Gå til innhold

Diskusjon Rundt Partiet Rødt


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (1 time siden):

Det er gammelt. Rødt vedtok ganske overveldende på landsmøtet i vår at de støtter å sende våpen til Ukraina.

Konkret var det 107 stemmer for og 74 mot. Kilde

Rødt vedtok våpenstøtten 23. april og her er hele uttalelsen de stemte over. Noen utvalgte sitater:
 

Sitat

 

Rødt vil hindre en eskalering som sprer krigen til andre land og kan føre til tredje verdenskrig. Hovedansvaret for krigens eskalering ligger på russisk side.

I dag skjer våpendonasjonene direkte av Norge eller i samarbeid med andre land, ikke av NATO. Det må fortsette, for å støtte ukrainernes forsvarskamp uten å ytterligere øke faren for stormaktskrig.

Det er avgjørende med grundige vurderinger i forkant av norske donasjoner. Ingen land har gitt Ukraina alt de har bedt om. Regjeringa må informere og konsultere Stortinget om militære bidrag i forkant. Rødt støtter ikke å sende norske kampfly, stridsvogner eller soldater til Ukraina. Internasjonale konvensjoner og lover mot bruk av klasevåpen og fosforbomber må overholdes.

 

Våpenstøtten er altså langt fra uforbeholden. Viktige typer våpen unntas fra våpenstøtten. De vil også legge bånd på hvor våpnene skal brukes og insinuerer at ukrainsk bruk av klasevåpen vil bryte med internasjonale konvensjoner og lover, noe det ikke gjør. Den omdiskuterte konvensjonen har kun jurisdiksjon i de land som har underskrevet konvensjonen og det har ingen av de involverte.

  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sidekick skrev (13 timer siden):

Irriterer meg at på hver parti test jeg tar for tiden så scorer Rødt høyt, tett fulgt av Høyre, skjønner ikke at det er mulig. 

Disse testene kan noen ganger ta med saker som er viktige for deg på den ene siden, mens saker som er viktig for deg på andre siden ikke er med i det hele tatt, plutselig så er man fascist eller kommunist uten at en egentlig føler seg som en. Når man legger til alle de sakene som kanskje er viktig for meg personlig, men ingen partier egentlig bryr seg om så er det klart det kan bli et jævla skeivt bilde av hva man egentlig er. 

Lenke til kommentar

Rødt har vært litt under radaren for min del. 

skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Disse testene kan noen ganger ta med saker som er viktige for deg på den ene siden, mens saker som er viktig for deg på andre siden ikke er med i det hele tatt, plutselig så er man fascist eller kommunist uten at en egentlig føler seg som en. Når man legger til alle de sakene som kanskje er viktig for meg personlig, men ingen partier egentlig bryr seg om så er det klart det kan bli et jævla skeivt bilde av hva man egentlig er. 

Partiene er blitt mer like på mange meninger også (les populistiske). 

Enkelte partier mister litt troverdighet, hos meg er det Rødt (for mange stygge saker i år der troverdighet er borte) og Frp (lover for mye hele tiden). 

Mange politiske aktive og engasjerte på bakken, blir offer for ødeleggende sprell fra de ledende i partiene. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Overført fra tråden om Moxnes brilletyveri.

Mimirs uttalelse: https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/02/14/trygdemisbruk-for-nesten-100-millioner-kroner-i-fjor-du-skal-vaere-ddr-for-a-komme-i-null/

NULL skrev (9 timer siden):

Og derav poenget at dette med hvem som blir tiltalt, trolig bare utgjør en liten andel. 

Han påpeker at ut i fra det lave antallet som blir tiltalt, så ser han ikke helt vitsen med ressursbruken virker det som. Men med en redusert risiko for å bli tatt, vil flere prøve seg...

Og la det gå ut over alle som går på NAV og som tar regleverk bokstavelig. Mimir har et poeng med at reglene er for strenge.

Hva om du har mistet jobben og mottar dagpenger av NAV, møter opp på alle NAVs avtaler (færre pga. chatterobot) og jobbsøkerkurs når de tilbys. For å få tiden til å gå, tar du opp en gammel hobby. Bestefaren din var nemlig knivmaker. Du er stolt av hva du får til med knivene. Det gir deg mestringsfølelse og aktiviserer deg fra å bli passiv og deprimert, på tross av den lave selvfølelsen i kontakt med NAV-systemet.

En dag sier kameraten din at han vil kjøpe en av knivene. Din kriminelle løpebane har begynt. Nei, den begynte allerede før det, for tiden du bruker på å lage knivene kunne vært brukt til å søke jobb. Det er heller ikke lov til å ha hobby etter kl. 16, på lørdager eller søndager uten å oppgi timene på meldekortet, som gir trekk i utbetalingen.

