Gå til innhold

Aspartam havner på WHOs liste over kreftfremkallende stoffer


Anbefalte innlegg

11 hours ago, Markiii said:

Jeg lurer på om aspartam-skeptikerne spiser rødt kjøtt.

Om de steker eller griller mat (inkludert grønnsaker).

Om de bor i en by der biler kjører rundt med utslippene sine.

Om de drikker alkohol.

Om de får minst 150 minutter med fysisk trening i uken.

For alt dette har en lagt større påvirkning på kreftfare og helse enn aloe vera og aspartam.

Du får vel i deg mer formaldehyd av å spise et eple, så etter din logikk så er frukt ikke greit å spise.

Og så bør du se over i innlegget mitt. Er du veldig opptatt av det som listes opp der, og en hel haug med andre ting som man vet faktisk påvirker kreftfare?

Teknisk sett støttes alt det du sier av konsensusvitenskap, og en kan derfor si at dette blir litt som å være fryktelig redd for at WiFi-stråling er så helseskadelig, samtidig som vedkommende kjederøyker sigaretter daglig. Det er jo liten tvil om hva som er dokumentert mest helseskadelig over tid, så det er jo liten tvil om hva som er mest rasjonelt å begynne med for å redusere risiko.

Nå er ingenting av det du sier nytt for meg ang samlet kreftrisiko, eller at kroppen ikke er helt ukjent med å forholde seg til formaldehyd i en normal metabolsk setting. Siden du spør om hvordan jeg forholder meg til dette i praksis kan jeg si at jeg hensyntar dette og derfor har et mer rasjonelt forhold til dette enn "skeptiker" som ikke setter ting i kontekst og bare følger strømmen av andre irrasjonelle grupper.

Evolusjonært er vi dessverre ikke tilpasset et helt vegansk kosthold og de aller fleste som går for et slikt kosthold i vesten utvikler mangelsykdommer og helseskade over tid, og gir etter hvert opp ideologien sin og introduserer noe animalia som retter opp ubalansen. Sånn sett kan du si de fleste fungerer godt på små mender animalia, mens det som skjer i vesten er en overkonsumering som er over stokk og stein. Steking produserer karsinogener og mutagener som ikke er spesielt bra.

Miljøet og luftkvaliteten der jeg bor får jeg ikke gjort så mye med, men jeg er glad jeg slipper å leve i et smog-lokk av forurenset luft slik en god del steder har på planeten.

Alkohol er noe jeg får i meg svært sjelden. Heldigvis har jeg gener som ikke gir avhengighet raskt på det og stoff (har medisinsk fått f.eks Fentanyl og gått på Nobligan i 5 uker)

Trening har begrenset seg over tid, men jeg får jevnlig opp pulsen igjennom normal fysisk aktivitet og bruker kroppen der jeg kan isteden for å hoppe i en bil og forurense.

For min del er jeg klar over risikofaktorene og jeg setter ikke opp aspartam opp på toppen av listen for helseskadelige stoff, mens som tidligere sagt er det noe som bidrar og som er helt unødvendig å eksponere seg for. Det å sammenligne frukt med Pepsi MAX er heller ikke helt det samme. Kroppen håndterer normalt naturlige bindingstyper bedre enn syntetiske. 

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (22 timer siden):

Det å sammenligne frukt med Pepsi MAX er heller ikke helt det samme.

Hvis du begynner å trekke frem disse og disse stoffene i aspartam, samtidig som du utelater at det finnes i alt mulig annet også som man putter i seg, så er det i aller høyeste grad relevant. Argumentet med at "det blir til ditt og datt" er vanlig skremselspropaganda for aspartam som ikke har noe for seg. Derfor bør man påpeke dette så folk ikke lar seg lure.

Lenke til kommentar
23 hours ago, vidor said:

Kroppen håndterer normalt naturlige bindingstyper bedre enn syntetiske. 

Må bare påpeke at hvis det er samme stoffet, har det ingenting å si om det er lagd syntetisk eller "naturlig". Den eneste potensielle forskjellen er bare det at det "naturlige" kjemikalet vil oftest ha høyere andel forurensing av andre stoffer. Dessuten er det en rekke stoffer som er for samme formålet, som kroppen håndterer bedre som er syntetisk framstilt enn naturlig, slik som paracept vs aspirin.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (På 17.7.2023 den 21.34):

Må bare påpeke at hvis det er samme stoffet, har det ingenting å si om det er lagd syntetisk eller "naturlig". Den eneste potensielle forskjellen er bare det at det "naturlige" kjemikalet vil oftest ha høyere andel forurensing av andre stoffer. Dessuten er det en rekke stoffer som er for samme formålet, som kroppen håndterer bedre som er syntetisk framstilt enn naturlig, slik som paracept vs aspirin.

Jeg har kjøpt Aspirin på apoteket det er mye sterkere enn Paracet, det har noen gode egenskaper, men kan vist på linje med Nsdaid Ibux osv være sårbart for magen eller blødninger. I USA bruker de det fortsatt, også når jeg var liten kid noe de kalte Dispril som løste seg i vann.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Jeg har kjøpt Aspirin på apoteket det er mye sterkere enn Paracet, det har noen gode egenskaper, men kan vist på linje med Nsdaid Ibux osv være sårbart for magen eller blødninger. I USA bruker de det fortsatt, også når jeg var liten kid noe de kalte Dispril som løste seg i vann.

Aspirin har absolutt bruksområder og blir brukt i Norge fortsatt, f.eks ved slag, men det har vesentlig verre bivirkninger og er blodfortynnende noe som ikke akkurat er helt optimalt alltid (f.eks. dårlig deal hvis du bruker det mot mensensmerter). Derfor vi byttet til paracept for mild og moderat smertelindring. Naturproduktet Aspirin fra bark var det vi brukte generelt før vi oppdaget paracetamol som nå istedenfor blir brukt generelt.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (11 timer siden):

Aspirin har absolutt bruksområder og blir brukt i Norge fortsatt, f.eks ved slag, men det har vesentlig verre bivirkninger og er blodfortynnende noe som ikke akkurat er helt optimalt alltid (f.eks. dårlig deal hvis du bruker det mot mensensmerter). Derfor vi byttet til paracept for mild og moderat smertelindring. Naturproduktet Aspirin fra bark var det vi brukte generelt før vi oppdaget paracetamol som nå istedenfor blir brukt generelt.

Slag og hjerteinfarkt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 7/19/2023 at 12:01 AM, shockorshot said:

Naturproduktet Aspirin fra bark var det vi brukte generelt før vi oppdaget paracetamol som nå istedenfor blir brukt generelt.

Aspirin er ikke et naturprodukt. Det er et merkenavn på et stoff (acetylsalisylsyre) som ble syntetisert av Bayer i 1899. Dette stoffet finnes ikke i naturen. Fortellingene om bruk av vierbark for å lage smertestillende stoffer er i beste fall halvsannheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...