GÃ¥ til innhold

📢 Nytt varslingssystem i Norge.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (3 minutter siden):

Barn som er alene hjemme kan på egen mobil søke opp folk som får hodet kuttet av, eller få det tilsendt som link. Kanskje vi heller burde sette aldersgrense på mobiltelefon?

Det er sant nok, men ei meldig frå politiet om at du er i fare kjennes nok som ei mykje meir reel trussel enn om ein oppsøker skumle ting på internett. Det som skjer på internett kan være veldig traumatiserande det også, men det er noko heilt anna enn å få beskjed om at di eiga sikkerheit er i fare. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, The Avatar said:

Det er sant nok, men ei meldig frå politiet om at du er i fare kjennes nok som ei mykje meir reel trussel enn om ein oppsøker skumle ting på internett. Det som skjer på internett kan være veldig traumatiserande det også, men det er noko heilt anna enn å få beskjed om at di eiga sikkerheit er i fare. 

Det er i tillegg ikke staten som sender en sånn link om hodekapping sammen med et ulende varsel.

Igjen, jeg er helt for å ha nødvarsel som en tjeneste og system. Men bruk det når andre kanaler som nyheter, TV, Radio, Internett ikke er tilstrekkelig og at det er virkelig krise.

Det er alltid noe fælt som skjer et eller annet sted, nytter ikke å få varsel om alt - det kaller jeg misbruk av en tjeneste.

Endret av Wheeljack
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Fikk nødvarselet 18 ganger på et døgn. Var ikke i området som skulle varsles".

Smått parodisk. Jeg skal ikke mene noe om det er brukerfeil eller systemfeil, men noe er hvertfall feil. Håper de finner ut av det før neste gang det blir aktuelt å ta det i bruk.

https://www.aftenposten.no/norge/i/jl7xoe/fikk-noedvarselet-18-ganger-paa-ett-doegn-var-ikke-i-omraadet-som-skulle-varsles

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kva nivå vart flomvarselet sendt ut på? Nødvarsel systemet har to nivå i tillegg til amber alarm. Eg veit ikkje om det er nevneverdig forskjell på nivå, men skal ein fortsette å bruke systemet til informasjon så burde det kome lydlaust som ein pop-up, og ikkje som ein alarm. 

Telefonen burde aldri ule og vise nødvarsel på skjermen med mindre det er behov for at publikum føretek seg eit eller anna. Må du søke tilflukt på grunn av flyangrep, lukke vindaugene på grunn av røyk, eller tømme kjellaren for gjenstandar på grunn av flaum, så kan det forsvarast at det blir sendt ut ein alarm. Men når det berre er informasjon så blir det misbruk av systemet. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, frohmage said:

I leiligheten min har vi en brannvarsler som ringer i alle leilighetene i bygården selv om den bare blir utløst i én av dem. Den går av ca. en gang i måneden uten at det har vært en brann som kunne skadet meg eller mine. Jeg synes likevel det er greit å ha den tilkoblet.

Greit nok.... Men hadde brannalarmen din blitt utløst hver gang en brannalarm hvor som helst i byen ble utløst, og kanskje i nabokommunen så tror jeg du hadde blitt lei etterhvert.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nå begynner jeg også å bli litt lei.
Var på en butikk i sentrum av Oslo nå i kveld, og fikk plutselig nødvarsel på mobilen nok en gang.

Altså lenge etter at man har uttalt at det har skjedd mange feil, så fortsetter man tydeligvis på akkurat samme måte.

Det pep også i telefoner til flere andre i løpet av handleturen min. 
Jeg gadd ikke en gang å se på varselet, bare skrudde det av. Tror mange gjør det samme nå. 

Skulle det nå komme en situasjon i Oslo hvor man faktisk bør se på telefonen og lese meldingen nøye, er man ute å kjøre. Veldig mange vil bare skru av meldingen med en gang uten å gidde å lese den.

Edit: Og flere skrur av hele tjenesten på mobilen.

Endret av KalleKanin
  • Liker 4
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Greit nok.... Men hadde brannalarmen din blitt utløst hver gang en brannalarm hvor som helst i byen ble utløst, og kanskje i nabokommunen så tror jeg du hadde blitt lei etterhvert.

