Gå til innhold

Jeg skal ikke stemme i dag - skal du?


Anbefalte innlegg

Å ikke stemme er i min oppfatning et helt legitimt alternativ i et representativt, parliamentarisk, elitestyrt teknokrati som Norge. Det er ALLTID noen andre som bestemmer for oss. Det er selve poenget. Hadde de som sitter ved makten ønsket folkestyre så hadde de avholdt direkteavstemninger. Men såpass stoler de ikke på befolkningen - antagelig med god grunn.

Jeg skal derfor ikke stemme i dag. Det ser jeg ikke noe poeng i. Skuta styrer seg selv. Jeg har ingen sterke følelser for eller imot noen innenrikssak og jeg finner meg ikke representert ved noe parti eller kandidat. Godt valg til dere som har noen dere føler representerer dere. Rødt eller blått blir ett fett for min del, som sentrist, og påvirker også politikken som føres helt minimalt, da den i realiteten ligger hos direktorater, departementer og instutisjoner. Styringsformen vår, og avholdelsen av valg, anser jeg derfor mer som en slags sikkerhetsanordning, i tilfelle ting skulle ta en uventet vending.

 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

Jeg må stemme. Kan ikke risikere at mangel på min stemme var den som skulle til for at idiotene jeg ikke vil ha i kommunestyret kommer dit. Utover det er det ganske ambivalent. Alle mener stort sett det samme her. Men noen har et par saker jeg ikke liker.

 


Nettopp. Hadde det vært noen i Oslo bystyre jeg virkelig hatet eller noen jeg faktisk likte, kunne jeg tenkt meg å stemme, men dengang ei. Begge valgmulighetene er like kjipe her.

Jeg har følelsen av at veldig mange sofaslitere også er sentrister, og ikke bare late eller dårlige medborgere.

Endret av Brother Ursus
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Dette!

All argumentasjonen til trådstarter er ugyldig siden han ikke stemmer. Stemme blankt er innafor. Gjort det selv tidligere. Denne gangen har jeg forhåndsstemt. Veldig behagelig, var ikke kø engang.

Stemmer du ikke så har du ikke noe du skulle ha sagt i denne samtalen.

 

Det faller på sin egen urimelighet at det å ikke stemme skal frata noen ytringsfriheten. Å avstå fra å stemme er å velge å ikke delta i et valg. Å stemme blankt er å tydelig si i fra at man ikke er fornøyd. Den logiske slutningen er da at å avstå fra å stemme er det motsatte - alt er like greit. Ingen av de alternativene begrenser noen ytringsfrihet. 

 

En mening er like gyldig og verdifull uavhengig av om noen har deltatt i et valg. 

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

«Hjemmesitting er en halv stemme til dem du liker minst.» - Frank Årebrot: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A2m6Er/frank-aarebrot-hjemmesitting-er-en-halv-stemme-til-dem-du-liker-minst

«Stem, eller støtt terroristen. Terroristens beste venn er hjemmesitterne», mener Frank Aarebrot. ... valget handler om å slutte opp om demokratiet som vår styringsform, sier Aarebrot. "

Hva med dem som ikke kan finne et parti de er enig i?

Da er det bedre å levere en blank stemmeseddel, eller skrive et budskap på seddelen, slik at den blir ugyldig. Det er en ærlig sak å ikke kunne bestemme seg. Det er ikke en ærlig sak å ikke gidde å stemme, sier professoren.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/Q5r2A/stem-eller-stoett-terroristen

«– Før var det jo slik at det var kun de som var kvalifiserte til å ha en mening, som skulle delta i demokratiet. Slike tanker er primitive og pinlige. Også jeg som er professor i sammenlignende politikk, har noen saker jeg er likegyldig til og ikke gidder å sette meg inn i, sier Aarebrot.

Dersom noen lar seg sjarmere av en blå ballong fra Høyre eller en rød rose fra Arbeiderpartiet, må det respekteres, ifølge Aarebrot.

– Om en velger tar med seg en terning inn i valglokalet og lar den bestemme hans valg, så skal han få lov til å gjøre det. Vi har ingen kvalifikasjonskrav i det norske demokratiet. Slik har det vært siden 1913 da kvinner fikk stemmerett, sier han.

Videre påpeker Aarebrot at ingen kan være fullt informert om alle saker og at det er viktig at folk, uavhengig av hva de stemmer, velger å stemme for å støtte opp om demokratiet.» https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/99L4W/frank-aarebrot-viktig-at-folk-velger-aa-stemme-for-aa-stoette-opp-om-demokratiet-uavhengig-av-hva-de-stemmer

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Forstår fortsatt ikke forskjell på stemme blankt vs ikke stemme. Blir jo det samme uansett. Burde kanskje hadd flere alternative valgmuligheter. 

