Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

GnilreG skrev (28 minutter siden):

Tror du at det blir mindre fordommer mot homofile pga pride markering? 

Jeg tror det at når man ser at et overveldende stort flertall av heteromennesker støtter homofiles rettigheter, at det blir lettere for homofile som fortsatt er i skapet å komme ut. Ofte er det de menneskene som er i skapet som viser flest fordommer også. Mye selvhat ute og går.

Det har skjedd veldig mye der de siste 20-30 årene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (8 minutter siden):

Ofte er det de menneskene som er i skapet som viser flest fordommer også. Mye selvhat ute og går.

Det tror jeg du har rett i. Mange uttalte motstandere av Pride mener jo fortsatt at andre legninger enn heterofili er tillærte. For disse er det helt sikkert vanskelig å komme ut av skapet og akseptere egen legning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
56 minutes ago, GnilreG said:

Tror du at det blir mindre fordommer mot homofile pga pride markering? 

Jeg er blitt så gammel at jeg husker hvordan det var før. Pride og andre arrangementer der homofile har fått lov til å være seg selv og bli ansett som normale mennesker har gjort utrolig mye for holdningene folk flest har til homofile. Ihvertfall helt til enkelte nå har importert en tåpelig kulturkrig fra USA der hat mot homofile og transpersoner brukes for å dekke over den grunnleggende urettferdigheten i det amerikanske samfunnet.

Endret av Reg2000
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (1 time siden):

 Tanken er at man tar noe som opprinnelig er myntet på voksne: Drag/øl,

Og det er en del av problemet, at selve konseptet med at en gutt kler seg som en jente og omvendt skal kategoriseres som "noe som opprinnelig er myntet på voksne".

Jenter i barnealderen kler seg som jenter, gutter i barnealderen kler seg som gutter. Ergo er det ingen grunn til at konseptet med å bytte om på det trenger å kategoriseres som "noe som er myntet på voksne".

Lotte på 6 år går med musefletter. Øl. Nils på 6 år går med t-skjorte med en Ninja Turtle. Øl.

Lotte begynner å gå med t-skjorte med en Ninja Turtle. Lettøl. Nils gror håret og går med musefletter. Lettøl.

Sorry, men det skurrer for mye der.

 

Er noe enig at Mrs Doubtfire kanskje ikke er det beste eksempelet å ta frem. Karakteren til Robin Williams kler seg ut for å lure folk og sjule hans identitet. Og konseptet med å sjule sin identitet, er kanskje den fremste fordommen som anti-trans bevegelser bruker for å hisse opp sine følgere.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (28 minutter siden):

Ofte er det de menneskene som er i skapet som viser flest fordommer også. Mye selvhat ute og går.

frohmage skrev (18 minutter siden):

Det tror jeg du har rett i. Mange uttalte motstandere av Pride mener jo fortsatt at andre legninger enn heterofili er tillærte. For disse er det helt sikkert vanskelig å komme ut av skapet og akseptere egen legning.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8772014/

The authors investigated the role of homosexual arousal in exclusively heterosexual men who admitted negative affect toward homosexual individuals. Participants consisted of a group of homophobic men (n = 35) and a group of nonhomophobic men (n = 29); they were assigned to groups on the basis of their scores on the Index of Homophobia (W. W. Hudson & W. A. Ricketts, 1980). The men were exposed to sexually explicit erotic stimuli consisting of heterosexual, male homosexual, and lesbian videotapes, and changes in penile circumference were monitored. They also completed an Aggression Questionnaire (A. H. Buss & M. Perry, 1992). Both groups exhibited increases in penile circumference to the heterosexual and female homosexual videos. Only the homophobic men showed an increase in penile erection to male homosexual stimuli. The groups did not differ in aggression. Homophobia is apparently associated with homosexual arousal that the homophobic individual is either unaware of or denies.

