nærheten. Men det kan godt være han bor der allikevel. Med dekknavn, ny frisyre, etc. 

 

Jeg har gode grunner til å være skeptisk til slike lister. Og jeg ser få tungtveiende argumenter for. Ja, det er masse følelser (og velfortjent hat) rettet mot disse mennene. Men sliter med gode konkrete argumenter. 

Konklusjonen blir et rungende "nei", som samtidig på ingen måte skal tolkes til fordel for noen. Hatet mot overgripere har jeg! Men vi må legge fakta til grunn. Se på forskningen. Gjøre undersøkelser. All empiri tilsier at dette virkelig ikke virker. Erna nettopp derfor de (dessverre) ikke har utryddet problemet i USA. (Tvert imot?)

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (58 minutter siden):

Må man ikke ha plettfri vandel for å få jobb i nettopp barnehage, skole og lignende institusjoner som omhandler barn?

Jeg trodde vi allerede hadde mekanismer for å luke ut de verste, hvertfall. Hundre prosent sikker på hvordan dette fungerer, et jeg dog ikke ...

 

De er ikke registrerte overgripere før de blir tatt og dømt for sedelighet, som fra setningen før "De uten dom er det vanskelig å stoppe, og de er jo heller ikke overgripere før de forgriper seg."

Lenke til kommentar

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Effectiveness_of_sex_offender_registration_policies_in_the_United_States

 

Sitat

Critics argue that the statistics do not reveal a statistically significant shift in sexual offense trends following the implementation of sex offender registration and notification (SORN) regimes.[3][4][5][6] A few studies indicate that sexual recidivism may have been lowered by SORN policies,[7][8] while a few have found statistically significant increase in sex crimes following SORN implementation.[9][10]

Mye å lese om temaet i lenken, men innledningsvis får man forklart at det egentlig ikke finnes empirisk data som tilsier at dette har hatt noe signifikant effekt. 

Noen studier tilsier at man kanskje har en liten effekt mot gjentakelse, men i mitt hode er ikke det godt nok. Det som burde være på plass er et system som fanger slikt opp før det skjer slik at folk ikke tyr til overgrep, spesielt mot mindreårige.

 

 

Jeg har ingen statistikk på det her, men jeg tipper dette her er langt mer forebyggende 

https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/pedofili/det-finnes-hjelp/

 

Endret av Hansien
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (5 timer siden):

De man skal beskytte er mindreårige, som skal måtte slippe å oppleve forsøk og tilnærminger fra voksne mennesker, for det meste menn, med uedle motiver

Visste du at 30 - 50 % av overgrep mot barn og unge  blir begått av andre barn og unge? https://voldsveileder.nkvts.no/innhold/personer-som-utover-vold/risikofaktorer-og-tegn/risikofaktorer-seksuelle-overgrep-unge/

Forøvrig helt enig i at mindreårige skal slippe å oppleve forsøk og tilnærminger fra voksne mennesker. Jeg tror bare ikke et slikt register vil få ned tilfellene av overgrep, slik som andre her sier har det ikke funket i andre land. Vi trenger å bevisstgjøre folk mer, spesielt i forhold til hva som skjer på internett. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...