Gå til innhold

EUs fantastiske «skrukorkdirektiv»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det man med rimelig sikkerhet kan si er at ingen EU-land etter denne direktiven sløser bort tiden til å fundere på om de skal ha korkene fast eller løst på drikkekartongene. Og plutselig kommer mer PP tilbake i sortert avfall og ikke som restavfall.

Kan forøvrig ikke huske at det var like mye oppstandelse da den lille aluminiumsfliken gikk fra løst til fast i drikkeboksenes åpning. Før det var alle steder hvor man pleier å drikke fra boks forsøplet av millioner av knivskarpe aluminiumsbiter.

Minner meg også om definisjonen på meter-lengden: før den var definert som en fast brøkdel av lysets vei i vakuum i ett sekund sløste ørten fysikkinstitutter i verden kontinuerlig bort millioner hver til å måle lysets hastighet enda mer nøyaktig enn før. Det ble det plutselig slutt på og mange millioner er spart.

Skulle forøvrig ikke overaske meg om mer standard-emballasje som består av flere deler i fremtiden får krav på seg at delene skal henge sammen. Enkel måte å redusere restavfallet.

Endret av trikola
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Inspector skrev (32 minutter siden):

Flaut å se at når vi lever godt uten skrukork på melka, må vi innføre en dyrere og dårligere løsning fordi Brussel tror de vet bedre.

Hvorfor påstår du dette? Skrukorken ble innført av meierier for å øke holdbarheten på melk, så vidt jeg vet var det absolutt ikke noe Eu-direktiv inne i bildet i det hele tatt. Men siden du gjentar denne påstanden må du vel ha noe som helst å vise til om at det er EU sin skyld at meieriene begynte med skrukork?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (33 minutter siden):

Hvorfor påstår du dette? Skrukorken ble innført av meierier for å øke holdbarheten på melk, så vidt jeg vet var det absolutt ikke noe Eu-direktiv inne i bildet i det hele tatt. Men siden du gjentar denne påstanden må du vel ha noe som helst å vise til om at det er EU sin skyld at meieriene begynte med skrukork?

Fordel å lese trådstart med tilhørende kilde før du sabler ned berettiget EU-kritikk……

Lenke til kommentar

Det er heilt greitt med miljøtiltak, også når det fører til litt irritasjon.

Det største problemet eg har med dette kravet er at det er for dårleg lokalt tilpassa. I norge har vi i lang tid hatt eit mykje betre system for å hindre at plastkorkene havner i naturen, panteordninga. At det å ha plastkork som heng fast i flaska er eit viktig miljøtiltak i andre EU land som ikkje har panteordning er ikkje eit godt argument for at vi i Norge må ha den same løysinga.
Ikkje det eg trur at den norske panteordninga står i fare ved innføring av dette tiltaket, men det framstår som heilt unødvendig å skulle bruke ressursar på å omlegge produksjonen for å innføre eit tiltak som nesten ikkje har effekt i Norge. Meir enn 90% av alle norske flasker blir panta, nesten alle med korka på. EU har på sin side ein plan om å starte å samle inn brusflasker, med ei målsetting om å klare å samle inn 90% innan 2029.

Det hadde vært mykje betre at vi i Norge fekk fokusere på å bli enda betre på områder der vi har forbetringspotensiale enn å endre på ordningar som alt fungerer.

Det er også noko urovekkande om skurkork-tiltaket får ei negativ miljøeffekt ved at mellom anna meieria går tilbake til kartongar utan skrutopp som igjen fører til meir matsvinn. Det blir det same som når ein forsøkte å redusere mengda emballasjeplast på frukt og grønt med det resultat at meir av grønsakene som blir frakta jorda rundt må kastast. Nokon må sjå på heilheita, det er ingen som er tent med symbolske handlingar som ikkje har effekt.
Eg meiner at det hadde vært mykje betre at EU og brusfabrikkane la resursane sine i å få innført ei skikkeleg panteordning, gjerne som ein EU-standard slik at alle europeiske flasker kan pantast på tvers av landegrensene.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 19.10.2023 at 8:26 AM, Inspector said:

Hvis jeg kjøper en halvliter vann, må jeg rive av korken for å drikke av tuten og unngå søl.
 