 

Homofobiske menn er altså selv tiltrukket av menn, jeg tipper noe lignende er i spill med folk som misliker andre seksuelle minoriteter også, de hater sine egne lyster. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
19 hours ago, O3K said:

Ble litt nysgjerrig på hva Redd Barnas avlyste barnepride egentlig skulle inkludere. Fant ikke så mye detaljert info om selve arrangementet, men kom over en annen artikkel om Pride på nettsiden til Redd Barna:

Og en annen artikkel fra nettsiden til Redd Barna:

Og dette synet på barn og seksualitet blir bekreftet i et intervju om avlysningen, med Generalsekretær Birgitte Lange i Redd Barna:

Barn som bryter med normer for seksualitet? Barns seksuelle orientering? Seksualitetsundervisning for barn? Til de som påstår at Pride ikke har noe med seksualitet å gjøre og kun med forelskelse, så vitner jo sitatene over om at selve arrangøren av denne avlyste barnepridefestivalen ikke er av samme oppfatning som dere.

Enhver forelder må vel selv avgjøre om dette er passende eller ei, men for min del blir det alt for sært at barn skal delta på feiring av seksualitetsmangfold. Da tror jeg Leo's Lekeland er å foretrekke.

Enig. Kan ikke bry meg så mye og det er på ingen måte en katastrofe for barn. Men setter mye annet over det her, og det gjør sikkert barna selv også. Synes info om seksualitet kanskje passer bedre for ungdommer? Hvertfall gjorde det det før.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 1.6.2023 den 13.13):

Først: Tråden har desverre sporet noe av med diskusjon om biologiske foreldre og annet. Mitt tema er ikke for eller i mot rekken av ulike kjønn og legninger. Å være undrende til egen  barnepride, må ikke bety at man er imot homofile mm. Pride er selve showet og underholdningen.

At det nå har kommet ubehagligheter og mulige trusler (uklart om det er trusler) mot arrangør av barnepride, har ikke noe med tema her. Å være undrende eller kritisk til noe, er noe annet enn å henge ut, være ufin, usaklig osv.

Tykk tekst her lagt til 2. Juni.

--------------------

Litt usikker på om det hører under samfunn, politikk eller kjærlighet og samliv.

Røde kors ønsker å lage barnetog/barnepride for å støtte homofile, lesbiske, transpersoner osv.

Jeg er litt betenkt over at barn skal dras inn i Pride markeringer.

Hvilket kjønn man identifiserer seg med, religion, tro og annet som man former som en del av sin identitet lærercbarbån om på skolen (og hjemme?), det gjøres bra nå. Barn får tidlig vite at de har frihet til å forme sin identitet på mange måter.

Pride arrangement mener jeg  passer når de blir tenåringer og ungdom.

Såvidt jeg vet er man hverken født homofil, lesbisk eller religiøs. Forskning er ikke samstemt på dette ennå. Derfor er jeg kritisk til å bruke barn for å fremme slike temaer på oppvisninger som Pride. 

Barnepride med frivillig oppmøte uten involvering av skole og annet er greit nok. Men fortsatt litt i grenseland.

Gi meg gjerne gode argumenter for at vi trenger barnepride, så 10 åringer kan vise seg fram der og kjempe for saken. 

Barn er lojale og støtter både Pride og annet de om voksne veileder dem til det. Pride for barn blir litt for mye show og sirkus for meg. Ser ikke hva det fremmer av ekstra læring. Barn lærer i dag i 2. og 3. klasse om regnbueflagget, Pride, legning med mer. Hele greit. Men hvorfor ha egen barnepride?

Trusler og trakassering er selvfølgelig forkastelig og det er synd at det opprinnelige arrangementet ble avlyst på et slikt grunnlag.

