Gå til innhold

Liste over korrupte eller moralsk suspekte politikere de siste par årene


Anbefalte innlegg

De siste par årene har det kommet frem ekstremt mange politikere som har jukset til seg penger på fellesskapets regning, stjålet, eller bedrevet innsidehandel. Her er de jeg kommer på i farta:

Eva Kristin Hansen
Hadia Tajik
Ola Borten Moe
Bjørnar Moxnes
Sindre Finnes og Erna Solberg
Ola Petter Flem og Anniken Huitfelt
Hege Haukeland Liadal

Er det flere som jeg har glemt? Hva er årsaken til at så mange politikere tilsynelatene har så slett moral nå for tiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Gargantua said:

Hva er årsaken til at så mange politikere tilsynelatene har så slett moral nå for tiden?

Mange tror at norges deltakelse i globaliseringen er nødvendig og vil være med på å spre "norske verdier". Dette er selvasagt feil og naivt. Det er jo det motsatte som er tilfellet. Derfor en lavere terskel for hva som synes akseptabelt er endel av globaliseringen med tilpasningen til EU og nye landsmenn som kommer fra verdens mest korrupte land.  "Integrasjonen" går i begge retninger enten vi vil eller ikke.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (4 timer siden):

Er det ikke sykt slitsomt å spinne om alt til å handle om innvandring hele tiden?

Er da poeng i det han sier. Med nyliberalisme/globalisme så kommer også naturligvis økte klasseskiller og en klar forskjell mellom de som jobber på gulvet og de som sitter i storting. At mange av de som sitter i Stortinget nå føler at lovene som gjelder for oss ikke gjelder de er jo bare "part and parcel" med nyliberalsimens ideologi. Dette er jo en fellesnevner med samtlige land som tilber denne ideologien. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (5 minutter siden):

Er da poeng i det han sier. Med nyliberalisme/globalisme så kommer også naturligvis økte klasseskiller og en klar forskjell mellom de som jobber på gulvet og de som sitter i storting. At mange av de som sitter i Stortinget nå føler at lovene som gjelder for oss ikke gjelder de er jo bare "part and parcel" med nyliberalsimens ideologi. Dette er jo en fellesnevner med samtlige land som tilber denne ideologien. 

Tråden handler åpenbart ikke om globalisme eller innvandring. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (10 minutter siden):

Er da poeng i det han sier. Med nyliberalisme/globalisme så kommer også naturligvis økte klasseskiller og en klar forskjell mellom de som jobber på gulvet og de som sitter i storting. At mange av de som sitter i Stortinget nå føler at lovene som gjelder for oss ikke gjelder de er jo bare "part and parcel" med nyliberalsimens ideologi. Dette er jo en fellesnevner med samtlige land som tilber denne ideologien. 

Nyliberalisme og globalisme er to forskjellige ting, og ingen av dem er forårsaket av eller forutsetter innvandring. FrP er gjerne det sterkest nyliberalistiske partiet vi har i Norge, og er også en av de største kritikerne av internasjonalt samarbeid og innvandring.

Eneste jeg kan gå med på er at økonomisk nyliberalisme og korrupsjon kan gå hånd i hånd, om man f.eks. er veldig opptatt av å løsne opp i regelverk som hemmer egen rikdom eller rikdommen til de som fyller lommen din.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (15 timer siden):

Nyliberalisme og globalisme er to forskjellige ting, og ingen av dem er forårsaket av eller forutsetter innvandring. FrP er gjerne det sterkest nyliberalistiske partiet vi har i Norge, og er også en av de største kritikerne av internasjonalt samarbeid og innvandring.

Eneste jeg kan gå med på er at økonomisk nyliberalisme og korrupsjon kan gå hånd i hånd, om man f.eks. er veldig opptatt av å løsne opp i regelverk som hemmer egen rikdom eller rikdommen til de som fyller lommen din.

 

Nyliberalisme og globalisme går hånd i hånd. Med globalisme kommer naturligvis også innvandring. Nyliberalisme er en veldig kapitalistisk ideologi og med ultrakapitalisme følger et sterk behov for uhemmet økonomisk vekst. En gjenganger med land som har et slikt system er at etter noen generasjoner med systemet stanser befolkningsveksten fullstendig opp og med det stanser også den økonomiske veksten. Derfor tyr den politiske eliten til masseinnvandring for å forhindre stagnasjon i det økonomiske systemet.

Jeg vil argumentere for at samtlige av de største partiene i Norge har på en eller annen måte sterke nyliberalistiske verdier. Jeg vil påstå de på toppen i AP i dag for eksempel har verdier langt nærmere Trudeau, Macron, Biden til og med Thatcher kanskje enn de har med Gerhardsen. Det er lite sosialdemokrati på toppen der.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (35 minutter siden):

Nyliberalisme og globalisme går hånd i hånd. Med globalisme kommer naturligvis også innvandring.

