Gå til innhold

Erna Solberg har Høyres fulle tillit etter Sindre Finnes sitt aksjeventyr


Anbefalte innlegg

henrikwl skrev (55 minutter siden):

«Felles økonomi» betyr på folkemunne bare at man har en (eller flere) felles konto hvor daglige utgifter og regninger til husholdningen trekkes fra i stedet for at man fordeler regninger og utgifter fra sine respektive egne kontoer. 

Jeg har aldri hørt om, eller møtt noen par som praktiserer, «felles økonomi» som en hive mind hvor begge to er 100% påkoblet alt den andre driver med, helt ut i selskapsdrift og investeringsaktivitet. 

Det er det som høres søkt ut. 

Du forstår at det er litt annerledes når den ene i forholdet er statsminister?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik var Finnes’ Hydro-handel i Solbergs regjeringstid

Sitat

Solberg trakk selv fram at hun kan ha vært inhabil i saker knyttet til Hydro. E24s gjennomgang viser at aksjen Finnes handlet mest gjennom statsministerperioden til Solberg, var delvis statseide Hydro.

Nei til aksjehandel for politikertopper. Da er det ikke mulig å gjøre feil.

Aksjehandel ser ut til å være veldig populært blant politikere eller deres ektefeller. Så det spørs om mange nok vil ha stillingen lenger hvis det blir forbudt. Snikpellik nevnte spillavhengighet. Lottokuponger går i hvert fall til en god sak.

Silje i DNB har prøvd å lære vanlige folk om aksjehandel i lang tid, for renten har vært så lav at det ikke lønner seg å ha pengene i banken. Interessen må ha vokst seg langt utover det øvre sjiktet i samfunnet. Kryptovaluta for de spesielt interesserte og kriminelle i Hagen-saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dassen skrev (56 minutter siden):

Du forstår at det er litt annerledes når den ene i forholdet er statsminister?

Aksjehandler foregår uansett på egne plattformer, med egne konti. 

Det er urealistisk at Erna fikk med seg enhver handel, selv om de har aldri så mye fellesøkonomi i hovedbanken. Statsminister eller ei. 

Samtidig er det mistenksomt dersom hun ikke hadde noen som helst mistanke om at det ble handlet aksjer. Noe må de da snakke sammen om, når de innimellom har fritid? Men mindre han aktivt ønsket å skjule/dysse ned, såklart ...

Så da er vel spørsmålet; «hvordan bevise at Erna visste om at det foregikk handler?»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Sindre Finnes kjøpte tusenvis av aksjer i Hydro to dager før offentliggjøring av stor nyhet

[…]

Daværende energiminister Tina Bru (H) feiret med kake sammen med Hydro- og Lyse-toppene da nyheten ble offentliggjort. Statsminister Erna Solberg beskrev samarbeidet som et resultat av en industripolitikk som virker.

Hydro-aksjen gjorde et byks, skriver E24.

Det tjente Erna Solbergs ektemann Sindre Finnes på. I uken før nyheten ble offentliggjort, kjøpte Finnes nemlig 4500 aksjer i Hydro.

IMG_3055.thumb.jpeg.3a6d8c97c3a201ac4acbd1dd91e25d18.jpeg

https://e24.no/boers-og-finans/i/VPwQP4/sindre-finnes-kjoepte-tusenvis-av-aksjer-i-hydro-to-dager-foer-offentliggjoering-av-stor-nyhet

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (2 timer siden):

«Felles økonomi» betyr på folkemunne bare at man har en (eller flere) felles konto hvor daglige utgifter og regninger til husholdningen trekkes fra i stedet for at man fordeler regninger og utgifter fra sine respektive egne kontoer. 

Jeg har aldri hørt om, eller møtt noen par som praktiserer, «felles økonomi» som en hive mind hvor begge to er 100% påkoblet alt den andre driver med, helt ut i selskapsdrift og investeringsaktivitet. 

Det er det som høres søkt ut. 

Så hvorfor nevne det om det er urelevant for saken? 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

Noe må de da snakke sammen om, når de innimellom har fritid? Men mindre han aktivt ønsket å skjule/dysse ned, såklart ...