Så var det andre som slo meg da jeg hørte om saken at et arrangement for å feire voksnes ulike seksualiteter, rettet mot barn, høres litt rart ut. For det er tross alt det Pride i hovedsak er, iblandet politisk aktivisme. Med den bakgrunnen hadde jeg syntes det var sympatisk om en kunne skille voksnes feiring av sin seksualitet fra budskapet om å akseptere ulikhet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8772014/

The authors investigated the role of homosexual arousal in exclusively heterosexual men who admitted negative affect toward homosexual individuals. Participants consisted of a group of homophobic men (n = 35) and a group of nonhomophobic men (n = 29); they were assigned to groups on the basis of their scores on the Index of Homophobia (W. W. Hudson & W. A. Ricketts, 1980). The men were exposed to sexually explicit erotic stimuli consisting of heterosexual, male homosexual, and lesbian videotapes, and changes in penile circumference were monitored. They also completed an Aggression Questionnaire (A. H. Buss & M. Perry, 1992). Both groups exhibited increases in penile circumference to the heterosexual and female homosexual videos. Only the homophobic men showed an increase in penile erection to male homosexual stimuli. The groups did not differ in aggression. Homophobia is apparently associated with homosexual arousal that the homophobic individual is either unaware of or denies.

 

Homofobiske menn er altså selv tiltrukket av menn, jeg tipper noe lignende er i spill med folk som misliker andre seksuelle minoriteter også, de hater sine egne lyster. 

Tommel opp for at du forsøker å underbygge påstanden med forskning, men om jeg leser det riktig er det snakk om en undersøkelse fra 1996 med et svært lavt antall (35) "homofobe" menn? Det virker i så fall som et litt mangelfult grunnlag for en slik konklusjon, og jeg er nysgjerrig på hvorvidt denne påstanden, om at homofobe selv er tiltrukket av eget kjønn, egentlig bare er en myte. 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (1 time siden):

Ihvertfall helt til enkelte nå har importert en tåpelig kulturkrig fra USA der hat mot homofile og transpersoner brukes for å dekke over den grunnleggende urettferdigheten i det amerikanske samfunnet.

Som f.eks at SCOTUS nylig angrep fagforeninger og arbeideres rettigheter der.

https://www.reuters.com/legal/us-supreme-court-rules-against-union-fight-over-strike-that-damaged-property-2023-06-01/

https://www.nbcnews.com/politics/supreme-court/supreme-court-rules-concrete-company-union-damages-dispute-rcna77242

Hvordan det er relevant for denne tråden? Både ingenting og alt. Mens folk går rundt og er distraherte og redde for pride og woke, skjer dette rett under nesa på dem. Mens de blir avledet og agitert med anekdoter om "en person mistet jobben fordi hen sa at det finnes kun to kjønn", jobber krefter for at arbeidere kan bli utnyttet ytterligere, og dermed risikere å miste jobben for mange, mange flere grunner som ikke har noenting med minoriteter å gjøre...

Imellomtiden skjer også dette...

Som kanskje kan komme til å lede til dette, men håper selvfølgelig at det ikke skjer...

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Pride handler om homofiles rettigheter lenger. Det har blitt et hysterisk sirkus, et krakilsk hyl om oppmerksomhet. Og det er en gigantisk bjørnetjeneste for de aller fleste homofile. Folk som er mot Pride, er i forsvinnende liten grad mot homofile, men de er møkk lei av uke etter uke hver sommer med insisterende "se på oss, se på oss, elsk oss, elsk oss!" Og hvis du ikke bilfaller - stilltiende eller aktivt - er du automatisk en homohater, homofob, transfob, mannsgris, neo-konservativ, reaksjonær og det som verre er.

Homofili er medfødt, og er ikke et valg. Dette forstår de aller, aller fleste. Hvorfor må vi da tutes ørene fulle av at vi er homofobe jævler hvis vi ikke faller ned på kne og hyller dette sirkuset hvert bidige år? En bjørnetjeneste er definert som velment, men klossete hjelp som blir mest til skade, og det er akkurat det Pride er mot homofile og homofiles rettigheter. Jeg tror Pride har skadet hvermannsens syn på homofili ekstremt mye mer enn det har hjulpet. Og det er veldig synd. Men sånn blir det gjerne med krampeaktige og insisterende bevegelser. De virker mot sin hensikt.

Jeg kan høre motargumentet allerede: "Ja, men det er jo derfor vi trenger Pride mer enn noen gang!" Mitt svar til det er: Jo mer det gnåles om Pride, desto mer skader det homomiljøet.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gargantua said:

Hvorfor må vi da tutes ørene fulle av at vi er homofobe jævler hvis vi ikke faller ned på kne og hyller dette sirkuset hvert bidige år?

