Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (23 timer siden):

Kristendommen gikk vel ganske raskt (på en historisk tidsskala) fra å være en minoritet, idealistisk,liberal, undertrykket og hundset religion, til å være en statsreligion som gjorde mer eller mindre det samme mot andre grupper?

I dag kan man nesten si at kristne er en minoritet i Norge. Jeg tenker på personlig kristne som går i kirken og har nattverd.

De fleste er jo ikke veldig konservative, selv om vi leser om en og annen prest som er i mot homofili og kvinnelige prester.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (27 minutter siden):

Re: Thon

Kan jo lure på hvor reell denne markeringen er fra bedriftenes side, når de blir kjeftet og smelt på i alle retninger hvis de ikke markerer. Da er det lettere å heise flagget for å bevare husfreden. Og samtidig blir konseptet vannet ut, når det er "vis oss støtte eller ta konsekvensene!" 

Forbud mot å flagge var teit. Men jeg ville ikke reagert på at en bedrift ikke flagget heller, jeg går ikke automatisk ut fra at de hater homofile av den grunn. På samme måte som at jeg selv ikke deltar i paraden eller henger ut flagg, men de som vil skal jo absolutt få gjøre det. Jeg har ikke noe i mot det, liksom. 

Noen har en tydelig forventning til at private bedrifter _skal_ flagge, og thon har tydeligvis vurdert at det var best å gi etter.

Screenshot fra et sosialt medie.

IMG_0136.jpeg
Enten er man for pride eller så er man for drap på homofile og transpersoner. Either you are with us or against us som George Bush sa når han toget inn i Irak. Det er liten aksept for noe annet enn ett av de to.

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".
:utakt skrev (1 time siden):

Kan jo lure på hvor reell denne markeringen er fra bedriftenes side, når de blir kjeftet og smelt på i alle retninger hvis de ikke markerer. Da er det lettere å heise flagget for å bevare husfreden. Og samtidig blir konseptet vannet ut, når det er "vis oss støtte eller ta konsekvensene!" 

De viste ikke akkurat baller nei, bare kollapset som et korthus så fort de fikk et snev av kritikk. Noen ville boikotte thon for ikke heise flagget, jeg tror jeg heller boikotter fordi de åpenbart ikke har baller eller egne meninger, får inntrykk av at de ville seile på en antiwoke vind fra vest, men fant fort ut at det ikke var i nærheten av nok til å fylle seilene. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BWnynw/thon-hotels-opphever-forbudet-mot-aa-heise-pride-flagget

– Skulle bare mangle

Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) reagerte med vantro på Thons Pride flagg-nekt. Han mener det minste de kan gjøre er å snu.

Det skulle bare mangle at de snur, og at Thon endelig toner riktig flagg, sier Johansen.

Det snakkes om boikott og uthenging altså, og at ordføreren mener de begår en stor feil når de ikke heiser flaggene. Er det en forventning at alle bedrifter skal ta ned sine egne eller norske flagg for å heise prideflagget? 

Når presset blir slik, så blir det også et press på barna vil jeg tro, de får jo med seg slikt. Enten er du med oss, eller så er du imot oss. 

Altså, Thon Hotels har alltid vært for pride. Det er ingen som tvinger bedrifter til å flagge med pride-flagg. Mange, kanskje de fleste bedrifter har ikke noe pride-flagg på fasaden og det er vel helt greit. Jeg har heller ikke noe pride-flagg på balkongen, selv om jeg synes pride bare er flott.

Det er nok den plutselige avgjørelsen deres om å forby pride-flagg i år som reageres på, siden de har hatt det i mange år nå. Hadde de aldri flagget fra før ville det nok ikke vært noen reaksjoner.

Uttalelsen deres i forbindelse med dette var også tonedøv og veldig rar, der de hevdet at de gjorde dette for å «være nøytrale». Å distansere seg fra en rettighetskamp der en minoritet utsettes for mistenkeliggjøring, hat og terror er ingen nobel eller «nøytral» innstilling. Da oppfattes denne distanseringen og plutselig behovet for «nøytralitet» som en snodig ytring med rar timing fra Thon Hotels. Som å velge å ta et skritt til siden. Det er i det hele tatt bare rart å plutselig hevde seg «nøytral» opp mot frihet og mangfold, og vanskelig å forstå hva det var de mente med dette.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Å distansere seg fra en rettighetskamp der en minoritet utsettes for mistenkeliggjøring, hat og terror er ingen nobel eller «nøytral» innstilling.

Så du er enten helt for eller helt i mot? Hvis en bedrift ikke flagger så er dem helt for dette altså. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 minutt siden):

Så du er enten helt for eller helt i mot? Hvis en bedrift ikke flagger så er dem helt for dette altså. 

