Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

lada1 skrev (41 minutter siden):

Jeg skulle også gjerne ha vært som en hanngorilla med mange damer å passe på.

Det var lite gjennomtenkt av deg. Det skulle du ikke gjerne 🙂

Å argumentere med at homofili er «unaturlig» er noldus.

Å argumentere med at noe skjer i naturen, så det kan vi også drive med er like noldus.

Vi må finne normer for hvordan vi som art og kultur skal te oss, inklusive tabuer, uavhengig av hva klovnefisk eller leopard-hanner driver med.

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AtterEnBruker skrev (8 timer siden):
Snikpellik skrev (9 timer siden):

Pride er ikke en ideologi.

Dette! Fakta om at det eksisterer forskjellige mennesker er ikke en ideologi. Og å spre usannheter i form av propaganda er ikke å ytre seg kritisk.

Korrekt, Pride i seg selv er ikke en ideologi, men en årlig markering, akkurat som 1. Mai heller ikke en ideologi. Det er jo bare: «en dag arbeidere og deres organisasjoner bruker for å fremme sine interesser som arbeidsfolk.» Fakta om at arbeidsfolk har interesser er ikke en ideologi. Men å antyde at ideologi skulle være fraværende blir misvisende.

Nå kan jeg forøvrig nevne at jeg ikke ser på begrepet «ideologi» som et fy-ord. (Selv om noen ser ut til å bruke det, og andre også oppfatte det, som om det skulle være et fy-ord). F.eks. er både feminisme såvel som sosialdemokrati ideologier. FRI - foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold (som arrangerer Pride) har jo selv en egen politisk plattform, såvel som eget arbeidsprogram.

Sitat

Arbeidsprogrammet definerer FRIs mål, samt hvilke samfunnsendringer vi vil jobbe for...

Vi aksepterer ikke at andre bruker vår interessepolitikk for å skape splid...

Her er det tydelig at det er snakk om mer enn kun «faktaspredning om forskjellige mennesker», men aktivt arbeid for samfunnsendringer på grunnlag av interessepolitikk. Som FRI selv uttrykker det i sin «politisk plattform»:

Sitat

En av våre viktigste oppgaver er å drive påvirkningsarbeid overfor storsamfunnet, som politikere, organisasjoner, myndigheter, næringsliv og massemedier.

«Ideologi» trenger dog ikke å være et hånord, men har for noen blitt det.

Endret av O3K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Barnpride er noe nytt for meg, og jeg forstår hvis folk reagerer.

Å elske noen andre enn partneren din har sannsynligvis blitt akseptert i alle tider og i alle kulturer. Du kan elske en forelder, søsken, venn, mentor, til og med naboen din. Det som imidlertid lenge har vært uakseptabelt, er den seksuelle kjærligheten mellom samme kjønn.

Heldigvis lever vi i en tid der den normen ikke lenger gjelder. I stedet feires tidligere marginaliserte gruppers rett til sex årlig over store deler av verden. Jo, det finnes de som ikke støtter Pride, men du tolererer det. Så er det et veldig lite antall mennesker som ønsker å forby hele arrangementet, men de er få i antall og kan lett ignoreres.

Men hvorfor skal en bevegelse, som mange forbinder med retten til seksuell frihet, spesifikt rette seg mot barn? Hvis du tar det seksuelle ut av Pride, er resultatet en bevegelse som forfekter Kristi kjærlighetsbudskap. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
O3K skrev (29 minutter siden):

Korrekt, Pride i seg selv er ikke en ideologi, men en årlig markering, akkurat som 1. Mai heller ikke en ideologi. Det er jo bare: «en dag arbeidere og deres organisasjoner bruker for å fremme sine interesser som arbeidsfolk.» Fakta om at arbeidsfolk har interesser er ikke en ideologi. Men å antyde at ideologi skulle være fraværende blir misvisende.

Nå kan jeg forøvrig nevne at jeg ikke ser på begrepet «ideologi» som et fy-ord. (Selv om noen ser ut til å bruke det, og andre også oppfatte det, som om det skulle være et fy-ord). F.eks. er både feminisme såvel som sosialdemokrati ideologier. FRI - foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold (som arrangerer Pride) har jo selv en egen politisk plattform, såvel som eget arbeidsprogram.

