GÃ¥ til innhold

📢 Nytt varslingssystem i Norge.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teknisk feil.

Det var bare kommuner med rødt farevarsel som skulle fått meldinger. Jeg bor i orange sone og fikk nødvarsler likevel.

Sitat

Kortversjonen

  • Nødvarselet skulle kun sendes ut til kommuner med rødt farevarsel, men mange i Oslo fikk ogsÃ¥ varselet.
  • Det skyldes en teknisk feil, sier beredskapssjef hos Statsforvalteren i Oslo og Viken, Christine Huseby Torjussen.
  • Det er ogsÃ¥ sendt ut nødvarsel i Innlandet og Vestland om ekstremværet Hans.

Sammendraget er laget ved hjelp av kunstig intelligens (KI) og kvalitetssikret av Aftenpostens journalister.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/q1wEQg/ekstremvaeret-hans-oslo-borgere-skulle-ikke-mottatt-noedvarsel-paa-mobil-7-august

Mulig at kunstig intelligens var årsaken?

Endret av Subara
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Teknisk feil.

Det var bare kommuner med rødt farevarsel som skulle fått meldinger. Jeg bor i orange sone og fikk nødvarsler likevel.

Mulig at kunstig intelligens var årsaken?

Nei.

Det er ikke noe KI involvert i varselet.

Du har rett og slett bare misforstått Aftenposten sitt sammendrag. 

Selve sammendraget deres er skrevet av KI. Resten av artikkelen står en journalist (eller fler for), men arbeidet med å fatte 3-4 bullet points er tydeligvis for tidkrevende, så på akkurat den biten brukes KI. Av avisen Aftenposten. Ikke myndighetene. 

IMG_2931.thumb.jpeg.12ffd053e457be24227c08ac23dc11cb.jpeg

Leser du hele artikkelen, kommer det forresten frem at «hyperlenken» som lå i meldingen ikke fungerte overalt. Det var alt vedr teknisk feil. En link som ikke åpnet seg - i noen kommuner. 😉

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 minutter siden):

Nei.

Det er ikke noe KI involvert i varselet.

Du har rett og slett bare misforstått Aftenposten sitt sammendrag. 

Selve sammendraget deres er skrevet av KI. Resten av artikkelen står en journalist (eller fler for), men arbeidet med å fatte 3-4 bullet points er tydeligvis for tidkrevende, så på akkurat den biten brukes KI. Av avisen Aftenposten. Ikke myndighetene. 

IMG_2931.thumb.jpeg.12ffd053e457be24227c08ac23dc11cb.jpeg

Leser du hele artikkelen, kommer det forresten frem at «hyperlenken» som lå i meldingen ikke fungerte overalt. Det var alt vedr teknisk feil. En link som ikke åpnet seg - i noen kommuner. 😉

Det med kunstig intelligens var ment humoristisk. Ja, de snakket om feil i linken i nødvarselet før i dag.

Sitat

Det er hverken Oslo politidistrikt eller Oslo kommune som har sendt ut varselet noen i Oslo har mottatt. Torjussen forteller at de regnet med at meldingen kunne bli sendt ut til flere enn de planla, men ikke så langt som til Oslo.

Statsforvalteren har ikke oversikt over hvor mange i Oslo som har fått varselet, opplyser Torjussen.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/q1wEQg/ekstremvaeret-hans-oslo-borgere-skulle-ikke-mottatt-noedvarsel-paa-mobil-7-august

Da, så.

Spørsmål: var det feil eller riktig at jeg fikk nødvarsel (3 stk) i orange sone og en bekjent i Oslo (1 stk) i dag?

Bedre med for mange varsler enn for få i tilfelle uværet slår til, er kan hende "moralen". Og det er ikke over ennå.

Lenke til kommentar
Subara skrev (4 minutter siden):

Spørsmål: var det feil eller riktig at jeg fikk nødvarsel (3 stk) i orange sone og en bekjent i Oslo (1 stk) i dag?

Bedre med for mange varsler enn for få i tilfelle uværet slår til, er kan hende "moralen". Og det er ikke over ennå.

Slik jeg har forstått dette, så er det hvilken basestasjon du er koblet opp til som avgjør.
 

Dersom basestasjonen har fått beskjed om å sende ut nødvarsel, vil alt og alle mobiltelefoner som er koblet til denne "cellen" motta varsel. Helt uavhengig av hvem du er, hvilket telefonnummer du har, etc. 

