Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

O3K skrev (37 minutter siden):

Barn som bryter med normer for seksualitet? Barns seksuelle orientering? Seksualitetsundervisning for barn? Til de som påstår at Pride ikke har noe med seksualitet å gjøre og kun med forelskelse, så vitner jo sitatene over om at selve arrangøren av denne avlyste barnepridefestivalen ikke er av samme oppfatning som dere.

Enhver forelder må vel selv avgjøre om dette er passende eller ei, men for min del blir det alt for sært at barn skal delta på feiring av seksualitetsmangfold. Da tror jeg Leo's Lekeland er å foretrekke.

Hause of Friele skulle opptre på dette arrangementet.

Her en en video fra de:

 

Åpenbart er ikke dette egnet for barn, selvom det ikke tyder på at showet de skulle presentere skulle være like utfordrende som i denne videoen. BA skriver følgende:

Sitat

 

Dette skulle skje
Arrangementet var ein del av Regnbuedagene i Bergen, som startar fredag 2.juni.

På søndag var det invitert til «Pride for kids» i den store Nygårdsparken.

«Festivalen blir full av leik og moro, regnbogar og ein glad atmosfære. Det blir musikk, snacks, besøk av tryllekunstnarar og dragartistar, og lykkehjul med premiar til alle», står det i programmet.

Til BA fortel Annie «Maple Thorpe» Sørvig frå House of Friele at ho skulle opptre på arrangementet. Dei hadde planlagd eit show med eit Disney-nummer og eit Kaptein Sabeltann-nummer.

– Vi skulle ikkje køyre vanleg dragshow framfor barn, men hadde planlagd miming, dansing og å snakke litt med barna og svare på deira spørsmål, seier Søvig.

 

 

Spørsmålet som blir relevant er eksakt hva barna ville fått presentert, ville for eks dansingen vært av subtil erotisk natur? Kall meg gammeldags, men jeg synes vi skal være varsomme med hva slags inntrykk vi lar barn få erfare, om det er hetero, homofili eller trans inne i bildet. Selv liker jeg voldelige mafiafilmer, nakne\lettkledte damer, gangster-rap og grov standup, men synes ikke dette er noe for småbarn, så påstanden at om at pride-skeptikere regelrett hater folk som er anderledes blir for enkelt. Jeg tror det ville vært betryggende for folk flest om selve formen og innholdet ble klargjort på forhånd. Alt annet som barn får servert av underholdning går jo gjennom en prosess for aldersmerking. Utifra dette mener jeg at det egentlig får være opp til foreldrene om de vil at barna skal delta eller ei. 

Når det kommer til barn, seksualitet og presentasjon som kan inneholde seksuelle undertoner skal en være påpasselig, det er en grunn til at vi lover rundt dette også:

https://www.overgrep.no/straffeloven-305/

Så fremfor trusler og andre primitive midler for protest bør jo bekymrede 'hatere' heller kontakte politet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Da er det størrelsen man skiller det på (ref Glenn Peter Sætre)

det gir en viss assosiasjon til skallemålinger en drev med i gode gamle dager.

 

Quote

– Når forskere kommer og sier «vi vil forske på dere og deres liv» – hva må folk da passe på? Hvis man lager retningslinjer som setter folk i stand til å vurdere forskningen, ansvarliggjør man samfunnet også og ikke bare forskerne, sier Eliassen.

https://forskning.no/partner-de-nasjonale-forskningsetiske-komiteene-forskningsetikk/samene-har-ofte-ikke-kjent-seg-igjen-i-forskningsresultatene/412215

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (13 minutter siden):

Åpenbart er ikke dette egnet for barn, selvom det ikke tyder på at showet de skulle presentere skulle være like utfordrende som i denne videoen.

Hvis du går inn på denne gruppas offisielle youtube-kanal, så får du i deres fremhevede video blant annet se dette:

friele.jpg.3c416dafff2fc3c682fa1e7e1f39aeb2.jpg

Jeg regner med det som ville ha blitt servert på barnepride ikke ville ha vært i nærheten av å være så grovt som dette her. Men jeg synes allikevel at det er jævlig sært at en gruppe som serverer såpass grov underholdning til voksne, også skal hyres til å underholde barn.

