Gå til innhold

Jeg skal ikke stemme i dag - skal du?


Anbefalte innlegg

nebrewfoz skrev (31 minutter siden):

Det er i så fall en forskjell som man bare merker selv. Valgresultatet påvirkes like mye om man lar være å stemme. Man kan like gjerne ta turen til valglokalet og rusle inn og ut igjen uten å stemme. Det er også en aktiv handling.

At du stemmer blankt blir logga, så ei blank stemme dokumenterer at du kunne ha stemt men valgte å ikkje gjere det. 

Ved å ikkje stemme i det heile tatt så forsvinn du inn i mengda der ingen kan vite kvifor du ikkje stemte. Kanskje er det ei protesthandling, kanskje vart du sjuk, kanskje er du på ferie, eller kanskje sofaen frista meir. Det er berre du som veit kvifor du ikkje stemte. Men ved å stemme blankt er det langt færre alternativ gor kva motivasjonen din var. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TL;DR

Å stemme blankt er IKKE det samme som å ikke stemme.

Valgdeltakelsen i Norge ligger like under 80%. Hvis alle som ikke stemte hadde fått den feite rævva si opp av sofaen og stemt blankt ville vi ha fått nærmere 100% Valgdeltakelse og over 20% av stemmene ville vært blankt.

Det hadde vært et sinnsykt valg jeg ville ha sett på gjennom hele natta. Det ville vært det første valget i Norge som ville fått mediedekning i hele verden og ikke bare i Norden.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

At vi ikke har 100% valgdeltakelse er en god ting syns nå jeg. Gidder man ikke å forholde seg til politikk så er det bedre at man lar være, enn at man stemmer en populistisk stemme på et eller annet random tull man plukket opp et eller annet sted.

Men er man politisk engasjert, men føler man ikke har noen å stemme på, så bør man så absolutt stemme blankt. Ja det gir samme resultat ifht valget som å ikke stemme, men det er viktig å markere missnøyen og det politiske engasjementet. Hvis det blir svært mange som stemmer blank (noe det typsik ikke er i Norge) så er dette et viktig politisk signal, som vil få mye oppmerksomhet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det så jævla vanskelig. Dette er lokalpolitikk. Ta valgomaten på NRK. Velg de 3 temaene som er viktig for deg i LOKALPOLITIKKEN, ikke tenk nasjonalt. Jeg liker ikke dagens regjering i det hele tatt men ble 78% enig med lokale AP og AP's ordførerkandidaten for min kommune. Jeg stemmer AP lokalt og noe annet ved stortingsvalg der kan det være taktisk/i protest.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, minim said:

De kunne oppnådd mye bedre valgdeltakelse ved å la oss stemme via altinn/bankid. 

Da hadde veien vært kort til at folk kunne forandret stemmen sin underveis i perioden. Eller når som helst i ett tenkt mye mer dynamisk demokrati, slik at valgdag hadde blitt noe for historien. Hvis ett parti kunne blitt avsatt av sine egne velgere når som helst ved at de endrer sin stemme, så hadde det kanskje vært positivt for folket? Tenker bare høyt her.

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (38 minutter siden):

*Phew*... Veldig glad for at jeg har stemt, slik at du ikke tar meningene mine som luft her inne. Da var det verdt det.

Det sarkastiske innlegget der er jo ikke verdt mer enn luft dog.

Poenget er jo selvfølgelig ikke at 1 person tenker det. Det er mange. Og forhåpentligvis flere.

Med alt som skjer rundt i verden er det synd om folk melder seg ut av demokratiet her til lands.

Stemmeskam? Kanskje noe vi burde innføre for de som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (2 timer siden):

Er det så jævla vanskelig. Dette er lokalpolitikk. Ta valgomaten på NRK. Velg de 3 temaene som er viktig for deg i LOKALPOLITIKKEN, ikke tenk nasjonalt. Jeg liker ikke dagens regjering i det hele tatt men ble 78% enig med lokale AP og AP's ordførerkandidaten for min kommune. Jeg stemmer AP lokalt og noe annet ved stortingsvalg der kan det være taktisk/i protest.