Så den eneste plausible forklaring jeg finner, er at du på varslings-tidspunktet var påkoblet en celle som fikk beskjed om å sende ut varsel. 

Disse basestasjonene overlapper forøvrig svært mye med hverandre, og to telefoner som ligger ved siden av hverandre på samme stuebord, trenger ikke være koblet til samme basestasjon. Mange basestasjoner dekker telefoner på alle sider av kommunegrensene.


Det kan jo kanskje ha skjedd en feil, slik at noen basestasjoner i Oslo ved et uhell også fikk beskjed om å sende ut disse meldingene? (My best guess)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Var eigentleg det eg frykta, at nøyaktigheita er for dårleg. 

Ein skal sjølvsagt ikkje undervurdere behovet for informasjon, men det blir å rope "ulv ulv" om nødvarselet skal brukast i tide og utide. 

Her bør ein gå heilt tilbake til skrivebordet, for det mest fornuftige er vel:

  • Informasjon, SMS
  • Mulig fare, nødvarsel med lav prioriter
  • Akutt fare, nødvarsel
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde dette skulle brukes mye mer nøyaktig og kritisk. Joda, kjipt med mye vann, stengte/ødelagte veier osv, men trodde det var mer for akutt kritisk, ikke noe medier har informert om en stund og som strengt tatt ikke er noen katastrofe uansett, med mindre det så klart skjer noe fremover.

Så mer for meg at det skulle brukes om feks en tornado var på vei mot min kommune enn at det regner mye i halve norge.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (28 minutter siden):

Var eigentleg det eg frykta, at nøyaktigheita er for dårleg. 

Ein skal sjølvsagt ikkje undervurdere behovet for informasjon, men det blir å rope "ulv ulv" om nødvarselet skal brukast i tide og utide. 

Her bør ein gå heilt tilbake til skrivebordet, for det mest fornuftige er vel:

  • Informasjon, SMS
  • Mulig fare, nødvarsel med lav prioriter
  • Akutt fare, nødvarsel

Enig!
 

Ulempen med SMS-utsendelse, er at myndighetene må ha telefonnummeret til alle som skal få varselet. 

Myndighetene vet (forhåpentligvis?!) ikke hvor jeg befinner meg til en hver tid. Så hvordan nå frem til meg dersom jeg har reist inn i et utsatt område?

Nødvarsel derimot, bruker ikke SMS-teknologi, men kringkaster bare beskjed til samtlige som lytter på basestasjonen. Dermed kunne turister og andre motta dagens varsel — samtidig som nordmenn ferierende i utland ikke fikk noe varsel (og dermed kanskje ikke fikk bedt naboen om hjelp til å sikre eiendommen?)

 

Kombinasjon av SMS ved lav risiko, og nødvarsel kun ved akutt* fare for liv og helse, må da være bedre!?

(* Med akutt fare, mener jeg ikke at det skjer noe om seks-sju timer. Det bør være nært forestående!)

 

Det sagt: dersom myndighetene varslet for lite, for seint, etc., hadde hoderullingen startet. Sånn sett er det sikkert (korrekt?) fristende å varsle én gang for mye, enn én gang for lite?

Endret av qualbeen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (43 minutter siden):

Myndighetene vet (forhåpentligvis?!) ikke hvor jeg befinner meg til en hver tid. Så hvordan nå frem til meg dersom jeg har reist inn i et utsatt område?

Myndighetene vet jo ikke, men operatør vet jo til enhvertid hvem som er koblet til hvilke basestasjoner.
De kan i teorien varsle med SMS til samtlige mobilnummere koblet til basene i gjeldende område uten at myndigheten vet eller bryr seg om hvem som er hvor.

Endret av aklla
  • Liker 6
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 timer siden):

Myndighetene vet (forhåpentligvis?!) ikke hvor jeg befinner meg til en hver tid. Så hvordan nå frem til meg dersom jeg har reist inn i et utsatt område?

 

aklla skrev (3 timer siden):

Myndighetene vet jo ikke, men operatør vet jo til enhvertid hvem som er koblet til hvilke basestasjoner.
De kan i teorien varsle med SMS til samtlige mobilnummere koblet til basene i gjeldende område uten at myndigheten vet eller bryr seg om hvem som er hvor.

