Gå til innhold

Erna Solberg har Høyres fulle tillit etter Sindre Finnes sitt aksjeventyr


Anbefalte innlegg

56 minutes ago, Jarmo said:
Quote

Høyre-nestleder Henrik Asheim er krystallklar: Partiet holdt ikke tilbake informasjon eller trenerte undersøkelsen av Sindre Finnes' aksjehandel før valget. Høyre jobber nå med en detaljert tidslinje for å dokumentere hva de har gjort.

Det er flere som skal barere bort tilliten sin..

Det er soleklart at det ikke tar lang tid å hente ut den oversikten. Alle steder hvor man kan handle aksjer har slik funksjonalitet innebygd. Det tar bare noen minutter å hente ut dette, ikke mange, mange dager. 

Dersom ikke Høyere eller Erna har trenert dette, så er det Sindre som har trenert det på egen hånd. Det er jo veldig rart om han først skal ha ført sin kone bak lyset om dette i åtte år og etter at han er avslørt, så nekte/trenere å hente ut informasjon når hun spør om det. Det henger ikke på greip. 

Henrik Asheim og Høyre; kast kortene og kryp til korset nå, ikke ri denne hesten langt utfor stupet.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Henrik Asheim:

– Jeg tror alle kan se at hun ikke har gjort noe feil. Det er ektemannen som ikke har sagt hele sannheten til henne, og da er det vanskelig å ettergå all den informasjonen man skal ha, sier Asheim.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/65086a99851c9fac97e8ac13/asheim-solbergs-tillit-i-hoyre-er-urokkelig

Helt ufattelig utspill fra Asheim i lys av de siste dagers, og spesielt gårsdagens avsløringer. Jeg blir målløs.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (31 minutter siden):

Henrik Asheim:

– Jeg tror alle kan se at hun ikke har gjort noe feil. Det er ektemannen som ikke har sagt hele sannheten til henne, og da er det vanskelig å ettergå all den informasjonen man skal ha, sier Asheim.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/65086a99851c9fac97e8ac13/asheim-solbergs-tillit-i-hoyre-er-urokkelig

Helt ufattelig utspill fra Asheim i lys av de siste dagers, og spesielt gårsdagens avsløringer. Jeg blir målløs.

Men samtidig helt klassisk oppførsel, man graver seg dypere ned i hullet før man snur og kryper til korset.

Lenke til kommentar

Basert på denne artikkelen, så kan umulig Sindre slippe unna en innsidehandel dom;

Quote

et er fire vilkår som må oppfylles for at en sak skal kunne vurderes som innsidehandel:

  • Informasjonen må være presis.
  • Informasjonen er ikke offentlig tilgjengelig.
  • Det må dreie seg om aksjer, børsnoterte selskaper eller andre objekter man kan investere i, i et marked.
  • Informasjon må være «egnet» til å påvirke kursen.
     

Det er jo fire av fire. Det er helt sikkert at han viste at Erna skulle stenge landet. Det var ikke offentlig tilgjengelig. Det var objekter man kan investere i. Det var egnet til å påvirke kursen.

 

 

videre så står det;

Quote

Om man vet med 49 prosent sikkerhet at et selskap vil få en stor ordre, kan det holde til at informasjonen er innsideinformasjon.


Det er soleklart at han viste hva som var i gjerde. Aldri i verden at Erna latet som ingenting hjemme frem til landet ble stengt. Det må ha vært høy møteaktivitet og mange telefoner. Dette viste han om.

 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Q7kJ2P/oekokrim-vurderer-etterforskning-dette-avgjoer-om-handelen-var-ulovlig

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, John-B said:

Jo, han har hatt MASSEVIS av handler i bull/bear x10 - det er temmelig urealistisk at alle de handlene er basert på innsideinfo. Det er ekstremt sjelden statsministerenn sitter på informasjon som kommer til å berøre hele børsen direkte.

VG prøver jo å få det til å fremstå som de har funnet en smoking gun nå, men det er to ting de ikke forteller:

1. Han har hatt omfattende handel i bull/bear, ikke kun den ene uken. Denne uken var ikke en gang de største handlene. Den største handelen var 15. mai 2020. VG har mest sannsynlig gått gjennom alle handlene, og kun klart å finne én gang det er en mulig tilknyttning til politiske hendelser.

2. Regjeringen kom ikke med koronatiltak den dagen, de kom med informasjon om at de VURDERTE koronatiltak. Dette hadde ingen innvirkning på Oslo børs.

 

Om vi ser på den samlede mengden handler, så fremstår det egentlig ganske lite sannsynlig at han har handlet med innsideinfo, av den enkle grunn at han har hatt svært lav gevinst. Om han faktisk aktivt har prøvd å utnytte innsideinfo ville gevinst potensialet vært vanvittig høyt. Han har antagelig visst i forkant når de første covid-restriksjonene kom - hvorfor har ikke han satset stort på børfall de gangene?

Jeg antar mediene har sittet hele helgen og letet med lupe etter mistenksomme handler, så hvis dette er det eneste de har klart å finne har jeg mine tvil til at det har vært noe innsidehandel i nevneverdig grad her.

De gjorde det samme i forhold til handler i NHY også, cherrypicket noen kjøp og ignorerte at han solgte tusenvis av aksjer samme uken som han skulle hatt innsideinformasjon.

