Gå til innhold

EUs fantastiske «skrukorkdirektiv»


Anbefalte innlegg

Trippelure skrev (9 minutter siden):

Ja? Og hvordan mener du at EUs skrukorkdirektiv får ned plastforbruket? Direktiv eller ikke, vi forbruker fortsatt like mye plast... 

Forbruket sier vel ikke hvor mye vi slipper ut i naturen?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maskinfører skrev (43 minutter siden):

Når var det folket stemte for Paris Avtalen demokrati ? nei heller demokratur  

Gjennom stortingsvalget, det er slik representative demokratier fungerer, den mest velfungerende formen for demokrati.

Trippelure skrev (43 minutter siden):

Ja? Og hvordan mener du at EUs skrukorkdirektiv får ned plastforbruket? Direktiv eller ikke, vi forbruker fortsatt like mye plast... 

Direktivet reduserer plastforbruket, både gjennom å redusere antall korker som havner i naturen fremfor å bli resirkulert og gjennom en rekke andre tiltak plastdirektivet inneholder. Det er ikke noe direktiv for skrukorker alene, det er en del av en større strategi for å redusere plastforbruket i europa.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Entern skrev (9 timer siden):

Jepp, det er i så fall et skikkelig paradoks. Mer matsvinn er jo det motsatte av bærekraftig.

Som med mykje anna så er det eit problem at ein ofte må sjonglere fleire saker samtidig.

Mikroplast er problematisk for mikroorganismar og til slutt matvaresikkerheita, medan matsvinn handlar meir om å redusere forbruk og energibruk. 

 

Eg er likevel heilt einig i at eg synes at iveren etter å innføre miljøtiltak gjer at ein innimellom mister gangsynet på kva som er formålet. Eg skjønner strengt tatt ikkje poenget med å innføre papirsugerør som er nesten ubrukelege som sugerør når den openbare løysinga er å slutte heilt med unødvendige sugerør. Tilsvarande med eingongsbestikk, istaden for å ta vekk plastgaffelen og erstatte den med ein dårlig trepinne, kvifor ikkje kutte eingongsbestikket heilt og la folk flest passe på å ha fleirbruksgaffel tilgjengeleg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (13 minutter siden):

Gjennom stortingsvalget, det er slik representative demokratier fungerer, den mest velfungerende formen for demokrati.

Direktivet reduserer plastforbruket, både gjennom å redusere antall korker som havner i naturen fremfor å bli resirkulert og gjennom en rekke andre tiltak plastdirektivet inneholder. Det er ikke noe direktiv for skrukorker alene, det er en del av en større strategi for å redusere plastforbruket i europa.

Ja, men i denne tråden diskuterer vi skrukorker... Og jeg har plukket en håndfull skrukorker i naturen all den tid jeg har plukket søppel. Og jeg har plukket søppel siden 1995, da jeg var 11 år gammel og begynnte å bry meg om natur- og miljøvern. Jeg brukte ukelønna mi på å kjøpe pH-papir og fløy rundt i skogen og lette etter sur nedbør. Jeg har vært medlem i flere miljøorganisasjoner, har et ekstremt lavt forbruk i forhold til den gjennomsnittlige nordmann, og har brydd meg i ganske mange år før det ble in å bry seg om natur og miljø. Du trenger ikke fortelle meg om dette. Jeg har fulgt med siden Kyoto-avtalen i 1997. Det jeg har sett og lært igjennom alle disse årene er at mesteparten av disse avtalene og direktivene er stort sett tull, grønnvasking og spill for galleriet. Politikerne gjør minst mulig mens de lurer folk til å tro at de bryr seg og gjør noe. Derfor sier jeg at de burde ha bedre og viktigere ting å bry seg om! Om du bryr deg om miljøet så start med deg selv; slutt å spis kjøtt, slutt å kjør bil, plukk søppel hver gang du går ut døra, slutt å kjøpe nye ting før de gamle er reparert og skikkelig utslitt og brukt opp (dette er faktisk det aller viktigste du kan gjøre!), osv osv.

I løpet av alle disse årene ser jeg bare at politikerne er noen løgnere og hyklere som kjører privatfly og spiser biff i mens de lager avtaler som skal "redde jorda", uten å løfte en finger for å bidra personlig. At skrukorker skal sitte fast på flasker og kartonger redder absolutt  ingenting! 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (12 minutter siden):

I løpet av alle disse årene ser jeg bare at politikerne er noen løgnere og hyklere som kjører privatfly og spiser biff i mens de lager avtaler som skal "redde jorda", uten å løfte en finger for å bidra personlig. At skrukorker skal sitte fast på flasker og kartonger redder absolutt  ingenting! 

