Gå til innhold

Ingebrigtsen-boblen som sprakk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SpecialForce skrev (Akkurat nå):

@Salvesen. Politiet er kun involvert fordi de i dette tilfellet innser at de har et ansvar for å avklare om det er et strafferettslig spor her som bør følges opp. Å det er på mange måter positivt for alle de involverte fordi da er det et apparat rundt som kan undersøke og få klarhet i hva som har skjedd. Min antakelse er at dette vil kunne bli henlagt.

Ja og det tenker jeg er bra, for ryktene tyder på at dette er en sak som ikke bør henlegges. Men er det ikke hold i ryktene så blir det jo henlagt og bra er det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (2 minutter siden):

Da er vi forholdsvis enige @Salvesen..

Rykter og indisier ødelegger mer enn en faktaorientert undersøkelse. Så får vi håpe det kommer noe godt ut av hele prosessen.

Ja jeg håper for all del det er oppspinn. Men jeg er tvilende etter Uttalelsen til brødrene. For meg bekrefter de ryktene som har vært i topp idretten i to år. Og jeg har nær familie som er involvert i toppidretten og vi har diskutert det lenge og håpet det bare var oppspinn. 

Og jeg har kun hørt ryktene og har holdt meg for god til å spre de videre, slik jeg også har gjort i denne tråden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (30 minutter siden):

 

Og jeg har kun hørt ryktene og har holdt meg for god til å spre de videre, slik jeg også har gjort i denne tråden. 

Tja, jeg vil heller si at du bare har bidratt til å kaste bensin på bålet med dine mange henvisninger til "ryktene"
Skal jeg være litt slem så minner det mye om  bekreftelsesbias.

  • Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 minutt siden):

Tja, jeg vil heller si at du bare har bidratt til å kaste bensin på bålet med dine mange henvisninger til "ryktene"
Skal jeg være litt slem så minner det mye om  bekreftelsesbias.

Jeg snakker bare for min egen del, altså hvordan jeg opplever det. Og jeg opplever det som en bekreftelse av de ryktene jeg har hørt i åresvis.

Jeg håper som sagt fortsatt at det ikke er sant, men brødrene har slått tvil for min egen del.

Og dette er ett diskusjonsforum...

Lenke til kommentar

Jeg synes tema er interessant, og føler sterkt med alle i familien, selv om det skulle komme frem at noen har gått over grenser som man bare ikke kan gå over.

Jeg synes noen av innleggene i denne tråden går for langt, er for harde, og er unyttige.

Kunne vi holdt samme regler her som i den nye tråden om situasjonen Israel palestina, der man prøver holde seg til å dele ny info og diskuterte denne på hakket mer nøktern måte?

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar

Martin Ingebrigtsen: En annen side av historien (tv2.no)

Martin Ingebrigtsen er vel på samme alder som løpe-brødrene sine, så det er vel litt merkelig hvis han aldri har opplevd noe av det som andre brødre i familien har opplevd. Og som han skriver selv:    

Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er vanskelig å se den store frykten, når andre i familien stadig besøker og nylig har vært på ferie med Gjert. De fleste hadde nok ikke gjort det med en voldelig person, eller bygget huset sitt i gangavstand til familiehjemmet om frykten er så stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WeirdFace skrev (1 time siden):

Martin Ingebrigtsen er vel på samme alder som løpe-brødrene sine, så det er vel litt merkelig hvis han aldri har opplevd noe av det som andre brødre i familien har opplevd. Og som han skriver selv:    

Ble Martin trent på samme måte som de løpe-brødrene?
Kan det tenkes at løpe-brødrene har en annen opplevelse av sin trener/far enn f.eks Martin har av den samme personen, men da kun som far og ikke trener?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WeirdFace skrev (1 time siden):

Martin Ingebrigtsen: En annen side av historien (tv2.no)

Martin Ingebrigtsen er vel på samme alder som løpe-brødrene sine, så det er vel litt merkelig hvis han aldri har opplevd noe av det som andre brødre i familien har opplevd. Og som han skriver selv:    

Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er vanskelig å se den store frykten, når andre i familien stadig besøker og nylig har vært på ferie med Gjert. De fleste hadde nok ikke gjort det med en voldelig person, eller bygget huset sitt i gangavstand til familiehjemmet om frykten er så stor.

