Gå til innhold

Rådyrt å hurtiglade


Inspector

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man må i dag være både pengedum og masochist for å lade på noe annet enn Tesla sine stasjoner. Å gå fra 2-6 ladere (hvor som regel et par alltid er ute av drift), lange køer og dyrt over til Tesla hvor ting bare fungerer og er billigere uten kø er som natt og dag. Med min bil (Ford) fulgte Ionity tilgang til rabaterte priser i 1 år, men det var aldri en sesjon hvor det ikke var en mengde ladere ute av drift eller kø. Nå kan jeg jo fortsette å ha priser rundt 2 kr. kilowatten på Ionity stasjoner, men det forutsetter at jeg betaler en fast pris på rundt 1000,- kroner året til Ionity, uavhengig om jeg bruker det eller ikke. Ionity virker veldig amatørmessig når det kommer til dette med hurtiglading).  

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (35 minutter siden):

Lada for 3kr/kwt hos Tesla Supercharger i Larvik området helga som var,  vil ikke påstå at det er så dyrt :)  Nå har vel Tesla åpna opp for at andre merker også kan lade på en del av disse, som er ganske så mye billigere enn andre ladestasjoner. 

Problemet er at det ofte er langt i mellom Tesla-laderne. Og ikke alle er åpen enda. Men har forsøkt det noen ganger, og fungerer veldig fint så lenge du har en CCS-bil. Litt morsomt å se irriterte Tesla-eiere skule bort på meg.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

Problemet er at det ofte er langt i mellom Tesla-laderne. Og ikke alle er åpen enda. Men har forsøkt det noen ganger, og fungerer veldig fint så lenge du har en CCS-bil. Litt morsomt å se irriterte Tesla-eiere skule bort på meg.

Tja, langt og langt. Spørs vet litt hvor du bor/kjører også. På Østlandet er det ikke et problem i det hele tatt. Stiller inn på kartet og planlegger turen deretter. Og ja er alltid litt morsomt det hehe, har tenkt litt på det tidligere at hva har hen ikke Tesla kjører på en Tesla supercharger å gjøre?! Som om det er ikke er nok Teslaer der fra før av. Neida, har ikke noe imot det i det hele tatt. Er som regel alltid en ledig ladestasjon, og er det ikke det, er det heldigvis ikke altfor lenge man må vente(min erfaring). 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 time siden):

Tja, langt og langt. Spørs vet litt hvor du bor/kjører også. På Østlandet er det ikke et problem i det hele tatt. Stiller inn på kartet og planlegger turen deretter. Og ja er alltid litt morsomt det hehe, har tenkt litt på det tidligere at hva har hen ikke Tesla kjører på en Tesla supercharger å gjøre?! Som om det er ikke er nok Teslaer der fra før av. Neida, har ikke noe imot det i det hele tatt. Er som regel alltid en ledig ladestasjon, og er det ikke det, er det heldigvis ikke altfor lenge man må vente(min erfaring). 

På langtur funker det greit sikkert. Tesla har vært flink til å plassere ladestasjonene langs hovedfartsårer. Men om du er på tur midt i byen må man gjerne kjøre litt for å lade.

Jeg er heldig i og med at min Ioniq har ladepluggen på samme sted som Tesla, så jeg slipper å ta opp to plasser hvis jeg lader der. Har sett noen kreative oppstillinger på Tesla-ladere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Problemet er at det ofte er langt i mellom Tesla-laderne. Og ikke alle er åpen enda. Men har forsøkt det noen ganger, og fungerer veldig fint så lenge du har en CCS-bil. Litt morsomt å se irriterte Tesla-eiere skule bort på meg.

Ca. 80% av Tesla SuC er åpnet opp for alle.

Lenke til kommentar
On 7/9/2023 at 11:58 PM, sverreb said:

Det ender nok ingen ting. Det er brukte elbiler ja, det er også mange brukte ICE biler. Økonomien i elbil fordrer at man kan ta en større kostnad nå for å besparelser via bruk senere. Det er dette som ikke nødvendigvis fungerer så godt for alle. Når nåverdien av penger blir stor nok blir det å spare penger nå mer verdt enn å spare penger senere.

Ta også en kikk i utvalget av billige elbiler. Også kjøpere av billige brukte biler har gjerne et ønske om å kunne ta lengre turer, da er ikke nødvendigvis en gammel leaf eller i3 så fristende.

Og dette til være et problem inntil bilene som er store nok, og går langt nok kommer ned i folkelig pris. Her er prisene idag

Første biler som har noenlunde rekkevidde >400 km og plass og mulighet for hurtiglading (CCS) er
Hyundai Kona 211.000 kr
Opel Ampera E 165.000 kr
Tesla Model 3 (4x4) 234.000 kr
 

Det tar ca. 2 år til før disse er synker 100k kr til hver seg, og kommer ned i prisklasse der de fleste som har råd til å ha bil, har råd til å kjøpe bil i..

