Gå til innhold

Erna Solberg har Høyres fulle tillit etter Sindre Finnes sitt aksjeventyr


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Aiven said:

Det man i så fall sier er at "hadde han kun gjort disse handlene ville han trolig vært skyldig, men fordi han har mange handler utenom er det for mye tvil om at han er skyldig". Det finner jeg ikke rimelig. Enhver kan da bare drive med innsidehandel og så passe på at man også har mange andre transaksjoner, for å slippe unna

Skyldigspørsmålet dreier seg da ikke lengre om de høyst mistenkelige handlene, men om andre handler enn disse. Hvor mange tusen handler er det snakk om? Over åtte år er tusen handler ikke så mye.

Hvis man følger med hva regjeringen og stortinget diskuterer og hvem de møter med, gjennom kun offentlig tilgjengelig informasjon, kan man ende opp med å handle på akkurat samme mønster som dersom man får lekket litt innsideinformasjon fra hvert av de samme møtene.

Innsidehandel kan ikke bevises på den måten. Bare sannsynliggjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aiven skrev (28 minutter siden):

Et argument som jeg ser er at han gjorde 1000-vis av handler og at "enkelte av disse nødvendigvis vil se mistenkelige ut". Det er et tilsynelatende rimelig poeng, men etter å tenkt litt over saken vil jeg problematisere dette.


Det man i så fall sier er at "hadde han kun gjort disse handlene ville han trolig vært skyldig, men fordi han har mange handler utenom er det for mye tvil om at han er skyldig". Det finner jeg ikke rimelig. Enhver kan da bare drive med innsidehandel og så passe på at man også har mange andre transaksjoner, for å slippe unna

Skyldsspørsmålet dreier seg da ikke lengre om de høyst mistenkelige handlene, men om andre handlinger enn disse. Hvor mange tusen handler er det snakk om? Over åtte år er tusen handler ikke så mye.

Akkurat det jeg vil frem til noen innlegg lengre opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):
toreae skrev (4 timer siden):

Men hvor fikk han informasjon fra om at en short-handel med Hydro aksjer kunne lønne seg?
Gjennom jobben?
Sniking i Ernas jobb?
Erna forteller dette selv?

Det finnes et par muligheter til og det er derfor det kan være vanskelig å bevise innsidehandel på noen som ikke (på papiret) har innsidekunnskap:

Gjennom domenekunnskap som er åpen for de som kjenner fagfeltet, og
Gjennom analytiske vurderinger av offentlig kjent informasjon.

Som jeg sa tidligere, så trenger man kanskje ikke avlytte statsministeren for å finne ut at man skal kjøpe aksjer i Nammo under en krig, og man trenger kanskje ikke sniktitte på kalenderen til statsministeren for å få med seg at Norge vil erstatte det utstyret som Regjering/Stortinget snakker om å donere til Ukraina.

Han kan ha handlet kun på forståelse av makropolitikk og endt opp med tilsvarende handler. Det kan være umulig å bevise forskjellen på helt åpne kilder og innsideinformasjon. Derfor er det i utgangspunktet veldig uklokt å handle i det hele tatt i den situasjonen - man kan komme opp i den situasjonen han er i nå helt uavhengig av hvilken informasjon man har tilgang på. 

Jeg tror det er ganske gode sjanser for at det ikke kan bevises at han har handlet på innsideinformasjon. Jeg håper Økokrim er gode på dette. Enten han er skyldig eller bare uklok.

Nettopp fordi bevisføringen er så vanskelig så skal ikke politikere med nær familie drive med slik handel! Så får noen finne ut hva nær familie er. Det går andre vegen også. Erna skal ikke tenke på at hvis hun bestemmer det eller det, så taper/vinner Sindre på dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norge er et Kristent land og i følge Bibelen har Sindre Finnes gjort rett i å investere pengene.
 

Quote

Parable of the Talents

The "Parable of the Talents", in Matthew 25:14–30 tells of a master who was leaving his house to travel, and, before leaving, entrusted his property to his servants. According to the abilities of each man, one servant received five talents, the second had received two, and the third received only one. The property entrusted to the three servants was worth eight talents, where a talent was a significant amount of money. Upon returning home, after a long absence, the master asks his three servants for an account of the talents he entrusted to them. The first and the second servants explain that they each put their talents to work, and have doubled the value of the property with which they were entrusted; each servant was rewarded:

His lord said unto him, Well done, good and faithful servant; thou hast been faithful over a few things, I will make thee ruler over many things: enter thou into the joy of thy lord.

