Gå til innhold

Tesla Model 3 på jumboplass i tysk EU-kontroll


Anbefalte innlegg

Rune_says skrev (Akkurat nå):

Haha, så på 10 år har du hatt 5 Tesla (første Tesla introdusert i Norge for 10 år siden) -  og alle har hatt småting?  Bekrefter jo i grunnen at det ikke er helt topp kvalitet.  Min forventning er null problemer med biler som er i snitt under 3 år gamle.

Nei jeg kjøpte ikke min første Tesla i 2013. De virket ikke gode nok på den tiden når jeg prøvde, så ble en 5 serie da. Men etter det kjøpte jeg Tesla og har vært så fornøyd at jeg har fortsatt.

Det har vært småting, aldri alvorlige problemer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nei jeg kjøpte ikke min første Tesla i 2013. De virket ikke gode nok på den tiden når jeg prøvde, så ble en 5 serie da. Men etter det kjøpte jeg Tesla og har vært så fornøyd at jeg har fortsatt.

Det har vært småting, aldri alvorlige problemer. 

OK, men det betyr jo bare at du har hatt bilene i snitt enda kortere enn 2 år.  Min forventning til biler som er så nye, er at de har null problemer.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Helt 110 % off-topic, men hvorfor betyr jumboplass sisteplass? Ellers i språket betyr jo "jumbo" noe stort og flott. Jumbojet, Jumbosize, etc.

Ifølge Bing sin AI:

Sitat

Ordet jumboplass kommer fra navnet på et stort passasjerfly som ble introdusert i 1969, Boeing 747, også kalt jumbojet1. Dette flyet var så stort at det trengte en spesiell plass på flyplassen, kalt jumboplass eller hangar1. Siden dette var den største og siste plassen på flyplassen, ble ordet jumboplass overført til å bety sisteplass i en konkurranse eller rangering

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Problemet her er at personen ikke har montert skvettlappene vi alle fikk etter en liten stund da Tesla oppdaget dette som ett problem i nordlige strøk. Kommer nå med skvettlapper og andre forbedringer for å forhindre dette 

Jeg har ikke hatt skvettlapper på noen bil siden 80-tallet, men det ikke vært problemer likevel, selv i nordlige strøk. Må være noe feil hvis en bil MÅ ha skvettlapper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Jeg har ikke hatt skvettlapper på noen bil siden 80-tallet, men det ikke vært problemer likevel, selv i nordlige strøk. Må være noe feil hvis en bil MÅ ha skvettlapper.

Designet til Tesla i hjulbuene gjør det dessverre nødvendig i tillegg til den ekstreme aerodynamiske utformingen som drar med seg stein osv inn i siden.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 timer siden):

Alltid gøy med en Tesla tråd full av hatere 😅 morsomt å se hvordan folk bruker livet sitt på ting de hater😂

Enda gøyere med atter en Tesla-tråd hvor det bare er så åpenbart at de som forsvarer Tesla er fullstendig uten argumenter, mens de som kritiserer Tesla har sysakene sine i orden hva både resonnenement og dokumentasjon for påstander angår.
I mangel på gode argumenter vil noen Tesla-forsvarere som føler seg ekstra smarte, stemple opponentenes argumenter som kun "hat".
Intet nytt der i gården, m.a.o.
 

Endret av RadonReady
  • Liker 5
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (17 timer siden):

Hadde den vært så dårlig så hadde den ikke vært norges mest populære bil.

Tja, det der kan du påstå om mange ting, uten at det nødvendigvis stemmer.
Eksempelvis har Ford Fiesta større markedsandel (dvs er mer populær) enn Porsche 911 i Norge.
Da må jo det, i følge den logikken du praktiserer her, bety at Ford Fiesta er en bedre bil enn Porsche 911, ikke sant?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Meget anekdotiske bevis, men jeg har eid VW, Volvo, Toyota, Jaguar, Leaf, Mercedes, BMW og et par merker til gjennom et bytte-glad bil-liv, og har til gode å ha en bil uten feil. 

VW: Infotainment røyk, diselpumpa røyk
Volvo: Tett diselpartikkelfilter, feil på airbagsensor, feil på hjulstilling
Toyota: Vannlekasje fra antenna på taket i bilvasken 😄
Jaguar: Dørhåndtak dørhåndtak dørhåndtak
Leaf: Knekt bakfjær (men det var min feil)
Mercedes: denne var gammel, men gud bedre så mange småfeil det var
BMW: defekt radiator x 3, dårhåndtak, luftbelger som røyk, skiver og klosser byttet to ganger på 10.000km

Tesla: Baklukemotoren ble defekt

Poenget er at alle biler har feil/mangler, en billig forsikring er å ha en bil med garanti. 

Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (5 minutter siden):

... har til gode å ha en bil uten feil. 

Jeg har også hatt drøssevis av biler opp gjennom årene, men bare en som var helt feilfri i min eiertid. Det var en 2019 BMW i3, som jeg hadde i litt over 3 år. Det er ikke dermed sagt at alle i3 er feilfrie.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, RadonReady said:

Tja, det der kan du påstå om mange ting, uten at det nødvendigvis stemmer.
Eksempelvis har Ford Fiesta større markedsandel (dvs er mer populær) enn Porsche 911 i Norge.
Da må jo det, i følge den logikken du praktiserer her, bety at Ford Fiesta er en bedre bil enn Porsche 911, ikke sant?