I Norge alene reduserer det antall korker med 13 millioner i året, eller 1500 tonn plast. For hele europa er tallet betydelig høyere og utslippene som kuttes er med på å bidra til å innfri våre forpliktelser i paris-avtalen og få ned utslippene og fjerne plastforsøpling fra norsk natur.

Det er verken forbudt å kjøre privatfly eller å spise, og det gjør folk flest også. Politikerne vedtar lover som skal få ned utslippene og bidrar selv gjennom å følge disse. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (10 timer siden):

Så väldigt mycket mat säljs i plast emballage men kampen går mot plastkorkar och handleposer i plast. Ingen av delarna som jag tror är något speciellt stort problem i Norge. 

Dette er eit EU-direktiv, ikkje laga spesifikt for Norge. Det er kanskje eit større problem i andre land, men der er nok òg plast frå embalasje og poser eit større problem enn korkar.

Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (Akkurat nå):

I Norge alene reduserer det antall korker med 13 millioner i året, eller 1500 tonn plast. For hele europa er tallet betydelig høyere og utslippene som kuttes er med på å bidra til å innfri våre forpliktelser i paris-avtalen og få ned utslippene og fjerne plastforsøpling fra norsk natur.

Det er verken forbudt å kjøre privatfly eller å spise, og det gjør folk flest også. Politikerne vedtar lover som skal få ned utslippene og bidrar selv gjennom å følge disse. 

Og jeg har plukket søppel i Norge i snart 30 år og har funnet en håndfull plastkorker tilsammen... jeg finner masse plastflasker MED korken på. Så jeg står på mitt om at dette plastkork-greiene bare er tull her i Norge. Kun til irritasjon. Hvordan det er ellers i hele Europa kan jeg ikke si stort om, men har bodd i NL i 4 år og fant ikke så mye plastkorker der heller... Det er viktigere ting man kan gjøre for å redde verden. Hva gjør du selv? Det er spørsmålet alle bør stille seg og begynne å gjøre noe med. Hvor mange plastkorker går det på 1 flytur? 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (5 minutter siden):

Altså. Noen prosent utgjør det, uansett om det ikke er det vi kan spare mest på.

Og da mener jeg det finnes viktigere ting de kan bruke tid og krefter på 🙃 Som f.eks det du og en annen skrev i en tidligere post, bytte ut plast med bambus.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (11 minutter siden):

Og jeg har plukket søppel i Norge i snart 30 år og har funnet en håndfull plastkorker tilsammen... jeg finner masse plastflasker MED korken på. Så jeg står på mitt om at dette plastkork-greiene bare er tull her i Norge. Kun til irritasjon. Hvordan det er ellers i hele Europa kan jeg ikke si stort om, men har bodd i NL i 4 år og fant ikke så mye plastkorker der heller... Det er viktigere ting man kan gjøre for å redde verden. Hva gjør du selv? Det er spørsmålet alle bør stille seg og begynne å gjøre noe med. Hvor mange plastkorker går det på 1 flytur? 

Blir korkene liggende ute i skogen da, eller blir dem liggende andre steder?

Er det mulig noen havner i søppelet, og dermed ikke kommer ut i naturen men heller blir liggende på søppeldynga?

Og som jeg spurte om tidligere, hva gjør det at korkene nå sitter fast? Det er jo bare positivt med det. Joda, det er som du sier ikke så mye i forhold til flyturen, men noe er det, og det er da bedre å gjøre noe enn ingenting?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (9 minutter siden):

Poenget er at korkene satt fast i flaskene også før dette direktivet, ved at nesten alle skrudde korka tilbake på flaska før dei panta den. 

Det ser vi vel at ikke stemmer?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (Akkurat nå):

Blir korkene liggende ute i skogen da, eller blir dem liggende andre steder?

Er det mulig noen havner i søppelet, og dermed ikke kommer ut i naturen men heller blir liggende på søppeldynga?

Og som jeg spurte om tidligere, hva gjør det at korkene nå sitter fast? Det er jo bare positivt med det. Joda, det er som du sier ikke så mye i forhold til flyturen, men noe er det, og det er da bedre å gjøre noe enn ingenting?

Hvis de ligger ute et sted og jeg finner de så blir de plukket opp og havner i søppelet 😁 Om de havner på fyllinga og blir brent i stedet for å bli resirkulert er det bedre enn at de blir liggende ute. Mye plast kan ikke resirkuleres og da er det best å brenne det og dra nytte av energien det genererer. Mye av plastresirkuleringen (som f.eks fleece-plagg) er heller ikke miljøvennlig, da det skaper masse microplast.

