Gå til innhold

Aspartam havner på WHOs liste over kreftfremkallende stoffer


Anbefalte innlegg

Aspartam brytes biokjemisk ned til formaldehyd som er en kjent DNA-disruptor som igjen kan forårsake kreft.

Det er kun fordi cellene har en rekke forsvarsmekanismer som gjør at de fleste ikke utvikler det, men med den økende belastningen folk får over tid er det også smart å begrense slike åpenbare eksponeringer en godt klarer seg uten.

Dette kan nok være med på å forklare hvorfor stoffet nå havner i søkelyset. Nå skal det sies at det hele tiden har vært en andel av forskningen som har vært negative til stoffet, men den har alltid vært forsøkt fightet med industrifinansierte studier.

Sannheten har alltid en tendens til å slippe ut etter hvert, da det vanligvis er svært vanskelig å holde lokk over noe over lang tid.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ftw skrev (29 minutter siden):

Det er overhode ikke bekreftet at sukkerholdig brus er sunnere enn sukkerfri. Og hvis man drikker altfor mye er det i hvertfall ille å drikke sukkerholdig brus.

Grenseverdiene for inntak av aspartam er nokså høye hos mennesker, tilsvarende nærmere 10 liter lightbrus daglig. Da kan det muligens være kreftkallende. Men la oss snu det på hodet - hvordan vil det gå med helsa om man drikker 10 liter sukkerbrus om dagen? Da er det ikke snakk om mulige helseskadelige effekter 😉

Ja som alltid er det eit spørsmål om kva ein samanliknar det med. I dag kom nyheita om at WHO sett aspartam på lista over mogleg kreftframkallande stoff, og at WHO forstatt definerer det som trygt innafor anbefalte mengder, som er 40 mg aspartam pr kilo kroppsvekt, eller mellom 3 og 4,5 liter brus per dag for ein person på rundt 70 kg.
3 liter sukkerbrus tilsvarer 1260 kcal, og 4,5 l tilsvarer 1890 kcal. Ein person på 70 kg vil typisk ha eit kaloribehov på 2100 kcal i døgnet. Så om du drikk så mykje lettbrus at du er i faresona for å overgå den anbefalte mengda som er ansett som heilt trygt og går over til å drikke sukkerbrus i staden for så betyr det at nesten heile kaloribehovet blir dekt av brusinntaket.

Om du drikk meir enn anbefalt trygg mengde sukkerbrus, som til dømes 10 liter per dag, og i staden drikk 10 liter sukkerbrus då får du ditt doble kaloribehov av brus åleine.
Då er eg heilt einig i at det er nok ein langt meir akutt fare for at du døyr av fedme og fedmerelaterte sjukdommar lenge før du rekk å utvikle kreft på grunn av aspartamen.

 

Eigentleg bør ein som kjent ikkje drikke brus i det heile tatt. Og skal ein fyrst drikke brus så må ein gjere nokre vurderingar.
Er du ein aktivt person med eit tilpassa kalorinntak som drikk brus berre på laurdagar og aldri meir enn eit lite glas så bør du heilt klart velge sukkerbrus.
Men er du som store delar av befolkniga som drikk mykje brus, og som alt er i den øvre delen på BMI-skalaen så tenker eg at du openbart bør gå for den sukkerfrie varianten, rett og slett fordi den største helsetrusselen er då fedme.
I snitt drikk nordmenn 0,3 liter brus per dag, og med tanke på alle dei som drikk svært lite brus (barn, eldre og folk som er helsebeviste) så seier det seg sjølv at det er mange brusdrikkarar som dreg opp snittet ved å sette til livs svært mykje brus.

Og skal eg løfte blikket og ikkje tenke på helsa til kvar enkelt, men heller tenke på samfunnskostnadane ved behandling. Så er eg overbevist om at det er mykje dyrare for AS Norge både i helsetilbod og redusert arbeidskapasitet at vi har ei tjukk befolkning som tidleg får helseutfordringar enn å kreftbehandle personar som elles er friske.
Så også utifrå eit samfunnsøkonomisk perspektiv så kan eg ikkje forstå anna enn at det beste er å anbefale sukkerfri brus, sjølv om det er mogleg at ein kan få kreft. Fedme-problematikken er mykje større og mykje meir akutt.

Og for dei som drikk så mykje sukkerfri brus at det er ein reell bekymring for kreft så er sukkerhaldig brus definitiv eit dårleg alternativ.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Eigentleg bør ein som kjent ikkje drikke brus i det heile tatt. Og skal ein fyrst drikke brus så må ein gjere nokre vurderingar.

Er du ein aktivt person med eit tilpassa kalorinntak som drikk brus berre på laurdagar og aldri meir enn eit lite glas så bør du heilt klart velge sukkerbrus.
Men er du som store delar av befolkniga som drikk mykje brus, og som alt er i den øvre delen på BMI-skalaen så tenker eg at du openbart bør gå for den sukkerfrie varianten, rett og slett fordi den største helsetrusselen er då fedme.