 

On 20.10.2023 at 4:42 PM, Mannen med ljåen said:

Det er irriterende. Konstruksjonen er dessuten så dårlig gjennomført at den sjelden virker etter hensikten. Den blir ikke stående i åpen stilling når dette er ønskelig.

Det går heldigvis an å rive den av og bruke den på gamlemåten. Men det er irriterende. Jeg frykter at de tar klagene til følge, og redesigner den igjen, denne gangen enda verre.

Dere bruker den feil.
Den er designet for å nappe/vri i åpen stilling. Da henger den i en tråd, slik at den ikke er i veien og ikke forsvinner. Jeg ser mange som ikke forstår dette, selv om det til og med står skrevet på mange flasker.

 

 

 

1 hour ago, scuderia said:

Har du reflektert over at Brussel har valgt å bruke tiden sin på å se på korker?

Skulle i tro at de hadde viktigere ting å bruke tiden på

Hva er poenget med å prøve å skape unødvendig politiker forakt? Du vet jo selv utmerket godt at dette bare er en bitte, bitte liten del av det EU holder på med. Du vet utmerket godt at om EU, eller stortinget for den sak skyld, kun skal jobbe med en og en sak så ville ALT stoppet opp. De håndtere 100'000+ saker samtidig hele tiden. 

Det å redusere plastforbruket er svært fornuftig og viktig at noen bruker tid på. De finner da ut hvilken plast som er viktig, og hvilken som ikke er viktig.
Skrukork har da en kost/nytte, så de har innført tiltak for at plasten gjenvinnes i størst mulig grad. På den måten vil  kost/nytte for plastkorken komme mer positivt ut. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (29 minutter siden):

Fordel å lese trådstart med tilhørende kilde før du sabler ned berettiget EU-kritikk……

Jeg har lest trådstart og jeg har lest kilden du lenket til, men det er da absolutt ingenting i den kilden som sier noe som helst om at emballasje må ha plastkorker, så det er fortsatt en totalt ubegrunnet påstand fra din side at EU er grunnen til at vi ikke har de gamledagse brette-kartongene uten plastkork.

Som sagt, jeg er åpen for at det finnes en kilde eller en grunn som jeg ikke vet om, men så vidt jeg kan huske, var argumentet holdbarhet og ikke noe EU-direktiv, for innføring av skrukorker. 

Det handler ikke om å sable ned EU-kritikk (berettiget eller ikke), men at du kritiserer EU for at vi ikke har brette-kartonger, helt uten å begrunne hvorfor du mener EU har skylden for dette.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det var Q-meierier som begynte med skrukork og de fleste likte det veldig ettersom det nå ble mulig å lukke påbegynte kartonger trygd for transport og liggende lagring. Husker det gikk et høyt HURRA hos fritidsbåtfolk som ofte ikke har plass til stående kartonger i kjøleboksen.

Etter en stund fulgte Tines meierier etter.

Endret av trikola
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
51 minutes ago, WiiBoy said:

Hva er poenget med å prøve å skape unødvendig politiker forakt? Du vet jo selv utmerket godt at dette bare er en bitte, bitte liten del av det EU holder på med. Du vet utmerket godt at om EU, eller stortinget for den sak skyld, kun skal jobbe med en og en sak så ville ALT stoppet opp. De håndtere 100'000+ saker samtidig hele tiden. 
 

Politikere klarer helt fint alene å skape unødvendig politiker forakt.. trenger ikke hjelp fra meg der.