— Matthew 25:23

The third servant, however, had merely hidden his talent, burying it in the ground, and was punished by his master:

Then he which had received the one talent came and said, Lord, I knew thee that thou art a hard man, reaping where thou hast not sown, and gathering where thou hast not strawed: And I was afraid, and went and hid thy talent in the earth: lo, there thou hast that is thine. His lord answered and said unto him, Thou wicked and slothful servant, thou knewest that I reap where I sowed not, and gather where I have not strawed: Thou oughtest therefore to have put my money to the exchangers and then at my coming I should have received mine own with usury. Take therefore the talent from him, and give it unto him which hath ten talents. For unto every one that hath shall be given, and he shall have abundance: but from him, that hath not shall be taken away even that which he hath. And cast ye the unprofitable servant into outer darkness: there shall be weeping and gnashing of teeth.

— Matthew 25:24–30

Ett talent tilsvarer noe over 17 millioner NOK i dag, så det er ikke så lite som det virker som i bibelens tekst.

Så kan Høyre sette opp i partiprogrammet til neste stortingsvalg. "Uføretrygd anno 2025, nå med informasjon som kan brukes til innsidehandel. Trygda skal monne der nøden er størst."

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (13 timer siden):

Av alle kritikkverdige ting Sindre Finnes har foretatt seg, er ikke dette et av de!

«Norsk Industri organiserer om lag 2 550 medlemsbedrift» (Wikipedia). Skal det være forbudt for ansatte i Norsk Industri mot å kjøpe/selge aksjer i alle disse bedriftene?

Videre vet vi at Finnes utførte tusenvis av handler. Å fokusere så negativt på én short-handel ovenfor Norsk Hydro gir svært liten mening. Hva da med alle ordinære aksjekjøp i Hydro? Vil ikke de motbevise påstanden om at «han ønsket Hydro ned i gjørmen»?

Basert på antall transaksjoner, som spriker i alle retninger, tegner bildet seg som en spillegal trader seg mer sannsynlig, enn en utspekulert ringrev. 

Så nei; akkurat her tar jeg Sindres parti. Isolert sett er det kanskje klanderverdig å gamble på at én av selskapets >2500 kunder skal oppleve en dupp på børs — men Sindres handlinger bør ikke sees på isolert opp mot arbeidsgiver. Norsk Industri må se på helheten.  

Interessekonflikter er ikke forbeholdt statsforvaltningen. De fins i mange sammenhenger i næringslivet også.

For eksempel gir det å eie aksjer i enkeltbedrifter deg en egeninteresse i disse bedriftenes utvikling. Det kan lett sette deg i en interessekonflikt dersom dine arbeidsoppgaver eller din arbeidsgivers formål er å jobbe for å fremme andre bedrifters interesser. Norsk Industri er en gren av arbeidsgiverforeningen NHO som jobber for å fremme interessene til alle deres medlemsbedrifter.

For NHO er det viktig at medlemsbedriftene har tillt til at NHO gjør en uhildet og nøytral innsats. Eier de ansatte i NHO aksjer i enkelte av bedriftene de representerer kan det fort oppstå tvil om NHOs nøytralitet. NHo har derfor en bestemmelse som sier at: "Medlemmer av ledergruppen i NHO kan ikke handle i enkeltaksjer. Det er også strengt hvis du er NHO-ansatt utenfor ledergruppen. Handel i enkelt-aksjer vil kreve et klart forhånds-samtykke."

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/arbeidsgiver-har-full-tillit-til-sindre-finnes/16050101/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Erna Solberg har varslet en slags pressekonferanse i dag. Hva kommer hun til å annonsere?

1. Ingenting, bare svare ut alle spørsmålene hun har nektet å besvare frem til nå.

2. Annonserer at hun går av som partileder.

3. Trekker seg ikke som partileder, men tar pause i en slags permisjon, der nestleder Henrik Asheim stepper opp som midlertidig partileder på ubestemt tid mens Erna "tar seg av privatlivet" hjemme, med mål om å komme tilbake.