Flere grunner til at jeg ikke stemmer:

Har veldig lite peiling på hvem som er hvem, hva de står for, hva partiene gjør. Det som står i programmene føles bare ut som tomme ord, det står ingenting om hvordan de har tenkt å få det gjennom. Media skriver bare om populære ting, så hvordan skal man få oversikt? I tillegg er omtrent alt i lokalavisa låst bak betalingsmur. 

Selv om noe høres positivt ut så får jeg bare høre det fra deres side, umulig for meg å vite konsekvensene av de endringene blir. 

Var flere av partiene jeg ikke fant program på engang. Alt som sto på hjemmesida til lokalpartiene var bare liste over personene, som ikke sier meg noe. 

Så hvem skal jeg stemme på for å endre systemet og media. Blir jo det samme uansett, og de få mindre partiene som vil endre på ting høres bare enda mer gærne ut. 

Uansett så blir det bare bytting mellom AP og Høyre tilslutt etter X år, ser det er har vært slik siden 90 tallet, da KrF også var med i rotasjonen. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Curuion skrev (1 minutt siden):

Forstår fortsatt ikke forskjell på stemme blankt vs ikke stemme. Blir jo det samme uansett. Burde kanskje hadd flere alternative valgmuligheter. 

Tror folk mener at det å stemme blankt er ok fordi da bruker du i det minste stemmeretten din demonstrativt, men i praksis er det ingen forskjeller. Om 90% velger å ikke stemme vs 100% velger å stemme men 90% stemmer blankt så blir det akkurat samme utfallet, partiet som fikk flest stemmer vinner til tross for 90% blanke stemmer. Det sender også samme beskjed om 90% stemmer blankt vs 90% ikke gidder å stemme, altså at det ikke er noen partier som er verdt å møte opp for og stemme på.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For min egen og min families del er det ganske så store forskjeller på hvem som vinner valget i min kommune. Det vil påvirke livene våre ganske mye. Så har jeg også noen tanker om hva jeg synes er riktig retning å gå i på diverse områder. Derfor stemmer jeg.

Jeg tenker også at det å ikke stemme er en slags halv stemme til nazi/rasist/koko/tankie-partiene som Alliansen, Norgesdemokratene, Folkets Parti, NKP osv.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (56 minutter siden):

Det faller på sin egen urimelighet at det å ikke stemme skal frata noen ytringsfriheten. Å avstå fra å stemme er å velge å ikke delta i et valg. Å stemme blankt er å tydelig si i fra at man ikke er fornøyd. Den logiske slutningen er da at å avstå fra å stemme er det motsatte - alt er like greit. Ingen av de alternativene begrenser noen ytringsfrihet. 

En mening er like gyldig og verdifull uavhengig av om noen har deltatt i et valg. 

Hvem har sagt om å frata noen ytringsfriheten? Ikke jeg i alle fall.

Å avstå fra å stemme er å avstå fra en mening. Hvis meningen er "alt er ok" så greit, men det er jo helt klart ikke det trådstarter synes. Han har bare ikke funnet et parti som pusher de tingene han ønsker

En mening er ikke like verdifull uavhengig om man har deltatt i valg. Det er som å sitte og klage på at søpla lukter når du kunne tatt den ut når som helst.

Noxhaven skrev (38 minutter siden):

Du kan bestemme over deg selv, om du vil holde kjeft eller ikke, men du har ingen makt over noen andre her. Du kan ikke bestemme hvem som kan eller ikke kan ytre seg.

Jeg har ytret min mening om at de som velger å avstå fra å stemme har nettopp *valgt å kaste bort stemmen sin*. Den samme stemmen som de prøver å bruke her på nett eller i diskusjoner. Selvfølgelig kan jeg ikke tvinge noen til å holde kjeft. Det har jeg da aldri påstått.

Men jeg og andre kan gjøre det klart og tydelig at vi driter i hva de sier hvis de kaster bort stemmen sin på den måten. Det er også frekt og viser at noen er for privilegerte til å skjønne hvor bra og viktig det er at vi har ordentlig stemmerett her i landet for alle.

Jeg setter pris på demokrati. Og jeg lytter på de som vil delta i det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Curuion skrev (30 minutter siden):

Forstår fortsatt ikke forskjell på stemme blankt vs ikke stemme. Blir jo det samme uansett. Burde kanskje hadd flere alternative valgmuligheter.

Det handler bl.a om at når man stemmer blankt, så blir det registrert at man stemmer blankt. Valgdeltagelsen blir målbar og bidrar til analyser og eventuelle tiltak for f.eks å øke valgdeltagelse. Ulik valgdeltagelse i ulike områder kan f.eks si noe om tilgjengelighet og hvor enkelt/vanskelig/tilgjengelig osv det er å stemme. I motsetning til når man ikke stemmer, som bl.a kan bety at man kom for sent, var syk, ikke gadd, ikke forsto osv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...