Fiesta og Porche 911 er ikke akkurat i samme prissegment så det blir en dårlig sammenligning. Da må man heller sammenligne 911 med lignende biler som diverse Ferrari, McLaren, Jaguar etc. Tesla og de andre på listen er derimot i samme segmentet.

Et problem er jo at Tesla-kjøpere tror de kjøper en ekslusiv premium-bil når det i virkeligheten er billige skranglekasser. Forventningene ligger milevis over realiteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RadonReady skrev (3 timer siden):

Enda gøyere med atter en Tesla-tråd hvor det bare er så åpenbart at de som forsvarer Tesla er fullstendig uten argumenter, mens de som kritiserer Tesla har sysakene sine i orden hva både resonnenement og dokumentasjon for påstander angår.
I mangel på gode argumenter vil noen Tesla-forsvarere som føler seg ekstra smarte, stemple opponentenes argumenter som kun "hat".
Intet nytt der i gården, m.a.o.
 

Lol ok 😂

Lenke til kommentar

Jeg vil bare påpeke en ting. Det står at hovedfeilen på Tesla er:

Ifølge Car-Recalls.eu er det dempere og bremser som er hovedårsakene til at Tesla gjør det såpass dårlig.

Ikke rart at en av de mest solgte elbilene med bremsing på motorene havner nederst på listen siden de fleste som eier denne typen biler ikke bruker bremsene med jevne mellomrom. De bare slipper gassen, lar bilen bremse av seg selv og glemmer helt at bremser som ikke brukes = rust. Spesielt model 3 har en veldig kraftig motorbrems og kan bremse helt ned til stillestående uten å bruke bremsene. 

Problemer med demperene har jeg ikke hørt noe særlig om, men forundrer meg ikke siden det er tunge biler med mye krefter. Mange kjører de jo som om de kjører på bane hele tiden. Og ikke tar hensyn til ting som fartshumper osv.. 

Har hatt Tesla model S i 4 år nå, med svært lite problemer. På første EU kontroll fikk jeg høre at de svært sjeldent så en elbil med så lite til ingen rust på bremsene, noe som skyldes at jeg er ble advart om at dette kunne skje. Så mine bremser brukes minst 2 ganger per tur (ordetlig, ikke bare lett skrubbing), spesielt hvis jeg har kjørt i regnvær. Da er det lurt å ta en skikkelig nedbremsing før parkering for å "tørke" bremsene. 

Har ellers hatt sikkert 12 forskjellige biltyper de siste 20 årene, Teslaen er nok en av de bedre jeg har hatt. Noen biler får mange problemer, andre ingen (har eid et par sitroner oppigjennom årene). Slike lister stoler jeg ikke på med mindre den er utfyllende med forklaring på hvilke typer (og alvorlighetsgraden) på feilene på bilene. Noen ganger havner biltyper nederst pga filleting.  

 

 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 24.11.2023 den 1:04 PM):

Årets beste bil på ei kåring.....

Hæ?
Tesla model 3 ble "beste bil" på hvilken kåring da, sa du?
Du mener vel ikke i fullt alvor at det er denne kåringen du mener, hvor magasinet Motor på privaten har kåret det som Motor synes er årets beste bilkjøp?
Den kåringen er i så tilfelle noe heeeeelt annet enn den store kåringen Årets bil i verden som er en heeeeelt annen, internasjonal og mye viktigere kåring enn hva en liten jury på 6 personer i det lille sære magasinet Motor bortgjemt i lille Norge evner å få til.
I den internasjonale kåringen Årets bil i verden så er det mer enn 100 motorjournalister fra diverse motor-magasiner fra rundt omkring i hele verden med tilsammen 315 millioner lesere, som sitter i juryen, og i den juryen er ikke Norge representert engang.
Kåringen Årets bil i verden er m.a.o en mye mer troverdig kåring enn hva det lille bladet Motor får til, og der tapte Tesla model 3 så blårøyken kostet etter for vinneren som ble: Hyundai Ioniq 6.
Tesla model 3 var ikke nevnt engang i den kåringen, men når vi ser på målingene fra millioner av EU-kontroller, så begynner vi kanskje å skjønne hvorfor.

Merk: Ioniq 6 vant faktisk 3 av totalt 6 priser; 
- Årets bil i verden
- Årets elektriske kjøretøy i verden
- Årets bildesign i verden

Og på tross av sterk konsensus blandt verdens bil-journalister, så var presterte juryen i magasinet Motor å ikke nevne Ioniq 6 blandt de nominerte.
Hurra for det glade vannvidd!

Når to forskjellige juryer er så fundamentalt uenige om en og samme sak, så betyr det nødvendigvis alltid at den ene tar grundig feil.
Spørsmålet som det hele koker ned til blir: Hvilken av dem tror du tar feil?

Forøvrig kan det være interessant å vite at det var det Hyundai Ioniq 5 som ble kåret til Årets bil i verden i fjor (2022) og vant de samme 3 prisene.

Men bevares, hvis det er troen på at Tesla model 3 er den beste bilen som gjør deg lykkelig, på tross av at uavhengige objektive målinger på titalls millioner biler kårer den til den verste hva kvalitet angår, så må du bare fortsette å tro det, for tross alt så er det egen lykkefølelse som betyr mest her i verden, uansett om lykkefølelsen er falsk eller ikke, for fakta betyr ingenting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...