Gå til innhold

Hva stemmer vi ved kommune -og fylkesvalg?


Anbefalte innlegg

Medlem skrev (12 timer siden):

Forhåndstemte i går. Senterpartiet som vanlig.

Vi ser jo nå at Norge igjen satser på beredskap etter at Ap/H har revet den ned

Det var på høy tid. De store partienes klokketro på at markedet «ordner» alt trodde tydeligvis at krig, handelsbarriærer, inflasjon, energimangel, naturkatastrofer osv osv ble avskaffet bare Brussel fikk bestemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I år hadde jeg tenkt å følge med på alle partilederdebattene og ta et veloverveid valg bygget på kunnskap. Men jeg falt av lasset ganske fort. Mye skryt og valgflesk den siste uken. Om å gjøre å vinne en diskusjon på tid for å lage underholdning. Som når Magnus Carlsen spiller sjakk.

Håpet at jeg skulle være litt mer positiv.

Flere av partiene har vunnet valget på valgomaten hver sin gang. Jeg valgte tre temaer av gangen.

Jeg stemmer nok det samme som sist, selv om jeg ikke synes det passer helt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 timer siden):

Det var på høy tid. De store partienes klokketro på at markedet «ordner» alt trodde tydeligvis at krig, handelsbarriærer, inflasjon, energimangel, naturkatastrofer osv osv ble avskaffet bare Brussel fikk bestemme.

Det ble ikke bestemt av Brussel, det ble bestemt av våre folkevalgte. Avviklingen av kornlageret, nedleggelsen av tilfluktsrom ble gjort med bred politisk støtte, mye med støtte fra Senterpartiet som har sittet i regjeringene som har gjennomført dette.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (13 minutter siden):

Hvordan er MDG og bilfritt sentrum med tanke på bevegelsehemninger og eldre som kan gå noen hundre meter? Har de tatt høyde for at disse skal få oppleve et bilfritt sentrum på noen måte? 
Eg spør, for eg aner ikke hva som er i oslo no

Litt usikker på hva du mener, men det er samme krav til HC-parkeringer nå som det var før.

Mange tror kanskje at bilfritt sentrum betyr at det ikke er lov med noen biler der. Det stemmer ikke helt. Det handler om forbud mot eller begrensing av privatbiltrafikk i utvalgte gater. Har du HC-kort kan du som regel kjøre og parkere der du vil.

Ellers er bedre tilrettelegging og mer plass for gående også positivt for forflytningshemmede.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (5 timer siden):

Det ble ikke bestemt av Brussel, det ble bestemt av våre folkevalgte. Avviklingen av kornlageret, nedleggelsen av tilfluktsrom ble gjort med bred politisk støtte, mye med støtte fra Senterpartiet som har sittet i regjeringene som har gjennomført dette.

Beredskapslagre av korn ble avviklet av Bondevik 2-regjeringen bestående av KrF, H og V i datidens nesegruse begeistring for markedsliberalismens/EUs  fortreffelighet.
Ukritisk fri flyt av varer /tjenester og null lagerhold viser seg nå å være i overkant billig og naivt……

Lenke til kommentar
Subara skrev (6 timer siden):

I år hadde jeg tenkt å følge med på alle partilederdebattene og ta et veloverveid valg bygget på kunnskap. Men jeg falt av lasset ganske fort. Mye skryt og valgflesk den siste uken. Om å gjøre å vinne en diskusjon på tid for å lage underholdning. Som når Magnus Carlsen spiller sjakk.

Håpet at jeg skulle være litt mer positiv.

Flere av partiene har vunnet valget på valgomaten hver sin gang. Jeg valgte tre temaer av gangen.

Jeg stemmer nok det samme som sist, selv om jeg ikke synes det passer helt.

Hva stemte du forrige gang?

Tips: Velg to-tre kjernesaker som er viktige for deg. Bestem deg for at det partiet du stemmer på skal ha en konkret plan for disse kjernesakene, som du skal klare å få lest ut ifra partiprogrammet. Les gjerne også hva den enkelte kandidaten mener på nettsiden og gi personsstemmer hvis du vil.  Gjør en avgjørelse om du vil stemme taktisk eller symbolsk. Noen velger å stemme forskjellig fra hva de stemmer nasjonalt fordi de er mer fornøyd med visse partier lokalt enn de er nasjonalt. 

Husk at du kan sette opp personstemmer på kandidater fra et annet parti enn det partiet du stemmer på. 

Godt valg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Beredskapslagre av korn ble avviklet av Bondevik 2-regjeringen bestående av KrF, H og V i datidens nesegruse begeistring for markedsliberalismens/EUs  fortreffelighet.
Ukritisk fri flyt av varer /tjenester og null lagerhold viser seg nå å være i overkant billig og naivt……

Mye av det du klager over ble gjort med SP sine stemmer i Stortinget eller under regjeringene de satt i, SP er like ansvarlige for nedbyggingen av beredskapen som resten av våre folkevalgte. Det var ikke Brussel sin skyld.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (1 time siden):

Mye av det du klager over ble gjort med SP sine stemmer i Stortinget eller under regjeringene de satt i, SP er like ansvarlige for nedbyggingen av beredskapen som resten av våre folkevalgte. Det var ikke Brussel sin skyld.

Benekter du at markedsliberalisme og EU er to sider av samme sak og at markedsliberalistene har bannlyst lagerhold i alle år?
Mang en norsk arbeidsplass kjørte fullverdige brukte deler på fyllinga på samme tid som beredskapslagerne ble avviklet.
En praksis mange har angret på i ettertid og som er i ferd med å snu.
Den yngre generasjonen har heldigvis fått øynene opp for pent brukt, noe som får kortsiktige profittjegere til å skjelve.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Benekter du at markedsliberalisme og EU er to sider av samme sak og at markedsliberalistene har bannlyst lagerhold i alle år?

EU tvang oss ikke til å avvikle kornlagrene, legge ned tilfluktsrommene eller bygge ned norsk landbruk. Det var det norske politikere som sørget for, godt støttet av nasjonalistene i SP som støttet myeav det i regjering og på stortinget.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (På 18.8.2023 den 9.35):

Hva stemmer vi ved lokalvalget 2023? Holdes 10 september. Det er mulig å forhåndsstemme nå. 

Oppretter tråden i tilfelle noen ønsker å diskutere. Kanskje noen ønsker å lese/poste innlegg før de stemmer. 

Ble Høyre i lokalvalgene og Bønnelista i kirkevalget. 

Ettersom innføring av eiendomsskatt er en aktuell sak i kommunen min og de to partiene som styrer allerede har forsøkt å innføre det tross løfter om ikke å gjøre det før forrige valg måtte det bli Høyre. Høyre har vært troverdige og holdt løftene om ikke å innføre eiendomsskatt tidligere og er styringsdyktige med mange gode, erfarne kandidater på lista som vil styre kommunen godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stemmer helt forskjellig på kommunevalget sammenlignet med alle andre valg, for partipolitikk utspeiler seg veldig forskjellig lokalt fra sentralt, og partienes meninger om enkeltsaker som er veldig farget av personlige meninger knyttet til bygdetilhørighet, involverte personer, lokale sammarbeider osv. betyr mye mer enn hva som står i partiprogrammene.

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (21 timer siden):

Ok, så det er ikke slik at de stenger gater for trafikk og fjerner HC-plasser. 

Joda, en må passe på å ikke bo så sentralt at tidligere bilvei blir omgjort til gågate, p-plasser fjernet for å gjøre plass til sykkelfelt osv.

Så det er en sannhet med modifikasjoner at HC plasser ikke blir fjernet, men så har man jo taxi da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...