Ja, men da hadde den ringt mange ganger om dagen. Dette er vel første gangen systemet har blitt brukt utenom testing. Om jeg får sånne meldinger til stadighet fremover vil jeg også bli misfornøyd.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (9 timer siden):

I leiligheten min har vi en brannvarsler som ringer i alle leilighetene i bygården selv om den bare blir utløst i én av dem. Den går av ca. en gang i måneden uten at det har vært en brann som kunne skadet meg eller mine. Jeg synes likevel det er greit å ha den tilkoblet.

Men korleis reagerer du på brannalarmen? Evakuerer du ut med ein gong og venter på utsida til at du har fått bekrefta at årsaken er funnet og det er trygt å gå inn igjen, eller blir dette bakgrunnsstøy der du din fyrste tanke er at naboen steiker pizza og at du kan forholde deg rolig? 

Sidan nødvarselet blant anna er meint å brukast der flyalarmen ikkje kan høyrast så er det viktig at innbyggarane tek alarmen på alvor.

Det skulle tatt seg ut om flyangreps-tyfonane i Oslo hadd blitt utløyst 18 gongar i døgnet, og dei skal eigentleg være ein del av det same systemet som skal varsle om "viktig melding, søk informasjon". 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, :utakt said:

"Fikk nødvarselet 18 ganger på et døgn. Var ikke i området som skulle varsles".

Smått parodisk. Jeg skal ikke mene noe om det er brukerfeil eller systemfeil, men noe er hvertfall feil. Håper de finner ut av det før neste gang det blir aktuelt å ta det i bruk.

https://www.aftenposten.no/norge/i/jl7xoe/fikk-noedvarselet-18-ganger-paa-ett-doegn-var-ikke-i-omraadet-som-skulle-varsles

systemfeil, med mindre brukeren kan velge å ignorere meldings-nr og koble til basestasjoner i utsatt området....

10 hours ago, The Avatar said:

Nødvarsel systemet har to nivå i tillegg til amber alarm.

PWS(/CMAS) message identifier har flere enn 2 nivåer, med mindre du har link til hvilken rel og implementasjon av PWS de har?

https://www.sharetechnote.com/html/Handbook_LTE_PWS_MessageIdentifier.html

Quote

CMAS defines the following classes of Warning Notifications: Presidential, Imminent Threat, Public Safety, Child Abduction Emergency, and State/Local WEA Test.

https://www.tech-invite.com/3m22/tinv-3gpp-22-268.html

 

Quote

EU-ALERT shall support three types of Warning Notifications: Alert messages to warn citizens of an imminent emergency situation, Advisory messages of lesser urgency, and Amber alerts.

 

The Alert messages shall be supported with three levels of severity. EU-Alert level 1 shall have no opt-out; levels 2 and 3 shall allow opt-out by the user. All levels of EU-ALERT messages shall be associated with a dedicated alerting indication.

7.2  Additional PWS Requirements Specific to EU-ALERT  p. 15 https://www.tech-invite.com/3m22/tinv-3gpp-22-268.html#ref-6

TU var ikke kompetente nok til å gjøre annet enn å kopiere en NTB melding, så vidt jeg vet, så seff ikke noe info der :)

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (13 minutter siden):

Men korleis reagerer du på brannalarmen? Evakuerer du ut med ein gong og venter på utsida til at du har fått bekrefta at årsaken er funnet og det er trygt å gå inn igjen, eller blir dette bakgrunnsstøy der du din fyrste tanke er at naboen steiker pizza og at du kan forholde deg rolig? 

Jeg våkner iallefall, men om det ikke lukter brent legger meg meg til å sove igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 timer siden):

Dette er vel første gangen systemet har blitt brukt utenom testing. 

Andre gang. Det ble brukt i slutten av juli etter jordskred i Vistdal i Møre og Romsdal, da det var stor fare for flere ras.

Det som har skjedd nå er åpenbart politiets feil/teknisk feil. Sikkert begge deler.

Utenom problemene er jeg meget positiv til systemet og synes det er veldig bra at det brukes til slike situasjoner. Det er vel akkurat hva det er til for.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 timer siden):

Dei har no iallefall fått testa det til gagns no då.

Synd nesten alle testene har feilet så langt.
Tyder på at det er på tide å ta minst et steg tilbake, og tenke seg godt om før de forsøker å bruke det igjen.
Jeg har (forsøkt) å disable det på min telefon, så får vi se om det lykkes.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...