Gå til innhold

Liste over korrupte eller moralsk suspekte politikere de siste par årene


Anbefalte innlegg

ParadiseCity skrev (13 minutter siden):

Nå føler jeg du bare kverulerer. Jeg har aldri sagt at nyliberalisme automatisk betyr innvandring. Det jeg skrev var: Nyliberalisme og globalisme går hånd i hånd. Med globalisme kommer naturligvis også innvandring. La meg gjenta det jeg skrev igjen : Nyliberalisme er en veldig kapitalistisk ideologi og med ultrakapitalisme følger et sterk behov for uhemmet økonomisk vekst. En gjenganger med land som har et slikt system er at etter noen generasjoner med systemet stanser befolkningsveksten fullstendig opp og med det stanser også den økonomiske veksten. Derfor tyr den politiske eliten til masseinnvandring for å forhindre stagnasjon i det økonomiske systemet.

Hvor tar jeg feil egentlig? Jeg føler du bare har bestemt deg for at nyliberalisme er thatcherisme også avfeier alle andre argumenter, virker som du ikke gidder å lese det engang. 

Proteksjonisme har jo alt med kommunisme å gjøre, det er en grunnpilar i de statene som har forsøkt på å bygge en kommunistisk økonomisk stat. Både i Jugoslavia, Sovjet og resten var dette en grunnpilar. Ja de kan eksportere råvarer til vesten men de tillater ikke at deres respektive markeder blir oversvømt av vestlige kapitalistiske produkter. Mitt poeng er at med nyliberalisme kommer også naturligvis masseinnvandring som et utslag av den ideologien. Det betyr ikke at jeg sier det står i partiboka til samtlige partier at de ønsker det men det er en åpenbar og naturlig konsekvens av politikken som blir ført, som igjen er en nyliberalistisk politikk. 

Det du ikke forstår er at det er en forskjell på en ideologi og hvordan et parti med en ideologi praktiserer politikk. Når du sier at nyliberalisme og globalisering går hånd i hånd og dette innebærer økt innvandring så er dette ikke bare semantisk feil, men også feil i praksis, som vist av nyliberale partier som vårt eget Fremskrittspartiet, som hverken er forkjempere for globalisme eller innvandring.

Nyliberalisme trenger heller ikke å bety at produksjon og arbeidskraft blir slått ut av balanse. Det er et naturlig utfall av kapitalismen og lav fødselsrate, og er noe alle land sliter med enten det skulle være Hong Kong som er/var stjerneeksempelet på Laissez-faire, eller Kina som er omtrent så lite økonomisk liberalt som man får det før det blir ren planøkonomi.

Japan er et eksempel på et nasjonalkonservativt land som nylig har måttet løsne opp i innvandringsregelverket sitt fordi de har mistet innbyggere som er arbeidsdyktige. Ikke fordi de har ført nyliberalistisk politikk eller blitt globaliserte, snarere tvert imot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ParadiseCity skrev (39 minutter siden):

Nei uenig. De kan kalle seg et liberalistisk parti selv men alt tyder på det motsatte. Det blir som å påstå at Nord-Korea er et demokrati bare fordi de kaller seg selv en folkerepublikk. Se i Russland, på partier der som kallers Liberal-Demokratene. De er hverken liberale eller demokrater, så da kan vi ikke bare si at alle liberale demokratiske partier i resten av verden har samme ideologi som autokrater i Russland. 

Jeg bryr meg ikke om hva de kaller seg, men den faktiske politikken de fører. Og FRP er et nyliberalistisk parti som ønsker lave skatter og lite statlig inngripen i økonomien, selv om de ikke går like langt som det en ekte Reagan-itt ville ønsket (FRP er litt for glad i statlig finansiert eldreomsorg). 

Endret av VifteKopp
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Barth-Eide virker også som er betalt av noen etter hans iver om å drive med det han driver med 

 

(Dagbladet): Statssekretær Espen Barth Eide er en av de mektigste politikerne i det norske regjeringsapparatet, svært kompetent og USA-vennlig - men kan ikke stoles på og setter tilsynelatende tidvis sin egen karriere foran Norges interesser.

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-er-usas-anklager-mot-sleipingen-barth-eide/64332926 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (50 minutter siden):

Barth-Eide virker også som er betalt av noen etter hans iver om å drive med det han driver med 

 

(Dagbladet): Statssekretær Espen Barth Eide er en av de mektigste politikerne i det norske regjeringsapparatet, svært kompetent og USA-vennlig - men kan ikke stoles på og setter tilsynelatende tidvis sin egen karriere foran Norges interesser.