Nei, og jeg gjør nettopp et poeng ut av at det ikke er sånn i innlegget du siterer også.

Greia er at Thon Hotels har flagget med pride-flagg i flere år. De er for pride. Med eller uten flagg.

Som sagt, det er avgjørelsen om plutselig å fjerne flagget og den påfølgende uttalelsen fra selskapet i forbindelse med den avgjørelsen som var skivebom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når Redd Barna sier at Pride er viktig for barn som bryter med normer for kjønn og seksualitet, fordi de har større risiko for å oppleve diskriminering, mobbing, vold og dårlig helse, så tror jeg det bare er noe de sier for å ha et påskudd for å få lov til å delta på woke-sirkuset som Pride til syvende og sist er.

Redd Barnas barne-Pride handler nok ideologi, enn om barns rettigheter, vil jeg tro.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Etter å ha sett reaksjonene pride folket og media har mot noen "få?" foreldre som velger å ta barn ut av et pridetog, så hadde også eg tatt mine barn ut. Hjelpe meg, aldri sett så mye hat hos noen som liksom skal være for toleranse. De viser en side av seg selv eg ikke ønsker mine barn skal være endel av. 

Tror dette bare kommer til å eskalere mer og mer, takket være disse ekstreme sinte folkene som har dette "du er med oss, eller så er du for drap av homofile" tankegodset.  Rett og slett skremt av sånne folk. 

For hvert år som går, jo mindre liker eg pride. Det er min observasjon blitt, og det er veldig synd. Media burde skamme seg som fyrer så mye bensin på bålet, splitter og setter oss sånn opp i en tid som skal være feiring at folk endelig kan godtas, kom å feir med oss viss du vil. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
40 minutes ago, itgrevelin said:

Etter å ha sett reaksjonene pride folket og media har mot noen "få?" foreldre som velger å ta barn ut av et pridetog, så hadde også eg tatt mine barn ut. Hjelpe meg, aldri sett så mye hat hos noen som liksom skal være for toleranse. De viser en side av seg selv eg ikke ønsker mine barn skal være endel av. 

Er vel ikke noe nytt at disse folka går rett i revers, straks de møter noen med andre meninger enn seg selv, vel? 😉

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (51 minutter siden):

Tror dette bare kommer til å eskalere mer og mer, takket være disse ekstreme sinte folkene som har dette "du er med oss, eller så er du for drap av homofile" tankegodset.  Rett og slett skremt av sånne folk. 

 

IMG_0136.jpeg

IMG_0137.jpeg
«Enhver tweet som «støtter pride altså, men disse homofile går kanskje for langt«, eller som har insinuert at pride skader barn og er «politisk og derfor må holdes utenfor skolene» har vært medvirkende til at folk nå er døde.»

https://tjomlid.com/2022/06/25/i-natt-sa-vi-igjen-terror-i-oslo-men-kampen-mot-woke-er-ogsa-lavgradig-terrorisme/

«Verre er det når politikere, lærere og andre begynner å kopiere språk og holdninger som bunner i hat. Men pakkes inn som kritikk. 

Som å trekke inn barn i debatten om pride-tog, og argumentere for at markeringen er seksualisert, eller at feiringen, som markerer menneskerettigheter og mangfold – er en ideologi. 

Det bunner blant annet i grov hatprat, som da man omtalte homofile og pedofile i samme åndedrag i Norge.»

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9z0Kwq/selma-moren-om-pride-naar-hatet-pakkes-inn

«Fjorårets Pride-måned begynte med enkelte foreldres protester mot at skoler informerte om Pride og oppfordret elever til å delta, en debatt som raskt eskalerte i et polarisert mønster vi kjenner fra kulturkrigen i USA. Det endte i tragedie. To mennesker ble drept, flere såret og enda flere ble merket for livet da en mann angrep et utested for skeive og skjøt vilt rundt seg.»

https://www.dagbladet.no/meninger/pa-tide-a-sta-opp/79430343

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hadde stått respekt av de hvis firmaer hadde markert også i andre land enn der det sees på som en selvfølgelighet at det markeres. 