Her er det tydelig at det er snakk om mer enn kun «faktaspredning om forskjellige mennesker», men aktivt arbeid for samfunnsendringer på grunnlag av interessepolitikk. Som FRI selv uttrykker det i sin «politisk plattform»:

«Ideologi» trenger dog ikke å være et hånord, men har for noen blitt det.

Godt innlegg, jeg er helt enig. Når det kommer til ideologi som fy-ord, så synes jeg heller ikke at det er det - men jeg mener definitivt at begrepet "pride-ideologi" brukes negativt ladet i forbindelse med motstand mot pride, og det jeg mener ofte er usaklig kritikk av pride som konsept. For min del gir det like lite mening som kalle 17. mai eller landet Sverige for en ideologi.

Pride er forøvrig heller ikke det samme som Foreningen Fri, selv om de er en av arrangørene av pride i Oslo og de som har hovedansvaret for den praktiske gjennomføringen av de største arrangementene. Pride tilhører ikke en bestemt organisasjon, ett politisk parti. Ikke en ideologi, men en felles rettighetskamp og feiring som ingen har monopolisert, eller kan monopolisere.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

...men jeg mener definitivt at begrepet "pride-ideologi" brukes negativt ladet i forbindelse med motstand mot pride, og det jeg mener ofte er usaklig kritikk av pride som konsept.

Jeg er enig med deg der; Det er definitivt de som bruker «pride-ideologi» som et skjellsord. Det sagt så tror jeg også at noen bruker slike begrep i mangel på et bedre offisielt begrep.

 

Snikpellik skrev (1 time siden):

Pride er forøvrig heller ikke det samme som Foreningen Fri, selv om de er en av arrangørene av pride i Oslo og de som har hovedansvaret for den praktiske gjennomføringen av de største arrangementene.

Det er mer til Pride enn kun parader og festivaler, men FRI later til å være en særdeles dominerende aktør i så henseende. FRI er forøvrig ikke en av arrangørene av Oslopride, men ifølge Osloprides egen nettside den eneste arrangøren samt eier. Trondheim Pride beskrives slik: «Trondheim Pride er satt sammen av frivillige og er en underorganisasjon av Fri Trøndelag.» Mens Regnbuedagene Bergen Pride eies av FRI : «The pride festival is owned by: FRI – The Norwegian organisation of gender and sexual diversity in Vestland.». Det samme gjelder også Skeivå Rogaland Pride : «Skeivå Rogaland Pride eies og arrangeres av Fri Rogaland.»

 

Snikpellik skrev (1 time siden):

Pride tilhører ikke en bestemt organisasjon, ett politisk parti. Ikke en ideologi, men en felles rettighetskamp og feiring som ingen har monopolisert, eller kan monopolisere.

Pride som fenomen er det naturligvis ingen som har monopol på, og det er flere enn kun FRI som holder arrangementer. Men som du selv skriver over så har FRI hovedansvaret for de største arrangementene, Og følgelig er FRIs arrangementer langt mer synlige enn resten, og vil dermed i større grad påvirke allmenn befolknings inntrykk og oppfatning av Pride.

Endret av O3K
Skriveleif.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er for nazisme og mot homofili. 

Da jeg ikke har gått i Pridemarkering og ikke har gått i markering mot nazisme...

For mine verdier, holdninger og levemåte er null verdt om jeg ikke går i markeringer og parader for de ulike verdier? Dette legger man så på barn! 

Er det rart det blir krig? Vi har det for fredelig og godt, derfor polariserer vi og skaper splid for oppmerksomhet og klikk på nett. 

Hvor ble det av dybden av verdien i regnbueflagget og symbol på allsidighet og åpenhet? 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 timer siden):

Jeg er for nazisme og mot homofili. 

Da jeg ikke har gått i Pridemarkering og ikke har gått i markering mot nazisme...

For mine verdier, holdninger og levemåte er null verdt om jeg ikke går i markeringer og parader for de ulike verdier? Dette legger man så på barn! 

Er det rart det blir krig? Vi har det for fredelig og godt, derfor polariserer vi og skaper splid for oppmerksomhet og klikk på nett. 

