Gå til innhold

Hva stemmer vi ved kommune -og fylkesvalg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 hours ago, GP950mAh said:

Ettersom innføring av eiendomsskatt er en aktuell sak i kommunen min og de to partiene som styrer allerede har forsøkt å innføre det tross løfter om ikke å gjøre det før forrige valg måtte det bli Høyre. Høyre har vært troverdige og holdt løftene om ikke å innføre eiendomsskatt tidligere og er styringsdyktige med mange gode, erfarne kandidater på lista som vil styre kommunen godt.

Høyre er ikke det dårligste partiet men har en del ufornuftig politikk. Ta for eksempel tollgrensekatastrofen som ble innført under høyre. 

Lenke til kommentar

 

Gaea skrev (På 10.9.2023 den 18.45):

Hva stemte du forrige gang?

Tips: Velg to-tre kjernesaker som er viktige for deg. Bestem deg for at det partiet du stemmer på skal ha en konkret plan for disse kjernesakene, som du skal klare å få lest ut ifra partiprogrammet. Les gjerne også hva den enkelte kandidaten mener på nettsiden og gi personsstemmer hvis du vil.  Gjør en avgjørelse om du vil stemme taktisk eller symbolsk. Noen velger å stemme forskjellig fra hva de stemmer nasjonalt fordi de er mer fornøyd med visse partier lokalt enn de er nasjonalt. 

Husk at du kan sette opp personstemmer på kandidater fra et annet parti enn det partiet du stemmer på. 

Godt valg!

I like måte!

Jeg har nå gått mer inn i sakene. I dag fant jeg kommunens lokale valgdebatt på nettet, som satte noen brikker på plass.

Min viktigste kjernesak er boligutbyggingen i kommunen som Arbeiderpartiet har stått for. Jeg er i mot omfanget og farten på den. Fordi man ikke kan endre på det som allerede er bestemt, kommer jeg likevel til å velge AP, da jeg deler de samme verdiene. The same procedure as last year. Høyre konkurrerer med Arbeiderpartiet om ordførerstillingen. Høyre er utelukket for min del.

I tillegg skriver jeg opp en person fra Senterpartiet (hyggelig kar) og Rødt (synlig og aktiv for å bevare skogen) på valgkortet - da valgomaten viste SP hakk i hæl - og jeg er enig i mye av det Rødt sier. Bla. at kommunen har solgt seg til utbyggerne. Så jeg har et elsk/hat forhold til Arbeiderpartiet.

Ellers så godt som ingenting om kunst og kultur (musikk, teater, dans, litteratur) i debatten. Da må jeg nok flytte ut av fotballkommunen. Ishockeyhall ble nevnt. 1 milliard i gjeld på det 12 år gamle kulturhuset. Jeg synes det er verdt hver krone.

Kommunen har kommunal drift av barnehager og sykehjem. Jeg er ikke helt i mot konkurranse, men heller ikke så veldig for. Jeg var ofte litt uenig eller litt enig på valgomaten.

Løper og stemmer før valglokalene stenger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Subara skrev (6 minutter siden):

 

I like måte!

Jeg har nå gått mer inn i sakene. I dag fant jeg kommunens lokale valgdebatt på nettet, som satte noen brikker på plass.

Min viktigste kjernesak er boligutbyggingen i kommunen som Arbeiderpartiet har stått for. Jeg er i mot omfanget og farten på den. Fordi man ikke kan endre på det som allerede er bestemt, kommer jeg likevel til å velge AP, da jeg deler de samme verdiene. The same procedure as last year. Høyre konkurrerer med Arbeiderpartiet om ordførerstillingen. Høyre er utelukket for min del.

I tillegg skriver jeg opp en person fra Senterpartiet (hyggelig kar) og Rødt (synlig og aktiv for å bevare skogen) på valgkortet - da valgomaten viste SP hakk i hæl - og jeg er enig i mye av det Rødt sier. Bla. at kommunen har solgt seg til utbyggerne. Så jeg har et elsk/hat forhold til Arbeiderpartiet.

