Gå til innhold

EUs fantastiske «skrukorkdirektiv»


Anbefalte innlegg

2 hours ago, likferd said:

Og denne saken er bare bittelitt av det folk bruker tid på i hverdagen. Hvorfor skal dere sitte og bestemme over hva som er gyldige saker å irritere seg over? Hvor stopper det? Skal vi slutte å bry oss om alle saker som påvirker oss negativt i hverdagen, så lenge det f.eks er mindre alvorlig enn klimakrisen, folkemordet på Gaza, eller krigen i Ukraina?

Bry deg om hva du vil, men å bruke 10 sekunder på å forstå for så å bruke timesvis på å kritisere blir dumt.

I innlegget du siterer så kritiserer jeg påstanden om at Brussel bruker tiden sin på korker, når det er viktigere ting å fokusere på. Det er en fordummende påstand, siden byråkratiet håndterer ekstremt mye samtidig og ikke kun den til enhver tid viktigste saken i verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og den posten var et ironisk svar på en annen post som kritiserte folk for å bruke tid på å kritisere "uvesentlige" ting. Om det er så uvesentlig at folk ikke engang kan bruke tid på å kritisere det, må det vel samtidig være for uvesentlig til at Brussels skal bruke tid på å innføre det, eller?😉

Endret av likferd
Lenke til kommentar
1 hour ago, likferd said:

Og den posten var et ironisk svar på en annen post som kritiserte folk for å bruke tid på å kritisere "uvesentlige" ting. Om det er så uvesentlig at folk ikke engang kan bruke tid på å kritisere det, må det vel samtidig være for uvesentlig til at Brussels skal bruke tid på å innføre det, eller?😉

Plastforsøpling er absolutt ikke uvesentlig. Om korken kiler deg litt på kjaken når du drikker er uvesentlig. 
Hvor mange av de som kritiserer dette har kommet opp med analyser av hva kost/nytten av dette tiltaket er, eller som har målt det opp mot andre tiltak? Det har EU gjort.

Det er ikke sånn at byråkratene bestemmer seg for å feste korken på flaskene, utreder det og vedtar det. De "bestemmer" hvor mye plastsøppel som er bærekraftig, så henter de inn ideer på hvordan man kan komme seg til det nivået. Så innfører de de tiltakene som kan bidra til å få oss ditt vi burde være.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, WiiBoy said:

Plastforsøpling er absolutt ikke uvesentlig. Om korken kiler deg litt på kjaken når du drikker er uvesentlig. 
Hvor mange av de som kritiserer dette har kommet opp med analyser av hva kost/nytten av dette tiltaket er, eller som har målt det opp mot andre tiltak? Det har EU gjort.

Det er ikke sånn at byråkratene bestemmer seg for å feste korken på flaskene, utreder det og vedtar det. De "bestemmer" hvor mye plastsøppel som er bærekraftig, så henter de inn ideer på hvordan man kan komme seg til det nivået. Så innfører de de tiltakene som kan bidra til å få oss ditt vi burde være.

 

Analyser har også blant annet norske panteselskapet Infinitum gjort, og dommen er at 99% av flasker allerede pantes med korken på. EU gir blanke i virkeligheten i Norge, om du tror noe annet. I likhet med en haug andre saker, blir vi et offer for "nærmeste fellesnevner". At de lager kost/nytte analyser for Norge spesifikt tror jeg absolutt ikke noe på.

Endret av likferd
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ang. skrukork som henger fast, fant jeg ut tidligere i dag at Ringnes har begynt med en og den er annerledes enn den typen som er på Coca-Cola sine brustyper. Denne har "trådene" i hver sin retning og holder seg bedre på plass på siden av tuten når den er skrudd av og denne har jeg absolutt ingen problem med.

Lenke til kommentar
1 hour ago, likferd said:

Analyser har også blant annet norske panteselskapet Infinitum gjort, og dommen er at 99% av flasker allerede pantes med korken på. EU gir blanke i virkeligheten i Norge, om du tror noe annet. I likhet med en haug andre saker, blir vi et offer for "nærmeste fellesnevner". At de lager kost/nytte analyser for Norge spesifikt tror jeg absolutt ikke noe på.

Antageligvis er det Tetra-Pak med flere internasjonale emballasjeprodusenter som lager nåværende og fremtidige korker. Og de produserer noen millioner korker til EU og 100000 korker til Norge i et gitt tidsrom.

