Gå til innhold

Erna Solberg har Høyres fulle tillit etter Sindre Finnes sitt aksjeventyr


Anbefalte innlegg

Synes Erna Solberg bør gå av som leder for Høyre. Hun har vært inhabil i saker som statsminister, og har sannsynligvis også vært det som stortingsrepresentant de siste to årene. 

Jeg stemte på Høyre da hun var statsminister. Men hadde jeg vist dette, så hadde nok stemmen gått til Venstre eller Frp. Går ut fra at jeg ikke er alene om det. 

Erna bør gå for å gjenopprette noe av tilliten til Høyre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det gjenstår å se hva etterforskningen/granskingen vil avdekke. Finnes er nå en ting, jeg tror ikke han kommer til å bli siktet for noe som helst, men Solberg har potensielt et større problem, for som flere her sier, det vil gå, hvis det ikke allerede har gjort det, på tilliten løs. Både internt i partiet og øvrigheten. Og uten tillit så kan hun ikke fungere som leder for Høyre og ihvertfall ikke som en statsministerkandidat.

Endret av Uderzo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (2 timer siden):
toreae skrev (3 timer siden):

Vet vi hvor mye han begynte med?

 

Sitat

Mens kona var statsminister omsatte Sindre Finnes aksjer for over 100 millioner kroner. Under kan du se sakens tidslinje, når han kjøpte og solgte mest og de ulike transaksjonene.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/jaevlig-tapelig/80205324#:~:text=Sindre Finnes' aksjehandler,mest og de ulike transaksjonene.

Klarte ikke å finne ut av noe der. Men når noen sier at har tjent lite (1 800 000) i marked som har gått opp 250%, uten å si hva han begynte med, så er det vanskelig å vurder. 720 000 skulle vel være startsummen for å være lik med markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Solberg svarte på Dagsrevyen nettopp «nei» på spørsmål om hun og Finnes diskuterer næringsliv og næringspolitikk privat.

Dette strider direkte mot Finnes sine uttalelser til Kapital i 2020:

Er det ofte samtaler om bedriftsøkonomiske forhold og næringspolitikk rundt middagsbordet?

– Ja, klart at vi snakker om dette både til frokost og middag.

– Lytter hun til dine synspunkter i næringspolitiske spørsmål?

– Det gjør hun.

https://www.kapital.no/portrett/2020/09/10/7562424/klippen-til-erna?zephr_sso_ott=hLjjfY

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Solberg svarte på Dagsrevyen nettopp «nei» på spørsmål om hun og Finnes diskuterer næringsliv og næringspolitikk privat.

Dette strider direkte mot Finnes sine uttalelser til Kapital i 2020:

Er det ofte samtaler om bedriftsøkonomiske forhold og næringspolitikk rundt middagsbordet?

– Ja, klart at vi snakker om dette både til frokost og middag.

– Lytter hun til dine synspunkter i næringspolitiske spørsmål?

– Det gjør hun.

https://www.kapital.no/portrett/2020/09/10/7562424/klippen-til-erna?zephr_sso_ott=hLjjfY

Jeg skjønner ikke logikken lengre, det beste hadde jo vært å lagt alle kortene på bordet umiddelbart, men hun graver seg jo bare lengre og lengre ned i dritten

  • Liker 3
Lenke til kommentar
KingKong5 skrev (6 timer siden):

Det er jo i mindre grad interessant om Sindre Finnes har brukt innside info eller ikke. Det er ikke så ofte politikere gjør ting som direkte påvirker kursen. 

 

Isolert sett er saken neppe en trussel mot Norge som nasjon slik den framstår, men hvis mange politikere og deres familie driver på slik – så dette bare er toppen av isfjellet – er det svært ille.

Hvis dette bare godtas slik at flere blir inspirert til å drive med det i framtida er det også potensielt skadelig for Norge, både direkte og indirekte. Sistnevnte med tanke på hva slags holdninger som brer seg overalt i samfunnet, dersom det er tydelig at våre tillitsvalgte er mer opptatt av seg selv og sine, enn å tjene de som har gitt dem tilliten.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Solberg svarte på Dagsrevyen nettopp «nei» på spørsmål om hun og Finnes diskuterer næringsliv og næringspolitikk privat.

Dette strider direkte mot Finnes sine uttalelser til Kapital i 2020:

Er det ofte samtaler om bedriftsøkonomiske forhold og næringspolitikk rundt middagsbordet?