Det tanketoget der funker ikke. Nyliberalistisk politikk er i praksis en motpol til innvandring, men som sagt så har de egentlig ingenting med hverandre å gjøre, så jeg er både uenig i sammenligningen og din logiske beslutning.

AfD i Tyskland, FrP i Norge og Republicans i USA er alle å klassifisere som partier med nyliberalistisk ideologi.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (21 minutter siden):

Det tanketoget der funker ikke. Nyliberalistisk politikk er i praksis en motpol til innvandring, men som sagt så har de egentlig ingenting med hverandre å gjøre, så jeg er både uenig i sammenligningen og din logiske beslutning.

AfD i Tyskland, FrP i Norge og Republicans i USA er alle å klassifisere som partier med nyliberalistisk ideologi.

Okay så hvis vi går på SNL og søker opp Nyliberalisme så får vi : Nyliberalisme er en samlebetegnelse på økonomiske og politiske ideologier og teorier, som har det til felles at de mener samfunnet i stor grad bør være organisert i henhold til markedsøkonomiske prinsipper.

Mener at kun AfD, FRP og Republicans støtter dette? Tror du må lese deg litt mer inn på definisjon av nyliberalisme. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (1 minutt siden):

Okay så hvis vi går på SNL og søker opp Nyliberalisme så får vi : Nyliberalisme er en samlebetegnelse på økonomiske og politiske ideologier og teorier, som har det til felles at de mener samfunnet i stor grad bør være organisert i henhold til markedsøkonomiske prinsipper.

Mener at kun AfD, FRP og Republicans støtter dette? Tror du må lese deg litt mer inn på definisjon av nyliberalisme. 

Nyliberalisme er et konkret politisk begrep, akkurat som klassisk liberalisme eller sosialisme, uten at det er et absolutt krav for å ha personlig frihet eller sosialdemokratiske prinsipper på et partiprogram :)

Å si at nyliberalisme betyr innvandring er som å si at kommunisme betyr proteksjonisme. Begge deler er utfall som har null nada niks med den politiske ideologien å gjøre, enten utfallet er en realitet eller ei.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Nyliberalisme er et konkret politisk begrep, akkurat som klassisk liberalisme eller sosialisme, uten at det er et absolutt krav for å ha personlig frihet eller sosialdemokratiske prinsipper på et partiprogram :)

Å si at nyliberalisme betyr innvandring er som å si at kommunisme betyr proteksjonisme. Begge deler er utfall som har null nada niks med den politiske ideologien å gjøre, enten utfallet er en realitet eller ei.

Nå føler jeg du bare kverulerer. Jeg har aldri sagt at nyliberalisme automatisk betyr innvandring. Det jeg skrev var: Nyliberalisme og globalisme går hånd i hånd. Med globalisme kommer naturligvis også innvandring. La meg gjenta det jeg skrev igjen : Nyliberalisme er en veldig kapitalistisk ideologi og med ultrakapitalisme følger et sterk behov for uhemmet økonomisk vekst. En gjenganger med land som har et slikt system er at etter noen generasjoner med systemet stanser befolkningsveksten fullstendig opp og med det stanser også den økonomiske veksten. Derfor tyr den politiske eliten til masseinnvandring for å forhindre stagnasjon i det økonomiske systemet.

Hvor tar jeg feil egentlig? Jeg føler du bare har bestemt deg for at nyliberalisme er thatcherisme også avfeier alle andre argumenter, virker som du ikke gidder å lese det engang. 

Proteksjonisme har jo alt med kommunisme å gjøre, det er en grunnpilar i de statene som har forsøkt på å bygge en kommunistisk økonomisk stat. Både i Jugoslavia, Sovjet og resten var dette en grunnpilar. Ja de kan eksportere råvarer til vesten men de tillater ikke at deres respektive markeder blir oversvømt av vestlige kapitalistiske produkter. Mitt poeng er at med nyliberalisme kommer også naturligvis masseinnvandring som et utslag av den ideologien. Det betyr ikke at jeg sier det står i partiboka til samtlige partier at de ønsker det men det er en åpenbar og naturlig konsekvens av politikken som blir ført, som igjen er en nyliberalistisk politikk. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 time siden):

Gavekort har helt rett. Et nyliberalistisk samfunn kan i teorien ha hermetisk stengte grenser til omverdenen. FRP er et godt eksempel på et nyliberalistisk parti som ønsker en streng innvandringspolitikk. 

Nei uenig. De kan kalle seg et liberalistisk parti selv men alt tyder på det motsatte. Det blir som å påstå at Nord-Korea er et demokrati bare fordi de kaller seg selv en folkerepublikk. Se i Russland, på partier der som kallers Liberal-Demokratene. De er hverken liberale eller demokrater, så da kan vi ikke bare si at alle liberale demokratiske partier i resten av verden har samme ideologi som autokrater i Russland. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...