Men hvor er Marins kategoriske avvisning av at noe som helst fysisk vold kan ha skjedd?

Jeg ser faktisk ikke at han avviser det. Hvorfor ikke?

Martin er ikke redd for sin far. Bra. Jeg tror ikke de andre barna heller frykter ham på generelt grunnlag. De er jo naboer, og har omgått hverander i mange mange år. Gjert er ikke en voldsperson som terroriserer sin familie. Det er hvertfall ingenting som tyder på det. 

Det sagt, så betyr jo ikke det at ett og annet slag kan ha falt. Fra før vet vi at det er svært sterke meninger og håndheves streng kontroll og kustus fra Gjerts side. Det så vi i NRK-serien som fulgte de over lengre tid. Vi så aldri vold, heldigvis. 

Påstanden fra de eldste brødrene ser jeg på som plausibel. Det er ikke utenkelig at det har forekommet et slag (eller annen fysisk vold) mot Ingrid. Kanskje skjedde det bare én eneste gang. I en affekt. Far var sint for et-eller-annet, og plutselig gjorde han noe i affekt. Jeg anser det som plausibelt. 

I mitt scenario er det ikke stor fare for at lignende skal skje flere ganger. Jeg anser det som en feil som ble begått en svært sjelden gang, og som ikke er noe mønster. Guttene beskriver tross alt ikke sin far som et monster. 

At politiet nå skal etterforske om nevnte slag har skjedd én (eller fler?) ganger, har jeg liten tro på at vil føre frem. Hvordan bevise en enkelt-episode som skal ha skjedd for ~2 år siden? Blir nok fort vrient å finne gode beviser. I en eventuell rettssak skal enhver tvil komme han til gode. Å overbevise dommere utover enhver tvil, uten konkrete bevis? Jaja .. lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal en ta gull i VM eller OL så må en være fokusert og ikke ha forstyrrende elementer rundt seg i forbindelse med konkurransene. Forstyrrelser kan ødelegge for ekstreme prestasjoner generelt. Dette gjelder tydelig under f.eks. VM i sjakk. Jeg tipper at Magnus Carlsen for all del ville unngå å ha en forstyrrende slektning/familie-medlem på samme hotellet under konkurranse. Dette forstår vel de fleste? Imidlertid, fysisk topp-idrett kan ligne på prestasjoner i sjakk. Husk at sjakk også er mye fysisk når en skal vinne sjakk-VM. Hjernen er jo et fysisk organ🙂

Jeg har selv prøvd meg på litt ekstreme prestasjoner og har opplevd hvor viktig det er med konsentrasjon og å unngå forstyrrende elementer i nær-miljøet. Jeg forstår derfor godt at Jacob Ingebrigtsen ikke vil ha en far rundt seg under viktige konkurranser og som vekker negative assosiasjoner. En er nødt til å gå inn i en psykologisk boble dersom en skal bli verdens-mester i store idretter. Slikt kan ikke sammenlignes med bedrifts-konkurranser i fotball eller ludo 🙂 Dumme folk forstår gjerne ikke forskjellen her og kan lett oppfatte "boble-behovet" som barnslig og egoistisk når en skal bli verdens-mester. Det er selvsagt individuelle variasjoner på behovet for å unngå forstyrrelser når en skal prestere ekstremt.

Jeg tipper at greia i denne familie-konflikten er om en slektning/far skal få lov til å forstyrre Jacob sine ekstreme prestasjoner. Jeg håper at Gjerts nye elev unngår å bidra med slike forstyrrelser.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om Gjert Ingebrigtsen i fremtiden blir hyret inn for å trene en eller annen utøver fra noen andre land? Med tanke på hva han har fått til som trener i Norge, så er det vel ikke helt utenkelig at noen utenlandske idrettsutøvere forsøker å ansette ham.                  

Hva skal Ingebrigtsen-brødrene gjøre da? Nekte idrettsutøvere fra andre land å delta i samme mesterskap som brødrene, så lenge de velger å bruke faren deres som trener? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, WeirdFace said:

Hva om Gjert Ingebrigtsen i fremtiden blir hyret inn for å trene en eller annen utøver fra noen andre land? Med tanke på hva han har fått til som trener i Norge, så er det vel ikke helt utenkelig at noen utenlandske idrettsutøvere forsøker å ansette ham.                  

