GÃ¥ til innhold

📢 Nytt varslingssystem i Norge.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Sitat
  • 65 prosent av iOS-brukerne kjørte iOS 16.2, 16.3 eller 16.4, som nødvarselet krever. Siste versjon, 16.5, var da ikke utgitt ennÃ¥. Opp mot 35 prosent av iPhone-brukerne, hver tredje, kan dermed ikke motta nødvarselet.
  • 39 prosent av Android-brukerne kjørte Android 11, 12 eller 13, som nødvarselet krever. Opp mot 61 prosent av Android-brukerne, tre av fem, kan dermed ikke motta nødvarselet.

Kilde: https://www.kode24.no/artikkel/hver-tredje-norske-iphone-kan-ikke-motta-nodvarsler/79578649

 

Dette forstår jeg meg ikke helt på. Nødvarsel er nytt i Norge, men så vidt jeg har forstått er teknologene som ligger til grunn ganske gammel. Hvertfall gammel nok til at langt flere enn 30% Android-brukere har støtten. Kom ikke dette samtidig som 4G ble rullet ut?

 

Sitat

Since 2012 mobile phone OSes like Android, iOS, and Windows support EU-Alert via Cell Broadcast for public warning messages.

Wikipedia

 

Har våre myndigheter med viten og vilje hoppet på en litt for ny variant, som ekskluderer svært svært mange?!? 🤯Hvorfor? 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (22 minutter siden):

Har våre myndigheter med viten og vilje hoppet på en litt for ny variant, som ekskluderer svært svært mange?!?

de må ha gjort det.

har jo hørt at USA og Finland har hatt nødvarsel i årevis allerede, da har det nødvendigvis vært eldre telefoner/teknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, qualbeen said:

Har våre myndigheter med viten og vilje hoppet på en litt for ny variant, som ekskluderer svært svært mange?!? Hvorfor? 

Er det overraskende?

Finnes jo flere eksempler hvor staten hopper i sin teknologibegeistring på løsninger som ikke er klare eller som andre avstår fra å velge:

  • DAB - alle mÃ¥tte senere oppgradere til DAB+
  • Stengning av FM-nettet - var vel bare mÃ¥neder senere at det pÃ¥ FN-nivÃ¥ ble bestemt at FM-systemet skulle ha noen spesielle funksjoner som jeg ikke husker.
  • Digital-TV - de første Ã¥rene mÃ¥tte alle har en ekstra boks i stua fordi TVene ikke var klare ennÃ¥.
  • IT-nett passer vel ogsÃ¥ inn i denne listen selv om dette er jo gammel - er vel ogsÃ¥ heller slik at Norge er sist for Ã¥ skifte til TN/TS
  • 3 ulike alarmnumre: 110, 112, 113 (løses i stillhet i dag ved Ã¥ samlokalisere alle 3 alarmsentraler)

Kanskje jeg trengte bare en dongle til min mobil og jeg hadde fått nødmeldingen.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mr.M skrev (PÃ¥ 19.6.2023 den 19.13):

de må ha gjort det.

har jo hørt at USA og Finland har hatt nødvarsel i årevis allerede, da har det nødvendigvis vært eldre telefoner/teknologi.

Nedover i artikkelen står det jo at det er samme teknologi som andre land, men at Apple og Google må legge inn hvert enkelt land, og at det derfor krever oppdaterte telefoner.

Sitat

Ulikt i ulike land
Hun mener altså at det var Apple og Google som måtte åpne opp for de norske nødvarslene, gjennom oppdateringer i operativsystemene iOS og Android, og at kravet derfor blir relativt ferske versjoner.

Hun påpeker også at enkelte Android-mobiler med eldre versjoner kan motta varslene, avhengig av produsent og modell, og med litt ulike utfall.

Norge er ikke alene om å bruke dette nødvarsel-systemet. Men hvor ferske versjoner av operativsystemene som kreves i andre land, kommer dermed an på når landet innførte nødvarslene, ifølge DSB.

Utheim forteller for eksempel at Danmark, som skal ha lansert nødvarsler noe etter oss, derfor har enda høyere krav: iOS 16.4, kontra vår 16.2.