Månedene går, og du har fortsatt ikke fått jobb. Konsulenten på NAVs jobbsøkerkurs kan bevise det. I mellomtiden har du passert 50 år og blir diskriminert på arbeidsmarkedet. Vi skal jobbe til vi blir 70 år. I tillegg er det rapportert inn at foten din er operert, som snevrer inn jobbvalget. Blant annet er jobben du var utdannet til utelukket, noe som gjør veien tilbake til arbeidslivet enda lengre. Skuldre og armer fungerer som de skal, og knivskapingen fortsetter. Knivene blir bare bedre og bedre, rene kunsthåndverket. Dette er noe du har anlegg for! Hobbyen ligner nå på næring, men du kan fortsatt ikke leve av den. Du er i ferd med å bli en kronisk trygdemisbruker.

Dette er Norge inn mot det grønne skiftet hvor vi skal tenke nytt og skape arbeidsplasser selv.

Rødt svarer: borgerlønn.

Leser meg opp på dagpengereglene, og ser nå at det har blitt lov til å gjøre frivillig, humanitært arbeid- som å hjelpe eldre og funksjonshemmede. Siden helse utgjør en stor del av statsbudsjettet, er det et smart trekk. Det er altså lov til å ta vare på gamle foreldre med rent mel i posen som trygdet. Tiden kan fort bli fyllt opp av gjøremål for andre ved for mye fritid.

ENK er fortsatt forbudt.

tommyb skrev (7 minutter siden):

NAV sparer titalls milliardbeløp hvert år på at folk som meg ikke orker kampen mot skjemaer som ikke inneholder avkrysningsbokser for ditt tilfelle,

Spot on!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 10.8.2023 den 23.37):

Våpenstøtten er altså langt fra uforbeholden. Viktige typer våpen unntas fra våpenstøtten. De vil også legge bånd på hvor våpnene skal brukes og insinuerer at ukrainsk bruk av klasevåpen vil bryte med internasjonale konvensjoner og lover, noe det ikke gjør. Den omdiskuterte konvensjonen har kun jurisdiksjon i de land som har underskrevet konvensjonen og det har ingen av de involverte.

Dette handler vel om at Raudt har ei veldig pasifistisk haldning, noko som er annaleis enn å være russiskvennlege, sjølv om det i praksis ser ganske likt ut. 

At Raudt til slutt enda med fleirtal for våpenstøtte var nok tungt for mange i partiet å akseptere sjølv om det var  nødvendig, for aller helst så vil dei legge ned forsvaret og leve i fred og harmoni. Sidan dette er ein i overkant naiv tanke så er kompromisset til Raudt at det kan være tilstrekkeleg med eit nordisk forsvarssamarbeid, med ein grunntanke om at alliansar med USA, og i mindre grad resten av Europa, er det som gjer oss utsatt for å bli dratt inn i ein krig. Raudt tenker nok at om vi berre sitt stille i båten så kan vi leve i fred og fordrageligheit. 

 

Alt det sagt så har nok Raudt også ein del "gamle kommunistar" i rekkene sine som også er positive til væpna revolusjon for å oppnå sin politikk. 

Eg oppfattar derfor Raudt som eit forholdsvis splitta parti, der veldig mange på venstresida har samla seg i det mest venstreradikale partiet (med realistisk håp for politisk innflytting) som vi har i Norge, men utan at det er særleg stor intern einigheit om kor ytterleggåande politikken bør være. Moxnes som leiar har nok vært viktig for å samle partiet, og det er nok også mykje av grunnen til at Martinussen som tok over frå nestleiarvervet uttalte at ho ikkje var leiarkandidat. Det er nok ikkje eit enkelt leiarverv å skulle prøve å få medlemmane i Raudt til å bli einige om ein felles politikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 10.8.2023 den 22.04):

Dessverre er det likevel noen i Rødt som er mot. Og noen relativt få som fremdeles er aktive i partiet og regelrett heier på Russland, samt sprer desinformasjon om krigen og om Ukraina, som for eksempel Torgeir Salih Holgersen.

Sympatisk fyr.

NATO er årsaken til krigen i Ukraina:

https://sosialistiskframtid.wordpress.com/2023/03/05/nato-er-arsaken-til-krigen-i-ukraina/#more-827

 

image.png.3b80ce9e3b4763aeb71852c16f7e9b00.png

image.thumb.png.6a135b98785e0af04bb633e65778d733.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Poor Old Gil skrev (Akkurat nå):

Han er rett og slett helt på jordet, og de innleggene der er dessverre veldig langt fra det verste han har skrevet om krigen og Russlands grusomheter.