Fordi det er noen homofobe jævler som starter denne "debatten" hvert år istedenfor å bare gå forbi pride flagget i stillhet. Da hadde man knapt lagt merke til at noe skjer hvis man ikke selv velger å møte opp på arrangementet som det er helt frivillig å møte opp på. 

Det er ikke pride paraden som tar plass, det er all denne idiotiske såkalte debatten om den som tar plass. 

Endret av Reg2000
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (2 timer siden):

Jeg er blitt så gammel at jeg husker hvordan det var før. Pride og andre arrangementer der homofile har fått lov til å være seg selv og bli ansett som normale mennesker har gjort utrolig mye for holdningene folk flest har til homofile. Ihvertfall helt til enkelte nå har importert en tåpelig kulturkrig fra USA der hat mot homofile og transpersoner brukes for å dekke over den grunnleggende urettferdigheten i det amerikanske samfunnet.

Helt enig. Jeg tror mye av den debatten vi ser i dag er konstruert og importert. Som for eksempel denne plutselige irrasjonelle motstanden mot menn i kvinneklær og motsatt, at pride er «grooming» og lignende sprø forestillinger. Jeg håper og tror aksepten for skeive generelt er økt i samfunnet, men jeg tror samtidig også det er blitt flere ytterliggående på «anti»-siden - mye på grunn av denne kulturkrigen som fyres oppunder og brukes av den ene politiske siden spesielt i USA.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (18 minutter siden):

Jeg tror ikke Pride handler om homofiles rettigheter lenger. Det har blitt et hysterisk sirkus, et krakilsk hyl om oppmerksomhet. Og det er en gigantisk bjørnetjeneste for de aller fleste homofile. Folk som er mot Pride, er i forsvinnende liten grad mot homofile, men de er møkk lei av uke etter uke hver sommer med insisterende "se på oss, se på oss, elsk oss, elsk oss!" Og hvis du ikke bilfaller - stilltiende eller aktivt - er du automatisk en homohater, homofob, transfob, mannsgris, neo-konservativ, reaksjonær og det som verre er.

Homofili er medfødt, og er ikke et valg. Dette forstår de aller, aller fleste. Hvorfor må vi da tutes ørene fulle av at vi er homofobe jævler hvis vi ikke faller ned på kne og hyller dette sirkuset hvert bidige år? En bjørnetjeneste er definert som velment, men klossete hjelp som blir mest til skade, og det er akkurat det Pride er mot homofile og homofiles rettigheter. Jeg tror Pride har skadet hvermannsens syn på homofili ekstremt mye mer enn det har hjulpet. Og det er veldig synd. Men sånn blir det gjerne med krampeaktige og insisterende bevegelser. De virker mot sin hensikt.

Jeg kan høre motargumentet allerede: "Ja, men det er jo derfor vi trenger Pride mer enn noen gang!" Mitt svar til det er: Jo mer det gnåles om Pride, desto mer skader det homomiljøet.

 

Jeezus, blir dere ALDRI lei av å spy ut de samme talking pointsa og den samme victimblaming-retorikken gang på gang på gang? Det blir ikke en sannhet uansett hvor mange ganger dere gjentar det.

Ingen har noensinne bedt dere om å falle ned på kne for å hylle Pride. Det vet du godt. Det eneste måten det kan skje på er hvis arbeidsgiveren din gir deg en oppgave om det i forbindelse med optiske taktikker for investorer. Ikke pride sin skyld. Det er kapitalisme.

Dere blir ikke foret med mer insisterende "se på oss, se på oss, elsk oss, elsk oss" noe mer enn dere selv velger å utsette dere for via å klikke på artikler fore algoritmene deres, eller delta på paradene som dere selv kan velge. Det vet du godt.