Sjølv synes eg at lokalpolitikken er mykje vanskelegare å sette seg inn i fordi du skal stemme på enkeltpersonar, så du må ha god oversikt. Kva parti dei tilhøyrer betyr ingenting, så du får lite drahjelp fra partifargen.

I tillegg er svært mykje av lokalpolitikken nesten heilt utan praktisk relevanse. Budjettet må brukast på dei vanlege "kjedelige" tinga som skule og eldreomsorg, det er for lite pengar igjen i kommuneøkonomien til å gjere noko som er "gøy". Ein kan som lokalpolitikar gjerne være for å redusere eigedomsskatten og auke talet på barnehageplassar, men når kommuneøkonomien hindrar deg i å utøve politikken så er du like langt.
I praksis blir kommunen styrt nesten heilt identisk uavhengig av om ordføraren stilte på lista for Raudt eller Frp.

 

Abigor skrev (44 minutter siden):

Er det sant at blanke stemmer ikke blir telt separat?

Blanke stemmer blir telt separat.

Ein tell antallet gyldige stemmer, (vanlige stemmer som teller med i valresultatet).
Antallet blanke stemmer, (stemmer som er avgitt på blank blankett og er stempla)
Antallet forkasta stemmer, (stemmer uten stempel, om det er levert fleire stemmesedlar, osv)
Antallet ugyldige stemmer, (er omtrent det same som forkasta stemmer men gjeld stemmer på parti eller personar som ikkje stiller til valg, stemmer som ikkje er merka med kva val dei gjeld for, osv).

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Comma Chameleon said:

Stemmer du ikke så har du ikke noe du skulle ha sagt i denne samtalen.


Jeg tenkte meg denne ville komme, og det var egentlig også dette jeg ville til livs :)

Det er tross alt ikke slik at hvis du får levert en tjeneste du ikke selv har bestemt at du skal ha, så har du ikke rett til å klage. Selv de som stemmer på en kandidat eller et parti, har rett til å klage på dem i etterkant.

Å stemme blankt legitimerer i min oppfatning valget og valgformen. Det skjer ingenting når du stemmer blankt. Det er ingen konsekvenser. Ingen biter seg merke i det. Det man historisk sett biter seg merke i er at det er et demokratisk problem når store deler av befolkningen velger å utebli fra hele prosessen. Det er gjerne det som skjer i valg befolkningen oppfatter som illegitime.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Videoer som forklarer hvorfor digitale valg er en dårlig ide.



Juks er alltid en mulighet i valg. Russland avholdt et papirvalg i går. Hvem tror du vinner? :)

Det slår meg også at digitale valg og tjenester er godt nok til all annen bruk og for alle verdiene våre (banker og transaksjoner), og for våre aller mest intime ting, samt at det er godt nok for myndighetene (alle lovforsamlinger jeg vet om har f.eks digitale valg, enten det er stortinget eller den amerikanske kongressen eller senatet).

Jeg ønsker store valgreformer. Jeg synes helt ærlig at demokratisk sentralisme bør forbys, at digitale valg bør være en selvfølge (og avholdes ofte, gjerne flere ganger i året), og at det også bør være en samfunnskunnskapsprøve for å få lov til å avlegge stemme.

Systemet vi har nå er mindre demokratisk og opplyst enn det jeg foreslår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Putins valg i rusisk-okkuperte ukrainske områder hadde gjennomsiktige stemmeurner, du får ikke brette stemmeseddelen, en væpnet vakt truer deg til å stemme riktig, og kan sjekke at du gjør det.

Det motsatte av hemmelige, frie valg.

Pålogging med BankID er også det motsatte av hemmelige, frie valg. Se videoene jeg linket til.

Dette må gjøres på papir slik vi gjør i Norge. Jeg stoler på valgresultatet, selv om jeg mest sannsynlig er ganske uenig med idiotene som vinner.

Vi har ikke problemene som de har i USA, der ulovlige innvandrere og avdøde påstås å ha stemt, fattige ikke kommer til valglokalet pga. manglende bil eller barnepass, folk stemmer dobbelt osv. Du må ha ID, men den kan ikke knyttes til mer enn at du har avgitt stemme, ikke at du stemte på et bestemt parti.

Du kan forhåndsstemme i en lang periode før valget om det ubeleilig på valgdagen.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...