Og motsatt så er det Erna som ikkje skal dele informasjon som andre kan bruke. Det et nok heilt klart at Sindre har misbrukt den tilliten som Erna har gitt han, men samtidig så er dette risikoen Erna tok ved å ikkje berre snakke om været og andre trivielle ting. Hadde ikkje Erna fortalt om kva ho gjor på jobben så hadde heller ikkje Sindre hatt informasjon å bruke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sindre Finnes til Kapital i 2020:

Sitat

– Erna er en sterk talsperson for det private næringsliv og hvor viktig det er for verdiskapning i Norge. Er det ofte samtaler om bedriftsøkonomiske forhold og næringspolitikk rundt middagsbordet?

– Ja, klart at vi snakker om dette både til frokost og middag.

– Lytter hun til dine synspunkter i næringspolitiske spørsmål?

– Det gjør hun.

https://www.kapital.no/portrett/2020/09/10/7562424/klippen-til-erna

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

«Kjære Landsmenn….»

Dette vi ser her, og hva vi har sett blandt flere politikere, er bare toppen av isfjellet. Husk at det som kommer frem, er relatert til politikere selv, og nærstående. 
 

Gidder vi engang å være så naive å tro, at ikke «tips», lekkasjer skjer fra Politikere eller «statsansatte» (Selskap) med tilgang til informasjon om ulike selskaper og eller deres verdi økning/ tap ikke lekker ut til andre ikke-offisiellt nærstående? 
 

Hadde man, utvidet granskingen, til større omfang og lett, heller mot de som har tatt ut store gevinster, på kjøp /Salg, så tror jeg personlig at man hadde funnet mye, mye mere. Mere i form av at man kan dra bekjentskap, relasjoner, «tilfeldigheter», mellom den som Trader , og du havner hos en person som ikke burde gitt informasjon. Politiker eller ei, det er innside handel åkke som. 
 

Jeg er ikke Høyre person, men jeg må erkjenne at jeg tror mye mer på Erna, enn andre som har forklart seg for offentligheten. Hun har selv blitt forledet, av sin kjære, og det føles faktisk slik, når hun står der.

Det blir som en episode av The Voice, hvor mentorene sier «man kan synge med budskap og følelser, som man kan tro på» det gjelder Erna. Den føles, når hun prater, at hun snakker sant, og føler seg selv forledet og bedratt. 
 

Min kjære, sa til meg : «De andre virker mere lei seg for å ha blitt «tatt», mens Erna virker lei seg for at hun har begått feil og ikke fulgt med»  Den støtter jeg meg på. Det er akkurat slik det «føles».

Personlig, mener jeg at det ser ut som, basert på hva som er fremlagt at Ernas kjære, har lurt alt og alle, med overlegg.Han har flyttet og «nøytralisert» spor etter handel, ved årsskiftet. Han har t.o.m vært på TV og sagt hvor «kjip, og uforståelig det er at han ikke kan handle aksjer, fordi Erna er statsminister» ……. Hallo!  Endten er han en drittsekk, og egoist, eller så er han rett og slett «spille-gal» og klarte aldri å stoppe. 
 

Blir litt som Moxnes. Han har jo ikke gjort seg til kjeltring for 1700 kr. Han er enten dum, eller så er han rett og slett en kleptoman som bare ikke har klart å beherske seg, fordi han har en diagnose.

Erna! , heier på deg! Og du gjør rett ved å eie dine feil i saken. Men håper ikke du blir borte fra politikken. Og det betyr heller ikke at jeg vil stemme på deg eller Høyre, men hvem vet….. dette har faktisk påvirket meg slik at jeg har mer respekt for deg nå, enn før! Du eier dine oppganger, men har nå vist at du også eier dine feil og du fremstår som ærlig!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kunne funnet på å hatt sympati for Erna om alle kortene hadde blitt lagt på bordet på samme måten på en gråtkvalt pressekonferanse før lokalvalget var over. Men at dette kommer ut samme uka og rett etter lokalvalget var holdt så er det jo helt klart å tydelig at dette var en kaldt kalkulert strategi for å ikke skade valgresultatet til Høyre, og med det forsvinner all sympati jeg kunne funnet i meg. Som nevnt av flere eksperter på feltet tar det ikke lang tid å produsere en komplett liste over alle aksjehandler en har utført og at det var noe grums her ble klart lenge før valget ble holdt.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg kunne funnet på å hatt sympati for Erna om alle kortene hadde blitt lagt på bordet på samme måten på en gråtkvalt pressekonferanse før lokalvalget var over. Men at dette kommer ut samme uka og rett etter lokalvalget var holdt så er det jo helt klart å tydelig at dette var en kaldt kalkulert strategi for å ikke skade valgresultatet til Høyre, og med det forsvinner all sympati jeg kunne funnet i meg. Som nevnt av flere eksperter på feltet tar det ikke lang tid å produsere en komplett liste over alle aksjehandler en har utført og at det var noe grums her ble klart lenge før valget ble holdt.