Fekk ikkje folk som var på hytta i starten av koronaen sms frå hyttekommunen om at dei burde ryke og reise?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 timer siden):

Ulempen med SMS-utsendelse, er at myndighetene må ha telefonnummeret til alle som skal få varselet. 

 

Dette stemmer ikke. Når det nå nylig var en boligbrann i Stavanger vest for sentrum, sendte politiet/kommunen ut SMS til samtlige i et geografisk område. 

Det ble forøvrig klager også da, pga at folk som var helt andre steder fikk meldingen fordi de var koplet på en basestasjon et stykke unna. Det ble forklart at kommunen kunne velge å enten sende SMS til alle som var bosatt i et område, uavhengig av hvor mobilen befant seg, eller til alle telefoner som befant seg innenfor et visst område (som de gjorde). 

Jeg som befant meg på andre siden av byen fikk selv varsel om å holde meg innendørs selv om jeg hverken kunne se eller lukte noe tegn til brann.

Mer her: https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/stavanger/2023/08/04/rune-bjerga-reagerer-pa-brann-sms/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kEGxvX/flere-faar-gjentagende-noedvarsel-skjoenner-at-det-er-frustrerende
 

Quote

 

Mandag besluttet politiet å sende ut nødvarsel til innbyggere i kommuner med rødt farenivå.

Ved en feil ble det sendt ut varsel til Oslo-beboere også – til tross for at det ikke er rødt farevarsel i kommunen.

Flere har opplevd gjentagende nødvarsel gjennom natten.

VG har sett flere skjermdumper som bekrefter meldingene.

Tirsdag morgen er det fremdeles oransje farevarsel i hovedstaden.

Oslo-politiet har ikke opplevd økt pågang på grunn av de gjentagende nødvarslene.

– Det er kjempeviktig at vi har dette systemet. Samtidig skjønner jeg at det er frustrerende å bli vekket midt på natten av en melding du allerede har fått, sier operasjonsleder Vidar Pedersen til VG.

 

7-8 varsler på tre-fire timer om at det regner...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fikk nødvarsler i hytt og vær

Sitat

Familien til Renate Wullum fra Smøla på Nordmøre – flere mil unna uværets episenter – fikk mandag flere ganger nødvarsel fra myndighetene om ekstremværet «Hans».

Sitat

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor det har skjedd. Det må vi bare kikke på, sier hun til statskanalen.

Aarsæther er først og fremst veldig glad for at folk faktisk ble varslet.

Sitat

Statsforvalter i Innlandet Knut Storberget bekrefter til VG at han kun har bedt om at ett nødvarsel skal sendes ut.

Han sier det er politiet som må kommentere hvorfor folk har fått meldinger gjentatte ganger og midt på natten.

Ut over det ønsker han ikke å kommentere de mange varslingene.

Politiet må ha "trykket på knappen et par ganger ekstra"🤔  Interessant dette for oss som ikke har teknisk innsikt.

 https://www.kode24.no/artikkel/sann-fungerer-nodvarsel-losningen-som-far-alle-norges-mobiler-til-a-ule/79546879

HÃ¥per de finner ut av det.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (54 minutter siden):

Fikk nødvarsler i hytt og vær

Politiet må ha "trykket på knappen et par ganger ekstra"🤔  Interessant dette for oss som ikke har teknisk innsikt.

 https://www.kode24.no/artikkel/sann-fungerer-nodvarsel-losningen-som-far-alle-norges-mobiler-til-a-ule/79546879

Det er litt sånn innen IT vettu. Man trykker én gang på send-knappen og ingenting skjer. Så trykker man 3 ganger hurtig og man ender opp med 4 varsel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
10 hours ago, aklla said:

Myndighetene vet jo ikke, men operatør vet jo til enhvertid hvem som er koblet til hvilke basestasjoner.
De kan i teorien varsle med SMS til samtlige mobilnummere koblet til basene i gjeldende område uten at myndigheten vet eller bryr seg om hvem som er hvor.

Og det funket utmerket allerede i første korona-år:

Jeg var underveis med seilbåt i et område i DK som var uten karanteneplikt ved hjemkomst. Fikk en SMS fra "Bent Høye" at området jeg befant meg i ville bli karantenepliktig om 2 dager. I rett tid var jeg tilbake i et annet område i DK som fortsatte å være uten karanteneplikt.

Fikk forøvrig ingen nødvarsel de siste dagene - min mobil er for gammel (5 år eller sånt).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...