Hvor ble det av dybden av verdien i regnbueflagget og symbol på allsidighet og åpenhet? 

Den kristne Guden virker som en hevngjerrig jævel, men Jesus virker som en ganske hyggelig fyr. På en litt sånn naiv hippi-meets-sosialdemokrat måte.

Kristendommen gikk vel ganske raskt (på en historisk tidsskala) fra å være en minoritet, idealistisk,liberal, undertrykket og hundset religion, til å være en statsreligion som gjorde mer eller mindre det samme mot andre grupper?

Det er mer eller mindre normen at man kjemper for at sine ideer, trossett og ideologi skal bli normen, og så betrakter de andre som "avvikere". Det å ha et samfunn som virkelig er mangfoldig, hvor det er stort rom for å mene noe som andre er uenig i krever derimot at vi jobber med oss selv hver dag. Det er slitsomt.

Jeg prøver å være "Liberal". I det legger jeg i at voksne, myndige mennesker i følge min ideologi bør få stor adgang til å ta valg som bare/primært berører dem selv. Også hvis det er valg jeg er dypt uenig i. Jeg er ikke gjennomført og hvis et voksent barn av meg begynte med metamfetamin så ville jeg nok ha vært villig til å gjøre temmelig illiberale ting.

Dette gir dog et paradoks: hva skal jeg gjøre hvis en person utnytter seg av min liberalitet til å fremme endringer som jeg ser på som illiberale? Hva om jeg har en "free speech" blog, og noen benytter seg av den til å fremme innskrenkninger i ytringsfriheten? Skal jeg ofre mine prinsipper for å fremme mine prinsipper?

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (3 timer siden):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/soknad-om-fritak-fra-pride-sprer-seg-det-er-for-mye/15792722/

Noen ganger kan det simpelthen bli for mye av det gode, og da blir foreldre i forskjellige farger mer 'intolerante'.

Det er jo et spørsmål om hvem som skal få definere hva barn skal være med å feire og feste for. Særlig hvis det er press fra skole. Man har jo fritak for flere ting, det bør kunne gjelde Pride også. 

Håper virkelig ikke at noen skoler pålegger barn å være med på Pride markeringer. Det er neppe lov. Ulike politiske, religiøse, og ideologiske markeringer er frivillig. Pride går vel under politisk og ideologisk.

Ser at skolene gir mulighet for fritak fra Pridetog.

 

Endret av plankeby
  • Liker 4
Lenke til kommentar
plankeby skrev (50 minutter siden):

Det er jo et spørsmål om hvem som skal få definere hva barn skal være med å feire og feste for. Særlig hvis det er press fra skole. Man har jo fritak for flere ting, det bør kunne gjelde Pride også. 

Håper virkelig ikke at noen skoler pålegger barn å være med på Pride markeringer. Det er neppe lov. Ulike politiske, religiøse, og ideologiske markeringer er frivillig. Pride går vel under politisk og ideologisk.

Ser at skolene gir mulighet for fritak fra Pridetog.

 

Jeg vil gå lenger enn å kun forsvare fritak, og ser ingen grunner til at Pride-tog skulle være en del av skolen. Det er ingen kompetansemål, så vidt jeg kjenner til, som fordrer at skoler må bruke Pride-tog som "undervisningsmetode", og det er mange grunner til å velge det bort, herunder at det er politisk, ideologisk og ekskluderende overfor elever som av ulike grunner ikke deltar. I en verdikonflikt mellom representanter fra skole og hjem havner barn i skuddlinjen, uavhengig hvilken side som eventuelt måtte sitte på den høyeste moralske tue.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
22 hours ago, knutinh said:

Det var lite gjennomtenkt av deg. Det skulle du ikke gjerne 🙂

Å argumentere med at homofili er «unaturlig» er noldus.

Å argumentere med at noe skjer i naturen, så det kan vi også drive med er like noldus.

Vi må finne normer for hvordan vi som art og kultur skal te oss, inklusive tabuer, uavhengig av hva klovnefisk eller leopard-hanner driver med.