Minner om at dette var et kommunalt valg, og fylkesvalg. Det er riktig nok, en parti leder, sin nærstående som har begått en alvorlig feil, og en parti ledere som ikke har følgt med i timen. 


Så er spørsmålet, ble dette en parti vurdering eller en personlig vurdering, om når og hvor man skal «legge» det frem og hvordan. 
 

Dette var så nær, valget kun dager, så da tror jeg neppe det var personlig valg å ikke legge det frem, men potensielle «ring virkninger» det kunne ha, pga det fakta at ikke alle vet forskjell på lokal og nasjonal.
 

Skjønner at det «har en påvirkning» på pari navnet, men ble saken plutselig partiets ansvar. Eller er den fortsatt et person ansvar? 
Politikken til Høyre forandret seg ikke, den helgen! Og ingen skulle eller kunne stemme på personen det gjelder uansett. 

Det blir feil å slå mot Erna, fordi det ikke ble fremlagt før helgen, men etter.

La etterforskningen begynne, og gi mere svar. Hvem vet, kanskje vi får mere innsyn. 
 


 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cypherzoo skrev (32 minutter siden):

Minner om at dette var et kommunalt valg, og fylkesvalg. Det er riktig nok, en parti leder, sin nærstående som har begått en alvorlig feil, og en parti ledere som ikke har følgt med i timen. 


Så er spørsmålet, ble dette en parti vurdering eller en personlig vurdering, om når og hvor man skal «legge» det frem og hvordan. 
 

Dette var så nær, valget kun dager, så da tror jeg neppe det var personlig valg å ikke legge det frem, men potensielle «ring virkninger» det kunne ha, pga det fakta at ikke alle vet forskjell på lokal og nasjonal.
 

Skjønner at det «har en påvirkning» på pari navnet, men ble saken plutselig partiets ansvar. Eller er den fortsatt et person ansvar? 
Politikken til Høyre forandret seg ikke, den helgen! Og ingen skulle eller kunne stemme på personen det gjelder uansett. 

Det blir feil å slå mot Erna, fordi det ikke ble fremlagt før helgen, men etter.

La etterforskningen begynne, og gi mere svar. Hvem vet, kanskje vi får mere innsyn. 
 

At Høyre og de borgerlige partiene på generell basis gjorde et brakvalg på dette lokalvalget i den skala vi så nå handler nok mer om at "mannen" i gata er missfornøyd med at den generelle levestandarden har falt grunnet geopolitiske faktorer som ingen parti kan gjøre noe som helst med, på toppen har det ikke vært få skandaler med hva anngår aksjehandel fra nære relasjoner blandt politikere på venstresiden i politikken, dog ikke på samma skala som det som er avslørt om Erna i hennes regjeringstid som statsminister.

Du skal få mene at det er greit at Erna la låkk på dette frem til valget var over, jeg syns dog ikke at det er greit. Hadde Erna vært ærlig og lagt alle kortene på bordet før lokalvalget hadde det trolig ikke hjulpet venstresiden men ført til flere stemmer til parti som FRP som på ingen måte er noe ønskelig scenario for min del, da jeg helst ser at parti som flørter med  nasjonalkonservatisme får så lite makt som overhode mulig, Jeg mener uansett likefult at det var svært uredelig gjort måten dette ble håndtert på. 31. August, 11 dager før valget, var når de første artiklene om at Finnes hadde kjøpt og solgt en større mengder aksjer under Ernas tid som statsminister dukket opp, at det skulle ta over 2 uker å produsere en aksjeliste og gi Erna innsyn i disse kjøper jeg rett og slett ikke, timingen med å gå gråtkvalt på talerstolen var 100% kalkulert.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Evil-Duck said:

At Høyre og de borgerige partiene på generell basis gjorde et brakvalg på dette lokalvalget i den skala vi så nå handler nok mer om at "mannen" i gata er missfornøyd med at den generelle levestandarden har falt grunnet geopolitiske faktorer som ingen parti kan gjøre noe som helst med, på toppen har det ikke vært få skandaler med hva anngår aksjehandel fra nære relasjoner blandt politikere på venstresiden i politikken, dog ikke på samma skala som det som er avslørt om Erna i hennes regjeringstid som statsminister.