Om det er av nasjonal betydning kan Ringnes kjøpe restbeholdningen av gamle korktyper og etterpå etablere egen korkproduksjon for hjemmemarkedet på et passende sted i Norge. Det blir sikkert mye billigere å produsere norske korker lokalt med tanke på vårt langstrakte land og vanskelige vær- og geografiforhold. 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (7 timer siden):

Plastforsøpling er absolutt ikke uvesentlig. Om korken kiler deg litt på kjaken når du drikker er uvesentlig. 
Hvor mange av de som kritiserer dette har kommet opp med analyser av hva kost/nytten av dette tiltaket er, eller som har målt det opp mot andre tiltak? Det har EU gjort.

Det er ikke sånn at byråkratene bestemmer seg for å feste korken på flaskene, utreder det og vedtar det. De "bestemmer" hvor mye plastsøppel som er bærekraftig, så henter de inn ideer på hvordan man kan komme seg til det nivået. Så innfører de de tiltakene som kan bidra til å få oss ditt vi burde være.

 

Jeg har hatt sommerjobb til å plukke søppel, og plukket opp null skrukorker. 

Gatene fløt av snusposer og sneiper, som vi fikk beskjed om å ikke plukke opp fordi det tok for mye tid. 

Hvor mange har sett plastkorker uten flasken? 
Mer nå enn før. Folk river av korken og hiver den på bakken i frustrasjon. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Jeg har hatt sommerjobb til å plukke søppel, og plukket opp null skrukorker. 

Gatene fløt av snusposer og sneiper, som vi fikk beskjed om å ikke plukke opp fordi det tok for mye tid. 

Hvor mange har sett plastkorker uten flasken? 
Mer nå enn før. Folk river av korken og hiver den på bakken i frustrasjon. 

Basere seg på en sommerjobb for lenge siden og tilfeldige observasjoner nå er et svært tynt grunnlag for å konkludere med at det blir kastet mer korker nå enn før. Det blir bare dumt.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt sommerjobb til å plukke søppel, og plukket opp null skrukorker. 

Gatene fløt av snusposer og sneiper, som vi fikk beskjed om å ikke plukke opp fordi det tok for mye tid. 

Hvor mange har sett plastkorker uten flasken? 
Mer nå enn før. Folk river av korken og hiver den på bakken i frustrasjon. 

Antallet løse plastkorker i naturen vil nok øke ja.
For melkekartonger er jo dette et helt nytt fenomen.

Direktivet føyer seg inn i rekken av mange dusteforslag som virker mot sin hensikt og som viser EUs absurde reguleringskåthet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Inspector said:

Husk at dette ikke er det eneste dustedirektivet  de siste årene…..

Du har lest forarbeida for alle EU-direktiv for å fastslå kva som er dustedirektiv og ikkje?

Det du held på med her er brønnpissing og totalt uinteressant. Kom med faktisk argumentasjon. Du påsto at det verkar mot si hensikt. Dokumenter det takk.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det største problemet vil alltid være mennesker som kaster plast og annet på gata eller i naturen fordi de ikke kunne brydd seg mindre, fordi de gir faen.

Jeg er den typen person som ikke kunne brydd meg mindre når det gjelder enkelte ting, men forsøpling holder jeg meg for god til, for å si det sånn. Løs eller festet skrukork, jeg skrur dem alltid på igjen og jeg gidder ikke å kaste søppel der det ikke skal kastes.

Tiltak som festede skrukorker er ikke negativt (i hvertfall så lenge utførelsesmåten ikke lager med frustrasjon), men det viktigste er å få gjort noe med holdningene til de som gir faen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

Du har lest forarbeida for alle EU-direktiv for å fastslå kva som er dustedirektiv og ikkje?

Det du held på med her er brønnpissing og totalt uinteressant. Kom med faktisk argumentasjon. Du påsto at det verkar mot si hensikt. Dokumenter det takk.

Benekter du at dagens melkekartong inneholder mer hardplast enn gårsdagens ?
Hevder du at økonomiske incitamenter (les velfungerende norske panteordninger) er uegnet i EU ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (27 minutter siden):

Det største problemet vil alltid være mennesker som kaster plast og annet på gata eller i naturen fordi de ikke kunne brydd seg mindre, fordi de gir faen.