EDIT: Det ble alternativ 1 - ingenting. Hun sier "det er jeg som er ansvarlig", men legger likevel alt ansvaret over på partiet og mannen, og ser ut til å satse på at dette skal blåse over og bli glemt. 

https://e24.no/boers-og-finans/i/gEeQe5/foelg-sendingen-erna-solberg-snakker-ut-om-aksjeskandalen

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Erna Solberg utelukker ikke at Sindre Finnes kan ha fått tak i innsideinfo
https://www.nrk.no/nyheter/1.16566255

Sitat

På spørsmål om Sindre Finnes kan ha fått innsideinformasjon, svarer hun:

– Jeg tror ikke det har skjedd, men ingen kan være 100 prosent sikker, sier Solberg.

Her mener jeg hun feller seg selv. Hvis hun ikke kan utelukke dette, så kan hun ikke være Norges statsminister igjen og samtidig gift med Sindre Finnes. Så enkelt er det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snikpellik said:

Erna Solberg utelukker ikke at Sindre Finnes kan ha fått tak i innsideinfo
https://www.nrk.no/nyheter/1.16566255

Her mener jeg hun feller seg selv. Hvis hun ikke kan utelukke dette, så kan hun ikke være Norges statsminister igjen og samtidig gift med Sindre Finnes. Så enkelt er det.

Skjønner ikke helt hvordan det. Det er jo normalt at han, i likhet med familiemedlemmer til andre politikere har innsideinfo. 

Det er hvorvidt infoen er brukt i forbindelse med handel som har betydning. Foreløpig er det ikke mye som tyder på det, men det må jo Økokrim finne ut av. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 hours ago, toreae said:

Nettopp fordi bevisføringen er så vanskelig så skal ikke politikere med nær familie drive med slik handel! Så får noen finne ut hva nær familie er. Det går andre vegen også. Erna skal ikke tenke på at hvis hun bestemmer det eller det, så taper/vinner Sindre på dette.

Da må vi velge representanter til Stortinget som ikke mener det er en menneskerett å spekulere i aksjer. Eller krypto. Eller andre former for finans. Men tvert imot velger vi i økende grad representanter som mener det er stuerent å pleie sin plass i næringslivet mens man representerer folket. Det er vi som velger inn hvem som skal sitte i den lovgivende forsamlingen. Men nå som media har blandet seg inn, kan vi kanskje få litt regulering på plass... Selv om denne regjeringa jo allerede har demonstrert evne til å slippe opp kravene heller enn å stramme dem inn. Det straffet seg jo to ganger på kort tid før valget, så det er lov å håpe på strengere regler. 

Forøvrig synes jeg personlig at det hadde vært på sin plass med et strengere etisk rammeverk på hva man kan investere i som Stortingsrepresentant. De investerer i samlet flokk i utslipp og krig.

48 minutes ago, John-B said:

Skjønner ikke helt hvordan det. Det er jo normalt at han, i likhet med familiemedlemmer til andre politikere har innsideinfo. 

Det er hvorvidt infoen er brukt i forbindelse med handel som har betydning. Foreløpig er det ikke mye som tyder på det, men det må jo Økokrim finne ut av. 

Man har ikke lov å handle dersom man sitter på innsideinformasjon som har betydning. Det er ikke bruken men handelen som er ulovlig da. Ellers ville det vært helt umulig å bevise at handelen var ulovlig, selv når man vet noen har innsideinformasjon. Det er jo kun den som gjør handelen som kan si om informasjonen lå igrunn for handelen.

Beviset ligger på hvilken informasjon man hadde som resten av markedet ikke hadde tilgang på, hvis min forståelse av dette er korrekt. F.eks. notater eller epost fra innsidekilder. Og jeg tror jo ikke han gjorde notater når de snakket gjennom arbeidsdagen over middagsbordet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er jo i mindre grad interessant om Sindre Finnes har brukt innside info eller ikke. Det er ikke så ofte politikere gjør ting som direkte påvirker kursen. 

Men det er veldig vanskelig å tro at tidspunktet for denne bomben noen dager etter valget er tilfeldig. I verste fall er det bevisst fra Høyre og Erna sin side å vente med dette, i beste fall har man bare unnlatt å hente ut den informasjonen man fryktet var der. At noen i kretsen rundt Erna har gjort alt i sin makt for å få fram denne infoen så tidlig som mulig er det veldig vanskelig å tro på.

Utfordringen til Erna og til Høyre går 100% på troverdighet. At Sindre Finnes har brutt noen lover tviler jeg sterkt på. 

Men det er Erna Solberg sitt ansvar at Erna Solberg ikke er inhabil. Det er ikke Sindre Finnes sitt ansvar.

