Gå til innhold

Hva stemmer vi ved kommune -og fylkesvalg?


Anbefalte innlegg

Tja, om du leser artikkelen står det....
"Likevel avviser flere av forskerne kontant påstanden om at kvaliteten blir bedre ved konkurranseutsetting. Forskerne påpeker særlig at når bemanningen svekkes så har det trolig negative konsekvenser for kvaliteten"


Og vil noen jobbe med eldre i privat drift når man leser denne
https://sykepleien.no/meninger/innspill/2015/09/hvorfor-er-privatisering-en-darlig-ide

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fwj__ skrev (1 time siden):

Bor i en kommune som ikke har eiendomsskatt, ikke mange igjen av dem, jeg stemte seff på en av partiene som styrer på en fornuftig måte. Eiendomsskatt gjør lederskapet slapt, da tror de at det er bare å hente penger der i fra hver gang de skal finansiere valgflesket.

muligens samme metode der kommuner baserer på bompenger?

Lenke til kommentar

Blir som ventet veldig spennende i Oslo!

Høyre har gått til valg på et byråd sammen med Venstre og Frp.

Venstre har gått til valg på et byråd sammen med Høyre og MDG, og vil ikke samarbeide med Frp.

Venstre vil heller samarbeide med MDG, men det vil ikke Høyre.

MDG vil samarbeide med Venstre, men ikke med Frp og helst ikke Høyre.

Venstre har heller ikke utelukket å heller samarbeide med venstresiden.

Oppskriften på et mulig kaos dette her. Personlig har jeg egentlig null tro på at Venstre holder hva de har lovet, og at de vil akseptere å sitte i byråd med Frp.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

BLÅ TSUNAMI!
Jeg er strålende fornøyd, men mer for signal-effekten, lokal politikk flytter ikke fjell som nasjonal politikk.
'Andre' på 9-10% er veldig interessant. (valgdirektoratets tall)
45% FrP i flekkefjord er veldig kult, partiet på 2. plass er Krf med 13%.

Jeg syns det var litt gøy at NRK pressenterte Rødt's resultat kl 21:00 med ''Fekk en bratt start på valgkampen på grunn av leiarskifte etter eit lite solbrilletjuveri''. Dakar. 🤣

3 hours ago, Sydvest said:

Venstre skjønner jeg meg ikke på. Politikken deres er då ukonsekvent. Vandrer over hele spekteret.

Jeg tror ikke en gang venstre-velgere forstår seg på venstre. (kilde er Asle Toje hos Wolfgang Wee podcast)
3 hours ago, Snikpellik said:

Det er ganske sjukt at de går til valg i Oslo på et byråd med MDG og Høyre når det er helt uaktuelt for Høyre. Og at det funker, de har gått solid frem!

Jeg forstår Venstre der, men de burde gå enda lenger, også på stortinget.
Venstre totalt sett passer bedre inn på venstresiden, nesten det eneste Venstre har godt til felles med H/Frp er generell økonomisk ideologi, og det har nesten også AP til felles med Høyre.
Venstre og Mdg har 3 hoved-ideologier til felles, begge er svært progressive, globalistiske/innvandringsliberale, og klimaradikale.

Uten å tenke så mye over det så er jeg egentlig overrasket over Mdg's fall i Oslo, da trafikk-fiendtligheten i Oslo kan sies å være en total prioritering av Oslo-borgere, fremfor folk som pendler til og besøker Oslo.
Fallet har kanskje mye med Lan's skandaler?

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (På 18.8.2023 den 10.26):

INP er vel imot vindkraft og for alt som har med fossil energi å gjere. Er det framtidsretta? Kvifor er ikkje grøn energi viktig for eit parti som er opptekne av industri og næring, iallefall i namnet?

Når det er sagt er det vel desse spørsmåla noko som fyrst og fremst høyrer rikspolitikken til. Dei som går inn for kjernekraft får kanskje mi stemme - om 2 år.

Har ikke rukket å lese hele tråden, men 

INP er for utredning av kjernekraft, videre forskning på bølge/havstrøm kraft, geotermisk energi og oppgradering av eksisterende vannkraft. Alle disse energiformene er mye mer stabile former for energihøsting enn Vindkraften. Samt at nærmiljøet ikke nødvendigvis får så store påvirkninger som ved vindkraftutbygging.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
N|troXx skrev (2 timer siden):

Har ikke rukket å lese hele tråden, men 

INP er for utredning av kjernekraft, videre forskning på bølge/havstrøm kraft, geotermisk energi og oppgradering av eksisterende vannkraft. Alle disse energiformene er mye mer stabile former for energihøsting enn Vindkraften. Samt at nærmiljøet ikke nødvendigvis får så store påvirkninger som ved vindkraftutbygging.