Crooked Cracker skrev (13 minutter siden):

Spørsmålet som blir relevant er eksakt hva barna ville fått presentert, ville for eks dansingen vært av subtil erotisk natur? Kall meg gammeldags, men jeg synes vi skal være varsomme med hva slags inntrykk vi lar barn få erfare, om det er hetero, homofili eller trans inne i bildet.

Hvis jeg skal gjette vilt så vil jeg tro/håpe at det eneste shower viser barna er at menn kan kle seg som kvinner, og kvinner som menn. Og at barna ler fordi de synes det er morsomt med voksne som kler seg rart. Men når arrangøren selv mener at det er viktig at barn får seksualitetsundervisning, så er jeg ikke like sikker.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (11 timer siden):

Ja med glede. Jeg er ikke et snøflak som smelter bare pga noen dudes i skjørt 😉

Jeg tror du misforstod. Jeg har null problem med John Cleese i ballettskjørt, tights og tøysete grimas. Det er bare morsom underholdning. House of friele Not!, og er altfor overseksualisert for barn. Hadde sagt akkurat det samme om det var kvinner som drev på den måten foran barn. Jeg tar ikke barna mine med på go-go-bar heller. Har sagt det flere ganger når de står å vrikker og flekker pupper og ræv på scenen også. Møkka-bransjen har ødelagt hele musikken. Det er ikke lenger musikken som står i høysetet, men presentasjon, utseende, dans, vrikking, sex-appeal og annet "look-at-me" møl. Sammen med det mølet endret musikken seg gradvis fra å være veldig bra fra 50-tallet og frem til rundt 2000. Så kom disco, pop, techno, rap, R&B etc og ødela gradvis litt etter litt. Det ble bare mer og mer kunstig og repterende hjernedødt møl. Færre og færre ekte artister som er dyktige musikere og komponister. Det begynte vel med å erstatte trommiser med trommemaskiner. Nå korrigerer de til og med vha auto-tune.

Kunstige greier som skal erstatte det som er ekte. Ekte artister er det jo ikke like lett å manipulere og forme som man vil. Akkurat som Simon Cowell (med fler) sa til Kurt Nilsen. Freddy Mercury gav klar beskjed til plateselskapet om at låten skulle være akkurat sånn, ellers fikk det bare være. 

We are in a golden age of music. There will be a time when technology becomes so advanced that we'll rely on it to make music rather than raw talent...and music will lose its soul. :love:

 - Freddy Mercury

Elvis var likedan. Han skulle ha absolutt full kontroll på alt. Null kompromis.

Denne er bra:

 

Kall meg snøflak, gammeldags, whatever. Det driter jeg i.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Elvis var likedan. Han skulle ha absolutt full kontroll på alt. Null kompromis.

 

snakker om sola.

 

Quote

It was yelled at Elvis Presley when his hips were first thrusting pop culture into existence, and it continues to this day in the mutated form of musicians being accused of being in the Illuminati. We may have secularised the slander, but rock ‘n’ roll has always been tarred with the brush of Beelzebub. 

https://faroutmagazine.co.uk/why-rock-n-roll-is-called-the-devils-music/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 minutter siden):

Jeg tror du misforstod. Jeg har null problem med John Cleese i ballettskjørt, tights og tøysete grimas. Det er bare morsom underholdning. House of friele Not!, og er altfor overseksualisert for barn. Hadde sagt akkurat det samme om det var kvinner som drev på den måten foran barn. Jeg tar ikke barna mine med på go-go-bar heller. Har sagt det flere ganger når de står å vrikker og flekker pupper og ræv på scenen også. Møkka-bransjen har ødelagt hele musikken. Det er ikke lenger musikken som står i høysetet, men presentasjon, utseende, dans, vrikking, sex-appeal og annet "look-at-me" møl. Sammen med det mølet endret musikken seg gradvis fra å være veldig bra fra 50-tallet og frem til rundt 2000. Så kom disco, pop, techno, rap, R&B etc og ødela gradvis litt etter litt. Det ble bare mer og mer kunstig og repterende hjernedødt møl. Færre og færre ekte artister som er dyktige musikere og komponister. Det begynte vel med å erstatte trommiser med trommemaskiner. Nå korrigerer de til og med vha auto-tune.