 

Lenke til kommentar
HÃ¥vard skrev (15 timer siden):

Nedover i artikkelen står det jo at det er samme teknologi som andre land, men at Apple og Google må legge inn hvert enkelt land, og at det derfor krever oppdaterte telefoner.

i så fall burde Apple og Google pålegges via lov/forskrifter å implementere muligheten også på tidligere versjoner? Altså hvis jeg forstår det/deg rett, kan f.eks. Google med en liten kode-snutt enkelt gjøre det tilgjengelig i Android 8.9, 10, hvis de vil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 timer siden):

i så fall burde Apple og Google pålegges via lov/forskrifter å implementere muligheten også på tidligere versjoner? Altså hvis jeg forstår det/deg rett, kan f.eks. Google med en liten kode-snutt enkelt gjøre det tilgjengelig i Android 8.9, 10, hvis de vil?

Det er slik jeg tolker artikkelen. Men hvordan oppdatere en device som er "end-of-life", og ikke får oppdateringer? Skal de pålegges å støtte alle versjoner i all tid?

Lenke til kommentar
HÃ¥vard skrev (20 minutter siden):

Men hvordan oppdatere en device som er "end-of-life", og ikke får oppdateringer? Skal de pålegges å støtte alle versjoner i all tid?

såkalt "end-of-life" burde være forbudt eller skjerpet inn, da det vel i stor grad er en oppkonstruert og forskuttert "død" ?

(jeg hadde en blekkskiver en gang som plutselig sluttet å virke pga. lignende vederstyggelighet, selv om det ikke var noe galt med printeren i seg)

EU kunne muligens presset aktørene et stykke på vei? Det er et enormt sløseri at folk tvinges til stadig må ha nye telefoner.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 1 mÃ¥ned senere...
mandodiao skrev (23 minutter siden):

Der tikket det inn ett varsel igjen gitt.

Flomvarsel

Kor nyttig finn du dette varselet målt opp med ditt lokale farenivå? Eller sagt på ein anna måte, opplever du dette som eit nødvarsel eller som rein informasjon? 

Som eg har nemt tidlegare i tråden så er mitt største ankepunkt mot nødvarsling at det kan ende opp med å bli misbrukt til mindre viktige ting, eller til å varsle om farer som ikkje er relevante for akkurat der du bur eller oppheld deg. Slik bruk kan føre til at reelle nødmeldingar som flyangrep, brann, kvikkleire, og liknande kan drukne i mengden, eller enda verre ikkje kjem fram i det heile tatt fordi folk skrur av nødvarselfunksjonen på telefonen sin. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Kor nyttig finn du dette varselet målt opp med ditt lokale farenivå? Eller sagt på ein anna måte, opplever du dette som eit nødvarsel eller som rein informasjon? 

Som eg har nemt tidlegare i tråden så er mitt største ankepunkt mot nødvarsling at det kan ende opp med å bli misbrukt til mindre viktige ting, eller til å varsle om farer som ikkje er relevante for akkurat der du bur eller oppheld deg. Slik bruk kan føre til at reelle nødmeldingar som flyangrep, brann, kvikkleire, og liknande kan drukne i mengden, eller enda verre ikkje kjem fram i det heile tatt fordi folk skrur av nødvarselfunksjonen på telefonen sin. 

Opplever det som lite nyttig. Og som ren informasjon basert på hvor jeg befinner meg.

Om jeg aldri leste nyheter, kunne det kanskje være nyttig for å oppsøke informasjon, men ellers er både jeg og alle eiendelene mine i trygghet

Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Kjipt!

Samtidig ... Kanskje seksåringen ikke er stor nok til å  ha egen mobil, dersom en melding skaper såpass til panikk?! 

Det er ganske mye annet rart man kan ramle over på YouTube og nettet forøvrig, så som forelder kan det være lurt å være littegrann obs på farene som lurer. Og et skrikende nødvarsel er selvfølgelig både skremmende og irriterende for et barn — men langt fra det verste de kunne ha sett!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...