Jeg er overrasket over at de ikke fikk større oppslutning med tanke på raseriet i flere kommuner som har blitt overkjørt av turbinutbygging,

Lenke til kommentar
Morromann skrev (15 timer siden):

At Høyre får så manger stemmer er en gåte for meg. Er det fordi velgerne er enige i programmet deres(har de i det hele tatt lest det eller følgt med i den politiske debatten?) eller er det bare fordi de tror det er bedre enn AP?

Eg reknar med at mykje av forklaringa er at dette er eit lokalvalg der partitilhøyrigheita eigentleg ikkje er så viktig.
Lokalvalget er fyrst og fremst eit personvalg der ein stemmer fram gode representantar relativt uavhengig av partiet.

Lokalpolitikk er også noko heilt anna enn rikspolitikken.
Som lokalpolitikar har ein liten reell politiske innflyting, men det som ein blir målt på er om ein klarer å forvalte kommunale utgifter og kommunale inntekter på ein fornuftig måte. Det vil vanlegvis ikkje være nok frie pengar til å gjere dei heilt store krumspringa, så det handlar mest om å prøve å styre på ein slik måte at ein ikkje kastar vekk pengane på unødvendig tull og tøys.
Er litt som forskjellen mellom å være økonomisjef i eiga hushaldning og være sjef for oljefondet, jobbtittelen er lik men handlingsrommet er svært ulikt.

Som lokalpolitikar kan ein ikkje gjere så mykje med skattepolitikken, innvandringspolitikken, lovendringar, NAV systemet, osv. Og utan disse områda så er dei fleste partia og kandidatane forholdsvis like på lokalt nivå uavhengig av fargen på pinsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok diverre også slik at dei rikspolitiske trendane pregar lokalvala. Her i kommunen har vi ein populær Senterparti-ordførar og raudgrønt samarbeid, då er det litt merkeleg at Senterpartiet går tilbake og Høgre gjer eit brakval når dei vil leggje ned grendaskulane for å bruke pengane på omsorgsbustader. Blir det gjennomført vil nok kommunen trenge skattepengane der, forsvinn barnefamiliane er det oppskrift på stagnasjon og tilbakegang, og det blir berre dei eldre som blir tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I min kommune har Arbeiderpartiet holdt fortet i mange år med et bredt samarbeid. Jeg tror at Høyre vant fordi kommunen har høy gjeld. Ordføreren har gjort mye bra med samlingspunkt for eldre. Nå byttes AP-ordføreren ut, med en 15 år yngre fra Høyre.

Utbyggerkommune nr. 1 i Norge. Men det går for fort og for mye for å kunne oppretteholde gode tjenester for innbyggerne. Den friske luften og fredlige landsbyfølelsen er under endring.

Rådyrene trives som før.

AP har vært opptatt av å bygge et sentrum for å få bystatus midt i mellom Lillestrøm og Oslo. Vekst er stikkordet. SNØ har foreløpig ikke blitt den attraksjonen den var ment for å bli. Vi mangler fortsatt T-bane og kollektivtilbud til alle krinkler og kroker. Bussen er bla. for tung til å kjøre over jernbanebrua. Det hjelper ikke å være restriktiv med parkeringsplasser når mange bruker bil til butikken. Ganske bakkete på den ene siden av bygda, så bare de sprekeste sykler der innenfor sesongen.

Høyre lover kontroll på utbyggingen og er garantist for at det ikke blir eiendomsskatt. De kommunale avgiftene har økt mye de siste årene, så eiendomsskatt på toppen av den er ikke ønskelig. Man tenker at de som var her først må betale for nye røropplegg og annet som tilhører utbyggingen. Det bygges for mange små leiligheter som ikke vil sikre at "rike skattebetalere" flytter hit. Prisen på leilighetene synliggjør nærheten til Oslo.

Jeg tror høyrebølgen har kommet for å bli en god stund.

Og Anne-Elisabeth Hagen er fortsatt ikke funnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...