Du skal få mene at det er greit at Erna la låkk på dette frem til valget var over, jeg syns dog ikke at det er greit. Hadde Erna vært ærlig og lagt alle kortene på bordet før lokalvalget hadde det trolig ikke hjulpet venstresiden men ført til flere stemmer til parti som FRP som på ingen måte er noe ønskelig scenario for min del, da jeg helst ser at parti som flørter med  nasjonalkonservatisme får så lite makt som overhode mulig, Jeg mener uansett likefult at det var svært uredelig gjort måten dette ble håndtert på. 31. August, 11 dager før valget, var når de første artiklene om at Finnes hadde kjøpt og solgt en større mengder aksjer under Ernas tid som statsminister dukket opp, at det skulle ta over 2 uker å produsere en aksjeliste og gi Erna innsyn i disse kjøper jeg rett og slett ikke, timingen med å gå gråtkvalt på talerstolen var 100% kalkulert.

Tja… forstår din vinkling. Diskuterte akkurat med to kompiser. Vi har vel konkludert med at all tillit til politikere er borte. Men at vi må alle velge «lesser of evil» , pest eller kolera med andre ord. 
 

Det er ikke bra, at vi sitter nå her, Ola Nordmann og har blitt like tillits fattige i politikken, som Amerikanere burde være / er.  Ser andre kommentarer her også, som jeg kan si meg enig i, total forbud for nærtstående å handle aksjer, så får vi allefall et lite plaster og Øko-krim kan heller følge Pengene frem til person, istedenfor Politikere til nærstående og transaksjon .

 

Lenke til kommentar

Denne er det verre å komme seg ut av for Solberg. Ikke bare Sindre som løy for Erna. Erna og partiets pressesjef løy også for velgerne, og holdt tilbake informasjon:

Erna Solberg fikk liste med ukjente aksjehandler uken før valget
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/15pVzl/erna-solberg-fikk-liste-med-ukjente-aksjehandler-uken-foer-valget

Sitat

En aksjeliste Erna Solberg (H) mottok uken før valget, viste at forklaringen hun hadde gitt til velgerne om ektemannens aksjekjøp var feil. Det fortalte hun ikke før etter valget.

Uken før valget mottok Erna Solberg en liste fra avisen E24 med 22 aksjehandler Sindre Finnes hadde gjort. Den viste at hennes ektemann, da hun var statsminister, hadde handlet aksjer i flere selskaper hun og Statsministerens kontor (SMK) ikke var kjent med.

De fleste transaksjonene var på over 100.000 kroner.

Dette var stikk i strid med det Erna Solberg selv hadde fortalt velgerne og pressen: Nemlig at både hun og SMK visste hvilke selskaper Sindre Finnes investerte i og dermed kunne vurdere hennes habilitet.

Dermed stemte heller ikke forklaringen hun hadde gitt velgerne i valgkampen.


Pressesjefen hennes Cato Husabø Fossen var ute på Twitter i går og prøvde å bortforklare med whataboutisme om Huitfeldt. Problemet er at han lyver:

Han hevder Huitfeldt brukte "tre uker". Dette stemmer ikke, hun brukte fem dager fra dagen hun spurte mannen sin om aksjekjøp (på vei hjem fra ferie 6. august) til hun selv publiserte lista (mandagen etter, den 11. august).

Høyre må nå innse at bortforklaringer, løgner og whataboutisme ikke flyr særlig godt, det funket ikke for Moxnes og det funker ikke her. Legg alle kortene på bordet med en gang i stedet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (37 minutter siden):

Denne er det verre å komme seg ut av for Solberg. Ikke bare Sindre som løy for Erna. Erna og partiets pressesjef løy også for velgerne, og holdt tilbake informasjon:

Erna Solberg fikk liste med ukjente aksjehandler uken før valget
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/15pVzl/erna-solberg-fikk-liste-med-ukjente-aksjehandler-uken-foer-valget

It’s not the crime it’s the cover-up

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 15.9.2023 den 11:34 PM):

Hvordan er det mulig at så mange politikere gjør feil?

Har våre nordiske naboer det samme problemet, eller har de ikke startet oppvasken ennå?

Dette er kanskje problemet eller noe av problemet. Velgerne har for liten innflytelse som kanskje bidrar til at politikerne våre føler seg noe hevet over oss andre og norsk lov?

"I Norge er det bare 1,44 prosent av borgerne som bestemmer personsammensetningen på Stortinget. Det er et demokratisk problem."

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/aJPoE/et-demokratisk-problem

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...