Det ekstra kjipe er at han skriver samfunnsfagbøker som brukes i skolen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (26 minutter siden):

Han er rett og slett helt på jordet, og de innleggene der er dessverre veldig langt fra det verste han har skrevet om krigen og Russlands grusomheter.

Det ekstra kjipe er at han skriver samfunnsfagbøker som brukes i skolen.

En person som det der får hjernevaske barna våre fritt!!!????😳😠

Noe må gjøres med venstreekstreme drittsekkers tilgang til å hjernevaske barna våre!!!😠

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Solbrillene er ikke Moksnes sin første store moralske svikt.
Her lyver han på NRK, om ett helt sentralt politisk standpunkt.
Sylvi leser fra Rødt sitt partiprogram, og Moksnes nekter for det.
20 000 kvoteflyktninger i året blir også langt mer etter familiegjenforening.
Dette er ekstrem politikk(spesielt i 2023), og at lederen for partiet nekter for det er ille.

Rødt kombinerer 2 katastrofale ideologier, kommunisme og masseinnvandring.
Rødt er også det eneste partiet som flagger med ''progress pride'', som inkluderer radikal trans ideologi og rasepolitikk, i tillegg til regnbueflagget.

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (1 time siden):

Solbrillene er ikke Moksnes sin første store moralske svikt.
Her lyver han på NRK, om ett helt sentralt politisk standpunkt.
Sylvi leser fra Rødt sitt partiprogram, og Moksnes nekter for det.
20 000 kvoteflyktninger i året blir også langt mer etter familiegjenforening.
Dette er ekstrem politikk(spesielt i 2023), og at lederen for partiet nekter for det er ille.

Rødt kombinerer 2 katastrofale ideologier, kommunisme og masseinnvandring.
Rødt er også det eneste partiet som flagger med ''progress pride'', som inkluderer radikal trans ideologi og rasepolitikk, i tillegg til regnbueflagget.

Jeg ser sjeldent på slike debatter uansett, da det ender mer opp med småkrangling og diskusjoner, istedenfor å; debattere saker. De enkelte partilederene mer ute etter en "gotcha", spesielt måten FRP og Rødt har en tendens å diskutere.

Nå er det veldig stor forskjell å ta imot flyktinger og generelle innvandrere. Ligger litt i ordene. Hva skal vi liksom gjøre når dem kommer på grensen? Sende dem tilbake til et mulig krigsheiret land? Ta dem imot, vente til krigen er ferdig og da evt sende dem tilbake? Eller faktisk hjelpe folk i nød og krise?
Litt smålig gjort og ikke hjelpe folk syns nå jeg.

Vi har selvsagt ikke evig plass i Norge, men da er det viktig å samarbeide med andre land også.

Er noe jeg er enig med Rødt, andre ting ikke. Er til informasjon ikke dette partiet jeg tenker å stemme på. Da dem er litt for langt til venstre for meg. Og er faktisk en del partier som er enig med hverandre.
Stemmer man på 1 parti, så trenger man ikke å være 100% i alt, og ihvertfall ikke 100% uenig i det partiet som er motpolen "bare fordi".

Hadde ikke hørt om "progress pride", leste litt om det. Ser ikke problemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 hours ago, The Avatar said:

Dette handler vel om at Raudt har ei veldig pasifistisk haldning, noko som er annaleis enn å være russiskvennlege, sjølv om det i praksis ser ganske likt ut. 

Rødt pasifister? Gjengen som nylig, under tvil og mer eller mindre truet til av Moxnes, tok vekk væpnet revolusjon fra programmet sitt.

Det er ingenting pasifistisk med disse vestre ekstreme bare gammel blokk politikk. Moxnes største politiske bragd var å undertrykke og gjemme denne delen av partiet men av og til ble den syndelig for oss utenfor og pent er det ikke.

Endret av scuderia
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg ser heller ikke på Rødt som pasifister. De har en forhistorie de sliter med å bli kvitt.

Som en fortsettelse på den diskusjonen rundt Mimir/Trygd, er dette et eksempel på hva (jeg tolker) han mener heller burde fokuseres på:

https://www.dagbladet.no/nyheter/mamma-fortviler-forferdelig/79920782

Quote

Regjeringen har en eller annen idiotisk frykt for at disse ordningene skal være for gode. De er så redde for unnasluntrerne at de ikke klarer å identifisere dem som virkelig trenger hjelp med en gang. De burde egentlig tenke: «Hva kan vi gjøre for å hjelpe deg?»