Tenker forøvrig på Blizzard her, og deres spill Overwatch. Der skal det markeres i de fleste land bortsett fra der det er mest nødvendig med markering, som f eks Øst-Europa og Kina. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke har noe imot noen på grunn av seksuell legning, religion, hudfarge osv så begynner også jeg å bli lei av hylekoret som har blitt til de siste årene. Heldigvis er vi vel ikke helt på amerikansk nivå enda, men skal ikke se bort ifra det. Hysteri over alt som kan på en eller annen måte tolkes som noe negativt i retning diverse grupper. Alt dette med hva folk identifiserer som er jo gått helt av skaftet. Kvinner skal godta menn i garderoben om de identifiserer som kvinner, til og med uten noen form faktisk kjønnskifte. Skifte daglig i hva man identifiserer seg som og så må en forstå at transkenn er kvinner de også, og at menn kan bli gravide fordi de er menn, selv om de biologisk er kvinner som identifiserer som menn🤯

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Eddie_Peddie said:

Selv om jeg ikke har noe imot noen på grunn av seksuell legning, religion, hudfarge osv så begynner også jeg å bli lei av hylekoret som har blitt til de siste årene. Heldigvis er vi vel ikke helt på amerikansk nivå enda, men skal ikke se bort ifra det. Hysteri over alt som kan på en eller annen måte tolkes som noe negativt i retning diverse grupper. Alt dette med hva folk identifiserer som er jo gått helt av skaftet. Kvinner skal godta menn i garderoben om de identifiserer som kvinner, til og med uten noen form faktisk kjønnskifte. Skifte daglig i hva man identifiserer seg som og så må en forstå at transkenn er kvinner de også, og at menn kan bli gravide fordi de er menn, selv om de biologisk er kvinner som identifiserer som menn🤯

Altså, det er bare å vende et døvt øre til det, og fortsette som før. De som hyler får enormt med oppmerksomhet, ja, men særlig representative, det er de ikke. Den jevne mannen i gata er fortsatt i flertall og heldigvis noenlunde riktig naglet.

Lenke til kommentar
Eddie_Peddie skrev (3 minutter siden):

Selv om jeg ikke har noe imot noen på grunn av seksuell legning, religion, hudfarge osv så begynner også jeg å bli lei av hylekoret som har blitt til de siste årene. Heldigvis er vi vel ikke helt på amerikansk nivå enda,

Det er strengt tatt 2 hylekor her, de hyler fra den ene siden og de hyler fra den andre siden, også er det de som bare hører hylinga fra det ene hylekoret virker det som. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (1 minutt siden):

Altså, det er bare å vende et døvt øre til det, og fortsette som før. De som hyler får enormt med oppmerksomhet, ja, men særlig representative, det er de ikke. Den jevne mannen i gata er fortsatt i flertall og heldigvis noenlunde riktig naglet.

Heldigvis, men det virker som det begynner å bli flere å flere galninger som gjør alt som SOME sier de skal gjøre, på dette tidspunkt tror jeg at SOME er verre enn noen diktator å deres hjernevaskede masser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, skaftetryne32 said:

Heldigvis, men det virker som det begynner å bli flere å flere galninger som gjør alt som SOME sier de skal gjøre, på dette tidspunkt tror jeg at SOME er verre enn noen diktator å deres hjernevaskede masser.

Jeg vil bare presisere at når jeg snakker om "de som hyler", så sikter jeg til woke-trollene, og ikke til de som rister på hodet over dem. Vil tro at det var de Eddie_Peddie siktet til, også.

Lenke til kommentar
Eddie_Peddie skrev (23 minutter siden):

Selv om jeg ikke har noe imot noen på grunn av seksuell legning, religion, hudfarge osv så begynner også jeg å bli lei av hylekoret som har blitt til de siste årene. Heldigvis er vi vel ikke helt på amerikansk nivå enda, men skal ikke se bort ifra det. Hysteri over alt som kan på en eller annen måte tolkes som noe negativt i retning diverse grupper. Alt dette med hva folk identifiserer som er jo gått helt av skaftet. Kvinner skal godta menn i garderoben om de identifiserer som kvinner, til og med uten noen form faktisk kjønnskifte. Skifte daglig i hva man identifiserer seg som og så må en forstå at transkenn er kvinner de også, og at menn kan bli gravide fordi de er menn, selv om de biologisk er kvinner som identifiserer som menn🤯

Litt digresjon/avsporing... 

Lovverk må tilpasses dagens situasjon på flere områder.

I England ble det endret i lovtekst at transpersoner med kuken i behold ikke får sone i kvinnefengsel. Var en sak der en transperson med voldtekt av mange kvinner krevde å få sone i kvinnefengsel.. 

https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/society/2023/feb/26/transgender-women-male-genitalia-banned-from-womens-prisons

Mye å ta hensyn til på ulike måter i en tid med ulike legninger, kjønn osv.

Friheten til å være det man vil utfordrer ulike sider i samfunnet med kjønnsdeling. Samtidig tror jeg ikke overhormonelle unge gutter med mobil er klare for felles garderober, dusjer etc. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...