Det gjør meg noe alle de gangene de lekker pga dårlig design og jeg ender opp med å sprute melk/juice over halve kjøkkenet, eller de lekker utover i kjøleskapet. Som er det jeg skrev i min opprinnelige post, og tråden handlet om. Jeg har også klart å kutte meg på leppa engang jeg drakk en iste med en sånn kork. Hadde vært bedre om de tenkte helt nytt og fant på noe som var bedre og ikke halvveis, imo. OG at de virkelig gikk inn for å gjøre noe for miljøet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (42 minutter siden):

Og jeg har plukket søppel i Norge i snart 30 år og har funnet en håndfull plastkorker tilsammen... jeg finner masse plastflasker MED korken på. Så jeg står på mitt om at dette plastkork-greiene bare er tull her i Norge. Kun til irritasjon. Hvordan det er ellers i hele Europa kan jeg ikke si stort om, men har bodd i NL i 4 år og fant ikke så mye plastkorker der heller... Det er viktigere ting man kan gjøre for å redde verden. Hva gjør du selv? Det er spørsmålet alle bør stille seg og begynne å gjøre noe med. Hvor mange plastkorker går det på 1 flytur? 

Tallene sier at det ikke er tull og et helt nødvendig tiltak som vil redusere plastforbruket med hele 150 tonn i lille Norge alene.

At hver enkelt skal gjøre så mye eller lite man gidder fungerer ikke, derfor er det helt nødvendig at politikerne vedtar forpliktende avtaler og gjennomfører slike tiltak for å få ned klimautslippene. Så får nasjonalister og klimafornektere klage, flertallet støtter at Norge også skal gjøre vår del for å redde jorda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, RookieNO said:

Har du tenkt på hvorfor de gjorde akkurat det?

Det var fordi de flyene som faktisk hadde skader på de stedene aldri kom tilbake. Så ikke helt overførbar til korene...

Jeg trodde det var åpenbart, det er ikke uten grunn til at dette historiske eksempelet ofte brukes til å illustrere hvordan survivorship bias lett kan oppstå.

Det bør også være åpenbart hvorfor dette er relevant til diskusjonen, når folk finner bare flasker i naturen med korken på.

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (8 minutter siden):

Tallene sier at det ikke er tull og et helt nødvendig tiltak som vil redusere plastforbruket med hele 150 tonn i lille Norge alene.

At hver enkelt skal gjøre så mye eller lite man gidder fungerer ikke, derfor er det helt nødvendig at politikerne vedtar forpliktende avtaler og gjennomfører slike tiltak for å få ned klimautslippene. Så får nasjonalister og klimafornektere klage, flertallet støtter at Norge også skal gjøre vår del for å redde jorda.

Åkei, greit det du. Men hvor har du de tallene fra? Blir ikke noe mindre plastforbruk bare fordi plastkorkene sitter fast! Hvor er logikken i det? Og hvorfor insinuerer du at jeg er en nasjonalist og klimafornekter? Jeg personlig gjør og har nok gjort mer enn deg for klimaet og miljøet. Hva politikerne gjør har lite å si om ikke alle personlig skjerper seg og gjør noe med sitt personlige forbruk. Jeg er ferdig med å diskutere dette med deg når du oppfører deg sånn, finn noen andre å angripe med stråmannen din. Nå skal jeg leke på lekeplassen og kose meg resten av kvelden 🙃

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (20 minutter siden):

Tallene sier at det ikke er tull og et helt nødvendig tiltak som vil redusere plastforbruket med hele 150 tonn i lille Norge alene.

At hver enkelt skal gjøre så mye eller lite man gidder fungerer ikke, derfor er det helt nødvendig at politikerne vedtar forpliktende avtaler og gjennomfører slike tiltak for å få ned klimautslippene. Så får nasjonalister og klimafornektere klage, flertallet støtter at Norge også skal gjøre vår del for å redde jorda.

Sannhetsvitner som Trippelure@ er kanskje vel så verdt å lytte til de, enn disse fjottene i EU som klekker ut halvparten av  idéene sine i fylla...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (1 time siden):

I Norge alene reduserer det antall korker med 13 millioner i året, eller 1500 tonn plast. For hele europa er tallet betydelig høyere og utslippene som kuttes er med på å bidra til å innfri våre forpliktelser i paris-avtalen og få ned utslippene og fjerne plastforsøpling fra norsk natur.

Det er verken forbudt å kjøre privatfly eller å spise, og det gjør folk flest også. Politikerne vedtar lover som skal få ned utslippene og bidrar selv gjennom å følge disse. 

Tror du at en kork veier 115 gram ???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...