– Ja, klart at vi snakker om dette både til frokost og middag.

– Lytter hun til dine synspunkter i næringspolitiske spørsmål?

– Det gjør hun.

https://www.kapital.no/portrett/2020/09/10/7562424/klippen-til-erna?zephr_sso_ott=hLjjfY

Hun sa ja til det samme under VG intervjuet. At det var som regel henne som spurte mannen sin om ting, som jo er det samme som Finnes sier.

Hvis hun sa "nei" til NRK så er det litt merkelig, sier to forskjellige ting på samme dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (3 timer siden):

 

Isolert sett er saken neppe en trussel mot Norge som nasjon slik den framstår, men hvis mange politikere og deres familie driver på slik – så dette bare er toppen av isfjellet – er det svært ille.

Hvis dette bare godtas slik at flere blir inspirert til å drive med det i framtida er det også potensielt skadelig for Norge, både direkte og indirekte. Sistnevnte med tanke på hva slags holdninger som brer seg overalt i samfunnet, dersom det er tydelig at våre tillitsvalgte er mer opptatt av seg selv og sine, enn å tjene de som har gitt dem tilliten.

Enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NY SANG: av Jon Niklas Rønning om aksjehandelen.

https://fb.watch/nc-R0xMnMk/

Omdømmeekspert: Erna Solberg helte olje på opprørt hav

Sitat

Eksperter på kommunikasjon og omdømme mener Erna Solberg gjenvant kontroll over situasjonen da hun valgte å stille til 16 enkeltintervjuer torsdag.

 

Sitat

– Jeg sitter igjen med inntrykket at hun kunne ha vært mer ekte ydmyk. Hun snakker jo til det norske folket, ikke til partiet. Partiet støtter henne jo, så hun kunne ha vært mer rettet mot folket, sier Brønn videre.

Sitat

 

For et par tiår siden var det helt vanlig at både stortingspolitikere og regjeringsmedlemmer kunne eie aksjer i norske selskaper uten at det svekket befolkningens tillit til dem som politiker, sier Jensen.

– Vi er i en læringsprosess hvor dette er blitt mye mer formalisert. Nå er vi gradvis kommet dit at vi synes det er et problem, og så har vi ikke verktøy for å håndtere dette, sier Jensen.

 

Sitat

 

– Det er imidlertid ikke bra nok til at saken legger seg. Det har ikke løst problemet for Solberg – til det er det altfor mange dyktige journalister, sier han.

 

 

Lenke til kommentar
Aiven skrev (15 timer siden):

 

Isolert sett er saken neppe en trussel mot Norge som nasjon slik den framstår, men hvis mange politikere og deres familie driver på slik – så dette bare er toppen av isfjellet – er det svært ille.

Hvis dette bare godtas slik at flere blir inspirert til å drive med det i framtida er det også potensielt skadelig for Norge, både direkte og indirekte. Sistnevnte med tanke på hva slags holdninger som brer seg overalt i samfunnet, dersom det er tydelig at våre tillitsvalgte er mer opptatt av seg selv og sine, enn å tjene de som har gitt dem tilliten.

Jeg sitter vel ikke med det inntrykket at dette bare aksepteres.

Slik saken står i øyeblikket er Erna, til tross for at hun var inhabil i store deler av sine åtte år som statsminister, også partiet Høyres statsministerkandidat i 2025. Hun er fortsatt gift med Sindre Finnes og familien sitter på 1,8 millioner kroner som er tjent på aksjehandel som ikke burde skjedd.

Hadde Norge hatt personvalg så ville det så klart blitt vanskelig for Erna, men i Norge stemmer vi på partier. Dette er en sak som kanskje ikke er stor nok i seg selv til at Høyrevelgere går til andre partier. 

Jeg tror folk forventer litt mer enn at Erna sier at hun tar ansvaret, men at det ikke blir noe mer enn prat. Det må også få noen praktiske konsekvenser. F.eks. kan familien gi 1,8 millioner til valgfri veldedig organisasjon. Da er dette med personlig vinning fjernet og det saken da koker ned til er ting som hører ekteskapet til.

Jeg savner i hvert fall litt mer ydmykhet. Det eneste jeg hører fra Erna er ord. Og det hun sier er: "Det er mitt ansvar, men ikke min skyld og forresten så visste jeg ikke om det". Hvis hun vil vise at hun har ansvaret og at hun er kjent med hva det vil si å ha et ansvar, så må det mer enn bare ord til. Og jeg forventer vel også at Høyre, som et ansvarlig styringsparti, kan fortelle dette til Erna, hvis hun ikke selv er i stand til å skjønne det.

