Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det teit for en 32 år gammel å kjøpe scooter? eller bør jeg gå for en moped?


lue

Anbefalte innlegg

8 hours ago, RookieNO said:

Kjøpte meg selv 50cc scooter (Aprilia SR 50) da jeg var rundt 40. Varte 2 år før jeg bytta den ut med 600cc, men savner innimellom tida med scooter. Lettere å bare slenge seg på scooteren og plukke opp mat eller andre småting som går ned i setet. Med stor sykkel må alt få plass i en bag/sekk...

Kan få større scooter enn det og da fortsatt med plass under setet til hjelm eller bagasje 🛵😁

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, Salvesen. said:

Synd at samfunnet legger opp til at en skal føle seg mindre av å bruke forskjellige typer utstyr. Har en kompis så synes det er flaut med sykkel, sparkesykkel, buss osv. Og siden han ikke har lappen så går han. Men siden han ikke liker å går så blir han som oftest hjemme... trist.

Er dette noe samfunnet legger opp til da?

Hvis det ikke er for dypt borret inn i hans eget hode kan vel dere som kompiser hjelpe ham til å innse hvilken tåpelig idé han har laget seg, flaut å sitte på buss? Det må være noe av det dummeste jeg har hørt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg hadde scooter i Oslo i flere år, og savner det veldig. Genialt fremkomstmiddel i byen, hvor 45 km/t stort sett er nok. Scooteren min endte sine dager påtent av noen rasshøl på Haugerud, og jeg skaffa meg en liten elbil like etterpå - men nå som jeg har erstatta den med stor dieselbil er jeg i tenkeboksen om å skaffe meg scooter igjen.

Angående diskusjonen om scooter eller moped (bortsett fra det rent semantiske @Mato påpeker ...):

Scooter har lagringsplass, gjerne både hanskerom og under sadelen. De er dessuten langt mer behagelig å kjøre i regn. Selv foretrekker jeg scootere med litt større hjul (min hadde 16-tommers felger). De eneste gir-mopedene jeg kunne vurdert måtte være av eldre årgang; en fin Tempo, for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde scooter i flere år til kjøring i by. Dette var riktig nok i studietiden, men hadde ikke stusset dersom jeg fortsatt bodde midt i byen. Parkerer gratis, ingen bompenger og veldig enkelt å komme seg frem. Kunne kjøpt motorsykkel, men da blir alt mye mer omstendelig når du skal ut. Det samme når det kommer til service og generelt vedlikehold. 

Jeg satt på effektanlegg og fjernet CDI-sperren. Toppfart rundt 70 km/t og mye bedre akselerasjon. Ja, det er kanskje ulovlig, men motoren har det mye bedre. 

Lenke til kommentar
lue skrev (På 24.9.2023 den 8:54 AM):

hva er den livsfarlige 45 - grensa? 

Når du kjører i 40-45 i 50-60-70-80 sone vil farlige forbikjøringer kunne bli livsfarlige.

Samme utfordring som syklister har. Hvis du spør noen aktive syklister om farlige situasjoner opplevd i trafikken vil du kanskje forstå dette bedre. Men de fleste syklister er voksne mennesker med mer erfaring i trafikken enn en 16-åring. 

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (22 timer siden):

😂😂👍, har kjørt mtx også,i min ungdom. Mener å huske at den var noe mindre enn tsx og lett å trimme. Honda er jo kjent for sin driftsikkerhet så er nok en god knallert det også👍

MT5 var mindre, MTX var omtrent like stor som TSX, såklart bare bedre 😜

Og ja, kunne virkelig trimmes. Min hadde med Zeta trimsett en toppfart på 122 med bare meg og holdt 83 med dama bakpå opp en relativt bratt bakke målt på speedometeret i en Audi.

En kompis som skulle låne den når den var demontert for service skulle sette den sammen først, og mistet låseringen (husker ikke hva den heter) på bolten i rådelageret ned i veivhuset, og tok bare en ny og satta sammen uten å fiske ut den han mistet. 

Long story short, Zeta kunne ikke lenger skaffes, og Malossisettet leverte på ingen måte samme power.

Lenke til kommentar
Kron skrev (9 minutter siden):

Når du kjører i 40-45 i 50-60-70-80 sone vil farlige forbikjøringer kunne bli livsfarlige.

Samme utfordring som syklister har. Hvis du spør noen aktive syklister om farlige situasjoner opplevd i trafikken vil du kanskje forstå dette bedre. Men de fleste syklister er voksne mennesker med mer erfaring i trafikken enn en 16-åring. 

Like fullt, ulykker på moped er svært sjelden knyttet til denne begrensningen og forbikjøringer... 

Lenke til kommentar
Kron skrev (12 minutter siden):

Når du kjører i 40-45 i 50-60-70-80 sone vil farlige forbikjøringer kunne bli livsfarlige.