Ellers så godt som ingenting om kunst og kultur (musikk, teater, dans, litteratur) i debatten. Da må jeg nok flytte ut av fotballkommunen. Ishockeyhall ble nevnt. 1 milliard i gjeld på det 12 år gamle kulturhuset. Jeg synes det er verdt hver krone.

Kommunen har kommunal drift av barnehager og sykehjem. Jeg er ikke helt i mot konkurranse, men heller ikke så veldig for. Jeg var ofte litt uenig eller litt enig på valgomaten.

Løper og stemmer før valglokalene stenger.

Fint! Høres ut som du fant ut av dette og har fått tatt en veloverveid avgjørelse! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (7 minutter siden):

Høyre siden vil vel privatisere mange tjenester, mens venstresiden vi la kommunens tjenester være eid og drevet av kommunen.

Høyre vil ikke privatisere, de vil innføre fritt brukervalg hvor brukeren kan velge mellom offentlig eller private tilbydere og få det betalt av det offentlige. Privatisering betyr at brukeren også betaler ut av egen lomme, noe ingen norske partier utenom Liberalistene ønsker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 9/10/2023 at 12:26 PM, Snikpellik said:

Har du HC-kort kan du som regel kjøre og parkere der du vil.

 

? Kan da ikke kjøre i en gågate eller parker foran slottet bare fordi man har HC kort. Og er veien stengt for privatbilisme så er den like stengt for privatbilister med hc kort.. og parkering er kun ekstra p plasser merket for hc parkering.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (Akkurat nå):

Høyre vil ikke privatisere, de vil innføre fritt brukervalg hvor brukeren kan velge mellom offentlig eller private tilbydere og få det betalt av det offentlige. Privatisering betyr at brukeren også betaler ut av egen lomme, noe ingen norske partier utenom Liberalistene ønsker.

Den viktige forskjellen er at det er private bedrifter som driver virksomhetene i motsetning til at kommunen eier og driver.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Svein M skrev (11 minutter siden):

Den viktige forskjellen er at det er private bedrifter som driver virksomhetene i motsetning til at kommunen eier og driver.

Det er et skille mellom private ideelle og private kommersielle. Sistnevnte betaler eiendommen til virksomheten med offentlige midler. Selger deretter til ny aktør. Tar ut 100 mill i utbytte og flytter til Sveits. Kommunen vil heller selge eiendommen selv og feks. bruke den til omsorgsbolig istedenfor hvis det fødes færre barn og barnehagen ikke lenger trengs. Noe sånt noe.

Private ideelle skal være et bedre alternativ for de som ikke liker privatisering. Men vet ikke detaljene her.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

At Høyre får så manger stemmer er en gåte for meg. Er det fordi velgerne er enige i programmet deres(har de i det hele tatt lest det eller følgt med i den politiske debatten?) eller er det bare fordi de tror det er bedre enn AP?

Nå har selvfølgelig Ap/Sp tatt over i en tid der verden har vært ustabil. Strøm, renter, generell prisstigning, og selv om dette er lokalvalg tror jeg at de som kjenner endringene på lommeboka kanskje lar dette gå ut over regjeringspartiene. Ikke at det blir noen bedre av at noen andre styrer

Endret av Medlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (24 minutter siden):

Nå har selvfølgelig Ap/Sp tatt over i en tid der verden har vært ustabil. Strøm, renter, generell prisstigning, og selv om dette er lokalvalg tror jeg at de som kjenner endringene på lommeboka kanskje lar dette gå ut over regjeringspartiene. Ikke at det blir noen bedre av at noen andre styrer

Grønnere gress-syndromet.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Medlem said:

Når bestemor havner på anbud og det laveste anbudet vinner tenker jeg kanskje folk tenker seg om

Kan ikke bli noe verre enn dette uansett men blir nok mer og mer amerikanske tilstander hvor folk betaler for helsa med egen lommebok. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/brukte-70000-for-a-hjelpe-moren-visste-aldri-hva-som-motte-oss/16029090/

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
Medlem skrev (13 minutter siden):

Når bestemor havner på anbud og det laveste anbudet vinner tenker jeg kanskje folk tenker seg om

Folk er mer fornøyde med private tilbydere enn offentlige, så mange blir nok fornøyde når bestemor får bedre omsorg og barna får plass i gode, privatdrevne barnehager.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...