Gå til innhold

Aspartam havner på WHOs liste over kreftfremkallende stoffer


Anbefalte innlegg

Reuters: Aspartam havner på WHOs liste over kreftfremkallende stoffer

Det var alt som stod på vg.no 

Er folk overrasket?

Aspartam er et kunstig, ikke-karbohydrat-type intenst søtningsstoff. Aspartams systematiske navn er aspartyl-fenylalanin-1-metyl ester. Stoffet er et dipeptid sammensatt av aminosyren asparaginsyre og en modifisert (metylert) utgave av den essensielle aminosyren fenylalanin. (Fenylalanin-molekylene er ved forbehandling med metanol omformet (forestret) til fenylalanin-1-metyl ester.) Søtningsstoffet kom på markedet i 1981 og har en relativ søthet på 200, noe som betyr at det er 200 ganger søtere enn vanlig sukker, som er referanseverdien, og derfor har en relativ søthet på 1,0.[1]

EU har gitt aspartam E-stoffnummer E951.[2] Aspartam benyttes i et stort antall næringsmidler, og er et av de vanligste søtningsmidlene i bruk. Det er derimot dårlig egnet til baking, da molekylet ikke er varmestabilt.

Kilde : Wikipedia

Endret av Sidekick
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, Sidekick said:

Reuters: Aspartam havner på WHOs liste over kreftfremkallende stoffer

image.png.b798dccfa90554c805db96a19248d310.png

Snedig at du fjerner ordet "mulig". Uansett så er ikkje det spesielt interessant. Det betyr stortsett at ein ikkje har avkrefta det. Gruppe 2B er omtala med Group 2B: "Possibly carcinogenic to humans" There is some evidence that it can cause cancer in humans but at present it is far from conclusive.

Andre ting du finn i gruppe 2B er aloe vera-gel, steikt mat,  og ei rekkje andre vanlege og mundaneia ting.

Kort sagt: dette er nothing-burger. Argumentasjonen din er og idiotisk; at det er syntetisk er åpenbart irrelevant for om det er kreftframkallande eller ikkje. Dønn naturlige soppgifter er ekstremt kreftframkallande...

Om du bekymrer deg for aspartam og samtidig drikk alkohol er du i tillegg dårleg informert. Alkohol er i gruppe 1, altså stadfesta kreftframkallande i mennesker.

Endret av barfoo
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Går det an å bestemme seg snart?

 

Husker ikke om det var for mer enn at halvt år siden, men da ble det konstatert (på radio) at nå var siste ord sagt om aspartam - finnes ikke farlig. 

Skulle det være uheldig måtte man få i seg tilsvarende 4 kubikk Pepsi Max - daglig.. 

At det ikke er sunt kan godt hende, men for noen år siden var jo også poteter livsfarlig. 

Lenke til kommentar
Sidekick skrev (45 minutter siden):

Det var alt som stod på vg.no 

Er folk overrasket?

Dessverre er medier generelt ikke noe flinke til å formidle vitenskap, de tar som regel det folk vil høre å lar det være med det. Det er grunnen til at vi stadig vekk får overskrifter som gir et positivt bilde av alkohol bruk, oftest ved å vise til visse positive effekter å ignorere de massive mengdene med negative effekter. 

Aspartam som så mye annet, alt med måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (13 minutter siden):

Dette kommer til å sende helt feil signaler. 

Hvordan har de kommet frem til dette?

de har endelig turt å ta et oppgjør med global næringsmiddelindustri?

den utstrakte bruken av kunstige søtstoffer har vel først og fremst drevet frem med økonomisk motiv? Det begynte for 40 år siden, altså lenge før "fitness" og overdrevet kroppsfokus. Etterhvert begynte man å "snakke ned vanlig sukker" og så ble liksom motivet for kunstig søtstoffer at de tilbys som bedre alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

de har endelig turt å ta et oppgjør med global næringsmiddelindustri?

den utstrakte bruken av kunstige søtstoffer har vel først og fremst drevet frem med økonomisk motiv? Det begynte for 40 år siden, altså lenge før "fitness" og overdrevet kroppsfokus. Etterhvert begynte man å "snakke ned vanlig sukker" og så ble liksom motivet for kunstig søtstoffer at de tilbys som bedre alternativ.

Jeg ser ikke hva svaret ditt har med hva jeg skrev å gjøre. 

Lenke til kommentar

For de som har gravd seg ned i biokjemien til aspartam er ikke dette overraskende i det hele tatt.

Leksen til industrien har hele tiden vært å tute ørene våre fulle av hvor trygt dette stoffet er og hvor velstudert det er over mange tiår.

Så lenge det er knyttet en massiv industri og inntekter bak et stoff så vil det jobbes knallhardt å holde det på markedet igjennom utallige kanaler. 

Noen som husker alle legene som i sin tid anbefalte ulike sigaretter ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man må jo uansett se disse tingene opp mot hverandre. Vi vet at sukker også kan føre til en hel rekke helseutfordringer. Om man må velge mellom sukker eller kunstig søtning, hvor er risikoen størst?

"The dose makes the poison", som det heter på nynorsk.

Jeg er ikke bekymret i det hele tatt. "Mulig kreftfremkallende" blir sagt om nær sagt alt.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LlXzVp/reuters-aspartam-havner-paa-whos-liste-over-mulige-kreftfremkallende-stoffer

Sitat

Avgjørelsen, som ble avsluttet tidligere denne måneden, tar ikke hensyn til hvor mye aspartam en person trygt kan konsumere. Slike råd kommer fra en egen WHO-ekspertkomité for mattilsetningsstoffer.

For mye av noe er aldri bra. Som sagt.

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke bekymret i det hele tatt. "Mulig kreftfremkallende" blir sagt om nær sagt alt.

 

hvis f.eks forekomsten av kreft blant yngre mennesker (la si under 40 år) har eksplodert senere åra, så må det jo være en miljøfaktor med i bildet, altså tingen vi får i oss. Men i hvor stor grad Aspartam påvirker en slik utvikling aner ikke jeg, er vel summen av konserveringsmidler, E'er og industrimat i tilfelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å drikke pepsi max hver dag gjør eg bare ikke, og eg bruker føre-var prinsippet når det gjelder dette. Eg nyter kvalitets-te og vann i stedet, og en liten kopp kaffe om morgenen. 

Men når eg først skal drikke brus, har eg mer tro på en lettbrus enn den sukkerbomben med tanke på tarmflora. Å la folk hive innpå 1 liter lettbrus daglig tror eg ikke er bra. Marit kolby har lest seg ganske mye opp på lettbrus studier, men hun kunne ikke finne noe som hverken ufarliggjorde det, eller kunne konkludere med at det var farlig. Er lettbrus så viktig at en tar sjansen? Det får være opp til deg. 

Alt kan være kreftfremkallende, men det handler vel også om tarmhelse som i verste fall gir lavgrads inflammasjon i kroppen og leder til en rekke helseutfordringer om en bare gir faen som en fortsatt var 15år på LAN. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...