Hvordan er det "helt klart" at man bør velge sukkerbrus om man kun drikker en brus i uken? 

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (31 minutter siden):

Hvordan er det "helt klart" at man bør velge sukkerbrus om man kun drikker en brus i uken? 

Fordi det ekstra kaloriinntaket er ubetydeleg med føresetnadane om at personen er både aktiv og i utgangspunktet har lavt kaloriinntak.
Så lenge ein har god kontroll på kaloriinntaket så er det uproblematisk å drikke sukkerbrus, og ettersom det er mogleg at lettbrus kan være både kreftframkallande og kan virke forstyrrande på blodsukkeret så er sukkerbrus det beste valget om ein fyrst skal drikke brus. For sjølv om det er svært lite farleg å drikke små mengder med lettbrus så er det forbunde med mindre usikkerheit å drikke reint sukker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (På 29.6.2023 den 9.25):

Reuters: Aspartam havner på WHOs liste over kreftfremkallende stoffer

Det var alt som stod på vg.no 

Er folk overrasket?

Aspartam er et kunstig, ikke-karbohydrat-type intenst søtningsstoff. Aspartams systematiske navn er aspartyl-fenylalanin-1-metyl ester. Stoffet er et dipeptid sammensatt av aminosyren asparaginsyre og en modifisert (metylert) utgave av den essensielle aminosyren fenylalanin. (Fenylalanin-molekylene er ved forbehandling med metanol omformet (forestret) til fenylalanin-1-metyl ester.) Søtningsstoffet kom på markedet i 1981 og har en relativ søthet på 200, noe som betyr at det er 200 ganger søtere enn vanlig sukker, som er referanseverdien, og derfor har en relativ søthet på 1,0.[1]

EU har gitt aspartam E-stoffnummer E951.[2] Aspartam benyttes i et stort antall næringsmidler, og er et av de vanligste søtningsmidlene i bruk. Det er derimot dårlig egnet til baking, da molekylet ikke er varmestabilt.

Kilde : Wikipedia

Samme som med EMS elektromagnetisk støy.

Men vi har levd med radio siden før krigen og Aspartam siden 80 tallet og befolkningen i verden drikker mye light brus..

Den mulige kreft faren er mye mindre enn om alle skulle gått tilbake til sukker brus, og fått hjerteinfarkt, diabetes og fedme, overvekt kan også forårsake kreft, og mye vi spiser feks stekt kjøtt og bacon er mer kreftfremkallende i tarm og mage enn light brus.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Eg er i einig med The Avatar. Skal du først drikke små mengder brus så er sukkerinnhaldet utan betydning. Det er typisk 10-15% sukker i brus, og ein halvliter betyr ingenting. Det er like store mengde sukker i juice.

Ikkje at eg trur mengda aspartam i ein halvliter er eit problem heller, men det har kortare historikk.

Det blir for øvrig putta aspartam i veldig mykje i dag, så for mange er nok ikkje brus den største kjelda.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 timer siden):

Eg er i einig med The Avatar. Skal du først drikke små mengder brus så er sukkerinnhaldet utan betydning. Det er typisk 10-15% sukker i brus, og ein halvliter betyr ingenting. Det er like store mengde sukker i juice.

Ikkje at eg trur mengda aspartam i ein halvliter er eit problem heller, men det har kortare historikk.

Det blir for øvrig putta aspartam i veldig mykje i dag, så for mange er nok ikkje brus den største kjelda.

juice maks et glass om dagen har også vitaminer Og kan inngå i 1 av 5 grønnsaker og frukt, det er ikke alltid så lett å spise mye frukt og grønt og da kan fruktjuice inngå.

ikke hver dag jeg drikker et glass appelsinjuice men ferskpresset er feks godt til egg og bacon og bønner i tomatsaus. Bønnene og juicen er dermed 2 av 5 frukt og grønt. Et eple og en banan får jeg ofte imeg daglig, og litt potet og grønnsaker feks salat eller gulrot.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 timer siden):

Fordi det ekstra kaloriinntaket er ubetydeleg med føresetnadane om at personen er både aktiv og i utgangspunktet har lavt kaloriinntak.
Så lenge ein har god kontroll på kaloriinntaket så er det uproblematisk å drikke sukkerbrus, og ettersom det er mogleg at lettbrus kan være både kreftframkallande og kan virke forstyrrande på blodsukkeret så er sukkerbrus det beste valget om ein fyrst skal drikke brus. For sjølv om det er svært lite farleg å drikke små mengder med lettbrus så er det forbunde med mindre usikkerheit å drikke reint sukker.

Og sukker er ikke forstyrrende på blodsukkeret? Det meste av negative rundt sukkerfritt gjelder også for sukkerdrikke, i tillegg til at du har ekstra kalorier og øker sjansen for hull.  Jeg er enig i at en halvliter i uka eller liknende er ubetydelig uansett og man kan drikke det man ønsker, men sukkerfritt er jo fortsatt et bedre valg. Og forutsetningen om at personen er aktiv og har lavt kaloriinntak er vel ikke akkurat en god forutsetning i Norge med all overvekten og stillesittingen vi har.