Når de driver å kaster bort tiden på sånne ting er det ikke rart de må håndtere "100'000+ saker samtidig"

 

 

Når det kommer til plast så har Norge en utrolig gjenvinnings statistikk uten disse idiotiske direktivene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, trikola said:

Etter en stund fulgte Tine meierier etter.

Det er ikke noe som heter "Tine meierier"! 😠 Det heter "Tine". Eller "TINE", som de selv foretrekker å skrive det.
(Forgjengeren het riktignok "Norske Meierier", men det er ingen unnskyldning.)

Hvorfor det bare (?) er Tine som utsettes for en slik navneforvrengning vet jeg ikke. Selskaper som Vy og Cermaq slipper å bli kalt "Vy Statsbaner" og "Cermaq Kornforretning", osv. (Ja, og så har vi "Kongsberg Våpenfabrikk" som stadig anklages for salg av våpen til den ene og andre, til tross for at selskapet ikke har produsert våpen siden 1987.)

[Det ble sagt på radio'n i morges at grammatiske feil kan føre til økt stress hos leseren, og jeg har det på samme måte med navn...]

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, scuderia said:

Politikere klarer helt fint alene å skape unødvendig politiker forakt.. trenger ikke hjelp fra meg der.

Når de driver å kaster bort tiden på sånne ting er det ikke rart de må håndtere "100'000+ saker samtidig"

 

 

Når det kommer til plast så har Norge en utrolig gjenvinnings statistikk uten disse idiotiske direktivene..

Politikerforakt kommer ofte, som i dette tilfellet, av at folk ikke gidder å ofre problemstillingen mer en 10 sekunders hjerneaktivitet og tror de er eksperter på problemet og løsningen. Ekstra idiotisk blir det siden vi har satt bort den jobben til byråkratiet nettopp fordi folket ikke gidder å tenke på det.

Plast er et massivt problem. Det å tenke på hva som kan løses uten å bruke plast og hvordan man kan samle opp plasten som blir brukt er viktig.

Og hvorfor tror du Norge er "flinke" når det kommer til plast? Tror du vi er født sånn? Vi er flinke fordi byråkratiet i Norge har vært tidlig ute med å tenke på problemet og komme med løsninger.

Vi er dog elendige når det kommer til plast poser der vi ligger veldig høyt i forhold til andre. 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (33 minutter siden):

Det er ikke noe som heter "Tine meierier"! 😠 Det heter "Tine". Eller "TINE", som de selv foretrekker å skrive det.
(Forgjengeren het riktignok "Norske Meierier", men det er ingen unnskyldning.)

Tine var Tine Meierier fra 1992 til 2002.

Avdelingene heter Tine Meieriet "stedsnavn"

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, WiiBoy said:

Hva er poenget med å prøve å skape unødvendig politiker forakt? Du vet jo selv utmerket godt at dette bare er en bitte, bitte liten del av det EU holder på med. Du vet utmerket godt at om EU, eller stortinget for den sak skyld, kun skal jobbe med en og en sak så ville ALT stoppet opp. De håndtere 100'000+ saker samtidig hele tiden. 
 

Og denne saken er bare bittelitt av det folk bruker tid på i hverdagen. Hvorfor skal dere sitte og bestemme over hva som er gyldige saker å irritere seg over? Hvor stopper det? Skal vi slutte å bry oss om alle saker som påvirker oss negativt i hverdagen, så lenge det f.eks er mindre alvorlig enn klimakrisen, folkemordet på Gaza, eller krigen i Ukraina?

Endret av likferd
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (22 minutter siden):

Jeg finner ingen dokumentasjon på det (på nettet). Merkevaren "Tine" ble tatt i bruk i 1992, men da het selskapet fortsatt "Norske Meierier", og det ble ikke endret til "Tine" før 10 år senere.

Tine-navnet ble i 1992 innført som varemerke for meierisamvirket, som fikk navnet Tine Norske Meierier, fra 2002 bare Tine

https://snl.no/Tine_-_næringsmiddelkonsern

(Stod uten Norske på wiki) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...