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-er-usas-anklager-mot-sleipingen-barth-eide/64332926 

 

Det ene er at Barth eide er en tvilsom person, det er jo ille nok. En annen ting er at amerikansk etteretning synes å analysere norske politikere, for å finne noen de kan verve, eller bestikke. Det synes jeg er enda verre, spesielt med tanke på at det virker noe tilfeldig hva som lekkes og ikke. Driver de med denne type analyse av alle norske politikere og i så fall hvorfor? Hva bruker de informasjonen til?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Forresten har @ParadiseCity helt rett.

Globalismen er en nyliberalistisk og hyperkapitalistisk ideologi. Den skjuler seg under fine ord som multikultur og fargerikt fellesskap så venstrevridde folk skal støtte den.

Men under globalismens regnbuefargede silkehanske skjuler nyliberalismens jernneve seg.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (21 minutter siden):

Nok en minister med svin på skogen.

I rekken av skandaler og statsrådsavganger i Jonas Gahr Støres regjering, er saken som felte Sandra Borch den pinligste og mest uforståelige.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/P4MP9J/en-saerdeles-pinlig-skandale

I hennes stilling som utdanningsminister - atpåtil med en master i juss - så er det smått utrolig at hun har jukset!

Det er som om justisministeren skulle blitt tatt for å stjele solbriller eller fiskeriministeren tatt for tjuvfiske, eller landbruksministeren tatt for å forgripe seg på sauer.

Dette overgår utleie-skatteregler-ministerne med høye knespark og gir tilliten til politikerstanden et stort skudd for baugen. Mon tro hvor mange av stortingsmeldinger, pressemeldinger og talene hun har signert med eget navn, som også er plagiat?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (På 15.9.2023 den 2:25 PM):

De siste par årene har det kommet frem ekstremt mange politikere som har jukset til seg penger på fellesskapets regning, stjålet, eller bedrevet innsidehandel. Her er de jeg kommer på i farta:

Eva Kristin Hansen
Hadia Tajik
Ola Borten Moe
Bjørnar Moxnes
Sindre Finnes og Erna Solberg
Ola Petter Flem og Anniken Huitfelt
Hege Haukeland Liadal

Er det flere som jeg har glemt? Hva er årsaken til at så mange politikere tilsynelatene har så slett moral nå for tiden?

Politikera har tradisjon for å drive med snusk og fanteri, tipper det er mye vi ikke får vite om.

 Noen eksempler som går litt lenger tilbake i tid:

https://www.nrk.no/norge/utgifter-til-_klarsynte__-softis-med-stro-og-signaturen-til-en-dod-person-1.14370885

 

Ellers er jo AUF kjent for å i årevis være rene kjeltringskolen med sine 10-og 20 kroners tilbud på medlemskap til personer som ikke har til hensikt å bli AUF-medlemmer for at AUF skal fp penger og makt de ikke har rett på (oppblåst medlemsskap). Dette er ungdomspolitikere som ofte ender opp som AP-politikere senere. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WRE0PL/ville-gi-til-gaza-ble-vervet-til-auf-mot-sin-vilje-daarlig-gjort

For ikke å snakke om AUF-skandalen på 1990-tallet der 4 ble dømt for underslag. Røberg-Larsen er fortsatt aktiv som medlemsverver(10 kroners tilbud?) i AP og er aktiv i AP Innlandet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0EKbvg/knusende-dom-i-auf-saken

 

https://no.wikipedia.org/wiki/AUF-saken

 

Endret av Mentos2
Lenke til kommentar

Borch er den sjette statsråden i Støres regjering som har måttet gå av etter en skandale:

  • Hadia Tajik gikk av som arbeidsminister i februar 2022 da VG avslørte at hun hadde fått skattefri pendlerleilighet på bakgrunn av en leiekontrakt som aldri ble tatt i bruk.
  • Odd Roger Enoksen gikk da VG i april 2022 avslørte at han som statsråd i Stoltenberg-regjeringen hadde en seksuell relasjon til en svært ung kvinne.
  • Anette Trettebergstuen måtte gå da Aftenposten i juni i fjor avslørte at hun hadde foreslått og gitt verv til venner.
  • Ola Borten Moe gikk da E24 i august avslørte at han hadde deltatt i regjeringens behandling av en storkontrakt til Raufoss – kort tid etter at han kjøpte aksjer i Kongsberg, som eier Raufoss.
  • Anniken Huitfeldt innrømmet overfor VG i august at hun hadde vært inhabil på grunn av ektemannens aksjekjøp. Da hun ble vraket som utenriksminister i oktober, trakk statsminister Støre frem dette som en av årsakene.

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5BxLjW/seks-stoere-statsraader-har-gaatt-av-etter-skandaler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...