Og ingen er automatisk en homohater, homofob, mannsgris, neo-konservativ, reaksjonær og det som værre er. Det er et valg man selv står for. Hvis man synes det er et urettmessig stempel, klarer dere fint å argumentere for at dere ikke er disse tingene.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Reg2000 said:

Fordi det er noen homofobe jævler som starter denne "debatten" hvert år istedenfor å bare gå forbi pride flagget i stillhet. Da hadde man knapt lagt merke til at noe skjer hvis man ikke selv velger å møte opp på arrangementet som det er helt frivillig å møte opp på. 

Er det egentlig helt frivillig? Ifølge Pride i Norge 2023 er det flere dusin ulike arrangementer spredt gjennom hele året. Det er ikke én festival på én dag lenger. Man kan ikke åpne en avis eller delta i samfunnet uten å bli overøst av Pride. Da blir det etter mitt skjønn masete.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Gargantua said:

Er det egentlig helt frivillig? Ifølge Pride i Norge 2023 er det flere dusin ulike arrangementer spredt gjennom hele året. Det er ikke én festival på én dag lenger. Man kan ikke åpne en avis eller delta i samfunnet uten å bli overøst av Pride. Da blir det etter mitt skjønn masete.

Unnskyld kraft uttrykkene men det kan for faen ikke bli mer frivillig. Med mindre du har en eller annen pervers lyst til å lese om ting du ikke bryr deg om handler det om å scrolle forbi et og annet innlegg. Det er litt som om jeg skulle bruke resten av livet mitt på å bli forbanna på at det eksisterer artister jeg ikke har lyst til å gå på konsert med fordi jeg ikke liker musikken deres. Voks opp og finn noe du trives med isteden.

La oss heller bruke tiden på noe mer fornuftig som feks å forby folk å spille "Idyll" i sommerferien.

Endret av Reg2000
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (1 time siden):

Og det er en del av problemet, at selve konseptet med at en gutt kler seg som en jente og omvendt skal kategoriseres som "noe som opprinnelig er myntet på voksne". Jenter i barnealderen kler seg som jenter, gutter i barnealderen kler seg som gutter. Ergo er det ingen grunn til at konseptet med å bytte om på det trenger å kategoriseres som "noe som er myntet på voksne". Jenter i barnealderen kler seg som jenter, gutter i barnealderen kler seg som gutter. Ergo er det ingen grunn til at konseptet med å bytte om på det trenger å kategoriseres som "noe som er myntet på voksne".

Selv om crossdressing er en del av dragshow, så er de ikke synonymer. Opprinnelig så har dragshow sterke seksuelle undertoner, og er følgelig ikke sømmelig for barn, så selv med et alternativt 100% barnevennlig barnedragshow, så vil nok folk fortsatt tenke på «vanlig drag» når de hører selve ordet «drag»:

(Ikke verdens beste klipp, men det er litt vanskelig å finne en youtube-video om emnet som ikke er et nyhetsinnslag, eller en politisk kommentar.) Hadde man istedet kallt det «skeiv teaterforestilling» istedet for «barne-drag», så hadde sikkert litt av skeptisismen forsvunnet på flekken.

AtterEnBruker skrev (1 time siden):

Er noe enig at Mrs Doubtfire kanskje ikke er det beste eksempelet å ta frem. Karakteren til Robin Williams kler seg ut for å lure folk og sjule hans identitet. Og konseptet med å sjule sin identitet, er kanskje den fremste fordommen som anti-trans bevegelser bruker for å hisse opp sine følgere.

Tja, det er ikke et godt eksempel, men det kan kanskje være et av de bedre allikevel. Når det kommer til filmer så kan jeg bare komme på en håndfull hvor noen kler seg ut som det motsatte kjønn, og selv da er det enten for å komme seg vekk fra noen, eller for å vinne en taktisk fordel. Du har jo f.eks. denne scenen fra disneyfilmen Mulan, hvor mannfolka kler seg ut som kvinnfolk:

mulan.png.6b4f0f28faf32a6640c8cd7c02e56dfe.png

Men selv her er det ikke snakk om å være drag eller trans. Her gjør de det bare for å komme seg inn i palasset og forbi de lettlurte vaktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...