Som det er i dag er hun nå den største personifiseringen av at det som folkevalgt er lov å ha begge henda i kakeboksen, så lenge du kan skylde på noen andre. Og hvis hun kommer unna med dette, hvordan skal hun kunne stille krav til sine statsråder i rollen som statsminister?

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Debatten" på NRK i går, hva skal man egentlig si?

Koseintervju i beste sendetid, med fokus på Erna Solbergs følelsesliv og ekteskap fremfor den faktiske saken, som er alvorlig for mange flere enn henne og ektemannen.

Helt utrolig skuffende av Fredrik Solvang, og hans svar på kritikken gjør det bare verre. NRK kan ikke bare droppe kritisk journalistikk og gå over til kos i sofaen bare fordi VG, Dagbladet, TV2 og Aftenposten intervjuet Solberg først tidligere samme dag.

Kan ikke si annet enn at Solberg og Høyres mediestrategi har fungert godt - de har lykkes bra med å dreie fokus vekk fra sakens kjerne og over til det som er mest tabloid.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Aiven skrev (16 timer siden):

Isolert sett er saken neppe en trussel mot Norge som nasjon slik den framstår, men hvis mange politikere og deres familie driver på slik – så dette bare er toppen av isfjellet – er det svært ille.

Trusselen mot Norske interesser er dersom det er mange politikarar og familiemedlemmer som handlar aksjer på denne måten så vil det utgjere eit datainnsamlingspunkt for framande statar som ynskjer innsideinformasjon om regjeringas arbeid. I den samanheng så speler det liten rolle korleis politikken eventuelt gir utslag på politikken, det som er interessant for utanlandske agentar er kva regjeringsmedlemmar og ektefeller trur vil skje på børsen etter at politikken blir offentleggjort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trolig over 250 feil i listen Solberg sa skulle være «komplett og korrekt»
https://e24.no/naeringsliv/i/q1BgGo/trolig-over-250-feil-i-finnes-liste-hoeyre-vil-ikke-lage-ny

Sitat

Aksjelisten Erna Solberg og Høyre delte over ektemannens aksjehandler, er full av beviselige og mistenkte feil. Trolig er det ført opp over 250 kjøp og salg for mange i 2021. Høyre sier de ikke vil lage en ny og korrekt liste.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Trolig over 250 feil i listen Solberg sa skulle være «komplett og korrekt»
https://e24.no/naeringsliv/i/q1BgGo/trolig-over-250-feil-i-finnes-liste-hoeyre-vil-ikke-lage-ny

 

Det interessante er jo at Høyre (tydeligvis) har utarbeidet disse listene. Ikke Sindre selv. 

Hvorfor?

Jeg begynner å forstå at det tok tid å få listen klar, siden alt skulle innom Høyre for "kontroll", les: manipulering!

 

Det dukker opp noen spørmål:

  • Hvorfor tåler ikke utskriften S. Finnes fikk fra nettbank dagens lys?
  • Vi vet at pris på handel er utelatt fra listen
  • Vi ser bevis på kryss-kobling av info, der noe gikk galt og skapte dobbelt-oppføringer
  • Hva annet er trikset med?
  • Hva mer har blitt fjernet?

 

For å sitere meg selv fra en søster-tråd:

qualbeen skrev (10 minutter siden):

Det er avdekket feil i listene, og det virker som en slags "copy/paste"-, eller vaske-feil; nemlig masse dobbeltoppføringer (dupliker).

https://e24.no/naeringsliv/i/q1BgGo/trolig-over-250-feil-i-finnes-liste-hoeyre-vil-ikke-lage-ny

Disse feilene er ikke innført med viten og vilje. Ikke taler de Sindre, Erna eller Høyres sak, heller. Videre tar partiet Høyre bladet fra munnen, og frikjenner Sindre her.

Er det en innrømmelse om at feilen kom fra Høyre? 🤨 Har listene gjennomgått manuell rensking innad i Høyre? 

Hvorfor hadde Høyre behov for å redigere? Hva har de tatt bort?! Hvordan skal jeg nå få tillit til at Høyre som parti ikke er innblandet i å prøve å manipulere saken?

https://e24.no/naeringsliv/i/q1BgGo/trolig-over-250-feil-i-finnes-liste-hoeyre-vil-ikke-lage-ny

Endret av qualbeen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...