Tesla Model S er der allerede, men for de som har forsøkt å kjøpe en billig bil som var dyr som ny, vet at selv om du har råd til innkjøpsprisen, så er det ikke sikkert du burde: Tesla Model S 139.000 kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nå lest gjennom hele denne tråden, og kan ikke si annet enn at jeg er sjeleglad for at jeg valgte Tesla!
For når jeg får ladestasjonene mine plassert mellom byene der jeg faktisk trenger dem, og den overlegent beste brukervennligheten (plugg inn, that's it!), og de beste prisene, så er det nesten rart at noen vil seg selv så vondt ved å kjøpe noe annet 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
47 minutes ago, ozone said:

Jeg har nå lest gjennom hele denne tråden, og kan ikke si annet enn at jeg er sjeleglad for at jeg valgte Tesla!
For når jeg får ladestasjonene mine plassert mellom byene der jeg faktisk trenger dem,

Du er kanskje ikke klar over at det er der de fleste andre hurtigladerne er også. At det også er hurtigladere i byene betyr ikke at det ikke er ladere langs veiene.

Kart over 100kW+ CCS ladere: (ikke nødvendigvis komplett)

image.thumb.png.b7d50c34c824314a55e1ef0c2b6cba48.png

 

Endret av sverreb
Kartet manglet alt for mange ladere
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 time siden):

Jeg har nå lest gjennom hele denne tråden, og kan ikke si annet enn at jeg er sjeleglad for at jeg valgte Tesla!
For når jeg får ladestasjonene mine plassert mellom byene der jeg faktisk trenger dem, og den overlegent beste brukervennligheten (plugg inn, that's it!), og de beste prisene, så er det nesten rart at noen vil seg selv så vondt ved å kjøpe noe annet 😉

Har du ikke fått med deg at hvem som helst kan lade på Tesla-stasjonene nå? 

Så det foretrekker jeg absolutt. Gode priser, sjeldent kø, og infrastruktur som bare virker! 👍 Men ikke lenger nødvendig å eie en Tesla for å oppleve og/eller utnytte dette! 😉

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (35 minutter siden):

Har du ikke fått med deg at hvem som helst kan lade på Tesla-stasjonene nå? 

Så det foretrekker jeg absolutt. Gode priser, sjeldent kø, og infrastruktur som bare virker! 👍 Men ikke lenger nødvendig å eie en Tesla for å oppleve og/eller utnytte dette! 😉

Joda! Og jeg unner alle el-bilister og miljøet dette!
Og så jeg er glad for at dere fremdeles har dobbel pris på strømmen, og at 20% av superladerne, (de best plasserte) fremdeles er kun for Tesla!

Fordi:

Tesla driver ikke veldedighet; Alle som ikke kjører Tesla skal minnes på hver eneste gang de lader, at hvis de eide en Tesla så hadde opplevelsen (ingen app og ladestasjonsnummer-scanning) og lommeboken ( halv pris) vært bare sååå mye bedre😉

Lenke til kommentar
ozone skrev (16 minutter siden):

Joda! Og jeg unner alle el-bilister og miljøet dette!
Og så jeg er glad for at dere fremdeles har dobbel pris på strømmen, og at 20% av superladerne, (de best plasserte) fremdeles er kun for Tesla!

Fordi:

Tesla driver ikke veldedighet; Alle som ikke kjører Tesla skal minnes på hver eneste gang de lader, at hvis de eide en Tesla så hadde opplevelsen (ingen app og ladestasjonsnummer-scanning) og lommeboken ( halv pris) vært bare sååå mye bedre😉

Hyggelig at du unner folk dette — til tross for at innlegget ditt ikke akkurat oser over av «unnelse».

Dobbel pris er det forresten ikke. Litt dyrere er det riktignok (med mindre man starter et abonnement. Med abb får du samme pris som den jevne Tesla-eier. Det sagt har Tesla såpass gode priser, at jeg sannsynligvis hadde tålt dobbel pris. Hurtiglader tross alt såpass sjeldent at prisen ikke er utslagsgivende. Derimot er enkeltheten Tesla har fått til, utslagsgivende for meg!

Prisliste: https://www.tocn.no/wp-content/uploads/2023/02/2023-02-01b-Pris-Tesla-Supercharger.pdf

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (10 timer siden):

Hyggelig at du unner folk dette — til tross for at innlegget ditt ikke akkurat oser over av «unnelse».
...har Tesla såpass gode priser, at jeg sannsynligvis hadde tålt dobbel pris.
...enkeltheten Tesla har fått til, utslagsgivende for meg!

Hehe, jeg var kanskje litt slem😇 Du argumenterer jo også godt selv for å skifte til Tesla der det blir enda enklere😉

For jeg er bare så imponert over hvor lur Tesla har vært på ladingen, for det har ingen av de andre merkene vært. Og selv når de nå har sett hva det gjør for folks lyst på bilen Tesla, så har de ikke begynt å bygge lading selv en gang! Noen av dem! VW, Audi, BMW, Mercedes burde vel klare å få til noe i felleskap? Men nei.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, ozone said:

Hehe, jeg var kanskje litt slem😇 Du argumenterer jo også godt selv for å skifte til Tesla der det blir enda enklere😉

For jeg er bare så imponert over hvor lur Tesla har vært på ladingen, for det har ingen av de andre merkene vært. Og selv når de nå har sett hva det gjør for folks lyst på bilen Tesla, så har de ikke begynt å bygge lading selv en gang! Noen av dem! VW, Audi, BMW, Mercedes burde vel klare å få til noe i felleskap? Men nei.

Hvorfor er logoen på ladeplassen så viktig for deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...