Det er partiet Høyre sitt ansvar at de ikke holder tilbake informasjon for å få et bra valgresultat. Det er svært skadelig for deres troverdighet at et styringsparti, som Høyre faktisk er, legger lokk på en sånn sak.

I mine øyne er i hvert fall Ernas og Høyres unnlatelessynd en mye mer alvorlig sak enn aksjehandelen i seg selv. Med trading på så høy frekvens som Finnes har holdt på med virker det mer som et spillavhengigetsproblem enn en forbrytelse.

Jeg skjønner jo at statministeren kommer fra et møblert hjem. Men at 1,8 millioner i ekstra penger ikke merkes i husholdningen virker jo også ganske merkelig.

Her er det ikke annet for Erna å gjøre enn å gå av og håpe at en opptreden i neste sesong av Skal vi danse igjen vil gjøre henne aktuell som statsminister. Det kan bli en spesialsesong der Borten Moe, Erna, Huitfeldt og andre politkere danser stolleken.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KingKong5 skrev (9 minutter siden):

I mine øyne er i hvert fall Ernas og Høyres unnlatelessynd en mye mer alvorlig sak enn aksjehandelen i seg selv.

Det er jeg enig i. Med dette kan man ikke gjøre noe med.

KingKong5 skrev (10 minutter siden):

Med trading på så høy frekvens som Finnes har holdt på med virker det mer som et spillavhengigetsproblem enn en forbrytelse.

Jeg vet ikke. Om man sitter på info som kan gi en endret aksjeverdi, så kan det være greit å spre sine handler. Går man i pluss på 80%, og minus på 20%, så har man netto pluss. Man kan vel aldri være helt sikker på reaksjon i markedet. 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 timer siden):

Stemmer det at Finnes bare tjente 1,8 millioner i et aksjemarked som gikk opp over 250% under Ernas 8 år som statsminister? Hvis han handlet på innsideinformasjon så må han i tilfelle være verdens mest inkompetente trader.

Ja, hvis tallene som har kommet ut stemmer så har han kun hatt en total profitt på 1,8 mill etter 8 år.
Spesielt de siste årene så har han kjøpt produkter som er enda mer gambling, så dette er nok ikke en proff trader for å si det slik. Så jeg tror det er lite trolig at han har fått noe innsideinformasjon, med mindre han er inkompetent da.

Jeg tror eventuelle suksesser han har hatt som sammenfaller med eventuelle beslutninger Solberg har vært involvert i, er tilfeldigheter, i den forstand at eventuelle smarte trekk kunne blitt gjort av hvem som helst som følger offentlig informasjon nøye.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (7 minutter siden):
uname -i skrev (3 timer siden):

Stemmer det at Finnes bare tjente 1,8 millioner i et aksjemarked som gikk opp over 250% under Ernas 8 år som statsminister? Hvis han handlet på innsideinformasjon så må han i tilfelle være verdens mest inkompetente trader.

Ja, hvis tallene som har kommet ut stemmer så har han kun hatt en total profitt på 1,8 mill etter 8 år.
Spesielt de siste årene så har han kjøpt produkter som er enda mer gambling, så dette er nok ikke en proff trader for å si det slik. Så jeg tror det er lite trolig at han har fått noe innsideinformasjon, med mindre han er inkompetent da.

Jeg tror eventuelle suksesser han har hatt som sammenfaller med eventuelle beslutninger Solberg har vært involvert i, er tilfeldigheter, i den forstand at eventuelle smarte trekk kunne blitt gjort av hvem som helst som følger offentlig informasjon nøye.

Vet vi hvor mye han begynte med?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (18 minutter siden):

Det er jeg enig i. Med dette kan man ikke gjøre noe med.

Nei, sannsynligheten for et omvalg er på 0,00%. Men det kan og bør likevel belyses.

Og det er ikke en samlet front fra Høyre og Erna. De har forskjellige mål i denne prosessen. Hvis det viktigste for Erna er at partiet Høyre skulle gjøre et godt valg, mindre viktig at hun selv blir skadelidende, så har de valgt riktig strategi. Hvis det viktigste for Erna er sin egen karriere så har hun valgt feil strategi. Hennes troverdighet er ekstremt lav når hun med vilje holder tilbake en sånn sak. Hadde hun lagt fram saken før valget og lagt seg flat som en pannekake så kunne hun kommet greit fra det personlig, men på bekostning av noe av framgangen Høyre hadde i valget.