- Samtidig ønsker Arbeids- og inkluderingsdepartementet at Anita skal «snike seg inn bakveien» på det lokale Nav-kontoret og få til en spesiell avtale, i stedet for å fikse problemet. Vi burde heller lage et godt regelverk, sier Kristjánsson.

Det er virkelig ikke sånn det skal være, at man må gå inn i individuelle forhandlinger om å få passe på et barn med blodkreft. Hele systemet har full fokus på å gjøre det vanskelig å utnytte systemet, og da blir det vanskelig å benytte systemet også.

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (6 timer siden):

Nå er det veldig stor forskjell å ta imot flyktinger og generelle innvandrere. Ligger litt i ordene. Hva skal vi liksom gjøre når dem kommer på grensen? Sende dem tilbake til et mulig krigsheiret land? Ta dem imot, vente til krigen er ferdig og da evt sende dem tilbake? Eller faktisk hjelpe folk i nød og krise?
Litt smålig gjort og ikke hjelpe folk syns nå jeg.

Nå er det ikke slik at flyktningene Norge tar i mot kommer rett fra krig og konflikt og avvises de så sendes de tilbake til krigen. Norge henter enten mennesker gjennom FNs kvotesystem eller så behandler vi asylsøknadene til de som kommer på grensa og har reist gjennom en rekke trygge tredjeland. Dessuten kommer familiegjenforening i tillegg. Så innvandring er helt klart et politisk spørsmål og stemmer man på Rødt vil man få flere og stemmer man på FRP vil man få færre.   

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (6 timer siden):

Rødt pasifister? Gjengen som nylig, under tvil og mer eller mindre truet til av Moxnes, tok vekk væpnet revolusjon fra programmet sitt.

Det er ingenting pasifistisk med disse vestre ekstreme bare gammel blokk politikk. Moxnes største politiske bragd var å undertrykke og gjemme denne delen av partiet men av og til ble den syndelig for oss utenfor og pent er det ikke.

Raudt er eit splitta parti, så det finnes nok medlemmar på begge sider.
Raudt har blant anna ein politikk på at Norge bør melde seg ut av NATO, at heimevernet skal bli meir likt sivilforsvaret, og at at militærnekting skal være ei rettigheit. Det er dette som er den vedtekne politikken. Å bruke omgrepet pasifistar var nok litt unøyaktig av meg, for Raudt har også ein politikk på Norge skal ha eit nasjonalt forsvar med blant anna styrking av kystvakt og cyberforsvar. Det Raudt sin politikk er heilt imot er å ha militære kapasitetar til å drive angrepskrig, herunder at dei vil stoppe norske innkjøp av F-35 jagarfly.

Som sagt så har nok Raudt også ei stor blokk av "gamle kommunistar" som gjerne vil ha væpna revolusjon på partiprogrammet, men fleirtalet i partiet har stemt for ein politikk som fører til at vi får langt dårlegare militær slagkraft i håp om at dersom vi berre kan halde oss unna NATO og EU så kan vi unngå å hamne i krig.
Basert på kva ein enda opp med å sette på partiprogrammet så er eg rimeleg trygg på at det også er ei forholdsvis stor blokk innad i partiet som aller helst ville lagt ned heile forsvaret og berre ha eit sivilforsvar om dei fekk viljen sin.

Mitt klare inntrykk av partiet raudt er at det er store interne spenningar, og at partiet består av medlemmar med svært ulik grad av venstreradikale tankar, og at det er veldig vanskeleg for partiet å få til ei einigheit mellom dei som er gamle hippiar som berre ynskjer å bekjempe fattigdom, urettferdigheit og lidingar, til dei som er ekte kommunistar som ynskjer væpna revolusjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Entern skrev (På 13.8.2023 den 18.05):

En person som det der får hjernevaske barna våre fritt!!!????😳😠

Noe må gjøres med venstreekstreme drittsekkers tilgang til å hjernevaske barna våre!!!😠


Teksten han har skrevet om Ukraine ble fjernet fra læreboken melder en svært oppbrakt Steigan.

https://steigan.no/2023/01/laerer-skrev-tekst-om-ukraina-krigen-i-laerebok-sa-ble-teksten-fjernet/


Om det skulle skje at Rødt vedtar våpenstøtte til Ukraina, eller toner ned kravet om utmelding av NATO, vil jeg melde meg ut på dagen.

skrev han på Twitter. Men han er fortsatt medlem av Rødt?

Endret av Poor Old Gil
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...