I små mengder er det ganske ubetydelig hva du drikker, selv om den ene teknisk sett kan være bedre, der er jeg enig. Men selv med denne nye forskningen så vil jeg si at en liten mengde aspartam er bedre enn en liten mengde sukker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare for å hive inn litt whataboutism her, så har who kun fastslått at inntak av aspartam muligens kan forårsake kreft. Dette i motsetning til alkohol der who har fastslått at inntak øker sjanse for kreft fra første dråpe.

Man kan gjerne tenke føre-var-prinsipp og hele pakken her, men det blir litt halvveis dersom man likevel bingedrikker alkohol i helgen. Tenker jeg hvert fall.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Star Fox skrev (1 time siden):

Bare for å hive inn litt whataboutism her, så har who kun fastslått at inntak av aspartam muligens kan forårsake kreft. Dette i motsetning til alkohol der who har fastslått at inntak øker sjanse for kreft fra første dråpe.

Man kan gjerne tenke føre-var-prinsipp og hele pakken her, men det blir litt halvveis dersom man likevel bingedrikker alkohol i helgen. Tenker jeg hvert fall.

Ikke når du måler nytten. For meg er det smaksmessig samma om jeg drikker aspartam eller sukker. Alkohol blir en annen nytte som gir økt livskvalitet for meg personlig. Summen av alle valgene inkluderer mye mer enn brus og alkohol. Det eneste de har til til felles er at det er flytende. 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (20 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/disse-produktene-inneholder-aspartam-1.16483473

Her er en fin liten oversikt over de mange produktene som inneholder aspartam. Unødvendig å putte det i Biola og Litago syns jeg. Har faktisk gjort noen bomkjøp tidligere, blandt annet Biola blåbær uten. Jeg bruker å kjøpe den vanlige varianten.

Det er fordi det er billig dvs Aspartam, jeg råder til å holde seg unna kraftig prosesserte produkter. Istedenfor god morgen yoghurt og Biola så er det MYE bedre med naturlig yoghurt eller naturlig ekte Kefir som er meget sunt og nyttig.

Ekte naturlig hvit yogurt kan du selv smaksette med ekte eplebiter eller feks mandarin båter og feks havregryn.

Det både smaker bedre uten tilsatt Aspartam og sukkerbombe. Og jeg tror det også er rimeligere og garantert sunnere.

Biola smaker kunstig høgg, naturlig Kefir derimot er meget godt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (2 timer siden):

Vel, jeg liker Biola blåbær, forfriskende til frokosten.  Den inneholder også melkesyrebakteriene A+B og Lactobacillus rhamnosus GG (LGG®) 

Smaken er som baken @Gouldfan

Joda de bakteriene er veldig sunne, og bra for deg. Men jeg foretrekker mer naturlige produkter.

Klart sunnheten med de bakteriene overveier at det er litt søtningsmiddel i Biola.

Poenget mitt er at selv om du ikke plukker blåbær, så går det å kjøpe bær i butikken og lage Biola selv, jeg tror du ville blitt overrasket over kvaliteten på å lage og blande selv.

Men jeg forstår også det praktiske ved å kjøpe noe ferdig.

Lenke til kommentar
Star Fox skrev (På 14.7.2023 den 21.33):

Bare for å hive inn litt whataboutism her, så har who kun fastslått at inntak av aspartam muligens kan forårsake kreft. Dette i motsetning til alkohol der who har fastslått at inntak øker sjanse for kreft fra første dråpe.

Man kan gjerne tenke føre-var-prinsipp og hele pakken her, men det blir litt halvveis dersom man likevel bingedrikker alkohol i helgen. Tenker jeg hvert fall.

Jeg lurer på om aspartam-skeptikerne spiser rødt kjøtt.

Om de steker eller griller mat (inkludert grønnsaker).

Om de bor i en by der biler kjører rundt med utslippene sine.

Om de drikker alkohol.

Om de får minst 150 minutter med fysisk trening i uken.

For alt dette har en lagt større påvirkning på kreftfare og helse enn aloe vera og aspartam.

vidor skrev (På 14.7.2023 den 11.14):

Aspartam brytes biokjemisk ned til formaldehyd som er en kjent DNA-disruptor som igjen kan forårsake kreft.

Du får vel i deg mer formaldehyd av å spise et eple, så etter din logikk så er frukt ikke greit å spise.

Og så bør du se over i innlegget mitt. Er du veldig opptatt av det som listes opp der, og en hel haug med andre ting som man vet faktisk påvirker kreftfare?

Endret av Markiii
  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Bare for å minne om at unaturlig eller overnaturlig yoghurt egentlig ikke eksisterer, alt inkludert yoghurt er naturlig.

Jeg ser poenget ditt, der jeg mente var at de har unødvendig mye sukker i yoghurt. Det var ikke sukker i den opprinnelige Yoghurten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...