Jeg synes noen bør gå gjennom alt for å avklare om det har vært innsidehandler, siden det i så fall endrer saken, men hittil har det ikke vært noe store greier, og som du sier, om det var tilfelle burde han treffe oftere og bedre.

Bear OBX x10 er det som kan høres mest ut som noe der han trodde at tiltak ville bli gjort, men generelt er det nesten aldri innsidehandler i en hel indeks som OBX. Regjeringen har veldig få muligheter til å påvirke OBX, spesielt bull.

Jeg er enig i "analysen" din her, men håper de kan få noen med kompetanse (økokrim) til å bekrefte/avkrefte (som jeg tror er det sannsynlige utfallet) at det er snakk om innsidehandler.

Det viktigste i denne saken er ikke Erna, men en systemsvikt der vi kan havne i en slik situasjon der man lurer på om det er ugler i mosen. Løsningen er enkel, og det er totalforbud mot kjøp av enkeltaksjer for politikere med familie så lenge de styrer. Hele situasjonen hadde vært unngått om det var plassert i indeksfond eller større fond med bredde.

Pendlerboligsaken var verre, der var det faktisk overlagt juks for økonomisk vinning av f.eks. Hadia Tajik som forfalsket dokumenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Høyre skal tirsdag legge fram en tidslinje i Solberg-/Finnes-saken. Ifølge Asheim skal lista vise at Høyre og Erna Solberg har gitt riktig informasjon i saken, og at hele aksjelisten ikke kunne kommet ut før valget.

- Det er ikke slik at Høyre har forsøkt å dekke over dette, sier Asheim.

De fortsetter med å holde folket for narr.

Hvorfor tar det mange dager å produsere tidslinjen for håndteringen av denne saken?
Det kan gjøres på veldig kort tid, dersom de har kontroll over tidslinjen og ikke har noe å dekke over. 

Dersom de ikke har kontroll over tidslinjen, så tar det lengre tid. MEN da kan ikke Asheim konkludere med at alt har gått på skinner. Det kan han umulig vite, uten at han har tidslinjen for informasjonsflyten i saken. 

Det blir mer og mer klart at Erna og Høyre har fått en skandale i fanget, der de valgte å beskytte seg og sine fremfor åpenhet og ærlighet. Når det brenner på dass, så forøker de å kjøpe tid ved å bløffe og lure.

Holde folket for narr på denne måten er direkte respektløst, og ekstra ille er det når kjernen i saken omhandler tillitsbrudd..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det overrasker meg litt at Henrik Asheim vil la seg trekke med ned i dragsuget sammen med Erna Solberg.

Noen av forklaringene til Asheim synes jeg ikke henger helt på greip med Solbergs utsagn fra tidligere, som når han sier de ikke fikk en "dårlig følelse" før 8. september. Erna sa hun fikk en liste som inkluderte handler hun ikke visste om to dager før det, den 6. september. Det betyr i så fall at hun holdt tilbake dette.

Asheim gjør heller ingenting for å adressere løgnen fra tidligere, men heller begrave den.

Mediestrategien virker å være tåkelegging og satse alle kortene på å legge absolutt all skyld og fokus på Sindre Finnes, uten å anerkjenne at ansvaret er det faktisk Erna Solberg som har.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
delfin skrev (12 timer siden):

Løsningen er enkel, og det er totalforbud mot kjøp av enkeltaksjer for politikere med familie så lenge de styrer.

Agående aksjehandel er nok det løsningen. Vi vil at politikere skal konsentrere seg om å styre landet, og at de forblir i posten sin ut tiden.

Men inhabilitet i andre sammenhenger er ikke like enkelt å løse. Venner og bekjente i et forholdsvis lite miljø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (15 minutter siden):

Agående aksjehandel er nok det løsningen. Vi vil at politikere skal konsentrere seg om å styre landet, og at de forblir i posten sin ut tiden.

Men inhabilitet i andre sammenhenger er ikke like enkelt å løse. Venner og bekjente i et forholdsvis lite miljø.

Ja, og personlig mener jeg dette er et mye større problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor må hun vite alt det han gjør og skjuler? 

Vet alle ektefeller hva den andre gjør? En som har spillegalskap skjuler dette for sin ektefelle og blir ikke oppdaget før h*n har gått for langt. Forhåpentligvis før den spillegale har endt livet.

Sindre har oppført seg som en som lider av spillegalskap. Økt risikoen og innsatsen over tid.

Økokrim må etterforske og komme med en konklusjon. For meg ser det det ut som innsidehandel. Planlagt og utført av Sindre. Om Erna var med på det vet jeg ikke. Hvorfor hun ikke har søkt om separasjon? Dette er mye verre enn utroskap. 

Lukter av dette. Hele Stortinget er fylt med kjeltringer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skipsreder-milliardæren Herbjørn Hansson har skrevet et flammende, men kort innlegg til forsvar for Erna Solberg i Dagens Næringsliv, og kaller de som kritiserer henne for "et hylekor av synsere som aldri har måttet stå til rette for noe". Han kaller Erna en meget god leder, og begrunner det med at "hun fremsto ukentlig i pressekonferanser og orienterte om situasjonen" under koronapandemien.

https://www.dn.no/innlegg/erna-solberg-er-en-meget-god-leder/2-1-1520740

Dette er det mest Høyre jeg noensinne har sett 😅

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...