Samme utfordring som syklister har. Hvis du spør noen aktive syklister om farlige situasjoner opplevd i trafikken vil du kanskje forstå dette bedre. Men de fleste syklister er voksne mennesker med mer erfaring i trafikken enn en 16-åring. 

Jo tregere det går med den du skal kjøre forbi, jo tryggere blir vel egentlig forbikjøringen, med unntak av kanskje traktorer og treskere som tar litt store deler av veibanen og er uoversiktlige å komme forbi.  

Jeg er usikker på hvor mye tryggere det blir dersom 16åringer skal pushe seg opp mot maksfart (80?) på mopeden for deretter å bli forbikjørt av de utålmodige som ikke vil ligge bak en sånn. 

 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Like fullt, ulykker på moped er svært sjelden knyttet til denne begrensningen og forbikjøringer... 

Jeg synes å få opp ganske mange eksempler ved å søke «mopedist skadet i forbikjøring» og «syklist skadet i forbikjøring» på google. Så er det jo også det at ofte fører ikke en farlig forbikjøring til ulykke, men er nok ikke så gøy å til stadighet oppleve. 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (15 minutter siden):

Jo tregere det går med den du skal kjøre forbi, jo tryggere blir vel egentlig forbikjøringen, med unntak av kanskje traktorer og treskere som tar litt store deler av veibanen og er uoversiktlige å komme forbi.  

Jeg er usikker på hvor mye tryggere det blir dersom 16åringer skal pushe seg opp mot maksfart (80?) på mopeden for deretter å bli forbikjørt av de utålmodige som ikke vil ligge bak en sånn. 

 

Ja forutsatt at forbikjøringen gjøres under riktige forutsetninger. Men når du ligger langt under fartsgrensen som en syklist eller en mopedist ofte gjør vil det fremprovosere mer farlige forbikjøringer.

Den gang jeg hadde moped som er en del år siden fjernet jeg plomberingen. Som var nokså vanlig der jeg bor, forhandleren gjorde det for meg 😮 Når jeg kunne holde samme flyt som bilene på veien var det ikke mange som absolutt måtte kjøre forbi. Selvfølgelig er det noen fartsgale som skal ligge langt over fartsgrensen. Men de fleste som kjører på veiene vil ikke gå i gang med en farlig forbikjøring om den som ligger foran kjører fartsgrensen.

En 16 åring kan jo velge å gå rett for lett MC lappen også. Og da kjøre på motorvei i opp til 120-130km/t. Det synes jeg blir for ekstremt den andre veien igjen. Jeg er blant de som mener en moped burde kunne gå i 60 km/t. Da vil man kunne holde farta på de fleste byveier, og ikke ligge provoserende under i 70-80. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Kron skrev (1 time siden):

Ja forutsatt at forbikjøringen gjøres under riktige forutsetninger. Men når du ligger langt under fartsgrensen som en syklist eller en mopedist ofte gjør vil det fremprovosere mer farlige forbikjøringer.

Det vil fremprovosere flere forbikjøringer, det er helt riktig. Når noen først skal forbikjøres, så er det bedre at hastigheten på de som forbikjøres er lavest mulig. 

Kron skrev (1 time siden):

en gang jeg hadde moped som er en del år siden fjernet jeg plomberingen. Som var nokså vanlig der jeg bor, forhandleren gjorde det for meg 😮 Når jeg kunne holde samme flyt som bilene på veien var det ikke mange som absolutt måtte kjøre forbi. Selvfølgelig er det noen fartsgale som skal ligge langt over fartsgrensen. Men de fleste som kjører på veiene vil ikke gå i gang med en farlig forbikjøring om den som ligger foran kjører fartsgrensen.

Jeg kan forsåvidt si meg enig i dette, når det gjelder forbikjøringer. Hvis man skal dra logikken videre, er det fornuftig at mopedene kan kjøre langt hurtigere enn fartsgrensen, slik at det blir nesten umulig å kjøre forbi de. Utfordringene med at mopeder skal kjøre fortere enn 45km/t, er at veldig unge mennesker da kjører moped i veldig stor fart hele tiden

Risikovurderingen er nok slik at det er bedre med hyppige forbikjøringer i lave hastighet, enn 16åringer på mopeder som hele tiden kjører i høy hastighet. 

At grensa er satt til 45km/t har også noe med hvor alvorlig skadene blir dersom man er i en ulykke. Å bli påkjørt i 30kmt betyr at du overlever med stor sannsynlighet, å bli påkjørt i 50kmt betyr at sannsynligheten for å dø er 80-90%. 

På en moped som hele tiden kjører i maks 45, vil man altså sannsynligvis overleve en krasj eller utforkjøring, dersom den kjører i 50-80, vil man med mye større sannsynlighet dø. 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...