For å følge opp: stokkender kan ha et interessant sex-liv: homofil nekrofili

https://www.dagbladet.no/kultur/homofil-nekrofili-hos-stokkender/60157641

Dette er dog litt utafor for min del 🙂

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (6 timer siden):

Jeg vil gå lenger enn å kun forsvare fritak, og ser ingen grunner til at Pride-tog skulle være en del av skolen. Det er ingen kompetansemål, så vidt jeg kjenner til, som fordrer at skoler må bruke Pride-tog som "undervisningsmetode", og det er mange grunner til å velge det bort, herunder at det er politisk, ideologisk og ekskluderende overfor elever som av ulike grunner ikke deltar. I en verdikonflikt mellom representanter fra skole og hjem havner barn i skuddlinjen, uavhengig hvilken side som eventuelt måtte sitte på den høyeste moralske tue.

«Som det går frem av Innst. S. nr. 15 (1995-96) skal skolen «ikke være en arena for forkynnelse og misjonering. [...] Faget skal gi kunnskap, det skal skape innsikt, men ikke være et redskap for trossamfunn.

….

Det er bare personer som er ansatt i lærerstilling som kan ha det faglige og pedagogiske ansvaret for opplæringen

Forkynnelsesforbudet gjelder i alle fag/all undervisning, og skolen og læreren har ansvar for at forkynnelsesforbudet etterleves.

All undervisning bør være inkluderende/samlende og det er uheldig dersom det oppstår situasjoner der fritaksretten i § 2-3a aktualiseres. Skolen og læreren har ansvar for at opplæringen skal samle alle elever, og for at fritaksretten aktualiseres så sjelden som mulig.

Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK), første tilleggsprotokoll art. 2 at: «Ingen skal bli nektet retten til utdanning. Funksjoner staten påtar seg i utdanning og undervisning, skal den utøve med respekt for foreldres rett til å sikre slik utdanning og undervisning i samsvar med deres egen religiøse og filosofiske overbevisning».

….

Etter opplæringsloven § 2-4 skal undervisningen også være «objektiv, kritisk og pluralistisk».

….

Utdanningsdirektoratet anbefaler ikke at kommunen åpner for at religiøse organisasjoner/trossamfunn deler ut religiøse skrifter eller gjenstander i form av gaver til elevene… Å legge opp til gaveoverrekkelser til elevene av religiøse skrifter/bøker eller religiøse gjenstander, vil derfor etter vår vurdering kunne oppleves som tilslutning til et livssyn eller forkynning.

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/skoleeiers-ansvar/utdeling-av-religiose-boker-eller-skrifter-pa-skolen/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

«Som det går frem av Innst. S. nr. 15 (1995-96) skal skolen «ikke være en arena for forkynnelse og misjonering. [...] Faget skal gi kunnskap, det skal skape innsikt, men ikke være et redskap for trossamfunn.

….

Det er bare personer som er ansatt i lærerstilling som kan ha det faglige og pedagogiske ansvaret for opplæringen

Forkynnelsesforbudet gjelder i alle fag/all undervisning, og skolen og læreren har ansvar for at forkynnelsesforbudet etterleves.

All undervisning bør være inkluderende/samlende og det er uheldig dersom det oppstår situasjoner der fritaksretten i § 2-3a aktualiseres. Skolen og læreren har ansvar for at opplæringen skal samle alle elever, og for at fritaksretten aktualiseres så sjelden som mulig.

Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK), første tilleggsprotokoll art. 2 at: «Ingen skal bli nektet retten til utdanning. Funksjoner staten påtar seg i utdanning og undervisning, skal den utøve med respekt for foreldres rett til å sikre slik utdanning og undervisning i samsvar med deres egen religiøse og filosofiske overbevisning».

….

Etter opplæringsloven § 2-4 skal undervisningen også være «objektiv, kritisk og pluralistisk».

….

Utdanningsdirektoratet anbefaler ikke at kommunen åpner for at religiøse organisasjoner/trossamfunn deler ut religiøse skrifter eller gjenstander i form av gaver til elevene… Å legge opp til gaveoverrekkelser til elevene av religiøse skrifter/bøker eller religiøse gjenstander, vil derfor etter vår vurdering kunne oppleves som tilslutning til et livssyn eller forkynning.

