Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
bshagen skrev (Akkurat nå):

Det er helt greit - men det er ingenting som skriker «100% JDAM» her. Det veit du så godt. 

Jeg skrev "hvis det er et Israelsk angrep". Og hvis det er et Israelsk angrep fra luften burde det være levnet liten tvil om hva slags ordinans vi snakker om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Mannen med ljåen said:

Var dette et lavmål selv til palestinerne å være? Blir vi nødt til å boikotte og fordømme dem nå? Droppe vennskapsbyer fordi vi ikke kan være venner med terrorister....?
Mange var tidlig ute med dette da de trodde det var IDF, før noe som helst var bekreftet.

 



De var også tidlig ute med å konkludere mye annet de ikke har noe som helst belegg for.

Det er så mye retorisk og responsiv automatikk i denne konflikten, også hos folk som sitter hjemme rundt om og har gjort seg opp en mening, at det er ganske sprøtt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Har du tall på dette? Jeg finner ikke slike tall noe sted, bare totalt antall døde.


My bad, "antallet døde" var mer riktig, altså at antallet døde er lavt i forhold til antallet bomber sluppet.

Jeg har ikke tall over antallet sivile, og det vil vi nok aldri få. Antallet døde er også usikkert, da tallene stort sett kommer fra Hamas, men de underdriver sjeldent.

Rundt 3000 døde, etter langt over 6000 bomber, er uansett en indikasjon på at man forsøker å unngå å treffe mål som er høyt befolket, som jo da gjerne er sivile mål.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden):

Var dette et lavmål selv til palestinerne å være? Blir vi nødt til å boikotte og fordømme dem nå? Droppe vennskapsbyer fordi vi ikke kan være venner med terrorister....?
Mange var tidlig ute med dette da de trodde det var IDF, før noe som helst var bekreftet.

 

Jepp.

ifølge videoene @overhodet postet, ser det ut som om Hamas bombet seg selv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
overhodet skrev (7 minutter siden):

De vil aldri inrømme at det var Islamisk Jihad sin skyld. Skaden er skjedd nå blir det garantert full krig i midtøsten.


Dette har du nok rett i. Selv norske medier har overskrifter som "skylder på islamistgruppe" og lignende.

Al-Jazeera rapporterte :

"Reporting from southern Israel, Al Jazeera’s Stefanie Dekker said Israel has regularly blamed attacks killing civilians on misfiring rockets from within Gaza.

“I have to say, they have said this before when they have struck targets in Gaza, things like schools in situations like this,” she said."

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
bshagen skrev (4 minutter siden):

Slutt og før en diskusjon der du påberoper deg en slags «ekspertrolle» når du i realiteten ikke har peiling. Slutt

Jeg vet du m.fl har en pinne i rassen hva gjelder mitt standpunkt etter at jeg ikke føyer meg etter resten av runkesirkelen deres og vil ikke noe annet enn å elske å arrestere meg på slike trivielle detaljer, når det er sagt har jeg aldri påberopt meg en ekspertrolle. Hva gjelder ordinansen som brukes trenger man ikke være en ekspert for å dedusere at Israel garantert bruker presisjonsvåpen for å treffe hamas mål i gaza.

Bare slutt. Dette blir for pinlig.

Lenke til kommentar

Nå skjer det voldsomt mye på en gang, vanskelig å holde tunga rett i munn. Erdogan fordømmer ihvertfall det nylige angrepet, selv om det Israelske forsvaret (naturligvis) sier det ikke er de som står bak angrepet. 

Haaretz: Alle israelere bes forlate Tyrkia umiddelbart

Israels nasjonale sikkerhetsråd kunngjør tirsdag kveld en advarsel «på høyeste nivå» mot å reise og oppholde seg i Tyrkia.

Det skriver den israelske avisen Haaretz. Alle israelere bes forlate Tyrkia umiddelbart.

Det fremgår ikke av meldingen hva advarselen skyldes.

Beskjeden kommer kort tid etter rapportene om et større angrep mot et sykehus i Gaza. Angrepet, som det israelske militæret ikke har bekreftet å stå bak, har blitt kraftig fordømt av Tyrkias president Tayyip Erdogan.

– Jeg oppfordrer hele menneskeheten til å ta grep for å stoppe denne enestående brutaliteten i Gaza, skrev Erdogan på X/Twitter.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
0laf skrev (Akkurat nå):

Tja, det er vel ikke så mye standpunkt, men totalt manglende evne til å debattere seriøst, og en generell dårlig folkeskikk har nok mer med det å gjøre.

Det går an å støtte palestinerne uten å oppføre seg som en erketulling, det er andre her som klarer det helt fint.

Stein i glasshus, etc.

Lenke til kommentar
Psykake skrev (36 minutter siden):

Er det etter din mening mulig å få verifisert hva det var som traff ved hjelp av fragmenter eller lignende.

Det krever nok endel undersøkelser og akkurat det vil nok være vanskelig akkurat nå vil jeg anta. Men om Israel faktisk gjorde et målrettet angrep på et sykehus så er jo dette et problem for USA, det er ytterst dårlig PR? 
 

Ren synsing, men syns det hele virker en smule suspekt. Dagen før Biden? Israel bomber et sykehus? Jeg veit ikke, men jeg ville ikke vært Netanyahu i akkurat dét møtet

 

EDIT: Utelukker ikke Israel, men bare syns det virker i overkant amatørmessig i så tilfelle

Endret av bshagen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...