Men så lenge Erna sier "Ja takk, begge deler" til godt valgresultat og hennes fortsatte rolle som partileder så er det her pressen må borre i saken. 

Foreløpig inntrykk er at familien Finne- Solberg har tenkt å beholde 1,8 millioner tjent på aksjekjøp de ikke burde ha foretatt seg og at Erna Solberg stiller til valg som statsminister som om ingen ting har skjedd. Og at partiet Høyre, i det minste noen som representerer partiet, har valgt å trenere en sak og med det føre velgerne bak lyset for å få seg noen ekstra ordførere.

I økonomiske verdier er vel dette den verste saken til nå. At det også har pågått i så lang tid som det har er også ille. At den som har ansvaret i saken i tillegg har vært statsminister i perioden gjør det ekstra ille. At hun heller ikke virker særlig ydmyk, men heller bare skylder på andre for forhold hun selv har et personlig ansvar for er heller ikke særlig sympatisk. Hun stiller ikke engang sin egen posisjon til disposisjon sånn at andre kan vurdere. Her gjelder det bare å klamre seg fast og håpe at folk glemmer. Men det går vel sikkert greit det, det er jo lenge til neste valg. Hvorfor ta ansvaret for dette, når man kan la være.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som flere er inne på; detaljer om hvorvidt Finnes har tjent eller tapt, er uskyldig, skyldig og så videre er relevant først og fremst for hans del. Det er denne siden av saken Erna Solberg og Høyre forsøker å rette all fokus på.

Den politiske siden av saken, den som handler om tillit, ansvar og om Erna Solberg kan være partileder og statsministerkandidat handler om hvilke valg hun kunne, burde og måtte ha gjort, og til hvilken tid. Dette er til syvende og sist det som er viktig for oss velgere i denne saken.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
toreae skrev (24 minutter siden):

Vet vi hvor mye han begynte med?

 

Sitat

Mens kona var statsminister omsatte Sindre Finnes aksjer for over 100 millioner kroner. Under kan du se sakens tidslinje, når han kjøpte og solgte mest og de ulike transaksjonene.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/jaevlig-tapelig/80205324#:~:text=Sindre Finnes' aksjehandler,mest og de ulike transaksjonene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bedt mannen med jevne mellomrom om å levere dokumentasjon på at han ikke handlet aksjer?

Det er lovlig å handle med aksjer, sa en journalist el. i E24. Finnes har ikke gjort noe ulovlig, det blir en sak mellom han og kona.

Sindre fikk en advarsel fra statsministerens kontor om ikke handle med aksjer, noe han ikke rettet seg etter. Hadde det vært forbudt, hadde han kanskje latt være. Men ikke hvis han er spillavhengig. Jeg venter på diagnosen.

Erna kan i hvert fall ikke stole på ham igjen? Ei heller folket.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Som flere er inne på; detaljer om hvorvidt Finnes har tjent eller tapt, er uskyldig, skyldig og så videre er relevant først og fremst for hans del. Det er denne siden av saken Erna Solberg og Høyre forsøker å rette all fokus på.

Den politiske siden av saken, den som handler om tillit, ansvar og om Erna Solberg kan være partileder og statsministerkandidat handler om hvilke valg hun kunne, burde og måtte ha gjort, og til hvilken tid. Dette er til syvende og sist det som er viktig for oss velgere i denne saken.

Ja, her treffer du spikeren på hodet. Sindre Finnes er en privatperson som har kjøpt og solgt aksjer og er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Han henges nå på korset av partiet Høyre for å få fokus vekk på det saken egentlig gjelder. Men om han har handlet på bakgrunn av inside info er opp til ØkoKrim og eventuelt domstolene. Ikke presse eller folks synsing.

Saken dreier seg om at Erna Solberg var inhabil og at hun har et selvstendig og et personlig ansvar for det. Og at det ikke nytter å løpe fra det ansvaret ved å skylde på andre. Hun går i offerrollen uten å være et offer. Og at hun og partiet ikke legger fram saken når de skal, men heller lar det gå over valget før de legger kortene på bordet. Det er skandalene i saken.

Og hvis det kommer fram at noen i partiet Høyre satt på informasjonen, eller unnlot å skaffe seg den informasjonen med vilje (plausible denial) så er dette den største politiske skandalen i Norge siden krigen. Da snakker vi faktisk om en konspirasjon for å påvirke et valgresultat.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...