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/skoleeiers-ansvar/utdeling-av-religiose-boker-eller-skrifter-pa-skolen/

Her har Pride markeringen fått en dominerende ideologiske populistisk inngang også i skole, kan det se ut til. Dette bryter med alle føringer her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (Akkurat nå):

Her har Pride markeringen fått en dominerende ideologiske populistisk inngang også i skole, kan det se ut til. Dette bryter med alle føringer her. 

Merk at noen deler av teksten er eksplisitt for KRLE og religion, mens andre deler er helt generell.

-k

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 6.6.2023 den 9.08):

Godt innlegg, jeg er helt enig. Når det kommer til ideologi som fy-ord, så synes jeg heller ikke at det er det - men jeg mener definitivt at begrepet "pride-ideologi" brukes negativt ladet i forbindelse med motstand mot pride, og det jeg mener ofte er usaklig kritikk av pride som konsept. For min del gir det like lite mening som kalle 17. mai eller landet Sverige for en ideologi.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BWnynw/thon-hotels-opphever-forbudet-mot-aa-heise-pride-flagget

– Skulle bare mangle

Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) reagerte med vantro på Thons Pride flagg-nekt. Han mener det minste de kan gjøre er å snu.

Det skulle bare mangle at de snur, og at Thon endelig toner riktig flagg, sier Johansen.

Det snakkes om boikott og uthenging altså, og at ordføreren mener de begår en stor feil når de ikke heiser flaggene. Er det en forventning at alle bedrifter skal ta ned sine egne eller norske flagg for å heise prideflagget? 

Når presset blir slik, så blir det også et press på barna vil jeg tro, de får jo med seg slikt. Enten er du med oss, eller så er du imot oss. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

Merk at noen deler av teksten er eksplisitt for KRLE og religion, mens andre deler er helt generell.

-k

Ja, ser den. Barn skal lære om mange ting, det er fordelen med skole i Norge. Man lærer om forståelse og toleranse i mange felt. Derimot er det ikke greit å bruke barn som middel for ulike ideologiske, politiske og religiøsenkamper. Skolen skal ikke være pådriver for det. 

Pride har fått en voldsom hype nå. Markeringen og festen er viktig på sin måte, men..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Re: Thon

Kan jo lure på hvor reell denne markeringen er fra bedriftenes side, når de blir kjeftet og smelt på i alle retninger hvis de ikke markerer. Da er det lettere å heise flagget for å bevare husfreden. Og samtidig blir konseptet vannet ut, når det er "vis oss støtte eller ta konsekvensene!" 

Forbud mot å flagge var teit. Men jeg ville ikke reagert på at en bedrift ikke flagget heller, jeg går ikke automatisk ut fra at de hater homofile av den grunn. På samme måte som at jeg selv ikke deltar i paraden eller henger ut flagg, men de som vil skal jo absolutt få gjøre det. Jeg har ikke noe i mot det, liksom. 

Endret av :utakt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 minutter siden):

Kan jo lure på hvor reell denne markeringen er fra bedriftenes side, når de blir kjeftet og smelt på i alle retninger hvis de ikke markerer. Da er det lettere å heise flagget for å bevare husfreden. Og samtidig blir konseptet vannet ut, når det er "vis oss støtte eller ta konsekvensene!" 

Forbud mot å flagge var teit. Men jeg ville ikke reagert på at en bedrift ikke flagget heller, jeg går ikke automatisk ut fra at de hater homofile av den grunn. På samme måte som at jeg selv ikke deltar i paraden eller henger ut flagg, men de som vil skal jo absolutt få gjøre det. Jeg har ikke noe i mot det, liksom. 

Her burde man ha en debatt. Denne polarisering har økt veldig I samfunnet. I ytterste grad kan dette virke mot sin hensikt, at det nærmest blir pålagt at man viser støtte med flagg og markering, hvis ikke blir man sett på som en forræder. Dette viser ikke toleranse og mangfold i praksis, men mer propaganda.

I dagens blogg, krenke og overdreven sjokk vinkling i media, blir det et pliktløp å vise regnbueflagget for å holde husfreden og omdømmet.

Endret av plankeby
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...