Der er jeg helt enig.
Hvem er disse menneskene som hiver eget søppel på rasteplasser og skogsbilveier og som ikke bruker gode norske renovasjonsløsninger ?
Kan det være noen som ikke har fått disse holdningene inn med morsmelken og som trenger brusflasker/melkekartonger med festet kork av hard plast ?

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (13 timer siden):

Plastforsøpling er absolutt ikke uvesentlig. Om korken kiler deg litt på kjaken når du drikker er uvesentlig. 
Hvor mange av de som kritiserer dette har kommet opp med analyser av hva kost/nytten av dette tiltaket er, eller som har målt det opp mot andre tiltak? Det har EU gjort.

Det er ikke sånn at byråkratene bestemmer seg for å feste korken på flaskene, utreder det og vedtar det. De "bestemmer" hvor mye plastsøppel som er bærekraftig, så henter de inn ideer på hvordan man kan komme seg til det nivået. Så innfører de de tiltakene som kan bidra til å få oss ditt vi burde være.

Dette EU-vedtaket har komt på bakgrunn av at det har vært gjennomført ei kartlegging av dei 10 vanlegaste eingongsplastartikklane som ein finn på europeiske strender, og deretter er det innført tiltak for å redusere omfanget. Rasjonaliseringa av at flaskekorka heng fast er at det er eit langt mindre problem med flasker på strendene enn det er rester av flaskekorker i plast. (Så er det betimeleg å spørre seg om det er fordi plastflasker utan kork blir fylt med vatn og synk i staden for å bli skylt opp på stranda, og at vi no med faste korker "løyse" problemet med at korka også sekk saman med flaska om korka ikkje er påskrudd, eller at andelen tomflasker vil auke om flaska blir kasta med korka på slik at den flyt).

 

 

Eg er tilhengar til at ein kan prøve nye ting, men eg er også tilhengar til at ein må evaluere og justere basert på kva som fungerer. Prisaukninga på plastposar har gitt ein effekt ved at mange fleire kjøper fleirbruksposar, men eg håpar at aukinga i salet på fleirbruksposar snart stoppar opp. Om befolkninga berre har gått frå å kjøpe eingongspose til 5 kr og heller kjøper eit litt større fleirbruksposer til 10 kr kvar gong så har vi gjort vondt verre sidan fleirbruksposane må brukast mange gangar for å gi miljøeffekt. Posar som berre blir brukt ein gong bør være så tynne som mogleg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Inspector said:

Benekter du at dagens melkekartong inneholder mer hardplast enn gårsdagens ?

Irrelevant. Du kaller det dustedirektiv som vil få motsett virkning. Dokumenter det!

1 hour ago, Inspector said:

Hevder du at økonomiske incitamenter (les velfungerende norske panteordninger) er uegnet i EU ?

Irrelevant. Og meg bekjent er det ikkje særskild pant på korken heller.

Poenget her er at du kaller dette eit dustedirektiv. Når eg ber deg konkretisere det kjem det påstand om at det er fleire dustedirektiv. Underbygg det for pokker. Det du kjem med her er enkelt og greit stråmenn; eg har aldri påstått noko som liknar det du forsøker å tillegge meg av meininger! Skjerp deg.

1 hour ago, Inspector said:

Hvem er disse menneskene som hiver eget søppel på rasteplasser og skogsbilveier og som ikke bruker gode norske renovasjonsløsninger ?

Ja, kven er det? Kanskje det finst forskning på det? Prøv å finne det ut, framfor å synse?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
barfoo skrev (23 minutter siden):

Irrelevant. Du kaller det dustedirektiv som vil få motsett virkning. Dokumenter det!

Irrelevant. Og meg bekjent er det ikkje særskild pant på korken heller.

Poenget her er at du kaller dette eit dustedirektiv. Når eg ber deg konkretisere det kjem det påstand om at det er fleire dustedirektiv. Underbygg det for pokker. Det du kjem med her er enkelt og greit stråmenn; eg har aldri påstått noko som liknar det du forsøker å tillegge meg av meininger! Skjerp deg.

Ja, kven er det? Kanskje det finst forskning på det? Prøv å finne det ut, framfor å synse?

Jeg stiller enkle ja/nei spørsmål. Det er ikke stråmenn.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...