Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
overhodet skrev (5 minutter siden):

Tydelig at Hamas Jihad bomber seg selv her.


Videoen ser ut til å korrelere med det Israel hevder :

“On October 17, at around 19:00, the PIJ fired a missile salvo toward Israel,” says the ministry. “One of the missiles misfired, landing on the al-Ahli hospital in Gaza, causing severe damage, killing at least several Palestinians and injuring many more. ”

“The IDF did not conduct any operations in the area at the time of impact,” the Foreign Ministry adds.

It also releases video of the incident it says shows a failed rocket launch hitting the hospital. The video could not be independently confirmed.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Hvis det er islamsk hellig krig som står bak, da lurer jeg på hva mer de står bak.. En ting er å ikke ta hensyn til de sivile hos fienden, men å bombe egen sivile for å få fordømmelser av fienden..

Men vi får se.

Utrolig enkelt å skylde på andre. Det er overraskende enkelt 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

En ting er å ikke ta hensyn til de sivile hos fienden, men å bombe egen sivile for å få fordømmelser av fienden..


Nå ser det vel ut som de sender en rekke raketter mot Israel, og at en av de feiler og faller ned på sykehuset, ikke at de nødvendigvis har hatt sykehuset som mål.

Men igjen, det er for tidlig å si, det er desinformasjon fra alle sider.
Islamsk Jihad hevder at de ikke står bak, Hamas skylder på USA, Israel skylder på Islamsk Jihad, og alle islamske ledere er raskt ute å fordømmer Israel.

Folk på Vestbredden demonstrerer til og med mot president Abbas, fordi han ville møte Biden, og ikke har støttet Hamas i stor nok grad.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

Hvis det er islamsk hellig krig som står bak, da lurer jeg på hva mer de står bak.. En ting er å ikke ta hensyn til de sivile hos fienden, men å bombe egen sivile for å få fordømmelser av fienden..

Men vi får se.

Å skyte opp raketter blant egen befolkning er risikofylt for å si det mildt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

bshagen skrev (13 minutter siden):

Det krever nok endel undersøkelser og akkurat det vil nok være vanskelig akkurat nå vil jeg anta. Men om Israel faktisk gjorde et målrettet angrep på et sykehus så er jo dette et problem for USA, det er ytterst dårlig PR? 
 

Ren synsing, men syns det hele virker en smule suspekt

Israel er ikke så dumme at de angriper et sykehus med vilje nå så som hele verden følger med på alt de foretar seg. 
Teorien om en Palestinsk rakett som har feilet syntes mere plausibel. Våpensystemer feil fra tid til annen, men det er sjeldent det skjer i et område med så mange sivile.

Endret av Opsat500
Skrevet feil.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, bshagen said:

Utrolig enkelt å skylde på andre. Det er overraskende enkelt 


Særlig når alle er forberedt på å tro det verste. Men det som er utilgivelig her i min oppfatning er at mediene bare løper med det. Mens de andre steder er langt mer forsiktige, selv om bevisene for hendelsesforløpet er bedre. Det forstår jeg virkelig ikke.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):


Særlig når alle er forberedt på å tro det verste. Men det som er utilgivelig her i min oppfatning er at mediene bare løper med det. Mens de andre steder er langt mer forsiktige, selv om bevisene for hendelsesforløpet er bedre. Det forstår jeg virkelig ikke.

Ser den, de tar en nyhet og bare kjører på med Gilbert. Det er selvsagt ikke helt redelig. På en annen side så er jo ikke IDF verdens snilleste heller 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (12 minutter siden):

Det krever nok endel undersøkelser og akkurat det vil nok være vanskelig akkurat nå vil jeg anta. Men om Israel faktisk gjorde et målrettet angrep på et sykehus så er jo dette et problem for USA, det er ytterst dårlig PR? 
 

Ren synsing, men syns det hele virker en smule suspekt. Dagen før Biden? Israel bomber et sykehus? Jeg veit ikke, men jeg ville ikke vært Netanyahu i akkurat dét møtet

 

EDIT: Utelukker ikke Israel, men bare syns det virker i overkant amatørmessig i så tilfelle

Ganske sikker på at usa blir å peke akkurat samme vei som israel. det jobbes nok i høygir med dekke over.

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (1 minutt siden):

Ganske sikker på at usa blir å peke akkurat samme vei som israel. det jobbes nok i høygir med dekke over.

Det er ikke sikkert. I saken om den angivelige russiske raketten som landet på en traktor i Polen ble dette tilbakevist av USA da de hadde bevis for at det var en ukrainsk rakett på villspor.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hizbollah har kommet med en uttalelse :

Hezbollah has issued an overnight statement Tuesday expressing profound sorrow for the horrific and savage crime committed by Zionist murderers and criminal groups at Al-Maamadani Hospital in Gaza which has resulted in the loss of hundreds of innocent martyrs.

“This massacre is but a continuation of a long history of atrocities that have plagued the region since the establishment of the criminal usurping entity, spanning from Deir Yassin, Hula, Sabra, and Shatila, to the more recent Qana massacres,” the statement read.

“These acts, over the years of the oppressive occupation, reveal the true criminal nature of this entity, its malevolent sponsor, and the principal culprit, the United States of America, which bears direct and complete responsibility for this and all crimes perpetrated by the Zionist enemy,” it added.

The statement emphasizes that mere words of condemnation and denunciation are no longer sufficient.
Hezbollah calls upon the people of the Arab and Islamic world to take to the streets and public areas immediately, expressing their intense outrage and exerting pressure on governments, states, and international and regional organizations to act promptly against the relentless massacres and genocide of the Palestinian people who have been subjected to oppression, forced displacement, terrorism, and murder.

Hezbollah declares that Wednesday should become a day of unparalleled fury against the enemy and its crimes, coinciding with US President Joe Biden’s visit to the Zionist entity to shield and support this criminal regime. “The message is clear: this day will be followed by another one in the path of resistance, victory, and retaliation for the oppressed against the oppressor,”.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Svein M said:

Raketten var skutt opp fra Gaza og enten styrtet den av seg selv eller den ble skutt ned, uansett et uhell at den traff sykehuset.


Det er en soleklar krigsforbrytelse å bygge militæranlegg på, ved og under et sykehus, og det er en soleklar krigsforbrytelse å skyte opp raketter fra et slikt område. Det er palestinerne meget klar over. Men de har hatt så gode erfaringer med dette tidligere. Det er alltid Israel som får skylden. Og som også blir anklaget for krigsforbrytelser selv om det å skyte på en aktiv utskytningsbase er ett av unntakene i internasjonal lov.

Og selv her i Vesten går ellers oppegående folk fem på.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...