Hva skal Ingebrigtsen-brødrene gjøre da? Nekte idrettsutøvere fra andre land å delta i samme mesterskap som brødrene, så lenge de velger å bruke faren deres som trener? 

Enkelt: Ingen ting. Og da risikerer han å ødelegge for Jacob. 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

At det var vold i familien som er årsaken - er noe mange i Sandnes/Stavanger har vært kjent med lenge.
 
Jeg er selv fra distriktet; og dette er noe "alle" har visst lenge. Sannsynligvis media også - men så går det en etisk grense for hva man skal lage til nyhetssaker også; kanskje spesielt dersom det dreier seg om mindreårige, i en uforutsett sak som ennå ikke er avklart i det offentlige hjelpesystemet & alt som hører med deretter. 

Men at Gjert skal komme godt ut av dette - har jeg svært vanskelig for å se; når "bomba" kommer ut i offentligheten.

Nå blir det ofte mye rot også; når historier sprer seg via via via gjennom ryktebørsen - der "alle" kjenner en eller annen som vet noe, eller som har vært med på ditt & datt, via via. Nå er ikke Sandnes en så veldig stor by, og idrettsmiljøet er desto mindre. Så jeg tar selv det jeg har hørt med en klype salt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (10 minutter siden):

Jeg kan avkrefte dette. Jeg bor selv her og dette var et sjokk for både meg og samtlige kolleger og bekjente jeg har snakket med.

Ja det er nok stort sett toppidrett som har hatt denne ryktebørsen. Jeg har hørt samme rykter i flere år nå og befinner meg på andre siden av boknafjorden. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.aftenbladet.no/sport/i/5BdoVe/politiet-oppretter-straffesak-mot-gjert-ingebrigtsen

Sitat

– Vi har gjort flere innledende undersøkelser, og informasjon som har kommet fram har gjort at vi nå har opprettet en straffesak. Det er opprettet sak på straffelovens paragraf 282 – mishandling i nære relasjoner, sier politiinspektør Terese Braut Våge i en pressemelding.

- Det betyr at vi nå er i en etterforskningsfase, hvor formålet med etterforskningen er å avdekke om det foreligger straffbare forhold. I en etterforskning skal politiet være objektive.
Når en person har status som mistenkt, skal etterforskningen søke å klarlegge både det som
taler mot ham og det som taler til fordel for ham, utdyper Braut Våge.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 20.10.2023 at 8:51 PM, Andre1980 said:

Jeg tenker en skal være VELDIG forsiktig med å dømme noen som helst i denne saken. Jeg synes hele saken er stygg, fra starten via idrettsforbundet og media frem til nå. 

Flere peker på at Gjert må gi seg pga anklagene. Dersom de er uriktige, hvorfor i alle dager skal Gjert gi seg? 

Hva kan det bety i praksis dersom Gjert vinner en slik rettsak?  Mindre optimale konkurranse-forhold for Jacob ved store konkurranser?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 21.10.2023 den 4:15 PM):

Ryktene har hele tiden vært en episode som trigget det hele. Slik jeg ser det har brødrene nå bekreftet det ryktet. Det generelle de sier om vold er bare ett sidespor. 

Jeg leser det slik, men jeg kan såklart ta feil. Men nå er jo politiet involvert..

Ja, oppveksten til brødrene er en ting - men det siste som angivelig skal ha skjedd; dersom det stemmer det jeg også har hørt... er ekstremt grovt og som tatt ut fra en film. En enkelthendelse som ganske alvorlig.

Nå er også begrepet "vold" er et nokså flytende samlebegrep for ganske mye. Det som ble kategorisert som "små-knuffing" på 80-tallet heter i dag "alvorlig vold". Så det er kanskje mange som stiller spørsmål ved hvor alvorlig denne angivelige volden skal ha vært. Men når det er balltre involvert (!), tror jeg de aller fleste er nokså samstemte om at det er litt mer enn bare små-knuffing av hårsåre folk som skriker vold  når de blir lugget i rottehalen. 

Jeg tror Gjert blir dømt. Det finnes nok av vitner - også på den siste enkelthendelsen, da flere parter skal ha vært involvert.

Men så skal man heller ikke dømme noen før dem er dømt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...