Kunstige greier som skal erstatte det som er ekte. Ekte artister er det jo ikke like lett å manipulere og forme som man vil. Akkurat som Simon Cowell (med fler) sa til Kurt Nilsen. Freddy Mercury gav klar beskjed til plateselskapet om at låten skulle være akkurat sånn, ellers fikk det bare være. 

We are in a golden age of music. There will be a time when technology becomes so advanced that we'll rely on it to make music rather than raw talent...and music will lose its soul. :love:

 - Freddy Mercury

Elvis var likedan. Han skulle ha absolutt full kontroll på alt. Null kompromis.

Denne er bra:

 

Kall meg snøflak, gammeldags, whatever. Det driter jeg i.

Veldig gode poeng. Populærmusikk har blitt dårligere og dårligere siden 2000 og den ville vulgære seksualiseringen er en del av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (30 minutter siden):

Det kan det sikkert, men det er ikke poenget. Poenget er bare at man generelt kan se om hjernen er en kvinne eller mann (via størrelse). Ellers null. Det er ingen som er opptatt av "skallemålinger".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (2 timer siden):

Barn som bryter med normer for seksualitet? Barns seksuelle orientering? Seksualitetsundervisning for barn? Til de som påstår at Pride ikke har noe med seksualitet å gjøre...

Det er ikke Pride som satte disse normene som barn bryter ifølge et regressivt mindretall...

Det at pride kjemper for rettighetene til disse barna betyr rett og slett at de kjemper mot at barna får deng og andre former for mishandling for å være avvikere fra status quo, for å sette det på spissen.

O3K skrev (1 time siden):

Men jeg synes allikevel at det er jævlig sært at en gruppe som serverer såpass grov underholdning til voksne, også skal hyres til å underholde barn.

Vi har filmselskaper som både satser på barnefilmer og serverer film og serier med masse blod og gørr og nakenhet. Synes det fremdeles er rart at Die Hard, Predator og Alien nå er Disney-filmer... HBO, som i en god stund har vært selve fanebæreren for "tits'n gore, fuck yeah" tilbyr også barnefilmer på strømmetjenesten sin.

Og så leser jeg innlegg om seksualisering i musikk... jeg lurer på hvordan folk taklet Samantha Fox og Sabrina på 80-tallet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (1 minutt siden):

Og så leser jeg innlegg om seksualisering i musikk... jeg lurer på hvordan folk taklet Samantha Fox og Sabrina på 80-tallet.

Disse to spilte uvanlig mye og direkte på sex noe som ble lagt merke til og i aller høyeste grad brukt mot dem og sannsynligvis svekket deres popularitet.

De så ganske uskyldige ut sammenlignet med alle rap-videoene stappet fulle med stripper-rumper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 time siden):

Populærmusikk har blitt dårligere og dårligere siden 2000 og den ville vulgære seksualiseringen er en del av det.

Ikke enig populærmusikk var alltid ræv. Sex selger og det har det alltid gjort, fra Elvis til Samantha Fox og boybands, det er på ingen måte noe nytt. Hva som ødelegger musikken skal jeg ikke si for sikkert, men realityshow synge konkurranser, fildeling, spotify, max martin og dr. luke er nok langt farligere for god musikk enn noen popjenter som flagrer med rompeballene.   

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er mest uheldig er gruppepolarisering. Derfor er ikke dette noe for barn. Barn trenger å utvikle seg og finne ut av ting over tid, ikke å bli dratt i ei retning. Det man føler ett år er heller ikke nødvendigvis det man føler neste år. Det er ei voldsom utvikling i den fasen av livet og hvert år er en relativt stor prosentandel av levd liv.

Quote

Gruppepolarisering, betegner det at medlemmer i en gruppe ofte ender opp med mer ekstreme synspunkter og tar mer ekstreme valg enn de ville gjort individuelt.

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 time siden):

Færre og færre ekte artister som er dyktige musikere og komponister. Det begynte vel med å erstatte trommiser med trommemaskiner. Nå korrigerer de til og med vha auto-tune.

Det er tonnevis dyktige musikere som lager god musikk, de er bare ikke på hitlistene eller på radio.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Ikke enig populærmusikk var alltid ræv. Sex selger og det har det alltid gjort, fra Elvis til Samantha Fox og boybands, det er på ingen måte noe nytt. Hva som ødelegger musikken skal jeg ikke si for sikkert, men realityshow synge konkurranser, fildeling, spotify, max martin og dr. luke er nok langt farligere for god musikk enn noen popjenter som flagrer med rompeballene.   

 

Du glemte, fokuset på hits fremfor album, noe som vel sikkert både henger sammen med fremveksten av Spotify o.l. og fysiske platers nedgang OG artister-som-produkt, sistnevnte har alltid vært der og ditto hits men fra slutten av 60-tallet til midten av 90-tallet var det ikke så dominerende som før og etter.

I 1970 kunne Black Sabbath toppe Top 20 i USA. På tidlig 90-tall kunne Nirvana være et dominerende band. I dag, som på 50-tallet, er dette umulig. Vi er tilbake på Tin Pan Alley tiden, vel, bortsett fra at da fantes det faktisk større alternativer.

Ellers har du gode poenger 👍

Lenke til kommentar
1 hour ago, Entern said:

Forskjellen er at Elvis var naturlig sexy. Han var ikke en stripper. Han brukte ikke stripperestetikk.

Morsomt nok var det derfor han var kontroversiell i sin tid. Hans måte å bevege seg på scenen ble ansett som stripperestetikk. Det ble gjerne kalt for stripping med klærne på eller masturbasjon.

Sett bort fra det er det ikke så rent lite annet som var problematisk med Elvis. Narkotikabruken, mishandling av kvinner, installasjon av toveisspeil for å snikikke på andre som har sex, og ikke minst hans forhold til 14-årige jenter m.m. Han er ikke akkurat noe godt forbilde for barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
8 hours ago, plankeby said:

Var du barn da du opplevde gleden av tilhørighet under Pride?

Nope. Jeg var 26. Frem til da, så trodde jeg hovedsakelig at pride var paraden og kun det, og at paraden var kun lettkledd/fetisj-folk.

Jeg lærte jo ganske fort når jeg faktisk leste litt, og tok meg en tur, at det er en forsvinnende liten del av ting som skjer.

Endret av Stoddart
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

At noe er populært er ikke et kvalitetsstempel, heller omvendt. I stor grad kan det være mennesker som har ingen mening eller innsikt i det hele tatt som tar det de blir presentert eller følger de andre.

Jeg har mer tro på en artist som en million mennesker liker på verdensbasis enn en artist som en million nordmenn liker.

Det trangeste og jævligste utestedet i byen er det mest populære. Ikke fordi det er bra eller har dyktige bartendere, men det er der folk går. De som krever en viss standard går andre steder. De som forventer at en bartender bruker riktig glass og kan å lage en drink, går andre steder. De som mener at det ikke er innenfor at bartenderne fremdeles 5 år senere ikke har lært seg det de burde kunne, går andre steder.

Kun død fisk følger strømmen.

Endret av BadCat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

House of friele Not!, og er altfor overseksualisert for barn.

Hva med barneshowet deres, basert på Disney og Kaptein Sabeltann som de stadig opptrer med i f.eks fornøyelsesparker mener du at er «seksualisert»?

Jeg regner med du ikke faktisk tror at House of Friele kjører samme showet for barn som de gjør for et voksent publikum.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (58 minutter siden):

Det er tonnevis dyktige musikere som lager god musikk, de er bare ikke på hitlistene eller på radio.

Det stemmer, og de finner jeg derfor skjeldnere og skjeldnere, og fordi de ikke kan leve av musikken på samme måte får de også mindre sjanser til å lage og eksponere den. Færre velger nok å forsøke innenfor musikk også ettersom de som faktisk kan noe og har ekte talent (men mangler resten av "pakken") rett og slett ikke slipper til og blir satset på. Ekte artister er det jo ikke like lett å manipulere og forme som man vil (som jeg skrev). Dette er han også innom når han nevner bransjen i videoen som var vedlagt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...